26

Re: Challenge Almere 2015

Het ligt er even aan hoe ambitieus je qua tijd wilt eindigen op je eerste halve. Ik heb het nu 2x gedaan maar meer voor het afleggen van de afstand. Om nou te zeggen dat ik er specifiek voor getraind heb; neuh (Ik k*t sowieso maar wat aan qua trainen, maar dat terzijde). Wat lange ritten op de fiets, 2 kwartjes, halve marathons en 2 openwaterwedstrijden in de aanloop en dat was het wel zo'n beetje. Wel erg van genoten. Dus het kan wel, als je van een recreatief karakter houdt. Wil je echter met het mes tussen de tanden de eerste 10% van het deelnemersveld serieus aanvallen dan is een volle werkweek en een gezinsleven er omheen niet ideaal. Maar gelukkig is er met 1/8, kwartjes en OD's ook een hoop plezier te beleven aan triathlon. Misschien nog wel meer.

27 Laatst bewerkt door rinke (09-03-15 15:37:36)

Re: Challenge Almere 2015

bedankt voor de reacties tot nog toe smile Ik was / ben aan het toetrainen naar m'n 1e halve marathon maar dit vergt al zoveel trainingsuren dat ik dan het fietsen weer moet laten schieten. Een beetje duurrit op de fiets is ook al snel 80 - 120km. met de 2 vrije weekenden per maand met ons gezin en +/- 3 a 4 vrije avonden door de weeks met mijn vrouw zou ik dus sowieso al minstens de helft kwijt zijn aan duurtrainingen. Oftewel ik ben blij als ik per week OF 1 duurloop van /- 1,5 uur kan doen OF een duurrit van +/- 3 uur. Dan nog 2x per week zwemmen en ook nog 1 normale fietttraining en 1 a 2 looptrainingen is gewoonweg teveel ben ik nu na 3 maanden wel achter. Niet dat er thuis geklaagd wordt maar het begint in m'n eigen hoofd te knagen.
Als ik lekker 2x per week zwem, 1 per week fiets, 1x per week Tacx en 2x per week loop dan is er veel meer balans thuis...
Tevens kan ik de omvang van mijn looptrainingen drastisch verlagen omdat ik me kan richten op de 10km ipv 21.1km... Ik kan dus korter trainen en ben meer thuis, hetzelfde voor mijn fietsen... Dit naast een erg drukke baan geeft me nu al rust in het hoofd smile EN! Als het inderdaad lekker gaat deze zomer kan ik desnoods nog in juli of augustus (mits er plek is) besluiten of ik een gok waag om te zien hoe ver ik kom wink

#enjoylife

28

Re: Challenge Almere 2015

1x pw 3 uur duur is meer dan zat voor de halve naast misschien nog een uurtje hier en daar. En misschien kan je dat omwisselen om de week met 1x lange duur lopen. Die 90 + kms hoef je niet te maken, 80 is zat. daar ben ik na lang trainen en veel adviezen ook achter gekomen. Net als het lopen van de halve dan ook niet verder hoeft dan 15-17 en af&toe een halve marathon een keertje. En je zou het zwemmen op het laatst misschien naar 1,5 pw kunnen doen om de week 2x. Geeft je ook weer lucht.

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

29

Re: Challenge Almere 2015

Nu is er toch niet echt zo een enorm verschil zit in het trainen voor een OD tegenover een halve. Er zullen misschien wel enkele weken zijn dat je iets meer moet doen maar dan nog zijn dat maar enkele uurtjes per week. Ik denk dat de meeste mensen die een gezin en voltijdse baan hebben (buiten enkele uitzonderingen) meer dan 12/15u per week kunnen trainen.

30 Laatst bewerkt door rinke (09-03-15 15:48:13)

Re: Challenge Almere 2015

ik ben blij als ik 8 tot 10 uur per week vrij kan maken op dit moment smile Werk 36 uur (4 om 5 dagen), heb 1,5 uur tot 2 uur reistijd per dag... Bij een late dienst kan ik op de Tacx, bij een dag/nachtdienst begin ik pas om 9.30 en ben ik pas om 19.00 / 19.15 thuis. Bij een dag/nachtdienst in het weekend ben ik met de kinderen en bij een late dienst is m'n vrouw er alleen in de ochtend. Oftewel de week zit zo vol. Dat een 1/2e nagenoeg gelijk aan trainingtijd zou zijn ivm een OD dat kan ik niet geloven.
die 400m zwemmen die haal je wel met gelijke training maar die 50km extra fietsen en 11,1 km extra hardlopen moet je toch echt wat extra's voor doen....
Anyway, ik heb er vrede mee en ga me nu focussen op een OD schema ipv 1/2e triathlon en zien wel in het jaar of ik nog van gedachten verander.. Lol in de sport blijft het belangrijkste!!! Natuurlijk probeer ik wel te komen kijken de 12e om o.a. Rose aan te moedigen in haar 1e hele! smile

Oh ja, de fiets fietst zalig Rose wink

#enjoylife

31

Re: Challenge Almere 2015

ronnyke schreef:

Ik denk dat de meeste mensen die een gezin en voltijdse baan hebben (buiten enkele uitzonderingen) meer dan 12/15u per week kunnen trainen.

