1

Onderwerp: Argeloze beginner

Hallo,

Ik zal maar met de deur in huis vallen, ik ben er meer of meer door mijn fietsmaten in mee gesleurd om mee te doen aan een achste triathlon in september (Binnenmaas). In eerste instantie dacht ik; dat kan ik nooit! Zwemmen? Ik ben al blij dat ik blijf drijven. Fietsen gaat dan nog wel maar ook nog hardlopen? Ja zeg! Dat doe ik helemaal nooit.

Maar het idee sprak me wel gelijk aan, en het avontuur. En dan iets proberen waarvan je denkt dat het nooit lukt en het dan toch volbrengen...

Dus zo gezegd zo gedaan. Zwemmen; ik deed al heel af en toe eens banenzwemmen met een vriend, dus ik besloot uit te testen of ik überhaupt wel 500 meter achter elkaar kan zwemmen zonder de kant vast te pakken. Dit bleek op zich te lukken.

Fietsen; doe ik inmiddels ongeveer een jaar, op de racefiets en gaat me aardig af. Ik heb al flink wat lange toertochten gefietst en oa aan een klimtraining mee gedaan, geen wedstrijden. Maar 20 km fietsen met een snelheid van minimaal 25 km/uur moet echt wel kunnen.

Tja...en dan hardlopen. Ik heb aangeboren te korte achillispezen...rennen doet pijn. Toch maar proberen, ik download een trainingsprogamma van Start to Run. Ik ben inmiddels bij "week 6" en ga het van de weeromstuit nog leuk vinden ook. Goeie loopschoenen gekocht ipv verder op mijn gare gympen. Het is loodzwaar maar met een beetje doorzetten en hier en daar even snelwandelen schat ik in 5 km wel te kunnen halen.

Jullie hebben al begrepen, ik doe niet echt mee voor een podiumplek maar voor de prestatie. Maar net nu ik het vertrouwen erin begin te krijgen de dag wel te kunnen overleven kom er achter dat er minimum tijden zijn waarbinnen je moet finishen. Dat je eigenlijk geacht wordt te borstcrawlen dat ik helemaal niet kan, en dat je minimaal 10 km/uur moet kunnen lopen. Lees ik hier en daar oa op dit forum. Dat andere zwemmers heel boos worden als je schoolzwemt.

Als ik dat allemaal zo eens lees zakt de moed me weer in de schoenen. Ik begrijp dat je als beginner welkom bent je in te schrijven maar wordt het eigenlijk wel op prijs gesteld, c.q. heeft het zin? Als ik na 10 minuten ploeteren al uit het water wordt gehaald omdat ik al binnen had moeten zijn hoor ik het liever nu dan dat ik daar met mijn hele plunjebaal voor niks sta eigenlijk. Ik snap dat het niet de bedoeling is dat je er 4 uur over doet maar zijn de minimum snelheden wel realistisch voor een beginner zoals ik? Overigens kan ik op de website van de Binnenmaas triathlon helemaal niks over maximale tijden vinden, vandaar dat ik het hier vraag.

Heb er wel enorm veel zin.

2

Re: Argeloze beginner

Laat je vooral niet afschrikken door de tijden, trainingen en het materiaal dat hier voorbij komt. Je kan triathlon op elk niveau doen en iedereen is een keer begonnen. Als je zekerheid wilt hebben dan mail je de organisatie van de triathlon even om te vragen of er 'cut-off' tijden zijn, maar bij een 1/8 triathlon zijn de afstanden kort genoeg om geen extreme absolute verschillen teweeg te brengen. Ga maar eens rustig 500 meter schoolslag zwemmen en kijk hoe lang je daar over doet. Heel veel langer dan 20 minuten zal dat niet zijn. Als je schoolslag gaat doen positioneer je dan wel achteraan, het wordt niet gewaardeerd als je met je beenslag andere deelnemers tegen het hoofd trapt.

