1

Onderwerp: Materiaalkeuze voor eerste triathlon

Beste triatleten,

Na vier jaar wielrennen en twee jaar hardlopen wil ik dit jaar beide passies gaan combineren door over te gaan op de triathlon. Doordat ik uit wielrennerij kom beschik ik over een racefiets. Om de aerodynamische houding te verbeteren wil ik op mijn racefiets een opzetstuur monteren. Ik heb mij hier en daar al ingelezen op internet, echter heb ik geen idee waar ik als beginner op moet letten. Ik ben een beginner, dus het hoeft geen stuur te zijn voor de meest optimale aerodynamische houding. Ik moet er ook op een comfortabele manier een 90 kilometer mee kunnen volbrengen.
Nou heb ik op internet gekeken en kom zelf uit bij een opzetstuur van Profile Design. Echter weet ik het verschil niet tussen de T1+, de T3+ en de T4+. Ze zijn allemaal net iets anders van vorm, maar wat is voor mijn situatie het verstandigst? Of raden jullie compleet iets anders aan voor een beginner?

Ik dank jullie alvast hartelijk voor jullie advies.

Gr Joost

2

Re: Materiaalkeuze voor eerste triathlon

Hallo Joost,

Je houding tijdens het fietsen moet dusdanig zijn dat het fietsen zo snel mogelijk gaat en dat je hierna zo goed mogelijk aan het lopen kan beginnen. De hoek van de zitbuis van een tijdritfiets is anders (steiler) dan bij een racefiets, waardoor je zadel verder naar voren zit en de hoek tussen je benen en bovenlichaam groter is. Naast een opzetstuur zou je ook kunnen kijken naar een andere zadelpen waarmee je die steilere hoek kan nabootsen op je racefiets.

Voor wat betreft de keuze van je opzetstuur zou ik er één kiezen waar de uiteinden iets omhoog lopen, zoals bij de T1. Dit zal iets comfortabeler zijn dan bij de T2.

Dit is prima om mee te beginnen, mocht de sport beklijven dan kan je alsnog kiezen om een tijdritfiets aan te schaffen.

3

Re: Materiaalkeuze voor eerste triathlon