1

Onderwerp: krachttraining.

IK zou graag wat krachttraining in mijn schema willen proppen. Ik heb dit tot nu toe bij vlagen gedaan, maar nooit echt de motivatie gehad om het door te zetten (deed het altijd thuis). Nu zou ik graag bij een sportschool krachttraining willen doen. Nou ben ik benieuwd wat voor apparaten, core oefeningen enz 'goed' voor je (triathlonprestaties) zijn. Zou 1x per week genoeg zijn of moet dit min. 2x per week zijn om een beetje vooruitgang te boeken?

Nu nog genoeg vrije tijd, dus leesmateriaal mag er altijd bij smile

2

Re: krachttraining.

superpark schreef:

Nou ben ik benieuwd wat voor apparaten, core oefeningen enz 'goed' voor je triathlonprestaties zijn.

(Haakjes in je quote heb ik opzettelijk weggehaald wink )
Pull buoy paddles en enkelband
Met 53x11 op de tacx met weerstand op 10
Hard een steile bult oplopen

3

Re: krachttraining.

Ik doe alleen core. Dat wil zeggen Pilates les in de sportschool.

Het problem met krachttraining is dat als je verkeerde dingen doet, je er wel massa mee opbouwt, maar je er langzaam van wordt. Ook zijn er veel apparaten die spiergroepen trainen in een verkeerd bereik. Zoals bijvoorbeeld een Legcurlmachine de hamstrings veel te ver laat doorwerken, wat je niet kan toepassen met fietsen en hardlopen en waar de spier ook niet voor "gemaakt" is. Zonder deskundige begeleiding moet je er dus eigenlijk als leek niet aan beginnen.

Mocht je wel iets willen doen, lees dan het hoofdstuk over krachttraining in het boek over hardlopen van Bosch en Klomp eens.

Met vriendelijke groet,

Piet

4

Re: krachttraining.

Ik doe veel krachttraining. Op werk een goede gym, train daar 3x +/-40 minuten. Alle spiergroepen verdeeld over de 3 dagen.
Daarnaast nog 2x in de week extra buikspier + 3 maal in de week aantal stabiliteitsoefeningen thuis.
Ik heb het idee dat het me enorm helpt om blessures te voorkomen. Daarnaast voel het hebben van een hoop kracht gewoon erg goed. Ik heb vroeger heel veel kracht training gedaan (echt als ''sport'' zegmaar), dus nu kwestie van bijhouden. Nadeel is wel dat ik vrij zwaar ben (bmi rond 25 met 12% vet).