101

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Laris schreef:
Louise schreef:

Net bijna in één ruk een geweldig boek uitgelezen: Life's too short to go so f*cking slow, van Susan Lacke. Eindelijk weer eens een echt triathlon-leesboek! Het gaat over de vriendschap tussen Lacke die niet sport, overgewicht heeft, drinkt, rookt en erg onzeker is, en een Ironman-triatleet die z'n zaakjes op orde heeft - maar dan krijgt hij kanker. Meer zal ik er niet over verklappen voor degenen die het nog gaan lezen.

Ik vond het grappig, meeslepend, soms herkenbaar - en het is ook een inspirerend verhaal over een bijzondere vriendschap. Ik hield het er niet bij droog. Dikke aanrader! Het is Amerikaans, van Velopress, maar ze hebben het gewoon bij Bol.

Louise

Mooie aanrader voor de vakantie; en ik heb nog een bol.com cadeaubon :-)

Ik bewaar hem ook voor de vakantie, dank voor de tip Louise, had de titel voorbij zien komen maar werd niet direct geroepen het te gaan lezen.

102

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Zullen wel denken bij bol.com :')

Ik heb m ook net besteld.

103

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Ik heb hem aan mijn lees(luister)lijst toegevoegd. Het boek is er namelijk ook als luisterboek op Storytel. Voor de liefhebbers, zoals ik.

104

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Ik heb net 'de Hemel, de Hel, de Triathlon' van Ardy Felius uit. Het boek gaat over een triathleet die op zijn negentiende begint te hardlopen en drie jaar later zijn eerste marathon loop. Vervolgens ontdekt hij de triathlon en op zijn vijftigste deed hij mee aan de Iron man. Makkelijk leesbaar, heel herkenbaar met af en toe een streepje humor.

105

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Haha, ik moet eens commissie gaan vragen bij Bol wink

@bezigebij - over dat boek gaat het al een paar keer eerder op deze pagina's. Het is - voor zover ik weet - een beetje aan mijn kritiek te danken dat het nu beter leesbaar is dan de eerste editie, die wemelde van de taalfouten.

Louise

106

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Louise schreef:

Net bijna in één ruk een geweldig boek uitgelezen: Life's too short to go so f*cking slow, van Susan Lacke. Eindelijk weer eens een echt triathlon-leesboek! Het gaat over de vriendschap tussen Lacke die niet sport, overgewicht heeft, drinkt, rookt en erg onzeker is, en een Ironman-triatleet die z'n zaakjes op orde heeft - maar dan krijgt hij kanker. Meer zal ik er niet over verklappen voor degenen die het nog gaan lezen.

Ik vond het grappig, meeslepend, soms herkenbaar - en het is ook een inspirerend verhaal over een bijzondere vriendschap. Ik hield het er niet bij droog. Dikke aanrader! Het is Amerikaans, van Velopress, maar ze hebben het gewoon bij Bol.

Louise

Afgelopen weekend op de fiets naar het boek geluisterd.
De eerste helft was erg motiverend en ik betrapte me er op dat ik daadwerkelijk meer mijn best deed en met een hogere hartslag dan normaal aan het fietsen was.
De tweede helft was minder motiverend. En intervallen gaan een stuk minder goed als je moet slikken van de emotionele lading van het boek. Je moet ook geen Fishman's friend eten tijdens het fietsen ;-).
Al met al een aanrader!

107

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Ik heb 'm toevallig ook dit weekend gelezen. Wat een leuk en ontroerend boek!
Inderdaad in één ruk uit, ze gaat ook heel snel door haar ontwikkeling heen: van nooit lopen op de ene bladzijde en halve marathons op de volgende. Tweede helft is waar het haar om draait waarschijnlijk, maar ook daar zitten flinke time jumps in.

Anyway, wel een aanrader! Heb ook wat traantjes gelaten.

108

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Leuk om te lezen dat het jullie bevallen is!

LindaRotterdam schreef:

ze gaat ook heel snel door haar ontwikkeling heen: van nooit lopen op de ene bladzijde en halve marathons op de volgende.

Ja, wat ze in  korte tijd bereikt vond ik wel enigszins jaloersmakend. Dat doen niet veel mensen haar na.

Louise

109

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Louise schreef:

Leuk om te lezen dat het jullie bevallen is!