Google anders even op wat uitslagen van 1/8e triathlons, dan zie je dat de langzaamsten daar meestal iets minder dan 2 uur voor nodig hebben. Als je 20 minuten zwemt en in 48 minuten fietst dan heb je dus nog 52 minuten over voor de wissels en 5km lopen om binnen de 2 uur te blijven, en dan word je echt niet uit de wedstrijd gehaald.

3

Re: Argeloze beginner

Ha Tumtumtum

Welkom in de triathlon sport.

Schoolslagzwemmers zijn klote als ze bij je in de buurt liggen tijdens het zwemmen. Schoolslag neemt nu eenmaal 3 keer meer ruimte in dan crawl en bij een drukke start is dat irritant. Dat wil niet zeggen dat je je daar iets van aan moet trekken, moet ik zelf maar harder borstcrawl zwemmen om uit de drukte te raken.

Bij buitenzwemmen maakt het sowieso niets uit, zolang je een realistische startpositie inneemt heb je van niemand last en zul je zelf ook geen trappen van andere schoolslagzwemmers krijgen. Op recreatieve wedstrijden over 1/8e of 1/4e triathlons zie je over het algemeen  10-20% schoolslagzwemmers en hoef je je dus absoluut niet te schamen voor je schoolslag.

Meer dan 30 minuten over de 5km is ook niets om je voor te schamen, bij een recreatieve triathlon staat het op een goede manier volbrengen voorop. Over het algemeen houdt dat in hardlopend. Maar als jij met je korte achillespezen een paar keer een stukje wandelt is je prestatie nog steeds groots.

Stel dat je 13 minuten zwemt 3 minuten wisselt, 48 minuten fietst (25km/h) 2 minuten wisselt en 33 minuten loopt ben je binnen 1 uur 40 aan de finish. Dan eindig je achterin, worst case scenario ben je laatste. So what?

Jij hebt jezelf en je achilleshiel overwonnen en bent op een zeer goede manier gefinished!!! Bekijk de uitslagen van vorig jaar eens en je zult zien dat je niet de enige bent die een 1/8e triatlhon als uitdaging ziet en diep moet gaan om dat goed te volbrengen!

Heb een beetje vertrouwen in jezelf en kijk niet teveel naar die structureel ontevreden triathlon idioten zoals ikzelf..

Welkom in de sport en veel plezier!!!!

4 Laatst bewerkt door TumTumTum (06-08-13 11:52:05)

Re: Argeloze beginner

Hoi,

Dank voor de reacties. Het zwemmen is toch wel een groter probleem dan ik dacht; als ik binnen 20 minuten binnen ben zou ik al heel blij zijn...ik kan gewoon niet hard zwemmen. 13 minuten is echt een onrealistische verwachting, helaas. Ik heb net wat uitslagen opgezocht met Google, daar zijn de langzaamste dames van mijn leeftijd meestal rond 1:40 binnen...dat ga ik never nooit niet voor elkaar krijgen.:( Wat niet weg neemt dat ik me evengoed de pokke aan het trainen ben maar misschien is het gewoon een te idiote onderneming voor iemand die net 1/5 jaar geleden weer eens voor het eerst aan het sporten is geslagen.

Ik kan dat nog compenseren door me helemaal kapot te fietsen maar dat is natuurlijk niet verstandig want daarná moet je nog lopen.

Het is overigens wel buiten, ik zal uiteraard mijn best doen om anderen niet te hinderen, wat daar dan wel weer bij helpt is dat ik erg klein ben.:)

5

Re: Argeloze beginner

TumTumTum schreef:

Hoi,

Dank voor de reacties. Het zwemmen is toch wel een groter probleem dan ik dacht; als ik binnen 20 minuten binnen ben zou ik al heel blij zijn...ik kan gewoon niet hard zwemmen. Ik heb net wat uitslagen opgezocht met Google, daar zijn de langzaamste dames van mijn leeftijd meestal rond 1:40 binnen...dat ga ik never nooit niet voor elkaar krijgen.:(

Ik kan dat nog compenseren door me helemaal kapot te fietsen maar dat is natuurlijk niet verstandig want daarná moet je nog lopen.

