1

Onderwerp: Rustweek

Even benieuwd hoe jullie hiernaar kijken...

Afgelopen 2 seizoenen heb ik meerdere halve triathlons gedaan en ik ben zo gek geweest om me voor komende zomer in de schrijven voor Ironman Zurich. Ik train heel braaf in weken, 2 of 3 weken trainen en vervolgens een week rust/herstel. Die rustweek doe ik meestal gewoon waar ik zin in heb en dan korter. In de praktijk blijkt dat ik dan stiekem alsnog best veel train, denk aan een keer of 5/6 per week. Maar dan dus wel rustig aan en niet te lang, ik doe vaak nog wel gewoon een duurloop.

Afgelopen week echter had ik helemaal geen zin. 3 weken geleden naar Lanzarote geweest en daar 30u getraind, na terugkomst gewoon vol doorgetraind en heel veel gefietst ook. Vorig weekend nog een 3 dagen gefietst in de Eifel en daar merkte ik al dat ik echt moe was. Maandag en dinsdag helemaal niks gedaan. Woensdagochtend werd ik alsnog wakker met zware benen, en ben toch een klein half uurtje gaan lopen, dat leek helemaal nergens op, dus snel weer naar huis. Donderdag heb ik een wisseltraining gedaan met team waarmee ik morgen meedoe in Arnhem en daarna nog even met de club gezwommen. Ook dat voelde weer ellendig, dus ben ik na 40 minuten het bad uitgegaan. Gister en vandaag (zaterdag) weer niks gedaan. Morgen dus aan de bak in Arnhem.

Dat ik zo weinig doe in een rustweek is volledig nieuw voor me, ik heb er ook echt gewoon geen zin in. Herkennen mensen dit? Is dit té weinig met het oog op de hele? Of is dit juist wel eens goed voor me om de komende periode juist zware trainingen aan te kunnen? Ik weet dat ik moet luisteren naar m'n lichaam en dat ik eigenlijk altijd heel braaf, maar het is nu anders dan normaal... Iemand iets zinnigs? smile

2

Re: Rustweek

Groot misverstand dat je van hard en veel trainen beter wordt, rust maakt de trainingsprikkel juist effectief. Rustweek wil zeggen intensiteit en volume terugbrengen. Rustweek wil niet zeggen niets doen. In jouw geval zou ik komende week voornamelijk wat herstel trainingen doen.

3

Re: Rustweek

Je klachten lijken meer op overtraining dan op een te rustige recupweek. Overtraining,velen lachen erom maar als je ermee zit is het wel miserie.

4

Re: Rustweek

Hmm.. overtraining zou vrij vervelend zijn..!
Arnhem ging iig goed en ik heb nu los van spierpijn ook wel weer zin om weer wat te gaan doen. Maar zeker iets om in de gaten te houden...

Ik hou me deze week inderdaad nog even rustig. Ik ben sowieso ook licht ziek geworden, dus dat moet sowieso even. Nu wel aan de beterende hand overigens :-)

5

Re: Rustweek

Praat eens met iemand die er echt verstand van heeft en luister naar je lichaam.
Op eigen houtje trainen voor een hele.............not my cup of tea.

Succes