LindaRotterdam schreef:

ze gaat ook heel snel door haar ontwikkeling heen: van nooit lopen op de ene bladzijde en halve marathons op de volgende.

Ja, wat ze in  korte tijd bereikt vond ik wel enigszins jaloersmakend. Dat doen niet veel mensen haar na.

Louise

Waar ik jaloers van wordt, is dat het kennelijk mogelijk is om te trainen voor een ironman terwijl je ook een veeleisende baan en een gezin met twee kinderen hebt. Eerlijk gezegd geloof ik dat niet echt...

110 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (26-08-19 18:31:08)

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Waarom niet? Dat doet toch een groot deel van de deelnemers? Meeste zijn begin 40, toch vaak de drukste fase in je leven qua kinderen en baan.

Of mis ik je sarcasme?

111

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

LindaRotterdam schreef:

Waarom niet? Dat doet toch een groot deel van de deelnemers? Meeste zijn begin 40, toch vaak de drukste fase in je leven qua kinderen en baan.

Of mis ik je sarcasme?

Geen sarcasme maar een oprechte vraag. Ik betrek het op mezelf en met 5-7 uur trainen per week kan ik conditioneel goed voor de dag komen op een kwart/OD en waarschijnlijk ook nog wel een halve in goed fatsoen finishen. Maar voor een hele zou ik echt meer moeten trainen en ik zou niet weten waar ik die tijd vandaan zou moeten halen zonder dat het ten koste gaat van werk, relatie, kinderen.

112

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Tijd is volgens mij voor iedereen met een redelijk normaal leven een vraagstuk mbt de hoeveelheid die beschikbaar is om in te zetten voor sporten. T gaat altijd ten koste van iets. Dat heb je zelf in de hand.

Ik denk dus dat het wel mogelijk is, maar je moet wel slim plannen. En bedenken of je wil finishen of een hele strakke tijd neerzetten. Zelf zou ik bv best een hele willen doen, maar niet met een schuldgevoel rond willen lopen al die maanden lang dat mn relatie, kinderen of werk eronder lijden.

Zijn op t forum waarschijnlijk genoeg voorbeelden te vinden van mensen die t ook lukt en toch nog een prettige omgeving naast t heilige doel hebben.

En dan tot slot voor de fun: https://www.youtube.com/watch?v=B03dFMG8nR4

113

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Ik vond het boek ook zeker het lezen waard, in twee dagen uitgelezen.

Vwb haar snelle progressie, waarschijnlijk had ze toch wel enige aanleg en kwam dat er snel uit. En waarschijnlijk was het gedeelte waarin ze dat realiseert niet zo heel interessant voor het boek.

Qua tijd vrijmaken is het een kwestie van mogelijkheden en prioriteiten, iedereen heeft 168 uren in een week. Ik heb de vrijheid om veel te kunnen doen tijdens werktijd en maak ook gebruik van woon-werkverkeer zodat ik de weekenden relatief rustig heb, maar als je om 7 uur de deur uitgaat, een uur forenst en om 19u weer terug bent dan wordt het lastig inderdaad.

114

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Ik verbaas me er ook wel eens over waar mensen de tijd vandaan lijken te halen. En dan niet alleen specifiek voor trainen maar ook in algemeenheid, naast alle andere verplichtingen...

Ik heb een veeleisende (meer dan) fulltime baan, kinderen, vriendin en dan ook nog andere hobbies/sociale bezigheden en ik kom dan ook regelmatig tijd tekort om aan alles de aandacht te geven die het verdiend. Zeker in de weken dat ik ook een voetbalwedstrijd heb bijvoorbeeld. Prioriteiten stellen is dan goed, maar vertel je vriendin maar eens dat ze komende weken wat minder aandacht gaat krijgen omdat er een wedstrijd aan zit te komen.... Niet iedere partner pikt dat tongue

Voor mij is de oplossing om zoveel mogelijk in de (vroege) ochtend te trainen. Zo ga ik iedere donderdag voor het werk zwemmen en ben ik van plan om iedere vrijdag voor het werk op de Tacx te gaan zitten. En als het weer het toelaat op de fiets naar het werk gaan (zodra de douchegelegenheid hier geregeld is).