Het is overigens wel buiten, ik zal uiteraard mijn best doen om anderen niet te hinderen, wat daar dan wel weer bij helpt is dat ik erg klein ben.:)

Maak je over die ruimte maar niet druk die kun je zoeken, heb veel plezier meet je zwemsnelheid eens in het zwembad, je zult zien dat het meevalt.. Gewoon aan je fietsplan vasthouden en daarna lekker proberen te lopen. zoals MACA zegt, je zult nooit uit de wedstrijd gehaald worden als je binnen de twee uur blijft.

6

Re: Argeloze beginner

TumTumTum niet zo negatieve instelling!! Gaan met die banaan en zien waar het schip niet strand.
Je zult versteld staan hoeveel je lichaam meer kan in een wedstrijd. Zwem je in een training 20 minuten over 500 meter dan is het in de wedstrijd plots 18 minuten. Als je moeite hebt met zwemmen zoek ga het gewoon vaker doen. De meeste baden kan je ook in de ochtend trainen. Ga gewoon 45 minuten baantjes trekken op een lekker tempo en je zult echt na een paar week al resultaten boeken.
Onthoud goed dat je het voor jezelf doet en je onwijs trots moet zijn op je geleverde prestatie. Dus, hoofd omhoog schouders naar achteren, lekker trainen en knallen op je wedstrijd!!!
succes!!!

#enjoylife

7

Re: Argeloze beginner

Dank voor de aardige reacties.:)

Mijn post was niet negatief bedoeld hoor, wel realistisch. Eerlijk gezegd ben ik er volkomen blind ingedoken, vandaar de topictitel "argeloze beginner". Ik wist helemaal van niks, en nadat ik in het zwembad had uitgeprobeerd dat ik igg die afstand wel kon zwemmen en de hardlooptraininkjes steeds beter gaan en langer worden kreeg ik er wat zelfvertrouwen in. Tot dat ik er achter kwam dat afleggen alleen niet genoeg is...het moet ook nog binnen een bepaalde tijd. Uh oh...

Jullie zullen vast lachen bij de gedachte niet binnen twee uur binnen te kunnen zijn, maar als ik aan het rekenen sla moet ik nog maar zien of het lukt. Voorzichtige schatting (aub niet lachen):
20 minuten zwemmen (kan ik misshien nog iets omlaag trainen)
45 minuten fietsen (is mischien iets te voorzichtig wellicht doe ik dit sneller)
40 minuten hardlopen

Om binnen de twee uur te blijven hou je over 15 minuten knoeien en hannissen met schoenen, rugnummers en helm. Heb ik ook nog nooit gedaan dus ook dat is een opgave, dan maar in je fietstenuetje + hardloopschoenen gaan lopen om tijd te sparen? Hoe gaat dat allemaal in zijn werk eigenlijk, staat je tas met spullen bij je fiets? Badpak uittrekken en afdrogen is zeker een no-no ivm met dan in je blote gat staan?
Mag je een bidon met water of sportdrank op je fiets? Mag je een flesje met water in de zak van je shirt? En een kilometertellertje? Mag je iets eten? Misschien zijn dit hele stomme vragen maar ik kom er op de site niks over tegen.

Dat betekend waarschijnlijk dat het zo voor de hand liggend is dat het niet meer uitgelegd hoeft, zo ongeveer in de categorie "vergeet niet een fiets mee te nemen".

