1

Onderwerp: Materiaalkeuze voor eerste triathlon

Beste triatleten,

Na vier jaar wielrennen en twee jaar hardlopen wil ik dit jaar beide passies gaan combineren door over te gaan op de triathlon. Doordat ik uit wielrennerij kom beschik ik over een racefiets. Om de aerodynamische houding te verbeteren wil ik op mijn racefiets een opzetstuur monteren. Ik heb mij hier en daar al ingelezen op internet, echter heb ik geen idee waar ik als beginner op moet letten. Ik ben een beginner, dus het hoeft geen stuur te zijn voor de meest optimale aerodynamische houding. Ik moet er ook op een comfortabele manier een 90 kilometer mee kunnen volbrengen.
Nou heb ik op internet gekeken en kom zelf uit bij een opzetstuur van Profile Design. Echter weet ik het verschil niet tussen de T1+, de T3+ en de T4+. Ze zijn allemaal net iets anders van vorm, maar wat is voor mijn situatie het verstandigst? Of raden jullie compleet iets anders aan voor een beginner?

Ik dank jullie alvast hartelijk voor jullie advies.

Gr Joost

2

Re: Materiaalkeuze voor eerste triathlon

Hallo Joost,

Je houding tijdens het fietsen moet dusdanig zijn dat het fietsen zo snel mogelijk gaat en dat je hierna zo goed mogelijk aan het lopen kan beginnen. De hoek van de zitbuis van een tijdritfiets is anders (steiler) dan bij een racefiets, waardoor je zadel verder naar voren zit en de hoek tussen je benen en bovenlichaam groter is. Naast een opzetstuur zou je ook kunnen kijken naar een andere zadelpen waarmee je die steilere hoek kan nabootsen op je racefiets.

Voor wat betreft de keuze van je opzetstuur zou ik er één kiezen waar de uiteinden iets omhoog lopen, zoals bij de T1. Dit zal iets comfortabeler zijn dan bij de T2.

Dit is prima om mee te beginnen, mocht de sport beklijven dan kan je alsnog kiezen om een tijdritfiets aan te schaffen.

3

Re: Materiaalkeuze voor eerste triathlon

Ik heb zelf de T2+. Het verschil tussen de versies die jij noemt is de vorm van de zgn. extensions, oftewel waar je je armen op rust. Dit is zeer persoonlijk en zul je zelf moeten testen, kunnen wij weinig over zeggen. De compleet rechte extensions zie je maar zelden in triathlon, dit is toch vooral te zien bij de "echte" TT-rijders waarbij comfort ondergeschikt is. In de praktijk resulteert dit bij veel mensen in een onaangename positie voor je polsen. De T2+ heeft een S-bend (horizontaal, dan klein bochtje en dan weer horizontaal) en werkt prima voor mij. Je hebt ook nog de ski/J/L-bend, waarbij de extension eigenlijk niet terugbuigt, je handen staan dus op een hoek. Volgens mij is dit de meest voorkomende positie in de triathlon.

4

Re: Materiaalkeuze voor eerste triathlon

Ik gebruik ook de T2+. Ben daar erg tevreden over. Uiteinden zijn licht gebogen waardoor je pols vrij recht in een lijn blijft.

5

Re: Materiaalkeuze voor eerste triathlon

Bedankt voor de nuttige informatie. Hier kan ik wat mee.
Ik heb nog wel een vraag over de zadelpen. Wanneer je een steilere zadelpen kiest verandert ook de hoek tussen bovenbeen en bovenlichaam. Heeft dit geen nadelige gevolgen voor de kracht die je op de pedalen uit kan oefenen?
Mijn racefiets is nu goed afgesteld, maar als je de zithouding verandert klopt het wellicht niet meer. Of heb ik dit mis?

Gr Joost

6

Re: Materiaalkeuze voor eerste triathlon

Joostje schreef:

Bedankt voor de nuttige informatie. Hier kan ik wat mee.
Ik heb nog wel een vraag over de zadelpen. Wanneer je een steilere zadelpen kiest verandert ook de hoek tussen bovenbeen en bovenlichaam. Heeft dit geen nadelige gevolgen voor de kracht die je op de pedalen uit kan oefenen?
Mijn racefiets is nu goed afgesteld, maar als je de zithouding verandert klopt het wellicht niet meer. Of heb ik dit mis?

