1

Onderwerp: Rare snuiters in het zwembad

Op Slowtwitch is een erg vermakelijke thread over 'strange denizens of the pool' (zie http://forum.slowtwitch.com/gforum.cgi? … ASC;mh=25;, inmiddels 58 pagina's lang).

Ik lees dit altijd met verbazing en herken eigenlijk weinig van mijn eigen ervaringen in het zwembad.

Tot ik vanmiddag een bebrilde kerel in mijn baan had die zachtjes mompelend aan het begin van de baan bleef staan, rustig uitkijkend over het zwembad en haar zwemmers, en af en toe een enkele crawlslag maakte om daarna naar het midden van de baan te lopen. Na daar enige tijd rustig mompelend te hebben gestaan liep hij weer terug en het proces herhaalde zich.

Hebben jullie aparte ervaringen met andere mensen tijdens het zwemmen?

2

Re: Rare snuiters in het zwembad

Van oktober tot april zwem ik binnen, ik vind alleen mijn lesuurtje leuk, verder geef ik de voorkeur aan buiten zwemmen, maar helaas wordt het nu te koud. Ik zwem alleen tijdens de uurtjes " banenzwemmen", logisch toch? Maar wat sommige rare snuiters zich permitteren is echt bizar. Drie types die mij meteen te binnen schieten wekken mijn ergernis op:
De rugzwemmer, maling aan iedereen, zwemt tussen de normale baantjes ineens op zijn rug en kijkt dus niet op of om, gewoon blind door zwemmen, laat ik altijd tegen mijn uitgestoken hand aan zwemmen, dan schrikken ze wel.
De meestal oudere vrouwen die in de snelle banen vrolijk kwebbelend heel traag naast elkaar schoolslag zwemmen.
De breed schoppende schoolslagzwemmers in de baan van de snelle vrije slag zwemmers.

3

Re: Rare snuiters in het zwembad

Voorheen in Amsterdam hadden we "het eiland", een man die met "rugslag" net twee baantjes haalde binnen het uur en daarbij het halve zwembad in beslag nam. In m'n huidige zwembad hebben we een vrouw die rustig rondjes rugslag zwemt, je hebt geen idee wanneer ze weer opduikt in je baan. En uitkijken ho maar. Suggesties voor een naam voor haar zijn welkom.

4

Re: Rare snuiters in het zwembad

Drijflijk?

5

Re: Rare snuiters in het zwembad

in de zomer is er maar 1 zwembad hier open, als dan binnenbad ook nog dicht is voor onderhoud... buitenbad is 1.30 diep. doorgaans ligt dat zwembad vol ouwe vandagen welke graag midden in het zwembad staan te keuvelen... erg gezellig...  roll

nu is het zwembad 100 meter verderop gelukkig weer open, als we daar met meer dan 4 zijn tot 7.30 is het veel. rond 7.45 neemt waterpolojeugd de helft van t bad in beslag, dus nog steeds ruimte zat.

6

Re: Rare snuiters in het zwembad

Ik vind meestal van die triathlonners nogal rare gasten. Je hoeft ze niet te kennen om te weten dat het er zijn. roll

7

Re: Rare snuiters in het zwembad

In acht nemend dat ik tijdens recreatie zwemmen door de meeste zwembadbezoekers nogal vreemd wordt aangekeken, en ik weiger te geloven dat de meerderheid der zwembadbezoekers niet goed wijs is, concludeer ik dat ikzelf de rare snuiter in het bad moet zijn.

8

Re: Rare snuiters in het zwembad

Jack33 schreef:

Ik zwem alleen tijdens de uurtjes " banenzwemmen", logisch toch?

Nee.

Mijn ervaring met vrij zwemmen is dat de meest chaotische uurtjes zonder lijnen in het water met afstand het meest geschikt zijn. Tussen twee lijnen valt bijna niet in te halen, zonder lijnen kun je vrijwel altijd overal langs slingeren. Een drijfding te water met wat springende kinderen is vaak ook prima, dat houdt de ouderen die met drieen naast elkaar zwemmend kwebbelen over hoe erg het is als hun haar door die borstcrawl-zwemmer nat gespetterd wordt ook uit het water. Je moet natuurlijk wel beter opletten dat je absoluut nooit iemand raakt, maar dat moet je in open water tijdens de wedstrijd toch ook?
En je moet er tijdens zulke uurtjes ook tegen kunnen dat je zelf de rare snuiter in het bad bent.  wink

9

Re: Rare snuiters in het zwembad

thijs schreef:
Jack33 schreef:

Ik zwem alleen tijdens de uurtjes " banenzwemmen", logisch toch?

Nee.