@Rinke, ik ben idd benieuwd wat het wedstrijdelement met me doet...of ik van de weeromstuit ineens harder ga.:) Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Igg hoef ik me bij het hardlopen dan niet meer in te houden, desnoods loop ik me helemaal aan stukken, daarna hoeft er toch niks meer behalve een warme douche.:)

8

Re: Argeloze beginner

Er wordt eigenlijk nooit gewisseld van kleding bij een triathlon.
Je zwemt, fietst en loopt in dezelfde kleding.

Zwem je met een badpak, dan is het verstandigst om bij het fietsen een (strakke) loopshort aan te trekken en hiermee te lopen en te fietsen.
Bij fietsen fietsschoenen aan, bij wissel naar lopen je schoenen omwisselen.

Eten en drinken mag allemaal, zolang je maar niks van het publiek aanneemt.
Drinken mee in bidon op de fiets, eventueel een sportreep mee (of eten tijdens de wissel)
Normaal gesproken zijn er op het loopparcours water/drinkposten.
Even stoppen, bekertje aannemen, in een teug naar binnen en weer doorlopen. Niet proberen te drinken uit een beker tijdens het lopen smile

Kilometerteller op de fiets prima, (sport)horloges prima, mp3 spelers en telefoons met koptelefoon/oortje zijn verboden.

Veel succes en vooral geniet ervan!

9 Laatst bewerkt door TumTumTum (06-08-13 21:07:22)

Re: Argeloze beginner

Fietsen met je hardloopbroekje...mja, voor maar 20 kilometer zal het wel ok zijn qua zitvlak. Nog niet aan gedacht maar bedankt voor de tip, scheelt weer een paar seconden smile .

Meten is weten. Ik heb het net in het zwembad getest; ik doe 19 minuten en nog wat over 500 meter zwemmen. Dat is een heel stuk slechter dan de alleralleralleralleralleralleraller langzaamste tijden die ik in allerlei klassementen heb zien staan en dan zwem ik me echt het hubekelubis. yikes  Tja...en dan te bedenken dat het al een stuk sneller is dan een paar maanden geleden, maar het is dus compleet hopeloos.
Het goede nieuws is dat ik wel in totaal 40 banen gezwommen heb, in 1 uur en 21 minuten, dat is mijn PR. Wel met een paar minuten pauze hier en daar, maar niet veel.

Is het zo slecht dat ik het beter maar niet eens kan proberen omdat ik eigenlijk alleen maar hinderlijk aanwezig ben? Ik fiets gemiddeld (denk ik) maar hardlopen gaat ook al niet hard.

Ik zal igg een mailtje sturen naar de organisatie om te vragen of ze cut off tijden hebben.

Als jullie het niet erg vinden zal ik de komende tijd hier nog af en toe wat vragen stellen. Alvast bedankt voor de aandacht en de eventuele antwoorden en de aanmoediging! Het wordt gewaardeerd.

10

Re: Argeloze beginner

Ik kan je onzekerheden goed begrijpen hoor! Ik ga mijn eerste 1/8 triathlon doen op 14 september in Spijkenisse. Zwemmen is bij mij ook rampzalig en hoewel ik goed voor de dag wil komen, boeit het me eigenlijk niet wat anderen vinden en of ik ze wel of niet in de weg lig. Ik heb hier voor gekozen en wil het heel graag doen. Ik heb me best verdiept in eea, maar uiteindelijk merk ik wel hoe ik het best m'n wissels uit kan voeren. Je leert het het beste door het te doen denk ik dan maar.

Op dit moment vind ik het eigenlijk allemaal hartstikke spannend, maar kan niet wachten tot het zover is. Als je een beetje googled of op Youtube kijkt, kan je heel veel vinden over triathlons en over de specifieke onderdelen. Zo kan je een beetje bekijken wat de beste techniek is bij de borstcrawl. Je zal het niet binnen een maand volledig onder de knie krijgen, maar je kan er wel alvast op oefenen. En lukt dat niet, dan doe je gewoon afwisselen met schoolslag, ik denk dat ik ook geen 750 meter constant borstcrawl kan zwemmen nog.

