1

Onderwerp: Wetsuit

Hoi,

Ik wil dit jaar mijn eerste (1/4) triathlon gaan doen. Ik heb dus een wetsuit nodig. Ik weet niks van die dingen, en kan me voorstellen dat er verschillende soorten zijn, omdat er verschillende sporten in  worden bedreven. Kan iemand tips geven waar ik op moet letten en weet iemand mischien goede pakken voor een leuke prijs? Ik heb inmiddels gelezen dat een pak in ieder geval goed strak moet zitten en dat een pak met mouwen het beste is om mee te zwemmen.

Groeten,
Walter

2 Laatst bewerkt door willem (11-03-07 22:48:58)

Re: Wetsuit

Hoi,

Er zijn verschillende merken die speciale zwemwetsuits hebben, je leest wel eens van mensen die een bij de Aldi of Lidl een wetsuit kopen, ik heb hier geen ervaring mee maar zou er zelf niet aan beginnen..

Misschien heb je het in een ander topic al wel gezien dat er heel mooi materiaal te krijgen is, maar dit is denk ik ook afhankelijk van je doelen en budgetten.. kijk eens bij onderstaande merken:



klik hier voor orca wetsuits..

klik hier voor blueseventy wetsuits..

klik hier voor aqua sphere wetsuits

klik hier voor een heel verhaal over wetsuits..

Soms zijn er testdagen bij winkels, dan kun je verschillende wetsuits testen, maar kan je zo niet vertellen waar en wanneer..  Pasvorm zullen ze je in de winkel ook wel mee helpen, volgens mij moet hij zo strak zitten dat als je de westuit op je buik vastpakt dat hij zich vacuum zuigt aan je buik..

Ik ben zelf ook voor een nieuw wetsuit aan het kijken, heeft er iemand ervaring met de XP van Aquashere? Ik zie die pakken namelijk bijna nooit maar zijn toch heel betaalbaar..

3

Re: Wetsuit

Wellicht is dit wat?

WETSUIT TESTDAG 8 APRIL 2007
Dan organiseert Tri-Run weer de echte wetsuit-testdag. Als enige geven wij u daadwerkelijk de mogelijkheid om van de 3 grote merken, XTerra, Orca en Ironman, de verschillende modellen en maten met elkaar te vergelijken. Wij hebben het zwembad in Hilversum van 13:30 t/m 16:30 tot onze beschikking. De verdeling zal weer bestaan uit 2 groepen. De eerste groep start om 13:30 tot 15:00 en de tweede groep van 15:00 tot 16:30. Zoals elk jaar kunt u hier zich voor aanmelden via de contactbutton op onze site. Geeft u in het mailtje even aan of u in de eerste of tweede groep wilt deelnemen. 

website: http://www.tri-run.com/index2.html

4

Re: Wetsuit

Iemand hier ervaring met Sail Fish wetsuits?

5 Laatst bewerkt door Hans van Vlijmen (21-03-07 23:54:16)

Re: Wetsuit

Is dat niet de nieuwe naam van X-Terra wetsuits net zoals Blue-Seventy nu is wat voorheen Ironman was?

6 Laatst bewerkt door le Coq (22-03-07 00:20:14)

Re: Wetsuit

Klopt inderdaad, had al zo'n vermoeden maar nog niet verder uitgezocht.
Zie nu ook dat Rien Mulder sports inderdaad ook (net als Xterra)  de nederlandse importeur is.

Triathleten zullen gemerkt hebben dat Xterrawetsuits, als nieuwkomer, een zeer grote opmars heeft gekend. Toppers als Marino Vanhoenacker, Luc Van Lierde, Frederic Van Lierde en vele anderen vinden dit momenteel het beste op de markt. Dit seizoen zal Xterra niet onder deze naam op de markt komen. De nieuwe wetsuits, met kleine verbeteringen, zullen onder de naam Sailfish komen. Met nieuwe logo. Deze wetsuits zullen bij dezelfde dealers te verkrijgen zijn.Wereldprimeur en eerste kennismaking met deze nieuwe (xterra) sailfishsuits gebeurt in Brugge op 15 april. Daar kan u deze suits vergelijken met andere merken op een testdag in het Jan Guilini zwembad te Brugge.

7 Laatst bewerkt door Scighera (23-03-07 07:47:22)

Re: Wetsuit

Ah vandaar, zag ze net staan in dat boekwerk van Rose Versand welke gisteren weer met veel kabaal op de deurmat viel.