Gr Joost

Voordat je gaat knutselen zou ik je huidige racefietspositie goed opmeten en noteren, zodat je later altijd terug kan. Misschien heb je met je huidige zadelpen ruimte om je zadel nog iets naar voren te brengen. Je zadel zal dan wel iets hoger moeten komen.

Er is wel het een en ander te vinden, zie bijvoorbeeld hier: http://triathlete-europe.competitor.com … -road-bike en hier: http://bikedynamics.co.uk/FitGuideTT.htm.

Het luistert allemaal best nauw. Monteer gewoon je opzetstuur en ga voorzichtig een stuk fietsen met een inbussleutel in je achterzak, dan kan je om de zoveel tijd wat aanpassingen maken en merk je vanzelf wel wat goed voelt. En ga dan ook regelmatig een klein stukje lopen na het fietsen.

7

Re: Materiaalkeuze voor eerste triathlon

Joostje schreef:

Bedankt voor de nuttige informatie. Hier kan ik wat mee.
Ik heb nog wel een vraag over de zadelpen. Wanneer je een steilere zadelpen kiest verandert ook de hoek tussen bovenbeen en bovenlichaam. Heeft dit geen nadelige gevolgen voor de kracht die je op de pedalen uit kan oefenen?
Mijn racefiets is nu goed afgesteld, maar als je de zithouding verandert klopt het wellicht niet meer. Of heb ik dit mis?

Gr Joost

- De T2+ kan je dusdanig goed verstellen (oa pads dichter naar je toe dat je hier zeker een goede houding mee kan bereiken

-steilere zadelpen/ zadel naar voren betekend oou automatisch zadel iets omhoog bijstellen. Dit resulteert weer in een kleinere hoek in de heupen waardoor je in de praktijk juist makkelijker lang klracht kan leveren (zonder je rug krom te trekken) , deels het effect wat je ook krijgt met kortere cranks.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

8

Re: Materiaalkeuze voor eerste triathlon

Scighera schreef:

- De T2+ kan je dusdanig goed verstellen (oa pads dichter naar je toe dat je hier zeker een goede houding mee kan bereiken

-steilere zadelpen/ zadel naar voren betekend oou automatisch zadel iets omhoog bijstellen. Dit resulteert weer in een kleinere hoek in de heupen waardoor je in de praktijk juist makkelijker lang klracht kan leveren (zonder je rug krom te trekken) , deels het effect wat je ook krijgt met kortere cranks.

Maar de bedoeling van de steilere zadelpen is toch dat je dichter boven je bracket komt te zitten? Op het moment dat je het zadel dan verder naar achter plaatst kom je toch juist weer verder achter je bracket te zitten? Of begrijp ik het nu verkeerd?

Gr Joost

9

Re: Materiaalkeuze voor eerste triathlon

Jij begrijpt het verkeerd en Scighera zegt het verkeerd. Je zadel staat verder naar voren (niet naar achteren), en de hoek van je heupen wordt groter (niet kleiner) waardoor je minder opgevouwen zit.

Of ik begrijp het ook verkeerd. Dat kan ook.

10

Re: Materiaalkeuze voor eerste triathlon

Volgens mij klopt wat jij zegt idd Dorter wink

Om het allemaal nog wat gecompliceerder te maken, Scighera geeft verder aan dat met kortere cranks de heuphoek verandert, vergeet hier niet dat je dan ook je zadel weer hoger zal moeten zetten om dezelfde extensie vanuit je benen te krijgen. Dit alles zorgt ervoor dat je steeds meer drop krijgt ten opzichte van je stuur.

11

Re: Materiaalkeuze voor eerste triathlon

Dorter schreef:

Jij begrijpt het verkeerd en Scighera zegt het verkeerd. Je zadel staat verder naar voren (niet naar achteren), en de hoek van je heupen wordt groter (niet kleiner) waardoor je minder opgevouwen zit.

