1

Onderwerp: Verminderende progressie bij zwemmen

Dit is natuurlijk een onderwerp waar iedereen naar snakt maar soms moeilijk meetbaar is. Zo ook bij mezelf. Ik ben vorig jaar in november begonnen met triathlon en dus ook zwemmen. De progressie die ik int begin maakte is natuurlijk het grootst (begonnen met 25m crawl en doodop zijn)
In maart zwom ik 9min30 op 500m (zwembad), in juli en augustus zwom ik 2x 17minuten op de km (buitenwater)
Dit vond ik al een bizar verschil maar zal te maken hebben met de keerpunten vermoed ik. Nu zijn we weer enkele maanden verder maar merk ik minder de progressie (ik zwem bv maar enkele seconden onder de minuut op 100m). Volgens een zwemcoach (om de enkele weken zie ik hem) zwem ik technisch gezien beter, maar ik merk dat niet aan mijn tijden op de 100-200-500m.
Mss ben ik te veel bezig met de tijden (sterker als mezelf), maar het zou toch een teken van bevestiging zijn.
Iemand tips of ervaringen met dit "fenomeen"

2

Re: Verminderende progressie bij zwemmen

Ben ook nog niet zolang geleden gestart met de zwemtraining. Omdat ik dit het moeilijkste deel vind, het niet zo vorderde als gewenst, ben ik ook maar eens wat gaan lezen om teleurstellingen te voorkomen. Bij mij ging de start ook moeizaam, "watergevoel" beter gezegd geen gevoel. Nu vlot het ook. Heb meegekregen dat als je je snelheid wil verhogen, zwemtijd wilt verkorten, je in de training ruimte moet maken voor duurtraining en aandacht moet geven aan het verhogen van je armfrequentie. Dat schijnt nog belangrijker te zijn uiteindelijk dan je techniek. Weet zelf ook nog niet hoe, maar er zijn er hier op het forum wel een aantal die dit uit kunnen leggen. Ben benieuwd naar de adviezen, moet de komende maanden daar ook aan werken. Mag meedoen op de BocholterDistanz/OD van de Aasee triatlon.

3 Laatst bewerkt door thijs (11-12-13 17:52:30)

Re: Verminderende progressie bij zwemmen

Fenomeen 'zwemcoach': Optische beoordeling van zwemtechniek is belangrijker dan snelheid.

Op jouw (of mijn) niveau levert iedere verbetering van techniek bij benadering ook direct betere zwemtijden op. En omgekeerd, iedere verbetering van je tijden duidt ook op betere techniek.

4

Re: Verminderende progressie bij zwemmen

edj schreef:

Heb meegekregen dat als je je snelheid wil verhogen, zwemtijd wilt verkorten, je in de training ruimte moet maken voor duurtraining en aandacht moet geven aan het verhogen van je armfrequentie. Dat schijnt nog belangrijker te zijn uiteindelijk dan je techniek.

Eens.
Behalve dat werken aan armritme ook werken aan je techniek is. Hoog armritme is onderdeel van een goede techniek, het is geen gebrek of zo, dat enkel gebruikt wordt door diegenen die niet fatsoenlijk hebben leren zwemmen.

5

Re: Verminderende progressie bij zwemmen

... ik zwem bv maar enkele seconden onder de minuut op 100m ...

Als je de 100m onder de minuut zwemt is dat bijzonder goed!

6

Re: Verminderende progressie bij zwemmen

Arnoutdv schreef:

... ik zwem bv maar enkele seconden onder de minuut op 100m ...

Als je de 100m onder de minuut zwemt is dat bijzonder goed!

Hmmm...van 9.30 op de 500 meter binnen enkele maanden naar een 100 m tijd van enkele seconden (56? 57?)onder de minuut?? Opmerkelijk...daar zit dan  wel heul veul trainingsarbeid in. Of je bent een supernatuurtalent.

7

Re: Verminderende progressie bij zwemmen

Meen je werkelijk dat je in je jeugd ook nog nooit gezwommen hebt???? In een jaar tijd onder de minuut zwemmen betekend dat je een natuurtalent bent!!!  hmm
Zelf zwem ik nu zo'n 6 jaar en ben blij dat ik 1:11 kan zwemmen over 100 meter in een wedstrijd. Echter ben ik verre van een natuurtalent  big_smile  lol
Maar goed, als je echt 100 meter onder de minuut zwemt zou ik me niet langer druk maken over progressie in het zwemmen maar je focus leggen op je lopen en fietsen en deze tijden in stand houden dmv training...
Zelf ben ik dit jaar door meer trainen van 9.40 naar 8.30 gegaan. De 1e in een wedstrijd de laatste op ~80% in een training dus ja er is wel progressie... Wat zwem je nu op de 500 meter? dit zou dan zo'n 6 a 6,5 minuten moeten zijn met verval?