In ieder geval succes met de voorbereiding en ik denk dat je grootste tegenstander zou kunnen zijn dat je er niet zelf in geloofd.

11

Re: Argeloze beginner

Tumtumtum,

Gewoon lekker beginnen. Voordeel van schoolslag zwemmen is dat je makkelijker koers houdt en geen extra meters moet maken, omdat je niet goed kijkt. En dat je minder snel bent, pech. Ik kom vaak als een van de laatste uit het water en dat gaat wennen  smile .
Je kunt je in het parc ferme gewoon omkleden en een tight is dan wel sneller als een fietsbroek (daar loop je niet zo fijn in).
Vergeet niet om tijdens het fietsen goed te drinken en te eten, zodat je nog voldoende over hebt voor het lopen.
Binnenmaas is een hele relaxte wedstrijd. Leuk fietsrondje. Het lopen is een heen en weer parcourse waar ze dus op 2 punten met water staan. Jij zal dan 2 x moeten lopen, dus 4 x water. Je hoeft voor het lopen dan niets mee te nemen, hooguit een gelletje als je dit gebruikt.
Probeer wel een stukje te lopen na je fietsrondje. In het begin voelt dit heel raar, maar naarmate je dit vaker traint passen je spieren zich ook makkelijker aan. succes en vooral genieten van je weg er naar toe.

12 Laatst bewerkt door TumTumTum (08-08-13 10:54:59)

Re: Argeloze beginner

DannyWs schreef:

Zwemmen is bij mij ook rampzalig en hoewel ik goed voor de dag wil komen, boeit het me eigenlijk niet wat anderen vinden en of ik ze wel of niet in de weg lig. Ik heb hier voor gekozen en wil het heel graag doen.

Dat is eigenlijk best wel een goede instelling, dank je! smile

Ik heb me best verdiept in eea, maar uiteindelijk merk ik wel hoe ik het best m'n wissels uit kan voeren. Je leert het het beste door het te doen denk ik dan maar.

Die wissels, dat lijken me ook moeilijke momenten. Ik stel me voor; je komt uit het water en dan ren je als een bezetene naar je fiets...want de tijd telt gewoon door? Het voordeel van als laatste uit het water komen is dat je wel gelijk je spullen terug kan vinden, dat dan weer wel.  Maar tijd om je een beetje af te drogen heb je eigenlijk niet echt stel ik me voor, dus je sokken en andere spullen snel snel snel aan over je druipnatte lijf, dat dus niet echt makkelijk gaat? Wat een krankzinnige sport eigenlijk, waar begin ik aan. tongue

Ik vind het ook heel spannend en heel erg leuk dat je moet knallen in drie sporten tegelijk. Dat is nogal een uitdaging en eigenlijk volkomen van de zotte om te doen met bijna geen training en net een jaartje in het bezit van een (toen nog) oude stalen racefiets van mijn vader. Ik heb wat eindtijden in klassementen bekeken en toen schrok ik me rot...ik moet voorlopig maar streven naar binnen 2 uur binnen komen. 1 uur 50 zou voor mij al een olympische prestatie zijn en daar moet ik maar gewoon van genieten. Want dat het een belevenis gaat worden staat wel vast.

Ik heb borstcrawl al voorzichtig een beetje geoefend. Zeg maar gewoon dat ik probeer te copiëren wat ik denk andere zwemmers te zien doen. Ik hou het net 50 meter vol voordat complete uitputting toeslaat en het gaat nauwelijks sneller. Ik zal nog meer oefenen maar verwacht er niet veel van. Helaas beginnen de zwemlessen na de vakantie net iets te laat om daar nog wat aan te hebben. Het stimuleert wel, ik vind af en toe zwemmen best lekker en naar iets toe werken vind ik leuker dan zomaar wat in die bak liggen.

