1

Onderwerp: Wat doen jullie deze winter

Atleten,

De een gaat het gedurende de winter rustig(er) aandoen en richt zich op vormbehoud...

De ander ziet de winter als de uitgelezen mogelijkheid om prestaties te verbeteren, (meer) loop- en duathlonwedstrijdjes op te zoeken en ziet de zomer, als het triathlonseizoen begint, als de periode van vormbehoud.

Rijst de vraag: Wat gaan jullie doen deze winter?

Groet,
Jasper

2

Re: Wat doen jullie deze winter

Veldrijden, crosslopen en schaatsen. En vreten.

3

Re: Wat doen jullie deze winter

Loop training 2x in de week, plus 1x in de maand een lokale 10 of 15KM wedstrijd.
Zwemtraining 1x in de week
Fietsen, ahum, probeer 1x in de week op de Tacx of 1 a 2 uurtjes buiten.

Mijn hoofdsport in de maanden september-april is waterpolo, dus actief genoeg smile

4

Re: Wat doen jullie deze winter

Deze winter proberen wat meer te lopen om komend seizoen een goeie start te maken.
Verder proberen wat met de lokale crosscompetitie mee te draaien maar ook "last" van de waterpolocompetitie dus zal niet altijd in het zaterdagprogramma passen.

Amat Victoria Curam

5

Re: Wat doen jullie deze winter

(Eindelijk) leren schaatsen, lopen naar niveau brengen en het gewicht een beetje omlaag. Nieuwe start bij nieuwe club, zin in!

6

Re: Wat doen jullie deze winter

Vormbehoud in de winter? Als ik in de winter in vorm ben, dan ben ik in de zomer niets waard. De vorm laat ik nu varen, tijd voor (wat meer) zwemmen en fietsen en lopen in de modder. Groot fan van veldlopen, dus daar hoop ik er weer een stel van mee te pakken.. liefst elke maand wel eentje.

7

Re: Wat doen jullie deze winter

JasperTolhuijs schreef:

De ander ziet de winter als de uitgelezen mogelijkheid om prestaties te verbeteren, (meer) loop- en duathlonwedstrijdjes op te zoeken en ziet de zomer, als het triathlonseizoen begint, als de periode van vormbehoud.

De grote vraag is, wat is vorm? Ik train harder in de winter. Meer korte dingen en ik probeer in alle 3 onderdelen van de triathlon de vorm over 20-40 minuten inspanning te verbeteren. In het zomer probeer ik deze vorm dan zo goed en kwaad als het gaat vast te houden (lukt natuurlijk net niet als lange afstandsatleet, maar ik probeer het maximaal aeroob vermogen niet echt te verliezen) en pak ik de specifieke training voor de hele triathlon op. Als het goed is ben ik dan aan het eind van de zomer beter in vorm voor een hele dan in de winter, maar juist iets minder op de 5km lopen.

Ik train in de winter harder dan zou moeten volgens velen. Ik krijg ieder jaar van heel veel mensen te horen dat ik straks hopeloos uit vorm ga zijn in de zomer. En keer op keer ben ik juist pas op het eind van het wedstrijdseizoen op mijn best. Ik ben niet zo bang voor een beetje vorm in de winter. Zolang het maar vorm is op de 5km lopen, 1500m zwemmen of 20km tijdrijden  wink

8

Re: Wat doen jullie deze winter

Eerst heb ik 19 oktober a.s. mijn eerste marathon op de agenda staan waar ik voor train en momenteel ben ik weer wekelijks op zwemles  cool  Dan hoop ik ook wekelijks nog te fietsen op relaxte manier.

Na de marathon wil ik fitness er bij pakken, dat is afgelopen winter goed bevallen. Maar wel in combinatie met per week 2x lopen, 1x zwemmen en 1x fietsen. Weet nog niet hoe ik dat vorm ga geven. En hopelijk ook zo af&toe offroad lopen.

Begin volgend jaar weer meer naar basis opbouw voor het nieuwe seizoen. En als er ijs ligt zeker weten schaatsen op natuurijs. En anders door fietsen buiten :-))))

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

9

Re: Wat doen jullie deze winter

Mijn wekelijkse schema in de winter:
2x zwemmen
2-3x hardlopen, veelal lage hartslag trainingen
1-2x in de week fietsen, buiten als het weer het toe laat, of op de tacx.

