1

Onderwerp: Verschil Ironman vs Challenge

Misschien een vreselijke stomme vraag,  hmm maar wie kan mij vertellen wat het verschil is tussen Ironman en Challenge, zijn dit enkel twee verschillende organisaties die triathlons organiseren of zit er nog wezenlijk verschil in.

Pijn is maar voor even, roem voor eeuwig

2

Re: Verschil Ironman vs Challenge

Ironman is het 'merk' van de World Triathlon Corporation, die op haar beurt eigendom is van het private equity fund Providence Equity Partners. De Challenge Family is eigendom van de familie Walchshöfer. Ze organiseren allebei hele en halve triathlons en in die zin is er dus geen verschil. Ironman heeft meer controle over de organisatie van de triathlons terwijl Challenge meer uit handen geeft aan lokale organisaties. De kwaliteit van Ironman is dus meer uniform, terwijl je bij Challenge afhankelijk bent van de kwaliteit van de lokale mensen.

Bij Ironman kan je je kwalificeren voor het vlaggenschip Kona (wat het WK Ironman is), Challenge organiseert vaak het wereldkampioenschap 'long distance triathlon'. Een Ironman heet Ironman, een long distance triathlon wordt ook wel ironman genoemd.

Maw, het zijn enkel twee verschillende organisaties die triathlons organiseren.   smile

3

Re: Verschil Ironman vs Challenge

300 euro inschrijfgeld

4

Re: Verschil Ironman vs Challenge

thijs schreef:

300 euro inschrijfgeld

Ironman is duurder, maar volgens mij geen 300 euro. Challenge Copenhagen kost tussen de EUR 370-420 (afhankelijk van wanneer je inschrijft) en Ironman Switzerland kost je EUR 570. Dat is dus maximaal (nog steeds een forse) EUR 200. Overigens heb ik niet alle prijzen vergeleken, dus het kan best ergens 300 euro schelen.

Mijn enige ervaring met Challenge was in Barcelona 2012 en daar vond ik de organisatie van vergelijkbaar niveau met de Ironmans die ik heb gedaan.

5

Re: Verschil Ironman vs Challenge

Ik vind de prijs verschillen wel groot. Omdat de Gigathlon niet door ging heb ik mij ingeschreven voor IM Zurich. Alle andere IM zaten al vol of vielen buiten mijn vakantie. Dit was twee maanden voor de start. Daardoor moest ik 670 euro betalen!

In 2012 heb ik Almere gedaan, Het laatste jaar voor dat Challange Almere heeft geadopteerd en toen betaalde ik 206 euro. En ik vond het toen ook prima georganiseerd.

Ik heb ook een halve IM gedaan (Wiesbaden) en een hele (Zürich) en ik kan wel zeggen dat IM een strakke organisatie heeft. Er is vrijwel niks op de organisatie aan te merken. Ik vond het alleen flauw dat je nog moest betalen om je tijden in je medaille te graveren. Maar verder is het een gelikt concept.

Maar om aan niet triatleten deze bedragen te verdedigen om een dagje te sporten is niet te doen  big_smile  Dat begrijpt echt niemand!

6

Re: Verschil Ironman vs Challenge

Sowieso de logica om vrijwillig aardig wat geld neer te leggen en vervolgens zwaar af te zien valt lasting uit te leggen:) IM evenement of niet:)

7 Laatst bewerkt door HermanB (18-09-14 16:19:24)

Re: Verschil Ironman vs Challenge

DVL schreef:

Maar om aan niet triatleten deze bedragen te verdedigen om een dagje te sporten is niet te doen  big_smile  Dat begrijpt echt niemand!

Stomme vraag van mij dan misschien weer, maar weten jullie waaróm die triathlons dan zo duur zijn? De ITU triathlon in Stockholm dit jaar (onderdeel van de World Series) kostte mij minder dan 100 euro (ik weet het precieze bedrag niet meer, maar ik dacht iets in de orde van 80). OK, dat was maximaal een OD en er deden 4000 mensen mee, maar het was prima georganiseerd, midden in de hoofdstad van een duur land, en onder auspiciën van een internationale organisatie. Waarom zijn die Challenges en IM's dan zo verschrikkelijk veel duurder? En wat levert die hogere prijs je als deelnemer op aan extra service of voorzieningen?

/Herman

8

Re: Verschil Ironman vs Challenge

Ik denk dat een groot gedeelte simpelweg te maken heeft met het merk. Net als alle merken (kleding etc) betaal je fors meer dan wanneer er geen merk op staat.

Almere is ook fors duurder geworden sinds de samenwerking met Challenge, al zijn ze nog wat goedkoper dan de meeste challenge/IM evenementen.

