1 Laatst bewerkt door superpark (18-10-13 11:26:58)

Onderwerp: zwemtraining of triathlontraining

Goedemorgen Triatleten,

Ik doe nu een jaar aan triathlon en vind het hartstikke leuk. Het fietsen doe ik al 4 jaar en het zwemmen/lopen nu dus 1 jaar.
Nu hebben wij hier een triathlongroep. Deze organiseerd 5 keer per week zwemlessen, voor zover je dit zo mag noemen. Het probleem is namelijk dat ik nauwelijks feedback krijg over mijn zwemstijl. Ik heb in dit jaar denk ik 10 keer met mijn trainer(s) gesproken/tips gegeven. Dit komt omdat er maar 3 trainers zijn en ongeveer 50 mensen per training.

Nu zat ik te overwegen om echt zwemles te nemen, dus voor mensen die zwemmen als hun topsport beoefenen. Hier krijg je denk ik veel meer feedback over mijn zwemstijl. Toch heeft dit ook zijn nadelen: Je leert hier (denk ik) alle zwemstijlen (schoolslag, rug enz), dit hoeft van mij eigenlijk niet want ik wil gewoon zo hard mogelijk gaan (borscrawl). Ook denk ik dat je bij echt zwemmen meer op de korte afstand traint.

Ik ben 17 jaar jong.

Mijn vraag is dus: bij de triathlongroep blijven of naar de zwemgroep gaan? Mijn abbonement loopt eind van de maand af dus dan beslis ik smile

2

Re: zwemtraining of triathlontraining

Als je 17 jaar bent kun je idd beter naar een zwemvereniging overstappen die andere zwemstijlen kunnen zeker geen kwaad als je die onder de knie hebt.

3

Re: zwemtraining of triathlontraining

Meerdere slagen trainen is ook goed voor de afwisseling en evenwichtigheid van je spieren. Dus slecht is het niet.

Feedback is puur afhankelijk van de trainers en hoeveelheid personen...

4 Laatst bewerkt door thijs (18-10-13 17:05:41)

Re: zwemtraining of triathlontraining

Feit: bij de eersten uit het water bij wedstrijden op nationaal niveau zit bij mijn weten vrijwel niemand die zwemmen heeft geleerd bij een triathlonvereniging. Triest maar waar. Dus als je iets wilt is een zwemvereniging een betere optie naar mijn mening.

5

Re: zwemtraining of triathlontraining

Ik train zelf bij een zwemvereniging, en dus alle slagen en heb zeker niet de indruk dat je hier slechter van word, ook is afhankelijk van de trainer de feedback waarschijnlijk meer..


Mijn dochter traint sinds kort bij RTC ( regionaal topsport centrum ) triathlon, hier staat 1 trainer op de maximaal 10 teamleden...

En als je ziet waar hun trainingen uit bestaan is dat zeker niet alleen borstcrawl