#enjoylife

8

Re: Verminderende progressie bij zwemmen

heb idd geen idee of je echt onder 1 minuut zwemt op 100 meter, maar als dat zo is dan ben je wel een natuurtalent, als dit klopt heb je wel heel veel verval bij langere afstanden, minder dan 1 minuut op 100 meter en 17 minuten op 1 kilometer is niet logisch..

ik ben zelf 44 jaar en zwem nu in een zwemwedstrijd 1:08:80 op 100m, maar 1 km tijd zit net boven de 15 minuten, ik zou misschien nog iets sneller kunnen op 1 km maar, 1 km zwemmen is niet simpel 10 x je 100M tijd, dat ga je nooit redden

9

Re: Verminderende progressie bij zwemmen

Ongetwijfeld een misverstand over de afstand. Het zal wel een 25m bad zijn en dus een 50m tijd. Dat past beter bij de rest van de tijden lijkt mij. Maar misschien moet de zwemmer zelf even duidelijkheid verschaffen.

10

Re: Verminderende progressie bij zwemmen

arend schreef:

Ongetwijfeld een misverstand over de afstand. Het zal wel een 25m bad zijn en dus een 50m tijd. Dat past beter bij de rest van de tijden lijkt mij. Maar misschien moet de zwemmer zelf even duidelijkheid verschaffen.

Mijn gedacht ook...

Nico105, indien je nu reeds onder de minuut zwemt, heb ik maar één raad. Stop met triathlon en tot in Rio... big_smile

Ik ben van oorsprong zwemmer.  Mijn besttijd (toen ik jong was  wink ) was 56 en oneffen. En dit na jaaaaren training.  Misschien was ik geen natuurtalent  roll
Als ik nu een 1/8e in open water doe (750m), kom ik eruit na 10 minuten.

Als je 17 minuut doet op de kilometer, lijkt mij een besttijd op de 100m net onder de 1.10 haalbaar, want je doet de kilometer tegen +/- 1.40.

11

Re: Verminderende progressie bij zwemmen

Als ik het goed begrijp kun je dit bv vergelijken met dat je na enkele maanden training de 10km in 28min loopt en jezelf afvraagt hoe het komt dat je geen progressie meer maakt?

12

Re: Verminderende progressie bij zwemmen

Mijn excuses, ik bedoelde inderdaad op 50meter.

Toch bedankt voor de complimenten....

13

Re: Verminderende progressie bij zwemmen

Ben je in ieder geval in onze ogen voor 1 dag een supertalent geweest  lol
dan refererend naar 1 minuut over 50 ipv 100m.
je zwom begin dit jaar 9:30/500m = 57 sec/50m = 1:54min/100m
buiten 17:00/1000m = 51sec/50m = 1:42min/100m

Voordelen buitenwater zijn inderdaad geen keerpunten die je waarschijnlijk niet goed beheerst, echter nadeel is de vermoeiing in lichaam, afkoeling etc. Eigenlijk vergelijk je in mijn ogen appels met peren. Wat zwem je nu in een training op 500m is een beter vergelijk lijkt me? 100 - 200 - 500m kan je niet vergelijken omdat je altijd te maken hebt met verval. Neem een vaste referentie afstand om je progressie te meten in samenwerking met de inspanning die daar voor nodig is. Ik zelf neem eigenlijk altijd 100m tijden omdat je die vaak zwemt.
Zoals gezegd zwom ik bijv. begin dit jaar 9:40/500m op 100% en nu 8:30min/500m op 80-85%. 100m zwom ik met moeite 1:58min/100m en nu gemiddeld 1:35min/100m.
Als je voor je gevoel qua 500m tijd niet sneller meer gaat zou ik meer op inhoudt gaan trainen of /en je trainingsmomenten opvoeren? Train je nu bijv. 1x een uur in de week? probeer hier dan 2x een uur van te maken. Doe je max blokken van 200m? Begin eens met blokken van 500m en voer dit op naar 750 en uiteindelijk 1000m. Zodoende krijgt je meer inhoudt..
Oftewel geef nog wat meer inhoud prijs over hoe je gemiddeld traint dan krijg je ook betere adviezen denk ik... smile

#enjoylife

14

Re: Verminderende progressie bij zwemmen

Er zal inderdaad een groot verschil zitten tussen binnen en buiten door de keerpunten, die ik vermoedelijk in een zwembad heel traag zal nemen. Ook zwem ik vrij makkelijk in een wetsuit.