9

Re: Verschil Ironman vs Challenge

HermanB schreef:

Stomme vraag van mij dan misschien weer, maar weten jullie waaróm die triathlons dan zo duur zijn? De ITU triathlon in Stockholm dit jaar (onderdeel van de World Series) kostte mij minder dan 100 euro (ik weet het precieze bedrag niet meer, maar ik dacht iets in de orde van 80). OK, dat was maximaal een OD en er deden 4000 mensen mee, maar het was prima georganiseerd, midden in de hoofdstad van een duur land, en onder auspiciën van een internationale organisatie. Waarom zijn die Challenges en IM's dan zo verschrikkelijk veel duurder? En wat levert die hogere prijs je als deelnemer op aan extra service of voorzieningen?

/Herman

De kosten van dit soort evenementen is gigantisch en vaak moet het betaald worden door 500 deelnemers en een paar sponsoren.
Onafhankelijke wedstrijdorganisatoren die wedstrijden van deze grootte met service van bijvoorbeeld een challenge bieden (zoals bijvoorbeeld de Ostseeman), vragen ook ergens rond de 250 euro. Hier wordt niet echt winst op gemaakt. Hooguit door de lokale verenigingen die de "vrijwilligers" leveren tegen een vergoeding.
Challenge wil als label ook geld zien natuurlijk, maar dit is echt niet het grootste deel van het inschrijfgeld. Ironman wil bij mijn weten meer geld zien. Maar daar zit ook een veel groter aantal investeerders achter die hun geld wel met winst terug willen.
Alle pogingen om goedkoop dit soort wedstrijden te organiseren zijn mislukt. De oude Holland triathlon en de Ostseeman kwamen naar mijn mening dichtbij, maar daar zat in beide gevallen eigenlijk gewoon belastinggeld achter. In beide gevallen leverde de krijgsmacht honderden vrijwilligers. Dat is bij beide wedstrijden opgehouden en toen zaten ze met inschrijfgeld ook gelijk boven de 200 euro.

10

Re: Verschil Ironman vs Challenge

thijs schreef:

De kosten van dit soort evenementen is gigantisch en vaak moet het betaald worden door 500 deelnemers en een paar sponsoren.

OK, dus dan zit het hem vooral in het kleinere aantal deelnemers als ik jou goed begrijp (500 tegen 4000 is bijna een factor 10). Ik kan me in elk geval wel voorstellen dat de vaste kostencomponent van zo'n evenement een stuk groter is dan het deel dat schaalt met het aantal deelnemers.

/Herman

11

Re: Verschil Ironman vs Challenge

In het geval van Challenge (buiten Roth om), zeer zeker. Kijk eens naar wat voor service er in Almere geboden wordt, en hoeveel verkeersmaatregelen genomen zijn in half Flevoland, voor een paar honderd deelnemers. Daar hangt een prijskaartje aan.
En de uitstraling die Challenge heeft meegebracht zorgt ervoor dat er ook voor gemeente en provincie iets te halen valt om bijvoorbeeld een 30km lange provinciale weg een hele dag af te sluiten. De triathlon in Almere heeft onder 2 jaar challenge echt een hele grote stap gezet. En ja, dat kost dus 100 euro extra. En er zijn dubbel zoveel mensen die nu meedoen dus blijkbaar vindt men het die 100 euro waard.

Er zijn overigens nog genoeg kleine triathlons die goedkoper zijn. In Hannover krijg je een verkeersvrij fietsparcours, op grote wegen, voor nog geen 100 euro. Doen er maar 50-70 mee, snap ik dan weer niet. Goed, je krijgt een knakenmedaille (of zelfs helemaal geen geloof ik) en een pasta party waar je het liefst geen pasta eet, maar je krijgt een prima parcours en genoeg te eten onderweg. Blijkbaar betaalt 'men' graag meer voor meer kwaliteit en uitstraling. Alleen de wedstrijdafstand afleggen trekt niet genoeg.

12

Re: Verschil Ironman vs Challenge

Zelf heb ik driemaal een "simpel" fietsevent helpen organiseren. Dit jaar was het voor mij de laatste maar tevens wel de grootste keer. Bijna 3000 fietsers. De prijs om gewoon een NIET-verkeersvrij parcours te rijden was tussen de 5 en 8€. Je kreeg een zeer goeie organisatie ervoor terug. Om dit te organiseren (sporthal krijgen, reclame maken, verzekeringen, DEFTIGE bevoorradingen, huur allerhande materiaal) was er al om en bij de 20.000€ nodig. En door verschillende engagementen aan te gaan, kregen we de sporthal gratis waar dit normaal nog eens 5000€ bovenop de kosten zou zijn. Met het geld dat we zo over hadden, werd dit gebruikt voor de werkingskosten te dekken van de fietsclub. En daar blijft na een jaar niet zo veel van over.