13

Re: Argeloze beginner

TumTumTum schreef:
DannyWs schreef:

Zwemmen is bij mij ook rampzalig en hoewel ik goed voor de dag wil komen, boeit het me eigenlijk niet wat anderen vinden en of ik ze wel of niet in de weg lig. Ik heb hier voor gekozen en wil het heel graag doen.

Dat is eigenlijk best wel een goede instelling, dank je! smile

Tot op zekere hoogte is dat een goede instelling. Als je ergens vooraan of in het midden van alle zwemmers de schoolslag gaat doen dan is dat in mijn ogen het equivalent van slingerend over de weg gaan tijdens het fietsen, en dat is gewoon a-sociaal. Prima om schoolslag te doen, maar ken dan wel je plek, en dat is achteraan.

14

Re: Argeloze beginner

TumTumTum schreef:

Die wissels, dat lijken me ook moeilijke momenten. Ik stel me voor; je komt uit het water en dan ren je als een bezetene naar je fiets...want de tijd telt gewoon door? Het voordeel van als laatste uit het water komen is dat je wel gelijk je spullen terug kan vinden, dat dan weer wel.  Maar tijd om je een beetje af te drogen heb je eigenlijk niet echt stel ik me voor, dus je sokken en andere spullen snel snel snel aan over je druipnatte lijf, dat dus niet echt makkelijk gaat? Wat een krankzinnige sport eigenlijk, waar begin ik aan. tongue

De tijd telt inderdaad gewoon door, maar bij je eerste triathlon zou ik me daar absoluut niet op richten. Als er iets mis gaat dan kost dat veel meer tijd dan dat je wint met een snelle wissel. Houd het zo simpel mogelijk en oefen gewoon alvast een paar keer de wissels. Een handdoek neerleggen om je enigszins af te drogen is niet ongebruikelijk overigens, gewoon doen dus. En verken de wisselzone en de route van zwemmen naar fiets alvast.

15 Laatst bewerkt door rinke (12-08-13 15:39:39)

Re: Argeloze beginner

1 uur 50 zou voor mij al een olympische prestatie zijn en daar moet ik maar gewoon van genieten.

En daar sla je de spijker op z'n kop  big_smile Meedoen is belangrijker dan winnen...  wink

#enjoylife

16

Re: Argeloze beginner

Maca944 schreef:
TumTumTum schreef:
DannyWs schreef:

Zwemmen is bij mij ook rampzalig en hoewel ik goed voor de dag wil komen, boeit het me eigenlijk niet wat anderen vinden en of ik ze wel of niet in de weg lig. Ik heb hier voor gekozen en wil het heel graag doen.

Dat is eigenlijk best wel een goede instelling, dank je! smile

Tot op zekere hoogte is dat een goede instelling. Als je ergens vooraan of in het midden van alle zwemmers de schoolslag gaat doen dan is dat in mijn ogen het equivalent van slingerend over de weg gaan tijdens het fietsen, en dat is gewoon a-sociaal. Prima om schoolslag te doen, maar ken dan wel je plek, en dat is achteraan.

Nou, ik weet het niet, het is niet mijn bedoeling om mensen bewust in de weg te gaan liggen als beginneling en ik zal er ook zeker rekening mee houden, maar ik denk dat degene die voor een klassering gaan mij ver achter zich moeten kunnen laten en als dat niet het geval is, dan denk ik dat ze hun doelstelling heel erg bij moeten stellen. Het is niet dat ik de regels overtreed, toch?

17

Re: Argeloze beginner

DannyWs schreef:
Maca944 schreef:

Tot op zekere hoogte is dat een goede instelling. Als je ergens vooraan of in het midden van alle zwemmers de schoolslag gaat doen dan is dat in mijn ogen het equivalent van slingerend over de weg gaan tijdens het fietsen, en dat is gewoon a-sociaal. Prima om schoolslag te doen, maar ken dan wel je plek, en dat is achteraan.