Mijn ervaring met vrij zwemmen is dat de meest chaotische uurtjes zonder lijnen in het water met afstand het meest geschikt zijn. Tussen twee lijnen valt bijna niet in te halen, zonder lijnen kun je vrijwel altijd overal langs slingeren. Een drijfding te water met wat springende kinderen is vaak ook prima, dat houdt de ouderen die met drieen naast elkaar zwemmend kwebbelen over hoe erg het is als hun haar door die borstcrawl-zwemmer nat gespetterd wordt ook uit het water. Je moet natuurlijk wel beter opletten dat je absoluut nooit iemand raakt, maar dat moet je in open water tijdens de wedstrijd toch ook?
En je moet er tijdens zulke uurtjes ook tegen kunnen dat je zelf de rare snuiter in het bad bent.  wink

Ik probeer ook regelmatig tijdens het vrijzwemmen te trainen, met name in het lokale golfslagbad. Dit geeft een realistische training voor wat betreft de gemiddelde Ironmanstart. Al word ik daar ook wel eens vreemd aangekeken, met name als ik over andere mensen heen zwem of een trap geef als ik denk dat ze aan het draften zijn.

10

Re: Rare snuiters in het zwembad

Maca944 schreef:

Dit geeft een realistische training voor wat betreft de gemiddelde Ironmanstart.

Goeie. Die instelling heb ik mezelf ook aangeleerd. Niet geirriteerd raken, maar denken "dit is een goede training, in het echt wordt het tig keer erger".

Doelen: -marathon van Amsterdam oktober 2013 onder de 4 uur; -halve triatlon van Eilat januari 2014 onder de 7,5 uur; -Beach challenge Kijkduin juli 2014 in de top eindigen bij de recreanten; -ooit een hele Iron-distance voltooien.

11

Re: Rare snuiters in het zwembad

inderdaad: heel langzame zwemmers in de baan speciaal gereserveerd voor snelle zwemmers.
Of mensen die niet snappen hoe t werkt om in n rondje te zwemmen.

Oplossing voor de 1e: 1 baan goed hard de vlinderslag zwemmen. lekker veel spetteren. Zijn ze zo weg.....

en vooral denken: opletten hoort ook bij triathlon smile

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........

12

Re: Rare snuiters in het zwembad

Niets irritanter dan in een baan te zwemmen en aan de boord merken dat je geen keerpunt kan nemen door de babbelaars.

13

Re: Rare snuiters in het zwembad

Kaniman schreef:

Niets irritanter dan in een baan te zwemmen en aan de boord merken dat je geen keerpunt kan nemen door de babbelaars.

Hehehehehe... Daar heb je maar 30cm voor nodig. Die zijn snel gevonden, je maakt er alleen weinig vrienden mee. Maar daar kwam je niet voor.

14

Re: Rare snuiters in het zwembad

Moeten ze maar niet staan kletsen... Wordt er soms ook strontziek van dat ze precies in het midden en links gaan staan ipv uiterst rechts... Maar ach, meestal stop ik even om ze er op te wijzen..

#enjoylife

15

Re: Rare snuiters in het zwembad

Hij bestaat echt, daarnet nog live gespot: de rare snuiter die benen schoolslag combineert met armen crawl. Qua benen/armencoördinatie moet daar toch heel wat training aan vooraf zijn gegaan. Maar ach, deze beoefenaar van de zwemsport kunnen we nog als sympathiek omschrijven. De schoolslagzwemmer die meent zowel de heen- als terugzwemstrook te mogen inpalmen met z'n beenslag daarentegen...

16

Re: Rare snuiters in het zwembad

pabbeele schreef:

Hij bestaat echt, daarnet nog live gespot: de rare snuiter die benen schoolslag combineert met armen crawl.

Dat is één van de oefeningen die we bij mijn zwemclub wel eens krijgen van onze trainer :-) Ik krijg er inderdaad altijd kortsluiting van in mijn hoofd. Omgekeerd (armen school met benen crawl) is iets makkelijker.

Maar als ik zo deze draad lees, lijkt het wel of er hier bijna niemand is die lid is van een zwemclub? Voor mij is het zwemmen net het enige triathlononderdeel dat ik in verenigingsverband doe, juist vanwege al het gedoe tijdens vrij-zwemuurtjes dat hierboven beschreven wordt. Nou ja, ook vanwege de gezelligheid van de club tijdens en na de trainingen natuurlijk.

17 Laatst bewerkt door rinke (07-10-13 07:25:51)

Re: Rare snuiters in het zwembad

HermanB, ik ben ook gewoon lid van een zwemclub hoor wink Heb dit weekend gewoon nog wedstrijden gezwommen smile Maar naast de 1x per week bij de club probeer ik ook nog 1x 's ochtends te trainen samen met de andere rare snuiters..

#enjoylife

18

Re: Rare snuiters in het zwembad

De walrus!
2 meter lang en breed, bevindt zich voornamelijk op de bodem van het zwembad en komt zo af en toe eens naar de oppervlakte om wat zuurstof te happen!

