1

Onderwerp: Water binnen krijgen

Hallo allemaal,
Ik wil graag het volgende probleem eens voorleggen: Als ik in buitenwater zwem zonder wetsuit, dan krijg ik geregeld water binnen tijdens het ademhalen. Juist op het moment dat ik wil inademen, komt er ergens van achteren wat water dat rechtstreeks mijn mond binnenkomt. Omdat het water niet altijd even schoon is, moet ik er wel eens van kokhalsen, en dat bederft de zwempret behoorlijk. Als ik met wetsuit zwem, dan heb ik er geen last van. Het zal dus wel te maken hebben met hoe diep ik in het water lig. Wie herkent dit en wat heb je eraan gedaan??

2

Re: Water binnen krijgen

Als je water binnenkrijgt bij het zwemmen zonder wetsuit dan moet ook bij het zwemmen in een zwembad water binnenkrijgen.

Zonder dat ik je zie zwemmen kan ik niet zeggen wat je verkeerd doet.

Basic tip: tijdens het borstcrawl zwemmen wijs je met je neus naar de bodem, tijdens de slag waarin je gaat ademhalen draai je hoofd naar buiten met je kin richting je borst. In de geul die ontstaat door de voorwaartse zwembeweging (boeggolf) kun je dan door je mond ademen.

3

Re: Water binnen krijgen

Advies: ga aan twee kanten adem halen dan kun je je niet alleen beter oriënteren in open water maar kun je ook een keer overslaan met ademhalen als het niet lukt. Wij bikkelen ook regelmatig in brute golven hier op de waddenzee waarin het soms bijna mazzel is als je op een stuk met golven wel eens kan ademhalen. Dan werkt beide kanten ademhalen super.

4

Re: Water binnen krijgen

Probleem met aan 2 kanten ademhalen is dat het zo vreselijk moeilijk is om het aan te leren. degenen onder ons die het kunnen zullen zeggen dat het helemaal niet moeilijk is, maar ik ken heel goede zwemmers (<15min/km) die het niet kunnen.

5

Re: Water binnen krijgen

Niet kunnen is mischien veelgezegt ik adem ook maar langs 1 kant rechts. Vorige week was ik aan het zwemmen en ik voelde dat er iets niet juist was en ik was links aan het ademen ipv recht hmm met constant die drills de laatste weken geraak ik het noorden kwijt.

6

Re: Water binnen krijgen

Arend,

Ligt je hoofd misschien te diep? Waar kijk je naar als je niet ademt, de bodem of schuin vooruit?

7

Re: Water binnen krijgen

Jack33 schreef:

Probleem met aan 2 kanten ademhalen is dat het zo vreselijk moeilijk is om het aan te leren. degenen onder ons die het kunnen zullen zeggen dat het helemaal niet moeilijk is, maar ik ken heel goede zwemmers (<15min/km) die het niet kunnen.

Ach, je moet maar eens 10km open water zwemmen bekijken van de olympische spelen. Die ademen allemaal 1 op 2. Zuurstof, je kunt er niet genoeg van krijgen als je intensief aan het sporten bent  wink

8

Re: Water binnen krijgen

@Thijs: Ik probeer in het zwembad recht naar beneden te kijken en mijn kin richting mijn borst te brengen. Dat gaat redelijk goed. Ik krijg in het zwembad[gisteren nog even geprobeerd] ook af en toe wel water binnen, maar dat water kan mijn maag wel verdragen.

9

Re: Water binnen krijgen

thijs schreef:
Jack33 schreef:

Probleem met aan 2 kanten ademhalen is dat het zo vreselijk moeilijk is om het aan te leren. degenen onder ons die het kunnen zullen zeggen dat het helemaal niet moeilijk is, maar ik ken heel goede zwemmers (<15min/km) die het niet kunnen.

Ach, je moet maar eens 10km open water zwemmen bekijken van de olympische spelen. Die ademen allemaal 1 op 2. Zuurstof, je kunt er niet genoeg van krijgen als je intensief aan het sporten bent  wink

Sun Yang pakt voor zn keerpunten soms wel stiekem enkele slag adem.. dus 1 op 1!

10

Re: Water binnen krijgen

arend schreef:

@Thijs: Ik probeer in het zwembad recht naar beneden te kijken en mijn kin richting mijn borst te brengen. Dat gaat redelijk goed. Ik krijg in het zwembad[gisteren nog even geprobeerd] ook af en toe wel water binnen, maar dat water kan mijn maag wel verdragen.

Je hebt waarschijnlijk je hoofd te diep. Kijk maar eens een paar meter voor je uit. Dan adem je een stuk makkelijker en gestroomlijnder.

11

Re: Water binnen krijgen

Bleek schreef:
thijs schreef:
Jack33 schreef:

Probleem met aan 2 kanten ademhalen is dat het zo vreselijk moeilijk is om het aan te leren. degenen onder ons die het kunnen zullen zeggen dat het helemaal niet moeilijk is, maar ik ken heel goede zwemmers (<15min/km) die het niet kunnen.

Ach, je moet maar eens 10km open water zwemmen bekijken van de olympische spelen. Die ademen allemaal 1 op 2. Zuurstof, je kunt er niet genoeg van krijgen als je intensief aan het sporten bent  wink

Sun Yang pakt voor zn keerpunten soms wel stiekem enkele slag adem.. dus 1 op 1!

Als ik het in een geheel vloeiende beweging kon deed ik het ook.  wink