Hardlopen is de vreemde eend in de bijt, maar dat deed ik al voordat ik triathlon ontdekt dus daar is ze aan gewend :')

Voordeel is wel dat ik een echt ochtendmens ben smile

115

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Oplossing is om samen met je partner triathlons te gaan doen..

Naast lekker samen trainen en samen naar wedstrijden gaan, is het begrip voor deze achterlijk tijdrovende hobby ook een stuk groter... Enig nadeel is dat de kosten ook maal 2 gerekend moeten worden..

116 Laatst bewerkt door dik2tri (27-08-19 12:16:44)

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Klink als een goede leestip, en leuk dat er ook nog een discussie uit ontstaat.

Het blijft lastig om trainingen te combineren met werk, kind en andere verplichtingen. Gelukkig werk ik een aantal dagen thuis, en kan ik dan regelmatig overdag een training doen als mijn dochter op school is, waarna ik 's avonds wat meer werk kan doen. Mijn vrouw moet dan toch aan de studie, dus zitten we samen aan de tafel, ook wel 'gezellig'.

De dagen dat ik op kantoor werk en in het weekend probeer ik vroeg in de ochtend te trainen. Meestal ben ik dan 6:00 buiten, met korte trainingen vaak gelijk thuis met de wekker voor de rest van het gezin, in het weekend iets later, als de agenda het toelaat. (bv. dit weekend niet, dus startte ik om 4:15 met mijn 35km training om maar om 8:00 thuis te kunnen zijn...)

Macer schreef:

Oplossing is om samen met je partner triathlons te gaan doen..

Naast lekker samen trainen en samen naar wedstrijden gaan, is het begrip voor deze achterlijk tijdrovende hobby ook een stuk groter... Enig nadeel is dat de kosten ook maal 2 gerekend moeten worden..

Zo begrip kweken, mooie manier smile  Mijn vrouw loopt wel graag hard, dus heeft wel begrip gelukkig. En ze gaan graag mee naar de triathlonwedstrijden vanwege de leuke sfeer en om aan te moedigen, dus voor hun ook een dagje uit.

117

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Maca944 schreef:

Ik vond het boek ook zeker het lezen waard, in twee dagen uitgelezen.

Vwb haar snelle progressie, waarschijnlijk had ze toch wel enige aanleg en kwam dat er snel uit.

Ik denk dat het wel klopt, ik heb een maat die na een half jaar lopen net zo snel is als mij. En ik deed daar 4 jaar over.

Je moet sneller dan de klos zijn.

118

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

De ochtenden zijn voor mij inderdaad ook echt de uitkomst om wat extra's te kunnen doen.
2x per week om 6:00 op de fiets naar kantoor, en in de weekenden is de afspraak dat ik om 10:00 thuis ben.

Voor de rest heb ik nog wel een avond sessie in het zwembad en tussendoor tijd voor hardlopen, maar het voelt echt alsof de rek er wel uit is.

Wel goed om te lezen dat er meer op dit forum creatieve oplossingen hebben voor het 24x7 probleem ;-).

119

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

ArnoS schreef:

De ochtenden zijn voor mij inderdaad ook echt de uitkomst om wat extra's te kunnen doen.
2x per week om 6:00 op de fiets naar kantoor, en in de weekenden is de afspraak dat ik om 10:00 thuis ben.

Voor de rest heb ik nog wel een avond sessie in het zwembad en tussendoor tijd voor hardlopen, maar het voelt echt alsof de rek er wel uit is.

Wel goed om te lezen dat er meer op dit forum creatieve oplossingen hebben voor het 24x7 probleem ;-).

Wat te denken van deze: bij famillie bezoeken 20 km voor je bestemming uit de auto klimmen en naar het bezoekadres toe hardlopen? Werkt ook met fietsen.

Je moet sneller dan de klos zijn.

120

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

mcguyver schreef:

Wat te denken van deze: bij famillie bezoeken 20 km voor je bestemming uit de auto klimmen en naar het bezoekadres toe hardlopen? Werkt ook met fietsen.

Check. bezoekjes aan ouders en schoonouders op 10-12 km en visite op 40-100 km worden geregeld dankbaar gebruikt voor trainingen. Maar dat is toch meer op ad hoc basis.