Of ik begrijp het ook verkeerd. Dat kan ook.

klopt, mijn fout! wink

in alle gevallen gaat je zadel idd omhoog tov stuur, , maar dit geeft relatief weinig comfortverlies omdat je minder opgevouwen zit

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

12 Laatst bewerkt door Joslyn (17-07-17 23:56:36)

Re: Materiaalkeuze voor eerste triathlon

Aangezien deze topic "Materiaalkeuze voor eerste triathlon" heet zal ik mijn vragen hier stellen en geen nieuw topic openen.

Over 6 weken zal ik aan mijn eerste triathlon (en dat wordt een crosstriathlon 1,5-30-11)  meedoen. Aangezien dat op een MTB gaat (moet) heb ik (nog) geen triathlon stuur nodig.

Op dit moment train ik nog in fietsbroeken met bretels maar ik met zwemmen loopt er nogal wat water in mijn broek. Met hardlopen is een fietsshirt te los en te hoog. Dus wil ik toch een trisuit hebben. Kan ik als beginneling voldoen aan een "goedkope" Decathlon of Athleteshop Trisuit?

https://www.decathlon.nl/p/mouwloos-tri … mp;c=ZWART

Op dit moment zwem, fiets en loop ik met een Polar M400. Op zich prima te doen maar een sporthorloge met triathlon optie lijkt me toch wel handig. Een Polar V800 is een optie, een andere aanbeveling is de Garmin Forerunner 935 maar voor die prijs kan ik net zo goed een Feniks 5 nemen.

Verder moet ik nog een startnummer riem hebben. En wellicht snelveters, die zijn echter minder belangrijk. Het gaat mij om de afstanden afleggen en niet om de tijd.

Zijn er nog andere dingen die ik als beginneling aan zou moeten denken?

13

Re: Materiaalkeuze voor eerste triathlon

Voor een eerste triathlon is een trisuit wel zeker aan te raden, startnummerband is bijna noodzakelijk (maar kost niet heel veel en krijg je ook regelmatig bij afhalen startnummer (even in de regelementen kijken daarvoor)) de rest van de zaken is optie.
Horloges zijn zeer prijzig voor wat ze bieden. Een M400 kan zeker voldoen, je kunt alleen je aparte gegevens niet analyseren. De vraag is dan ook wat dat jou opbrengt.

14

Re: Materiaalkeuze voor eerste triathlon

Heb je een zwembrilletje? Dat is ook wel handig. Even daarmee oefenen ook.
Badmuts krijg je van de organisatie.


Alvast veel plezier en succes gewenat!

15

Re: Materiaalkeuze voor eerste triathlon

Hoi Allemaal,

Ik heb mijn Tri Suit binnen, besteld bij de Decathlon. Maat L zit lekker krap, XL te los bij de buik dus maat L is goed. Het materiaal is superlicht en luchtig. Mijn eerste oordeel is ook positief. Alleen de rits aan de voorzijde schuurt tegen mijn borstbeen, in de XL schuurt de rits bij mijn buik. Als ik een kwart triathlon ga doen ben ik bang dat het gaat irriteren.

Nu zie ik op Wiggle een 2XU Perform Trisuit. Deze is iets duurder maar bij de rits aan de buitenkant zit een afdekstof dus ik hoop dat dat ook aan de binnenzijde zit.

Iemand ervaring met Decathlon trisuit of deze 2XU trisuit? Op dit moment heb ik nog geen zin om een trisuit te kopen boven de € 70,-

16

Re: Materiaalkeuze voor eerste triathlon

Heb met beide merken geen ervaring .
Maar denk dat de trisuit van 2XU
Wel een betere kwaliteit is .

17

Re: Materiaalkeuze voor eerste triathlon

Als dat het enige probleem is, maak je er toch zelf een lapje achter?


Maar ik zou ook nooit zo'n duur horloge aanschaffen voor een wedstrijd of enkel de triathlonoptie big_smile
Het gaat toch om de totale tijd of om je snelheid op dat moment. Ik knip de activiteit dan achteraf op Strava wel op.