19

Re: Rare snuiters in het zwembad

Wat een training vanochtend... Continu uit m'n ritme gehaald door anderen sad. Mensen die langs de kant in het midden van de baan (juist waar je je keerpunt wilt maken) uitrusten. Langzame mensen die continu net voor je starten als je aankomt zodat je na je keerpunt alleen nog maar kan uitdrijven. Mensen die uitgebreid schoolslag gaan zwemmen. Snellere zwemmers die over me heen moesten zwemmen terwijl ik al uiterst rechts in de baan lag sad zucht.. Wel 3km getraind voor het voelde niet altijd even plezierig...

#enjoylife

20

Re: Rare snuiters in het zwembad

Die topic op Slowtwitch is echt hilarisch!

Ik trek nu een jaar baantjes in het lokale zwembad. Enkele van de strangest denizens waar ik spontaan aan denk:

1. "gooi je kind vlak voor de neus van een crawlende zwemmer-man". Behoeft geen extra uitleg, denk ik. De man vond het blijkbaar vermakelijk om zijn kind (in een voor het overige quasi leeg zwembad!) meermaals vlak voor mijn neus in het water te gooien. Het feit dat dat enig risico op verwonding inhield voor zowel zijn kind als voor mij, stoorde hem niet. Het kind in kwestie vond het ook leuk.

2. De Hamam-mannen. Twee mannen die het prettig vonden om werkelijk een half uur lang op de rand van het zwembad te zitten en hun voeten in het water te bungelen, net in het baantje waar ik zwom. Het stoorde me wel, maar het was pas toen de dame in het baantje naast me opmerkte "'t Is hier precies nen hamam!" dat het voorval ook een racistische ondertoon kreeg. (Ja, de mannen zagen er Noord-Afrikaans of Turks uit).

3. Zeemeermin op jaren en snorkelman. Deze specimens voor het eerst opgemerkt in de kleedruimte, waar ik me plots bewust werd van het geluid van een raspende ademhaling in het hokje naast me. Toen ik een dame hoorde fluisteren "oh oui, je te veux" kreeg ik een bijzonder vermoeden. Nieuwsgierig als ik ben, keek ik even onder het muurtje door en zag ik drie voeten. Daar je normaal altijd een paar aantal moet zien, wist ik dat er iets niet klopte. Ik vermoed dat de ontbrekende voet zich ergens in de lucht moet hebben bevonden, en dat de eigenares ervan zich overgaf aan een daad die de meeste mensen voor de slaapkamer bewaren.
Toen ik dan een tijdje later mijn baantjes aan het trekken was, merkte ik het koppel op in het zwembad. 't Is te zeggen: de man lag te snorkelen in het water (?) en de vrouw liep de hele tijd te paraderen langs de rand van het zwembad, kennelijk niet van plan om te zwemmen. Dan vraagt een mens zich af: waarom kom je dan naar het zwembad? O ja, ik weet het al...  yikes

...

21

Re: Rare snuiters in het zwembad

Zo van die ouwe kneuters die bij je in de baan komen zwemmen en dan tegen de richting in komen zwemmen? 1keer tot daartoe maar iedere keer dat je wil vertrekken zo een verimpelde kop voor je zien is toch wel om je plank op te vreten.

22

Re: Rare snuiters in het zwembad

Gisteravond in het zwembad een serie van 4x500 meter vrij aan het zwemmen. Elke 8 min. starten, zwemtijd ongeveer 7.45 per keer. Hierover was ikzelf best tevreden...zwemt er opeens een man van midden 50 naast mij, vrijwel geluidloos door het water glijdend en met het grootste gemak over een kilometer zijn 100 meters binnen de 1.28 zwemmend! En dit tijdens een regulier recreatieuurtje...
Geen rare snuiter, maar opmerkelijk vond ik het wel  smile

23 Laatst bewerkt door Dorter (23-10-13 10:23:28)

Re: Rare snuiters in het zwembad

WTF is dat toch dat tijdens zwemmen bij een banenuurtje ie-der-een die paddles wil proberen...? Wel koddig om te zien, helemaal als ze met borstcrawl zonder paddles ook al als een éénpersoonswervelstorm door het bad klotsen.

24

Re: Rare snuiters in het zwembad

Herkenbaar allemaal. En wat ik bij mezelf en nu ook bij anderen zie; ik zeg er eigenlijk nooit wat van ... Heel veel mensen hebben misschien niet eens in de gaten dat ze anderen hinderen...

25

Re: Rare snuiters in het zwembad

Wat ik vooral irritant vind aan vrije-uren zwemmen is dat ik meerdere malen dezelfde mensen inhaal in 1x100meter. Vervolgens hangen ze aan de kant en dan 1 meter voor ik wil gaan keren...afzetten aan de kant om zo voor mijn neus weer te eindigen. Als een snellere zwemmer eraan komt, dan wacht je toch even?