1

Onderwerp: Stabilisatie trainingen

Ik lees regelmatig iets over stabilisatie traingen en het eventueel nut ervan. Ik vraag me dikwijls af wat hiermee bedoeld wordt. Is er hier een verschil met de gewone krachtoefeningen van de benen, armen en buikspieren?

Bestaat er ergens een overzicht met nuttige oefeninen?
Ik veronderstel dat de winterperiode hier ideaal voor is.

2

Re: Stabilisatie trainingen

Mijn trainer hamert er ook op maar pfff. De buikspieren worden idd wel wat aangesproken bij deze training maar het zijn vooral de kleinere spieren die minder ontwikkeld zijn die met deze oefeningen ook getraind worden. Dus niet echt kracht.

3

Re: Stabilisatie trainingen

Doe ff een plank van één minuutje en je weet wat er bedoeld wordt  wink

4

Re: Stabilisatie trainingen

Ik heb dan meestal zere ellebogen. Sam heb je op zaterdag 23Nov iets te doen? Dan is het een loopwedstrijdje in Kieldrecht van 12km.

5

Re: Stabilisatie trainingen

Ik gebruik voor core training regelmatig de app 'workout trainer', daar staan de oefeningen als plaatjes ook voorgedaan mocht je de oefening niet kennen. Wel ff zoeken op een programma met core/abs. Mocht je zoals ik na twee weken entousiast coretrainen het spontaan weer twee weken vergeten, kun je de oefeningen zelfs in je agenda zetten...

6

Re: Stabilisatie trainingen

ronnyke schreef:

Ik heb dan meestal zere ellebogen. Sam heb je op zaterdag 23Nov iets te doen? Dan is het een loopwedstrijdje in Kieldrecht van 12km.

Ik heb voorlopig niets gepland, zondag wel werken. Hebt ge een website?

7 Laatst bewerkt door Dorter (21-10-13 22:40:28)

Re: Stabilisatie trainingen

Het nut (volgens de geleerden) zou niet zozeer zijn dat je er direct sneller van wordt VANWEGE meer spiermassa, maar dat je door een sterkere romp de houding waarin je je inspanning optimaal levert langer kan vasthouden. Het resultaat daarvan zou moeten zijn dat je uiteindelijk wel sneller bent doordat je zo lang mogelijk efficiënt hebt kunnen presteren. Of het nuttiger is dan gerichte snelheidstraining valt overigens te betwijfelen. Ik denk dat voor de meeste atleten hier er met gerichte training meer winst te behalen valt. Maar rompstabiliteitstraining is sowieso altijd nog nuttig wanneer het strandseizoen weer aanbreekt...

8

Re: Stabilisatie trainingen

Volledig met Dorter eens. Ik ben ook begonnen met core workouts na aanbeveling van mijn trainer. De gedachten erachter is dat wanneer je dalijk 5-6+ uur op de fiets zit voor een hele (mijn doel), dit behoorlijk wat vergt van je rug, wil je deze in aero positie rijden. Naar mijn idee kan het nooit kwaad deze spieren wat sterker te maken. Een paar setjes kan je altijd wel inplannen en kan je gewoon thuis doen.

9

Re: Stabilisatie trainingen

Heeft er soms iemand een site met enkele goede oefeningen of een file die men mij kan doorsturen?

10 Laatst bewerkt door monkeloor (22-10-13 10:40:59)

Re: Stabilisatie trainingen

Het is uiteindelijk voor alle sporten nuttig (niet alleen triathlon).
Voor zwemmen; een goede positie in het water aanhouden komt vanuit je 'core'-spieren
Fietsen; inderdaad 5-6 uur (of korter) in houding zitten gaat makkelijker als je core goed zit
Lopen; een goede loophouding aanhouden

Ik heb zelf afgelopen 2 winters 1-2x per week core stability trainingen gedaan en het viel me afgelopen seizoen op hoe makkelijk ik m'n houding met lopen kon houden tijdens halve triathlons.

Als je oefeningen zoekt; zoeken op core stability levert veel op.

Wat ik afgelopen seizoen in m'n eigen training in heb gevoegd; voor de vaste zwemtraining op zaterdag een kwartier eerder wat oefeningen doen. Dat geeft een stok achter de deur om ze ook te doen, want ze zijn saai ... tongue

11

Re: Stabilisatie trainingen

Als je daar tijd aan gaat besteden en naar oefeningen gaat zoeken, zoek dan ook gelijk naar "plyometrische oefeningen". Daar wordt je wel "direct" sneller van door meer spierkracht. Kun je je krachttraining half-om-half indelen.

12

Re: Stabilisatie trainingen

20 x 50 zwemmen met band goed strak om de enkels.
fiets intervallen op een steile heuvel of tacx met veel weerstand, armen op de aerobars en kont net boven het zadel.
heuvel op en heuvel af lopen.

Daarmee sla je meerdere vliegen in één klap, is super specifiek en meestal nog leuk ook als je van zwemmen, fietsen en lopen houdt.

13

Re: Stabilisatie trainingen

Ik sluit me aan bij thijs. Niks zo triestig dan die oefeningen te zitten/liggen te doen en er je conditie niet mee te verbeteren.