Nu, dit is dus gewoon op de openbare weg. Als je dan materiaal moet voorzien voor transitiezones, onnoemelijk veel medewerkers om de wegen verkeersvrij te houden, lopers te bevoorraden met water, de immense opkuis die erbij komt kijken, etc... dan snap ik volledig het kostenplaatje.

Wij hadden al een 200-tal medewerkers nodig over de 3 dagen voor de opbouw, dag zelf en afbraak. Voor een triathlon, die veel meer medewerkers vraagt, zal dit nog veel meer zijn.  Wij hielden dan nog de kosten laag door overal rond te vragen(zagen) aan familie/vrienden om kosteloos te helpen. Enkel wat drank en broodje en op het einde van het jaar een bedankingsreceptie want als je je medewerkers niet tevreden houdt, komen ze niet meer terug.

Ik heb nog maar 2 kwarts gedaan maar ik had geen enkel probleem om de kost prijs te betalen. Toch niet van diegene die ik gedaan heb. Parcours perfect in orde. Overal goed afgezet en veel medewerkers die altijd klaar stonden om te helpen.

13

Re: Verschil Ironman vs Challenge

Eigenlijk heel gemakkelijk en hierboven al genoemd: de organisatie is zo veelomvattend. Wegen moeten afgesloten worden, mensen zijn er fulltime mee bezig, medische dienstverlening, bevoorrading atleten, merchandise, marketing echt álles eigenlijk. Dit maakt misschien wel wat meer duidelijk? http://tri-athlete.nl/races-cost-worth-hype/

14

Re: Verschil Ironman vs Challenge

Zit er ook een verschil tussen de annulatieverzekering bij Ironman of Challenge? (als die er zijn natuurlijk).
Ik zou graag volgend jaar een iroman 70.3 of dezelfde afstand doen via een Challenge wedstrijd maar ik ben nogal "blessuregevoelig" dus ik zou zeker en vast een annulatieverzekering willen nemen. Zitten hier grootte verschillen op?

15

Re: Verschil Ironman vs Challenge

http://3athlon.be/ironman-brengt-challe … -klap-toe/

16

Re: Verschil Ironman vs Challenge

De wedstrijden worden er alleen maar duurder door en aan de daadwerkelijke organisatie verandert niet veel.  neutral

17

Re: Verschil Ironman vs Challenge

Mijn ervaring is dat IM veel professioneler en commerciëler is dan Challenge. De details zijn gewoon veel beter bij Ironman, merchandise steekt veel beter in elkaar ( maar ook veel te duur).
Challenge heeft dan ook wel dat akelige "family" gezeur waar ik me op voorhand aan irriteer, maar dat is een persoonlijke afwijking.

Referentiekader is gebaseerd op Challenge Almere vorig jaar en IM Barcelona Mei dit jaar.

18

Re: Verschil Ironman vs Challenge

Jammer weer. Er is zoveel ruimte voor Challenge en Ironman. Een beetje concurrentie tussen organisaties is goed, los van waar je voorkeur ligt. Uiteindelijk is niemand gebaat bij een monopolie.

19

Re: Verschil Ironman vs Challenge

Net de IronMan in Kraichgau gedaan en dat was echt niet beter dan de Challenge in Almere.
Vooral voor de wedstrijd en na de wedstrijd was het erg matig.
Lokale dranken (alles met bubbels!), alleen koeken en taart na wedstrijd.
Tijdens de wedstrijd was de verzorging uitstekend, de rest vond ik zeer matig.

20

Re: Verschil Ironman vs Challenge

Een interessante ontwikkeling. Providence Equity Partners heeft Ironman verkocht aan het Chinese Dalian Wanda voor USD 650MM. Ik ben benieuwd wat dit voor gevolgen gaat hebben

Zie http://www.slowtwitch.com/News/Ironman_ … _5306.html

21

Re: Verschil Ironman vs Challenge

"OF" het gevolgen gaat hebben  tongue

22

Re: Verschil Ironman vs Challenge

Ironman stond al een tijdje te koop. Ik vrees dat het enige gevolg zal zijn dat ze nog meer Challenge en mischien nog andere wedstrijden zullen overnemen want die chinezen kennende die trekken altijd alles naar zich toe.

23

Re: Verschil Ironman vs Challenge

Mooi prijskaartje http://3athlon.be/ironman-komt-in-chinese-handen/

24

Re: Verschil Ironman vs Challenge

Niet alleen Ironman is duur. Lees op Slowtwitch dat Escape from Alcatraz 750 dollar kost volgend jaar. Voor een wedstrijd van min of meer olympische afstand. Daar zakt mijn broek wel van af (spreekwoordelijk!). Ik vind het niet erg om te betalen voor kwaliteit, maar dit is ver voorbij mijn grenzen.

25

Re: Verschil Ironman vs Challenge

Da's idd wel enorm veel geld en het ergste is dan nog dat deze wedstrijden meestal wel volzet zijn.