Even twee andere vraagjes over wetsuits

water in het wetsuit
mag dit / kan dit kwaad? Ik heb zelf een ietwat afwijkende lichaambouw en heb het wetsuit goedzitten  bij borst, heupen benen en armen zitten. Helaas hou ik ruimte over bij de onderrug; waar natuurlijk ook de rits loopt; dus je raadt het al; ik krijg daar een hoop water binnen. Hinderlijk? Bij het verlaten van het water wel; het water loopt via de benen weg waardoor het het neopreen zich gaat vastzuigen aan de huid. Niet handig bij het uittrekken van het wetsuit. Punt is dat ik hem zeker niet kleiner moet hebben bij de borst/hals. Ik zie het dit jaar nog wel aan denk ik en dan misschien volgend jaar een nieuwe. Ik weet niet hoe de pasvorm is bij de andere merken?

Ik heb nu trouwens een maat-7 (72-84kg, 175-191cm) , ben zelf  74kg bij 180cm. Misschien dat een 6.5 beter voor me is (65-76kg, 170-185cm), maar ben bang dat ie weer te strak gaat zitten op bepaalde plaatsen.

reparatielijm
Ik heb twee fingernailcuts in mijn wetsuit, een bij de onderrug en een bij de kuit. Ik wil dit dus gaan lijmen maar kan nergens lijm vinden specifiek hiervoor. Iemand enig idee?

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

8

Re: Wetsuit

voor die nailcuts heb je wetsuitlijm, blader maar eens in het boekwerk van rose en je zult het wel tegen komen..

9

Re: Wetsuit

hmm, zal eens kijken, stond nl niet in de 2006 catalogus smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

10

Re: Wetsuit

Een beetje duikshop/surfshop o.i.d. heeft neopreenlijm in hun assortiment. Heb er in het verleden die "nailcuts" in mijn wetsuits (Aquaman, Quintana Roo en Ironman) probleemloos mee gerepareerd.

11

Re: Wetsuit

In het rijtje met wetsuits ontbreekt er 1.
Vast geen opzet, maar jullie kennen AQUAMAN toch wel?
Het oudste en meest innovatieve merk, dat nu pas door de andere merken geimiteerd wordt.
Nog altijd het snelst aan- en uit te trekken pak, de Metal Cell, ondanks diverse pogingen om dit te kopiëren.

Daar sluit de vraag van SCIGHERA over water in je wetsuit op aan:
Hoort er water in je wetsuit. Nou wel degelijk, want NIET het pak, maar dat dunne laagje water dat je lichaamstemperatuur aanneemt, houdt je warm.
Als het water "strommt" in je pak, dan heb je vermoedelijk een te grote maat aan. Dat is dus simpel op te lossen.
Dat het water uit je pak loop als je klaar bent met zwemmen klopt. Daarom moet je ook rap beginnen met je pak uit te trekken.
En dan mag je blij zijn dat dat in Nederland zelfs op de watelrijn al mag. In Duitsland bv mag je pas in het PF bij je fiets je pak uit trekken.
En als je dan een pak hebt dat te groot is, is al het water weg, en zuigt het zich vast aan je lichaam.
Dat probleem heb je nimmer als je een AQUAMAN Metal Cell neemt.
Ik heb een filmpje waarin ex-triatleet Martin Pet de metal cell in 4 seconden (afgrond naar boven !!) uittrok toen hij in 2004 als eerste het water uitkwam in Noordwijkerhout.
Lees dus 2 dingen: 4 seconden, da's ECHT snel, en 2004, zolang is er dus al een snel uit te trekken wetsuit.

Problemen met nagelplekjes in wetsuits hou je zolang mensen nagels hebben.
Ze zijn heel eenvoudig te repareren met NEOPREEN lijm, in elke goede watersportzakk te verkrijgen, voor een paar euri.
Let op: je hebt maar een paar druppels nodig, en zorg dat je niet vergeet het overtollige lijm te verwijderen. Geeft namelijk lelijke plekken, die moeilijk uit je kleren, of het tafelkleed gaan.
Ik heb in de loop der jaren tientallen pakken, van alle merken, gerepareerd.
Heb altijd lijm op de plank liggen. Neem maar contact op als je hulp nodig hebt.

En dan nog wat: Ook Aquaman organiseert testdagen. Maanden april en mei zullen die verspreid over Nederland plaatsvinden.
Kan ook bij jouw vereniging, kwestie van een afspraak maken.
INFO: www.endurosportz.nl