Ik doe geen intensief/interval werk, dat komt aan het einde van de winter/lente wel weer. Mijn vereniging organiseert nog een loopcompetitie, met elke maand een 5 of 10km waar ik er een paar van mee pak.

Maar ga ook lekker op vakantie en rustig aan doen:)

10

Re: Wat doen jullie deze winter

Tot eind van het jaar:
2x misschien 3x in de week lopen afhankelijk van het weer en tijd
1x in de week schaatsen in Breda
Bij goed weer 1x fietsen ipv lopen per week

In de loop van januari 1x in de week zwemmen erbij, wat richting seizoen naar 2x zal moeten anders gaat het nooit wat worden.

11

Re: Wat doen jullie deze winter

Deze winter wil ik 3 x per week gaan lopen en 2 x per week gaan zwemmen.
Verder probeer ik iedere dag op de fiets naar mijn werk te gaan. ca. 15 km per dag.

Wat vinden jullie van spinning in de winter?

12

Re: Wat doen jullie deze winter

Gewicht verliezen... 10kg tegen maart zou leuk zijn. Dan kan ik kijken voor een wetsuit te kopen  big_smile
Veel lopen. Vooral traag en toegespitst naar de 10km. Niet zozeer omdat ik zo een voorstander ben van lange duurlopen of omdat ik denk dat dit de beste manier is. Eerder omdat ik in het lopen echt 0 basis heb en nog nooit langer dan 3 a 4 maand aan een stuk gelopen heb in mijn leven. Of er kwam een blessure aan te pas of ik gaf op om een of andere reden. Wil het nu wel eens op het gemakje blijven trainen. Daarbij komt nog dat blijven lopen tijdens de koude en soms natte winterdagen veel eenvoudiger vol te houden is dan bv. 2x/week te fietsen.
zwemmen Zoveel als mogelijk is. Door wisselende uren is dit sowieso geen sinecure. De club geeft vanaf oktober/november toch meer techniektraining dus dit zal mijn eerste keer worden in 20 jaar ofzo dat ik terug op techniek zal trainen
fietsen wanneer het me past. Op dit moment heb ik er niet veel tijd voor en binnenkort hebben we misschien 3 maanden sneeuw. Wie weet. Als ik al 1x/2 weken op de fiets zit deze winter, zal ik al tevreden zijn.

Misschien voor velen een te rustige winter maar naar mijn gevoel is dit at ik nu nodig heb om eens met een goeie basis te starten volgend triathlon seizoen.


Emiel1969 schreef:

Wat vinden jullie van spinning in de winter?

Zelf heb ik, toen ik vooral nog fietste, dit zelf eens geprobeerd. Eerlijk? Spinning hoort m.i. meer thuis in het voorjaar dan tijdens de winter. De meeste spinninglessen zijn zo zwaar met zoveel intervallen, dat dit niet erken is aan de basis of behoud/onderhoud van vorm. Na een winter spinninglessen as ik de eerste maanden van het jaar in topvorm en in maart ging ik als een sneltrein om dan in juni/juli eventjes een dipje te hebben en dan opnieuw een goed te zijn eind augustus-september. Maar minder dan in het begin.

13

Re: Wat doen jullie deze winter

Ga het ook wat anders doen. Tot eind december  richt ik me op mijn loopsnelheid,krachttraining en gewicht verlies. Vanaf januari ga ik dan het duurvermogen aanpakken. Mijn eerste piek ligt dan rond eind juni/begin juli om daarna door te bouwen naar de hele van Almere.

Overigens spin (rpm eigenlijk) ik al jaren. Sinds een paar jaar alleen nog in de wintermaanden.Ik fiets min of meer mijn eigen ding tijdens de les. het ene uur richt me op de hoge cadans en de andere keer pak ik die nrs als rust en train ik extra zwaar tijdens de klimnrs.
Ik vind het altijd erg gezellig en leuker als de taxc. Al pak ik die dan wel weer om specifieker te trainen.