Moet daar geen 'niet' in, in die zin ('niet meer dan...')?

En Rinke: groot gelijk, liever met plezier de OD dan op hangen en wurgen de halve! Voor mij is vooral het verschil tussen 10 en 21 km hardlopen ook heel groot, in belasting en tijd, dus ik kan me dat wel voorstellen.

Louise

32

Re: Challenge Almere 2015

Dorter schreef:

Het ligt er even aan hoe ambitieus je qua tijd wilt eindigen op je eerste halve. Ik heb het nu 2x gedaan maar meer voor het afleggen van de afstand. Om nou te zeggen dat ik er specifiek voor getraind heb; neuh (Ik k*t sowieso maar wat aan qua trainen, maar dat terzijde). Wat lange ritten op de fiets, 2 kwartjes, halve marathons en 2 openwaterwedstrijden in de aanloop en dat was het wel zo'n beetje. Wel erg van genoten. Dus het kan wel, als je van een recreatief karakter houdt. Wil je echter met het mes tussen de tanden de eerste 10% van het deelnemersveld serieus aanvallen dan is een volle werkweek en een gezinsleven er omheen niet ideaal. Maar gelukkig is er met 1/8, kwartjes en OD's ook een hoop plezier te beleven aan triathlon. Misschien nog wel meer.

+1,
vorig jaar 2 maanden van te voren zweepslag. Na een maand heel voorzichtig weer proberen te trainen. Opgetrained tot 10km hardlopen, max 60km gefietst en wat gezwem. Eindigde sub 6 uur op de halve, niet slecht gezien de blessures. (raad overigens niet aan om 2 maanden na zweepslag een halve te doen, maar ik dacht inschrijfgeld was ik al kwijt, ik kijk wel waar het schip strand).

33

Re: Challenge Almere 2015

Oeps idd Louise niet meer dan 12 a 15u smile foutje van mijn kant. Tevens ben ik er dus van overtuigt dat je met een goed schema met een 10tal u per week een mooie halve kunt doen. Zeker als je zoals Rinke dan al een subliem wedstrijdzwemmer bent. Maar ieder zijn keuze natuurlijk. Het is en blijft een hobby voor de meeste van ons dus tja.... Aangezien ikzelf ook in Almere start zou ik het toch wel leuk vinden hebben hem ook in het deelnemersveld tegen te komen.

34

Re: Challenge Almere 2015

hahaha subliem  lol  lol zwem 7:45 op de 500m dus das echt niet subliem hoor wink Anyway, heb nu de mindset op max OD gezet en zie wel of ik dit seizoen alsnog inschrijf voor de halve.... Als het goed voelt zal ik echt niet twijfelen om het te doen echter richt ik mijn trainingen in op de kwart en OD afstand...

#enjoylife

35

Re: Challenge Almere 2015

Realistische kijk op de zaken Rinke wink

De echte vraag is trouwens hoeveel tijd je hebt in de zomervakantie! Als je gewoon voor kwart triathlons traint en in augustus begin september een paar lange fietstrainingen en paar 20km duurlopen doet, gaat het waarschijnlijk wel lukken. Het gaat in totaal dan om een handvol extra lange trainingen, maar je moet daar dan wel tijd voor hebben.

Te vroeg in het jaar focussen op trainingsomvang werkt niet. Kost je veel te veel stress zo! De laatste zes weken voor je race, is het moment waarop omvang het meeste waar geeft voor de investering!

36

Re: Challenge Almere 2015

Mooie opvatting Thijs,

Ik lees toch echt vaak terug dat wanneer mensen bijv halve doen in Mei/Juni ze in December/Januari/Februari super veel omvang maken. Eerlijk gezegd dacht ik ook zelf dat het zo werkte als ik ik her en der reacties hoor.
Ik heb in de winter vooral veel wat onderhoudende dingen gedaan. Wel redelijk wat uurtjes gepakt op MTB, Lopen zwemmen en taxc maar in mijn schema's beginnen de omvangsweken nu pas.
Ik doe in april en Mei wat 1/8 en kwart en dan in Juni mijn halve. Nog meer bruikbare Tips Thijs, altijd welkom

37 Laatst bewerkt door mstyz (10-03-15 06:41:02)

Re: Challenge Almere 2015

thijs schreef:

Realistische kijk op de zaken Rinke wink

De echte vraag is trouwens hoeveel tijd je hebt in de zomervakantie! Als je gewoon voor kwart triathlons traint en in augustus begin september een paar lange fietstrainingen en paar 20km duurlopen doet, gaat het waarschijnlijk wel lukken. Het gaat in totaal dan om een handvol extra lange trainingen, maar je moet daar dan wel tijd voor hebben.

