1 Laatst bewerkt door HermanB (27-08-14 11:22:12)

Onderwerp: ITU World Triathlon Stockholm 2014

Net als in 2012 doe ik volgende week zondag (24 augustus) weer mee aan de triathlon in Stockholm. Dat was vorige keer ook al een erg leuk evenement, met zwemmen in Mälaren voor het bekende stadhuis, fietsen rondom Mälaren, en hardlopen in Gamla Stan met finish op Slottsbacken naast het Koninklijk Paleis. Het is een tamelijk groot opgezet gebeuren ook, met meer dan 3500 deelnemers onder de amateurs.

De dag ervoor, zaterdag dus, doen de profs op gedeeltelijk hetzelfde parcours (en met dezelfde finish) een sprint wedstrijd in het kader van de ITU World Series (na Stockholm volgt alleen nog Edmonton in Canada - en met de huidige stand kan Javier Gomez de eindzege eigenlijk niet meer ontgaan).

Ik doe zelf weer een OD, met de volgende voorspellingen:

  • Zwemmen (1.5 km) - 28 min

  • T1 - 3 min (lijkt lang maar ik ben nooit zo snel, en het is een hele lange wisselzone weet ik uit ervaring)

  • Fietsen (39 km) - 71 min

  • T2 - 2 min (zie T1)

  • Lopen (10.1 km) - 47 min

  • Eindtijd: 2u31 [**edit: dat moest natuurlijk 2:31 zijn en niet 1:31... ]

En voor wie denkt dat er in Zweden in de zomer arctische condities heersen: het was er de afgelopen maand steevast 5 graden warmer dan in Nederland :-) Het water van Mälaren is momenteel zelfs 23 graden, wat zou betekenen dat wetsuits niet zijn toegestaan (maar de dagen worden korter en de temperaturen lager, dus alles kan nog).

/Herman

2 Laatst bewerkt door HermanB (27-08-14 11:22:41)

Re: ITU World Triathlon Stockholm 2014

HermanB schreef:

Ik doe zelf weer een OD, met de volgende voorspellingen:

  • Zwemmen (1.5 km) - 28 min

  • T1 - 3 min (lijkt lang maar ik ben nooit zo snel, en het is een hele lange wisselzone weet ik uit ervaring)

  • Fietsen (39 km) - 71 min

  • T2 - 2 min (zie T1)

  • Lopen (10.1 km) - 47 min

  • Eindtijd: 2u31

Helemaal blij omdat ik voor het eerst met een OD op de 2:30 ben uitgekomen :-) Al is dat enigszins geflatteerd omdat de fietsafstand in Stockholm met 39 km ietwat aan de korte kant is. Desalwelteplus, erg tevreden met het resultaat:

Grappig om te zien dat ik de wissels, ook al heb ik die volgens mij nog nooit zo snel uitgevoerd, toch nog onderschat heb. De wisselzone was dan ook echt heel lang: een lange weg waar de fietsen van zo'n 4000 deelnemers gestald moesten worden. En daartussen redelijk smalle gangpaden waardoor het af en toe nog best lastig was om goed door te lopen. Hoe dan ook, ook als ik het met de resultaten van anderen om mij heen vergelijk, ben ik best tevreden met de verbetering van mijn wisseltijden.

Zwemmen ging qua tijd iets beter dan verwacht, al heb ik het idee dat dat nog beter had moet kunnen als ik meer op mijn techniek had gelet. Maar het water was aangenaam (18 graden) en aardig vlak, het zicht was goed en de boeien lekker groot en duidelijk, en het is me gelukt om in mooie rechte lijnen te zwemmen (d.w.z. gewoon vlak over de ankerlijnen van de schepen aan de kant op de terugweg, recht op het Stadhuis af).

Fietsen ging prima, geen grote verrassingen, ongeveer net zo snel als eerder dit seizoen in Utrecht. Ik was wel blij dat ik de racefiets had meegenomen en niet de triathlonfiets, want het parcours was erg bochtig en op een aantal plaatsen behoorlijk smal (en druk, met die 4000 deelnemers, ook waren die verdeeld over startgroepen die met tussenpozen van 10 minuten verspreid over de ochtend van start gingen). Ondanks, of dankzij, die bochten en een hoge brug waar we 6 keer overheen gingen, was het heerlijk fietsen, echt genieten. Ook opvallend: deze keer geen last van een limiterend hoge hartslag aan het begin van het fietsdeel, ik kon gewoon meteen op tempo fietsen.

Lopen voelde niet eens bijzonder goed (gewoon ok, geen last van de overgang uit het fietsen), maar was eigenlijk het meest verrassende onderdeel als ik naar de ronde- en eindtijden keek. Tot dit voorjaar was 45 minuten mijn PR op de losse 10 km, maar nu liep ik dat als onderdeel van een triathlon en dan ook nog met die steile klim van Slottsbacken in het centrum waar we 4 keer overheen moesten (de finish was daar ook). In tegenstelling tot de twee eerdere triathlons dit jaar had ik nu geen last van maagkramp aan het begin of van een man met de hamer halverwege. Als dat geen toeval was, kwam het waarschijnlijk doordat ik het eten van gels op de fiets (2 stuks) deze keer naar voren gehaald had door ze niet in de laatste fietsronde op te eten maar verspreid over de eerste twee rondes. Verder had ik nu ook energiedrank in mijn bidon in plaats van water, waardoor ik toch net iets meer energie binnen had gekregen dan eerdere keren.

Al met al dus erg tevreden. Het is een erg goed georganiseerde triathlon (met alleen wat veel 180 graden bochten in het loopparcours), met een hele leuke sfeer, veel deelnemers van alle niveaus en aangename klimaatomstandigheden (niet te heet, grotere zon-kans dan in Nederland). En wat ook heel erg leuk is, is dat je de dag ervoor op vrijwel hetzelfde parcours ook de wereldtop nog even in actie kunt zien. Een echte aanrader!

/Herman