14

Re: Wat doen jullie deze winter

Ik blijf zwemmen, fietsen en rennnen, maar minder vaak, gewoon wanneer ik zin heb.

Wel meer op de MTB en zat ik te twijfelen tussen 1 of twee weken skieen. En het hele jaar doe ik sowiezo losse oefeningen voor benen, core en schouders en doe ik aan slacklinen, sportklimmen en alpinisme.

15

Re: Wat doen jullie deze winter

Lopen deed ik voorheen via clinics bij de plaatselijke atletiekvereniging (1x per week) + 1x per week een duurloopje. Dat ga ik wat structureler aanpakken door volwaardig lid te worden van de atletiekvereniging. Daarnaast ga ik aan zoveel mogelijk (cross)lopen meedoen. Afgelopen weekend de eerste weer gehad, heerlijk!

Fietsen doe ik in de winter vooral voor de lol. Wat toertochtjes op de mtb, of wat langere ritjes op de weg als het weer het toelaat.

Zwemmen pak ik vanaf het nieuwe jaar weer op, met name om de afstand uit te bouwen van 1/8e richting OD.

16

Re: Wat doen jullie deze winter

Voor mij wordt het een ongewone winter. Normaal zou ik in deze van tijd jaar volledig ongestructureerd trainen tot december. Nu dus bijna vanuit nul weer gaan opbouwen naar een fatsoenlijke basis. Hoop in december dusdanig duurvermogen te hebben en weer voldoende vertrouwen in dit lijf te hebben. Als dat lukt, dan gaat in ieder geval eind december de inschrijving voor Powerman Horst gedaan worden.

Huidige vorm is bedroevend, ik kan net 30min zwemmen, 90 minuten fietsen of 40min lopen... tongue
Met dagelijks rek en strek werk icm 2 dagen revalidatiecentrum hoop ik weer een mooie stijgende lijn in te kunnen zetten. nu druk bezig om de balans terug te vinden/te herstellen smile 

Doel: in april weer 100% werken (of in de buurt), en weer de Powerman doen smile

Hoe?
-basis opbouwen. waarbij de nadruk ligt op regelmaat in Z1 tot maximaal wat kort Z3 werk als het goed voelt
-elke dag rekken en strekken van alle probleemgebieden (volledig bekken, rug, schouders, nek)
-voeding strak trekken
-rust uitbalanceren
-mountainbiken/cross vermijden vooralsnog (kost mentaal onnodig energie)
-mezelf gemotiveerd zien te houden smile

Zoals altijd: geen wedstrijden in off-season voor mij, maar waar normaal de nadruk op snelheid ligt in de winter zal het dit jaar meer op duur gaan liggen smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

17

Re: Wat doen jullie deze winter

Ik heb deze week ook aan het kijken geweest voor nog eens in Horst mee te doen maar ik moet juist werken dat weekend sad

18

Re: Wat doen jullie deze winter

Ik zal vooral blijven lopen. Ben momenteel weer druk aan het trainen en pak wat leuke halve marathons mee. Daarnaast wat 15km loopjes en waarschijnlijk de marathon in Rotterdam.
Daarnaast zal ik in de winter veel zwemmen. 2x en dan vooral om de techniek onder controle te krijgen (het ademen etc  smile )

Fietsen in de winter heb ik een hekel aan, dat zal ik waarschijnlijk vanaf april oppakken.

19

Re: Wat doen jullie deze winter

fietsen in de winter is ook niet mijn hobby hoor...goede kleding aan, verlichting mee en in uiterste geval een tacx tongue

ronnyke schreef:

Ik heb deze week ook aan het kijken geweest voor nog eens in Horst mee te doen maar ik moet juist werken dat weekend sad

hmm, dat moet toch wel te ruilen zijn lijkt me? 7 maanden is tijd genoeg lijkt me om te ruilen / vrij te vragen smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

20 Laatst bewerkt door ronnyke (04-10-14 18:45:02)

Re: Wat doen jullie deze winter

Ja op zich is dat geen probleem maar ik zal al moeten ruilen voor IM Luxemburg en Almere dus ik wil daar ook niet in overdrijven. Maar we zien wel ik krijg er binnekort een collega bij dus wie weet. Eerst over 2 weken Amsterdam al eens tot een goed einde proberen te brengen en dan wat rust en dan wat trainen voor de halve van Egmond  tongue

P.S neem jij een tackx mee om te gaan fietsen in de winter?

