1 Laatst bewerkt door FrankGNL (20-09-14 10:57:11)

Onderwerp: Sporten oppakken na griep

Van 25 Augustus tot en met 29 Augustus heb ik helaas last van griep gehad.
De 29e (vrijdag) dacht ik dat het over was en heb toen de fiets gepakt om lekker even in de buitenlucht te fietsen. Toen ik thuis kwam, kwam ik erachter dat ik het beter niet had kunnen doen, voelde me gelijk slecht.
Die volgende dag ben 's morgens rustig gaan borstcrawlen en kwam herboren het water uit, had me in tijden niet zo goed gevoelt.
Toen heb ik langzamerhand mijn trainingen weer opgepakt, omdat ik de 6e mijn eerste sprint triatlon had.
Dat ging allemaal prima.

Sinds nu ongeveer 2 weken ben ik aan het trainen voor de marathon in Amsterdam, en merk dat mijn hardloop conditie echt verslechterd is.

  • Als ik afstanden doe van 11K en hoger begin ik een gevoel in mijn knieën te krijgen (doet niet pijn maar voel het wel).

  • Met intervallen kom ik niet op de snelheid die ik moet halen

  • Zie ook dat mijn gewicht met 2 kilo is gedaald

  • Hartslag is hoger tijdens sporten dan normaal

  • Snel zware benen

Zelf spoken er nu 2 dingen door mij heen

  • Overtraind, door te snel gestart na de griep, ook nog eens op hetzelfde niveau van voor de griep

  • Niveau verminderd door mijn training schema van de sprint triatlon, max 10K gelopen per training

Wanneer starten jullie weer met sporten na de griep?
Als je dit zo leest (weet dat het moeilijk is en dat je waarschijnlijk geen arts bent) maak ik mij zorgen om niks en is het punt 2 of ben ik nu overtraind?

Alvast bedankt

2

Re: Sporten oppakken na griep

Aangezien trainen nu eenmaal een deel van ons leven is denk ik dat de meeste hier wel eerder te vroeg dan te laat terug beginnen met hun trainingen te hervatten tongue  Mischien is de ziekte nog niet volledig uit je lichaam maar zolang je geen koorts hebt zou ik me geen zorgen maken. Mischien een extra rustdag inlassen als je jezelf echt moe voelt? Succes ikzelf ben ook in voorbereiding voor Amsterdam.

3

Re: Sporten oppakken na griep

Als ik geen koorts heb en me niet echt ziek voel ga ik zo snel mogelijk weer de deur uit. Voor maximaal 30min easy.
30min is de limiet voor mij, als het immuunsysteem een klap heeft gehad. Je voelt het wel wanneer die 30min weer zo lekker gaan dat je je normale training weer op kunt pakken. Is soms na een paar dagen, soms na een dag of tien. Merk je wel.
Van heel korte rustige inspanningen ben ik altijd beter geworden. Maar maak ik training lang of intensief, komt er terugslag van.

4

Re: Sporten oppakken na griep

Een echte griep gaat dat nog niet zij. Daar is het nog veel te vroeg voor. Wel moet je oppassen met banale virale infecties aangezien dat je de kans hebt dat deze bij zware inspanning op je hart kunnen slagen en daar voor littekenweefsel kunnen zorgen. Bv Niels Albert is hierdoor moeten stoppen
Dus zelfs bij niet te zware infecties best genoeg rust nemen

5

Re: Sporten oppakken na griep

Ik ben ook geen fan van trainen tijdens het ziek zijn. Het herstellen van een virus kost namelijk energie en het is zonde om dat te gebruiken om even te gaan sporten. Ook tijdens een verkoudheid pas ik mijn training aan. Het herstel gaat alleen maar langzamer als je flink sport tijdens het ziek zijn dus. En inderdaad sporten als je koorts hebt, kan zeer gevaarlijk zijn. Dit kan leiden tot een infectie bij één van de hartspieren, wat natuurlijk weer invloed heeft op het hart.

Over jouw situatie Frank. Mits je echt al die dagen last hebt gehad van een flinke griep met koorts, dan ben je waarschijnlijk wel wat te vroeg begonnen met trainen. Ik ben van mening dat je na de koorts het beste nog rond de drie dagen rust kunt nemen. Desalniettemin geen ramp, omdat we nu alweer een maand verder zijn en alles in orde is. Wat ik persoonlijk denk (met nadruk natuurlijk), is dat het inderdaad komt van een combinatie van je griep en het schema wat je daarna hebt opgepakt.

Het moge duidelijk zijn dat je conditie flink is aangetast door een aantal dagen ziek te zijn. Het is dan ook helemaal niet vreemd, dat je ook in snelheid verliest. Ik zou zeggen, plan een extra rustdag in en probeer je training aan te passen op je huidige niveau. Uit eigen ervaring, heb ik meestal rond de twee weken nodig om weer op het oude niveau te komen na een week ziek te zijn. Rustig weer opbouwen is de sleutel, succes!

6

Re: Sporten oppakken na griep

Een goede stelregel is om na 5 dagen griep evenveel rustdagen in te plannen, hoe moeilijk dat ook is. Dus niet te snel je oude schema oppakken. Voorkomt een boel frustratie, omdat je anders weer snel terugvalt of vatbaar bent voor nieuwe griepjes.

7

Re: Sporten oppakken na griep

Ik deel de meningen die oproepen tot de nodige terughoudendheid/voorzichtigheid. Vuistregel indien je meerdere dagen echt griep heb gehad (>38C koorts) die ik ooit eens van een sportarts heb meegedragen is 3 dagen niet trainen voor elke ziektedag. En anders: niet intensief. Alleen bij een simpele verkoudheid zonder lokale klachten wordt 'gewoon' door sporten geadviseerd.

Bezoek anders je huisarts, of ga naar jouw sportsarts. Zo'n advies zit vaak wel in je aanvullende verzekering.

Succes!

8

Re: Sporten oppakken na griep

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb afgelopen vrijdag een extra dagje rust genomen, had gister de Damloop en dat ging verrassend goed, benen voelde goed aan. Aankomende week maar even kijken hoe ze verder voelen anders weer even een extra rust dagje

9

Re: Sporten oppakken na griep

Top!