Te vroeg in het jaar focussen op trainingsomvang werkt niet. Kost je veel te veel stress zo! De laatste zes weken voor je race, is het moment waarop omvang het meeste waar geeft voor de investering!

Zo heb ik het vorig jaar ook gedaan. Met de geboorte van mijn tweede kindje, heb ik gemiddeld 5-6 uur per week kunnen trainen. In de voorbereiding had ik een trainingspiek tijdens een fietsvakantie in de Ardeche. Maar vooral voor het looponderdeel heb ik weinig duurwerk gedaan. Uiteindelijk heb ik in Wiesbaden mijn eerste IM70.3 (met een glimlach) volbracht in 5:20. Dus het kan wel.

38

Re: Challenge Almere 2015

Ik zeg ook zeker niet dat ik het niet zou kunnen / niet zou finishen. Het gaat echter om de focus / mindset. Als ik me nu inschrijf voor een 1/2e dan moet ik ook en ik wil er dan ook voor trainen. Dit geeft met de thuissituatie te veel druk en daardoor ook stress. Ben absoluut geen topatleet en moet nog de nodige kilo's verliezen maar ik train wel serieus en ben dan toch vaak weg... Door de focus te verleggen haal ik bij mij (en denk ik ook mijn vrouw) de druk van de ketel en ga ik gewoon een lekker triathlon seizoen te gemoet. Met mijn huidige conditie moet het mogelijk zijn om gewoon lekker een OD te finishen. Dus vanuit hier lekker opbouwen! en die halve die komt dan echt wel een keer...

#enjoylife

39

Re: Challenge Almere 2015

Ik denk dat je niet mag van je vrouw tongue

40

Re: Challenge Almere 2015

ik denk het wel  tongue

#enjoylife

41

Re: Challenge Almere 2015

Weer ingeschreven......

Vandaag (31 Mrt) kun je overigens nog inschrijven voor het "Voordelige Tarief"van 325,- Vanaf morgen komt er weer 25 euro bij.

42

Re: Challenge Almere 2015

Na een zeer succesvol Europees Kampioenschap in 2014 lijkt het erop dat er voor de Challenge Almere-Amsterdam editie in 2015 nieuwe records gebroken gaan worden. In 2014 mocht de organisatie al het record aantal deelnemers van ruim 2100 atleten ontvangen, waarvan 1100 aan de start stonden op de hele en de halve triathlon. Met nog een kleine 6 maanden te gaan voor het evenement in september 2015 lopen de inschrijvingen ruim voor op het aantal van vorig jaar op hetzelfde moment! De hele triathlon heeft nu ruim 5% meer registraties en blijft na twee jaar groei nog steeds gestaag doorgroeien. Wat vooral opvalt is dat de halve triathlon 25% voorloopt. Deze afstand is ongekend populair en wordt door veel atleten als goede voorbereiding gezien op een mogelijk debuut op de hele triathlon in Almere een jaar later. Door de grote belangstelling ziet de organisatie zich wel genoodzaakt om een limiet van 750 deelnemers in te stellen voor de halve triathlon. Wil jij ook aan de start staan in september? Schrijf je dan nog snel in!

“Het is mooi dat de oudste race van Europa weer zo leeft bij atleten. Het snelle en vlakke parcours in de eindeloze polders van Flevoland blijft een race die iedereen een keer gedaan wil hebben,” aldus Race Director Richard Belderok.

De Challenge Almere-Amsterdam vindt dit jaar plaats op 11, 12 en 13 september. Zowel beginnende sporters als professionals kunnen deelnemen aan dit evenement. Op vrijdag worden bijvoorbeeld de Junior en Senior Challenges georganiseerd, en op zondag kunnen families, vrienden en bedrijven een Estafette serie van een superkorte sprint triathlon afleggen. Het weekend wordt afgesloten met de snelste mannen en vrouwen van Nederland op de korte afstand tijdens de finale van de Lotto Eredivisie.
Bron www.challenge-almere.com

Bovenstaand bericht verbaasd me toch wel een beetje. In tegenstelling tot 2014 is het dit jaar geen EK. Verder had ik verwacht dat er veel mensen voor Ironman Maastricht zouden gaan. Zoals gisteren gemeld in het onderwerp bij Editie NL, RTL4 zit de triathlon sport in de lift!