Nou, ik weet het niet, het is niet mijn bedoeling om mensen bewust in de weg te gaan liggen als beginneling en ik zal er ook zeker rekening mee houden, maar ik denk dat degene die voor een klassering gaan mij ver achter zich moeten kunnen laten en als dat niet het geval is, dan denk ik dat ze hun doelstelling heel erg bij moeten stellen. Het is niet dat ik de regels overtreed, toch?

Je overtreedt geen regels, en ik wil je absoluut niet ontmoedigen. Als je inderdaad een beetje rekening houdt met iedereen dan komt het wel goed, als je schoolslag wilt zwemmen en je start achteraan en je zou dan nog mensen in de weg zitten dan zijn zij inderdaad niet op de goede plek gestart.

18

Re: Argeloze beginner

Idem. Het laatste dat ik wil is met mijn gepruts het plezier van iemand anders vergallen. En achterin starten vind ik prima, maar dat is wel vooropgesteld dat het voor mij in al dat gewoel en die drukte duidelijk is waar dat dan is. Want vergeet niet wat een verwarrende en overweldigend gebeuren het vast allemaal is voor iemand die het voor de eerste keer meemaakt. Bij je 40ste triathlon kijk je natuurlijk nergens meer van op maar ik zal al blij zijn als ik weet waar ik het water in moet straks.:)

Ik zwem zo langzaam, het is technisch onmogelijk dat ik iemand in de weg zit.

19

Re: Argeloze beginner

TumTumTum schreef:

Idem. Het laatste dat ik wil is met mijn gepruts het plezier van iemand anders vergallen. En achterin starten vind ik prima, maar dat is wel vooropgesteld dat het voor mij in al dat gewoel en die drukte duidelijk is waar dat dan is. Want vergeet niet wat een verwarrende en overweldigend gebeuren het vast allemaal is voor iemand die het voor de eerste keer meemaakt. Bij je 40ste triathlon kijk je natuurlijk nergens meer van op maar ik zal al blij zijn als ik weet waar ik het water in moet straks.:)

Ik zwem zo langzaam, het is technisch onmogelijk dat ik iemand in de weg zit.

Ook ik dacht dat ik langaam zwom, ik kan geen borstcrawl, en doordat het zwembad nu hele dagne open is voor de jeugd (zomvervakantie), kan ik niet fijn trainen, dus heb inmiddels sinds 22 juni niet meer gezwommen. Komt ooit wel weer goed hoop ik....

Ik ging dus mijn eerste triathlon het water in, in de regen en de kou, zonder wetsuit. Is op de 1/8e als beginner echt niet nodig. gewoon het water in, en schoolslag doen. kijk goed voor je naar de boei of het eindpunt, maak rustige slagen. je moet niet als een bezetene gaan schoppen en slaan, dan kom je nergens. probeer jezelf in te praten, dat je echt goed bent, en je op je techniek let.
Als je als laatste uit het water komt geeft helemaal niks. Er zijn duizenden mensen die niet eens dat water ingaan. je kan beter meedoen en laatste worden, dan niet meedoen en het niet proberen.

En fietsen. Ik fietste best hard, maar er waren mensen die dus op een herenfiets (ja, een GEWONE herenfiets) de triathlon deden. en het lopen.... tsja... er zijn altijd hele snelle mensen. maar die zie je vanaf meter 2 in het zwemmen al niet meer. Je doet automatisch je wedstrijd in de groep waar je niveau-technisch bij hoort..

GEWOON DOEN!

Zichzelf aan het trainen tot Triatleet sinds 1-5-2013.
Eerst baantjes trekken, dan tandem rijden, en dan een wandeltocht!

20

Re: Argeloze beginner

Bij mijn eerste triathlon heb ik keihard gevochten om niet allerlaatste te worden. Dat lukte, ik liet nog één iemand achter me. Inmiddels ben ik nog steeds een slechte zwemmer, maar niet meer zo slecht.