121

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Begrip bij het gezin is belangrijk, mijn vriendin sport ook veel, dus dat scheelt. Triathlon zit er voorlopig helaas niet in ben ik bang.
Ik kan mijn werk gelukkig ook buiten mijn afspraken om helemaal zelf indelen. Dat scheelt niet alleen tijd, maar levert ook meer mogelijkheden op om te sporten als ik er voor gemotiveerd ben (goed weer, 's morgens, als anderen ook gaan, enz.)

vooral het flexibel omgaan met trainingsmoment zoals bijvoorbeeld McGuyver aanhaalt, doet voor mij veel.
normaal doen wij alles binnen de gemeente, max 10km van huis ongeveer, zo veel mogelijk op de fiets. Maar als ik naar mijn schoonfamilie ga, gaan we ook nog wel eens met de auto en dan ren ik terug. Ook fietsen of rennen naar/van sommige werklocaties (tot 50 km) levert veel tijd op. Een locatie waar ik vaak kom, is 25 km van mijn huis. Dat is met de auto een half uur, dus dat maakt de tijd die de training mij kost, een half uur korter.
Maar denk ook eens aan andere dingen flexibel inrichten. Veel tijdrovende dingen in het leven kunnen efficiënter en dan houd je weer tijd over om te sporten.

En zo zijn er nog een hoop andere voorbeelden!

122 Laatst bewerkt door Louise (27-08-19 14:48:18)

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

mcguyver schreef:

Wat te denken van deze: bij famillie bezoeken 20 km voor je bestemming uit de auto klimmen en naar het bezoekadres toe hardlopen? Werkt ook met fietsen.

Even een anecdote: dat deed mijn man een keer onderweg naar mijn familie in Vlissingen. Ik zette 'm op de Neeltje Jans de auto uit voor een lange duurloop. Moest-ie in Middelburg de weg vragen, zei de mevrouw in kwestie: 'Maar meneer, er gaat ook een bus, hoor!' lol

En zeker leuk dat het boek zoveel oproept.

Edit, ik loop er nog even over te denken: het is een boek, hè, en ik denk dat het de bedoeling van de schrijfster was om een contrast op te roepen tussen haarzelf en een soort ideale 'meneer de triatleet die alles perfect onder controle heeft'. Of misschien was dat haar beeld. Of dat de realiteit is/was...

(Desalniettemin ben ik me er wel van bewust dat ik dingen kan doen die heel moeilijk zo niet onmogelijk zouden zijn als ik kinderen zou hebben.)

Louise

123

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Macer schreef:

Oplossing is om samen met je partner triathlons te gaan doen..

Naast lekker samen trainen en samen naar wedstrijden gaan, is het begrip voor deze achterlijk tijdrovende hobby ook een stuk groter... Enig nadeel is dat de kosten ook maal 2 gerekend moeten worden..

Is in ons geval geen oplossing ivm mijn vriendin haar fysieke gesteldheid. Helaas. De dubbele kosten zou ik graag op de koop toenemen :Y

124

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

mcguyver schreef:
ArnoS schreef:

De ochtenden zijn voor mij inderdaad ook echt de uitkomst om wat extra's te kunnen doen.
2x per week om 6:00 op de fiets naar kantoor, en in de weekenden is de afspraak dat ik om 10:00 thuis ben.

Voor de rest heb ik nog wel een avond sessie in het zwembad en tussendoor tijd voor hardlopen, maar het voelt echt alsof de rek er wel uit is.

Wel goed om te lezen dat er meer op dit forum creatieve oplossingen hebben voor het 24x7 probleem ;-).

Wat te denken van deze: bij famillie bezoeken 20 km voor je bestemming uit de auto klimmen en naar het bezoekadres toe hardlopen? Werkt ook met fietsen.

Leuk idee, maar om nu bezweet ergens op bezoek aan te komen.....

Mijn schoonzwager (is dat een woord eigenlijk?) kwam wel op de fiets naar een familieweekend, iets van 100 km fietsen. Maar dan stap je ook wat makkelijker zomaar onder de douche.

125

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

ferrarimanddw schreef:

Maar denk ook eens aan andere dingen flexibel inrichten. Veel tijdrovende dingen in het leven kunnen efficiënter en dan houd je weer tijd over om te sporten.

En zo zijn er nog een hoop andere voorbeelden!

Wat voor dingen doel je dan op?