21 Laatst bewerkt door JasperTolhuijs (05-10-14 10:34:34)

Re: Wat doen jullie deze winter

Gaaf, al deze reacties... dank!

Eindelijk ook weer even tijd om rustig alle reacties door te lezen.

Ik merk ontzettend veel variatie in het winterprogramma... sommigen blijven de weg van supercompensatie volgen, waar anderen het toch iets rustiger aan gaan doen, of iets nieuws invoegen (skieen, schaatsen). Weer anderen concentreren wil zich meer op (zwem)techniekverbetering concentreren.

Bij zoveel variatie rijst de vraag natuurlijk: ...wie traint via een vast programma, en wie niet? Wie werkt samen met een (personal) trainer, en wie traint op eigen inzicht? En hoe ben je daartoe gekomen?

Ikzelf train nog steeds op eigen inzicht en volg schema's van bijvoorbeeld Dolf Jansen (10 km schema via looptijden.nl). Mijn eigen trainer/coach (en ex-triatleet) heeft het momenteel helaas nog te druk met privezaken... dus, tot die tijd regel ik het zelf en probeer ik vooral te trainen op de signalen van mijn lijf, geobjectiveerd met mijn hartslagmeter.

Ik heb zeer veel gefietst en kan dat ook relatief hard. Dus, mijn focus ligt deze winter zeker niet op het fietsen. De winters worden toch steeds warmer en zeker de vorige winter was zeer zacht. Ware het niet dat het overdag steeds korter licht is/wordt, en ik geen zin heb om met een bouwlamp op mijn fiets rond te karren om te kunnen zien waar ik rijd... smile

Kortom, deze winter orienteer ik mij vooral meer op hardlopen en zwemmen. Na februari zal ik het fietsen weer actief gaan infietsen in mijn programma... voor de winter alleen wanneer ik zin heb, zolang als dat de zon overdag schijnt!

22

Re: Wat doen jullie deze winter

Juist heerlijk om 1 a 2uur rond te rijden in het donker, die rust is heerlijk.
Hier bij ons kom je weinig verkeer tegen dus ideaal voor mij, ga natuurlijk niet als het regent of mistig is.

Ik train overigens op eigen inzicht, di en do staan altijd vast, of fietsen of lopen.
De rest afhankelijk van de zaken die in het gezin spelen, werk, zwem, sociaal etc..

Heb wel het idee dat het slimmer is om me in trainingen te laten ondersteunen maarja wellicht ergens volgend jaar.

23

Re: Wat doen jullie deze winter

Ik ben nog maar net begonnen met triathlon.
Voorheen koerste ik.
De bedoeling is om deze winter veel te lopen,hopelijk ook zwemmen.
Het fietsen zal gewoon wat meer onderhoud zijn (als het weer het toelaat ) en anders op de rollen.
Maar ik ben nog niet lang bezig en ik zie het volledig zitten.

24

Re: Wat doen jullie deze winter

Een vast programma volgen werkt bij mij helaas niet, want te afhankelijk van blessures en het weer Ik kom net terug van een heerlijk 15km loopje en het liefst loop ik zoveel mogelijk in de winter, maar zo af en toe moet ik een paar weekjes stoppen ivm een of ander ongemak. Fietsen in de bagger en sneeuw (ik heb geen MTB) en in het donker gaat niet dus ik hou het op een paar korte ritjes per maand, en af en toe op die taxc voor een loopje.

25

Re: Wat doen jullie deze winter

Hoef de komende 6 week niet zoveel te doen. Zeg maar rust, goed 4,5 uur training per week, dus onderhoud. Daarna gaan we weer opbouwen rondom de doelstellingen voor volgend jaar. Zet de komende winter wel in op loop en zwemtraining, met de weekenden.voor de fiets.