1

Onderwerp: Korte broek?!

Hallo allemaal,

ik hoor wel vaker dat het niet verstandig is om met koud weer in een korte broek te lopen, dat schreef net ook iemand bij 'wat heb je getraind vandaag' maar waarom is dit?!
Ben erg benieuwd naar jullie antwoorden... ik doe het namelijk zelf ook niet, maar weet dus eigenlijk niet waarom.... hmm

2 Laatst bewerkt door Scighera (20-01-07 00:14:37)

Re: Korte broek?!

kans op afkoeling van pezen/gewrichten is daardoor groter; idem voor de spieren. Rekbaarheid / elasticiteit wordt  minder, waardoor de kans op een scheuring of verrekking toeneemt

ik hanteer 12 graden minimaal voor lopen en 14 graden minimaal met fietsen (werk met fietsen toch met beenstukken)

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

3

Re: Korte broek?!

Zou een dunne lycra broek, een lange wel te verstaan, een andere windchill-factor hebben, daar gaat het ten slotte om. Het zal op zich wel iets uitmaken, maar bij de hoeveelheid wind van de afgelopen dagen gaat die vlieger, naar mijn idee, niet op.
Er is wel eens een onderzoek geweest naar lange broeken die een druk uitoefenden op je spieren en op je bloedvaten.

4

Re: Korte broek?!

een lange broek die vrij strak is kan de spieren ondersteunen; hetzelfde principe als die lange hardloopkousen dus die tot de knie komen. Natuurlijk mogen ze niet de strak zijn; met name bij de knie ervaar ik het als zijnde hinderlijk.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

5

Re: Korte broek?!

Ik draag bij min 10gr een dunne termo broek,thermo shirt ,loopschirt en een windjack, ook heb ik al vrij snel een muts op   met  lopen .
Op de fiets altijd goed wind dicht gekleed.
En zwemmen die ik in me blote ,.,.,.,., om het geheel weer in balans te brengen .
Rapido

triathlon is 3 x beter

6

Re: Korte broek?!

vandaag in m'm korte broek gelopen !!
en dat voor een kouwkleum als ik..

7

Re: Korte broek?!

Gisteren nog effe wezen fietsen ,kwam ik er 1 tegen korte broek shirt met korte mouw .[amateur]
En ik lange winterbroek thermo shirt + gewatteerd shirt, handschoenen ,overschoenen
en muts onder me helm . [professioneel]
Tja 1 zonnestraaltje maakt nog geen zomer.
Vanmorgen nog een loop training gedaan toch wel iets te warm gekleed voor een duurloop
van 2.15 u .

Rapido brengt het oude lijf weer  in vorm  voor het nieuwe seizoen !

triathlon is 3 x beter

8

Re: Korte broek?!

Ik fiets ook nog met lange broek, thermoshirt, windjack, lange handschoenen en overschoenen. Je komt al genoeg "gekken" tegen in korte broek of korte mouw. Ook tijdens het lopen. (ook dan loop ik nog volledig in het lang.)

Maar ja, ieder zijn keus. Ik heb het liever warm (zweten), dan dat ik te intensief moet trainen om het warm te krijgen en te houden. Eerst de basis opbouwen, snelheid komt wel als ik mijn eerste triathlon leuk blijk te vinden tongue

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

9

Re: Korte broek?!

ERgens is al een dicussie bezig over korte broeken. Er zal ongetwijfeld een nut aan zijn, maar er is ook zoiets als prettig lopen/fietsen en bij mij is dat zonder veel kleren aan. Lange broekspijpen en mouwen zorgen voor veel jeuk en zweet, waardoor ik mouwen op moet gaan lopen trekken, aan broekspijpen moet plukken, etc... Daarbij vind ik dat ik een thermoshirt als daar nog een shirt en eventueel nog een jas over zit erg veel zweet blijft staan, wat bij een cooling down, dan ook echt zorgt voor een cooling down (ik krijg het dan pas erg koud).

10

Re: Korte broek?!

ja ik heb ook altijd last van de zwetende kuiten roll

nee gewoon lange kleding met dit weer, hou je spieren warm !

straks loopt iedereen weer te piepen als het 30 graden is dat het zo warm is enzo... ja als je nu al in zomer kleding loopt, kan je straks je niks meer uit trekken nee cool

11

Re: Korte broek?!

liever 30 graden dan 3...
Ik verbruik veel te veel energie als het koud is.
Geef mij maar hitte.. daar kan ik veel beter tegen

12

Re: Korte broek?!

hitte: heerlijk die brandende zon big_smile . daarbij is het in de zomer tijdens een hittegolf ook vaak erg rustig op straat.

Hitte is geen probleem ,zolang je je lichaam maar even de tijd gunt om eraan te wennen en zorgt dat je voldoen kan blijven drinken (mijn 30k long runs zijn 3 verschillende lusjes van 10k die steeds eindeigen bij hetzelfde tankstation waar ik mijn fuel belt kan bijvullen en mezelf even kan opfrissen)

en ja, dat jeuken van een lange broek ken ik; zeker met fietsen.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

13

Re: Korte broek?!

wat zou schadelijker zijn:  in korte broek lopen bij 3á4 graden of ...... bij zoals al vernoemd bij 30 graden gaan lopen (of wat dan ook ).
Vanuit mijn verpleegkundige achtergrond weet ik, fysiologisch, wel het antwoord, ben benieuwd wat de rest ervan vindt?

14

Re: Korte broek?!

Goeie vraag! Ben eigenlijk wel heel benieuwd naar het antwoord. Zelf heb ik niet veel problemen met het lopen bij hoge temperaturen (Als ik er eenmaal aan gewend ben). Maar ik hoor idd ook vaak dat het niet goed is. Ik begrijp wel dat het heeel belangrijk is om in dat geval te blijven drinken. Ik merk ook dat als ik dat niet doe, ik vaak eerder spierpijn krijg.
Maar waarvoor is het lopen bij 30 graden of meer dan nog meer schadelijk?

15 Laatst bewerkt door Scighera (06-02-07 23:36:50)

Re: Korte broek?!

imho zijn hoge temperaturen niet schadelijk, mits:
-je voldoende blijft drinken
-het lichaam blijft koelen
-verloren mineralen weer aanvult
-je jezelf goed beschermt tegen de zon

en last but not least : je lichaam de kans geeft om aan de temperatuur/luchtvochtigheid te wennen.

hitte is vooral zwaar voor het hart (schadelijk zal ik niet zo snel zeggen in deze context),  lopen in korte broek bij kou zwaar voor de aan de kou blootgestelde spieren en pezen (stijfheid + verminderde doorbloeding => grotere kans op bijv. spierrupturen)

maar goed, dat is mijn mening smile

http://www.knmi.nl/VinkCMS/mmbase/images/17954;jsessionid=3E948D5F4CF8774608C7960D19D568D8

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800