21

Re: Argeloze beginner

ik schat het ook een beetje in, zit met zwemmen iets onder het gemiddelde, wel borstcrawl, maar net aan onder de 20 min per km dus start ik op zo'n drie kwart van het veld. Ik
ben wel eens redelijk vooraan gestart, eigen mogelijkheden overschat, en ik werd op de eerste 100 meter gewoon overzwommen.

22

Re: Argeloze beginner

Ik heb zelf ook nog niet veel snelheid en denk dan altijd bij mezelf : Hoe traag ik ook zwem , fiets of loop. Ik ben nog steeds sneller dan iedereen die nu in zijn/haar sofa is neergeploft.

23 Laatst bewerkt door TumTumTum (10-08-13 11:51:08)

Re: Argeloze beginner

Tikketim schreef:

Ik heb zelf ook nog niet veel snelheid en denk dan altijd bij mezelf : Hoe traag ik ook zwem , fiets of loop. Ik ben nog steeds sneller dan iedereen die nu in zijn/haar sofa is neergeploft.

Hahaha, ja dat is zonder meer waar.

Het goede nieuws is; er is bij de Binnenmaas triathlon geen tijdslimiet. Uiteraard wordt het wel op prijs gesteld dat je voor het donker binnen bent, maar zo bont zal ik het toch niet maken denk ik. Ik werd wel gewaarschuwd dat ik dan misschien wel helemaal in mijn eentje kom te lopen op het laatst, maar dat moet ik maar voor lief nemen.

Ik kreeg van een kennis die hem ook gaat doen de tip om gewone pedalen op mijn fiets te zetten zodat je schoenen niet hoeft te wisselen, scheelt tijd. Ik weet niet hoor, ik ben wel iemand die heel erg gebruikt maakt van het trekken aan de pedalen...volgens mij ga ik dan veel langzamer, dus die schoenentijdwinst is dan meteen weer weg. Plus mijn hardloopschoenen hebben veters...die komen dan in je tandwielen enzo.

Jack33 schreef:

ben wel eens redelijk vooraan gestart, eigen mogelijkheden overschat, en ik werd op de eerste 100 meter gewoon overzwommen.

Bedoel je dat snellere mensen letterlijk over je heen zwemmen? yikes

24

Re: Argeloze beginner

Die gaan idd over je heen en duwen je gewoon onder om door te kunnen roll de eerste keer pakte gewoon iemand mijn hoofd en duwde zich daarop af lol Op gebied van die wissels moet je ook niet iedereen geloven hoor schoenen wisselen kun je oefenen zodat dit toch niet te veel tijd kost en dan heb je toch het comfort van je fietsschoentjes. Gewoon meedoen en zien wat er komt het kan meevallen of tegenvallen.

25

Re: Argeloze beginner

Hoi mensen,

Ik ben nog steeds hard aan het trainen, nou ja, voor zover dat gaat. Hardlopen gaat al iets beter; mijn eindtijd zou onder goede omstandigheden wel ergens tussen de 30-35 kunnen liggen. Althans, dat is het als ik nu die afstand loop, nog steeds met wandelminuten ertussen. Nog steeds niet geweldig maar twee maanden geleden had ik niet eens 5 km lopen. De pijn in mijn kuiten wordt overigens niet echt minder. Het gaat wel weg als ik stop met hardlopen, ik heb er dan verder niet de rest van de dag, of de volgende dag nog last van maar erg prettig is het niet. En jammer ook, want qua uithoudingsvermogen gaat het prima.

Zwemmen is nog steeds volkomen waardeloos. Ik kom nauwelijks onder de twintig minuten terecht. Ik heb daar nog een vraag over; is dat buitenwater niet veel te koud zonder een wetsuit? Verkleum ik niet meteen tot op het bot in mijn badpakje? Ik ben het buitenzwemmen namelijk niet echt gewend.