Ik heb me inmiddels ingeschreven voor Almere. Na enkele zwemlopen dit voorjaar, ga ik opbouwen via een 1/4, 1/3 en 1/2 triathlon naar Almere. Het betere weer en aankomende wedstrijden motiveerd me enorm!

43

Re: Challenge Almere 2015

Almere wordt al zo lang georganiseerd, dat je er wel van uit gaat dat alles op orde is. Vorige 2 keren dat ik mee deed ging het in iedergeval goed. Alleen zit ik dit jaar te twijfelen of ik weer mee doet. Inschrijfgeld is ook niet niks en ik wil deze zomer nog 3 weken die andere hobby uitvoeren (klimmen, alpineren en mtb'en).

Bij nieuwe races zoals de ICAN en Ironman Maastricht kijk ik nog even de kat uit de boom. Eerste keer iets organiseren gaat altijd gepaard met wat leermomenten... Dat is nu al duidelijk met de ICAN Amsterdam, dat de organisatie wat leerpuntjes heeft. Daarnaast is Ironman Maastricht ook nog behoorlijk prijzig (505,- Euro + 6% Active-Fee).

44

Re: Challenge Almere 2015

Racechinees.................... ELKE Ironman kost € 500  yikes  maar daar krijgen de topatleten dan ook wat voor  tongue
Almere wordt al meer dan 25 jaar georganiseerd, maar geloof dat men in 2014 niet zo blij was met het fietsparcours

Elk jaar weer wordt daar het wiel weer opnieuw uitgevonden (lijkt wel)

45

Re: Challenge Almere 2015

petitmas schreef:

Racechinees.................... ELKE Ironman kost € 500  yikes  maar daar krijgen de topatleten dan ook wat voor  tongue
Almere wordt al meer dan 25 jaar georganiseerd, maar geloof dat men in 2014 niet zo blij was met het fietsparcours

Elk jaar weer wordt daar het wiel weer opnieuw uitgevonden (lijkt wel)

Eum,

heb je het parcours van afgelopen jaar gezien? Was weinig op aan te merken. Ik heb de afgelopen 3 jaar meegedaan, 2x half 1x heel, en de organisatie was gewoon goed. Zeker het laatste jaar, en ik verwacht dat ze die lijn wel doorzetten nu.

Overigens lijken me Almere en Maastricht 2 totaal verschillende wedstrijden. In Almere kan je voor een PR gaan (als de wind een klein beetje meewerkt) Maastricht wordt volgens mij sowieso een zwaar parcours met zoveel klimmetjes

46

Re: Challenge Almere 2015

Ik denk dat Petitmas verwijst naar de de editie van 2013 (correct met if I'm wrong). Het was toen slecht weer, en er waren toen veel lekke banden.

Afgelopen jaar is het parkoers veranderd en is me vorige jaar (tijdens de 1/2) goed bevallen.
Almere of Maastricht zijn inderdaad 2 heel andere parkoers en daarmee ook evenementen.

47

Re: Challenge Almere 2015

Dat parcours van 2013 komt denk ik niet weer terug, daar hoef je niet zo bang voor te zijn. Het parcours van 2014 was top. Almere is een van de best georganiseerde wedstrijden die je doen kunt (op die ene editie van 2013 na dan). Afgelopen jaar hadden ze echt alles voor elkaar.

48

Re: Challenge Almere 2015

Ja klopt.....tijd vliegt (te)  snel. bedoelde de 2013 versie. Wist dat er 1 jaar met heel veel geklaag was.
Maar waar blijft de tijd van de "Hoge Ring"  tongue  ??? Nog steeds mijn PR-jaar (1998)

49

Re: Challenge Almere 2015

De voorbereidingen zullen bij de meeste al voor een groot deel achter de rug zijn nu dus wie kijkt er al naar uit en om welke afstand te doen? Ik ga de halve doen en ben vol vertrouwen om een PR neer te zetten. roll

50 Laatst bewerkt door René S. (17-08-15 20:59:51)

Re: Challenge Almere 2015

Twee weken na Ironman Maastricht én na een (welverdiende zon-)vakantie komt Almere snel dichterbij. Heb er erg veel zin in. Na 2 jaar de halve in Almere nu de hele.

De batterijen zijn weer aardig opgeladen; ben benieuwd! Qua eindtijd: nog geen idee, zal afhangen van de omstandigheden van de dag.

Nog 3 weekjes relatief rustig doortrainen.... wink

Mbt tot het parcours: 2014 was nog verre van ideaal, vorig jaar was al een grote stap vooruit, nu lijken ze nog wat kleine verbeteringen te hebben aangebracht. Goede organisatie.