Ik ga 2 à 3 maal per week 30 minuten zwemmen tijdens mijn middagpauze. Hierbij varieert de training wat, soms een duurtraining van 20 minuten maar meestal blokken van 200m tot 500m, die ik enkele keren herhaal met en zonder pullboy

15

Re: Verminderende progressie bij zwemmen

Ik vermoed dat je zo langzamerhand met de huidige trainingsaanpak, frequentie en intensiteit je plateaufase hebt bereikt. Gezien de trainingsblokken van 200 - 500 meter en 20 min. zal er weinig variatie in je zwemsnelheid zijn, goed voor aerobe training, maar niet voor opbouw snelheid. Je zult op zoek moeten naar een andere trainingsprikkel.
Ipv 500 m aan een stuk, zou je 10x50 m met 10 sec. rust kunnen zwemmen op 90-95 % van je max. snelheid. Of 10x 50 m waarbij je start op elke minuut ofzo. Aanvankelijk gaat dat relatief makkelijk maar na een aantal maal neemt de vermoeidheid toe en de rustperiode af.
Zo kun je natuurlijk eindeloos varieren in afstand en rust. Wat ik ook vaak doe zijn piramides:
500-400-300-200-100, waarbij de gemiddelde 100 meter tijd per afstand sneller moet zijn, bijv 1.30 aflopend naar 1.25. En dan weer terug natuurlijk.
Of tenslotte blokken van een bepaalde afstand waarbij je de eerste baan voluit gaat, het volgende blok de tweede baan etc...
In ieder geval zou elke zwemtraining een stuk pure snelheidstraining moeten bevatten.


Succes!

16 Laatst bewerkt door Unclesam (12-12-13 20:23:21)

Re: Verminderende progressie bij zwemmen

nog een tip om op snelheid te werken :
nadat je 200 m hebt ingezwommen
25m à 95-100%
25m rustig terugzwemmen (of in geval van 50m bad uitzwemmen)
en doe dit 6X zonder pauze
dit is als het ware een interval in het water

wanneer je voelt dat je dit aankan ga je naar 8 en dan 10 keer

indien je zover bent dat die 10 keer goed lukt, kan je vervolgens met de afstand gaan spelen

succes!!!

ps : vergeet nadien de cooldown niet

17

Re: Verminderende progressie bij zwemmen

Bedankt voor de tips. Ik denk dat ik dus vooral meer variatie in tempo erin zal moeten steken.

18

Re: Verminderende progressie bij zwemmen

Of een goeie trainer zoeken.

19

Re: Verminderende progressie bij zwemmen

Inderdaad, maar het is voor mij persoonlijker om 's middags te gaan zwemmen in het zwembad nabij mijn werk als dit 's avonds nog in te plannen. Dus ik hoop met bijkomende tips nog progressie te kunnen maken

20

Re: Verminderende progressie bij zwemmen

Dat kun je met een trainer ook doen. Ikzelf doe dat ook ik probeer om de 2 weken onder begeleiding dan te zwemmen zodat hij kan zien hoever ik sta en om bij te sturen waar nodig en voor de rest volg ik de door hem opgestelde schema's. Waar dus de techniek en snelheidstrainingen inzitten.

21

Re: Verminderende progressie bij zwemmen

Nico0105 schreef:

Inderdaad, maar het is voor mij persoonlijker om 's middags te gaan zwemmen in het zwembad nabij mijn werk als dit 's avonds nog in te plannen. Dus ik hoop met bijkomende tips nog progressie te kunnen maken

Wat is nabij mijn werk?

22

Re: Verminderende progressie bij zwemmen

Nie ver ervan big_smile

23

Re: Verminderende progressie bij zwemmen

ronnyke schreef:

Nie ver ervan big_smile

in de buurt dan?  tongue

24

Re: Verminderende progressie bij zwemmen

5 minuutjes vandaag, echt niet ver dus...

25

Re: Verminderende progressie bij zwemmen

Nico0105 schreef:

5 minuutjes vandaag, echt niet ver dus...

Duh....