1

Onderwerp: Trainen voor de eerste triathlon! Maar nu al overtraind!

Hallo !

Momenteel ben ik erg sportief! Altijd wel geweest, maar meer gericht op kracht-training dan op duur. Maar sinds dit jaar ben ik juist met duur heel erg bezig en doe ik bijna niet meer anders. Sport is voor mij het ultieme ontspannen, het ultieme genieten en voor mij, een ultieme bezigheid. Ik vind het heerlijk om te verbeteren en doelen te stellen in mijn sport. Omdat ik niet goed kon kiezen wat ik graag wou doen, en het liefste functioneel sportief wou zijn (dus kracht, flexibiliteit en duur) trainde ik automatisch al gevarieerd. Dus ik besloot dan te trainen voor een triathlon! In september (en hopelijk kan ik daarvoor ook nog wat doen) is mijn eerste 1/4e triathlon !

Maar omdat ik zo fanatiek aan het trainen was, ben ik kort geleden overtraind geraakt.
Na overleg met de bondsarts van de Nationale Triathlon bond, bleek dat ik niet genoeg hersteld was van mijn eerste halve marathon en mijn eerste fietstocht van 120 km, die ik met een tussenpoos van een week had uitgevoerd. Tussendoor en erna trainde ik gewoon vrolijk door, en dit was dus te veel.

Momenteel ben ik dus druk bezig met herstellen. Het advies was 50% trainings volume en lage intensiteit voor 2 weken, en daarna in 2-3 weken weer het volume op te hogen waarna intensiteit ook weer verhoogd kan worden.
Ik had nooit verwacht dat ik dit zo zwaar zou vinden!

Nog andere triathleten die dit hebben door gemaakt en tips & advies kunnen geven? Of gewoon lekker medelijden tonen, want dat heb ik nu voor me zelf !
Ik snap wel dat ik geluk heb, als ik het niet zag aan mijn harstslag dankzij mijn trouwe horloge, had ik waarschijnlijk nog te lang doorgetraind en was ik verder van huis. Ik mag blij zijn dat ik het heb gemerkt in een vroeg stadium... maar toch voelt het ongelooflijk zuur dat ik niet intensief mag trainen, zeker met dit mooie weer !!

De reden dat ik bij dit forum ga, is om te leren over triathlon-training, voeding en dus mijn huidige overtraind-heid.

Reageer gerust met vragen, tips, advies of soortgelijke verhalen !

Groetjes,

Jerry Lust

2

Re: Trainen voor de eerste triathlon! Maar nu al overtraind!

Voor een 1/4 in september hoe je in iedergeval geen halve maraton en 120km fietsen in het trainings programma te hebben, zeker niet in april al. (maar als je dat gewoon leukt vindt, moet je dat gewoon doen, maar wel met voldoende rust).

Tips:
- Rustig opbouwen
- Luister naar je lichaam
- Als je merkt dat je een tijd achter elkaar hard aan het trainen bent en alleen maar achter uitgaat, herstel je waarschijnlijk te weinig/overtrain je.
- Kwaliteit is beter dan kwantiteit

3

Re: Trainen voor de eerste triathlon! Maar nu al overtraind!

racechinees schreef:

Voor een 1/4 in september hoe je in iedergeval geen halve maraton en 120km fietsen in het trainings programma te hebben, zeker niet in april al. (maar als je dat gewoon leukt vindt, moet je dat gewoon doen, maar wel met voldoende rust).

Tips:
- Rustig opbouwen
- Luister naar je lichaam
- Als je merkt dat je een tijd achter elkaar hard aan het trainen bent en alleen maar achter uitgaat, herstel je waarschijnlijk te weinig/overtrain je.
- Kwaliteit is beter dan kwantiteit

Bedankt, had ik hier maar eerder rekening mee gehouden !

Ik denk dat met name triatleten hiervoor kwetsbaar zijn, omdat we meerdere sporten beoefenen. Dit was iniedergeval voor mij het gevaar denk ik.
Spierpijn of over belasting bij hardlopen? Dan gaan we fietsen ! Spierpijn van fietsen? Dan gaan we zwemmen !
Op deze manier gaf ik mijzelf nooit genoeg rust dus. Op deze manier heb je minder kans op blessures bij bijvoorbeeld hardlopen, maar meer op overtraind heid.. Een wijze les voor mij !

4 Laatst bewerkt door Bleek (18-04-14 11:30:05)

Re: Trainen voor de eerste triathlon! Maar nu al overtraind!

Overtraind zijn ben je wel ff zoet mee, dit klinkt meer als oververmoeid zijn. Binnen 2 weken mag je al weer je trainingen opschroeven dus het valt allemaal wel mee. (Van een goede overtraining heb je een half jaar last... of kom je nooit meer te boven)

Owja, pas op met te veel intensief trainen. Da's nergens goed voor. Zelf houd ik het bij 2 á 3 intensieve trainingen per week (incl wedstrijden!), en dit zijn dan meteen de belangrijkste. De rest is rustig.

edit;
waarom meerdere topics hierover openen? http://www.triathlonforum.nl/viewtopic.php?id=3092

5

Re: Trainen voor de eerste triathlon! Maar nu al overtraind!

Bleek schreef:

Overtraind zijn ben je wel ff zoet mee, dit klinkt meer als oververmoeid zijn. Binnen 2 weken mag je al weer je trainingen opschroeven dus het valt allemaal wel mee. (Van een goede overtraining heb je een half jaar last... of kom je nooit meer te boven)

Owja, pas op met te veel intensief trainen. Da's nergens goed voor. Zelf houd ik het bij 2 á 3 intensieve trainingen per week (incl wedstrijden!), en dit zijn dan meteen de belangrijkste. De rest is rustig.

edit;
waarom meerdere topics hierover openen? http://www.triathlonforum.nl/viewtopic.php?id=3092

Ja excuus, dit was bedoelt als voorstel-verhaaltje en aanleiding voor aanmelding. De andere post als een echte discussie. Was niet mijn bedoeling om twee te starten, moet nog even wennen aan het communiceren op een forum !

6

Re: Trainen voor de eerste triathlon! Maar nu al overtraind!

Bleek schreef:

Overtraind zijn ben je wel ff zoet mee, dit klinkt meer als oververmoeid zijn. Binnen 2 weken mag je al weer je trainingen opschroeven dus het valt allemaal wel mee. (Van een goede overtraining heb je een half jaar last... of kom je nooit meer te boven)

Owja, pas op met te veel intensief trainen. Da's nergens goed voor. Zelf houd ik het bij 2 á 3 intensieve trainingen per week (incl wedstrijden!), en dit zijn dan meteen de belangrijkste. De rest is rustig.

edit;
waarom meerdere topics hierover openen? http://www.triathlonforum.nl/viewtopic.php?id=3092

Dacht ik eigenlijk ook aan. Overtrainingen wordt meestal ook gebruikt voor oververmoeidheid maar is toch zeer verschillend.

Mooie uitleg (en veel andere info ook) terug te vinden op http://www.cjsm.be/gezondsporten/themas … training-0