1

Onderwerp: vrouwelijke duursporters

Vrouwelijke duursporters! Wie wil mij helpen?

Voor mijn studie aan de Hogeschool Arnhem en Nijmegen, doe ik voor de ontwikkeling van een sportdrankje, onderzoek onder vrouwelijke duursporters. Wie van jullie wil mij helpen met het invullen van de enquête? Het is dus belangrijk dat je een vrouw bent.

Klik op deze link om naar de enquête te gaan:

http://FreeOnlineSurveys.com/rendersurv … axdm295494

Het duurt nog geen vijf minuutjes en je helpt mij enorm met het ontwikkelen van HET ultieme drankje smile

Alvast super bedankt!

Groetjes Janneke

2

Re: vrouwelijke duursporters

Ik zal je enquête invullen want ik vind het zielig dat nog
niemand hierop heeft gereageerd!
Ik ben wel vrouwelijk maar ik ben pas 14 jaar
dus ik weet niet of meisjes ook mogen:P?

Doeg,,
Groetjes van Charlotte14

3

Re: vrouwelijke duursporters

Vrouwelijk duursporters. Heb de enquette bekeken en misschien verstandig om wat van de achtergrond (en betrouwbaarheid) van je onderzoekseenheid te weten.
Typisch is dat de passie bij vrouwen sneller omslaat naar een obsessie. Of ze gaan sporten vanuit een obsessie.
Ik ken meerdere voorbeelden en met de een loopt het beter af dan met de andere... Hieronder een column van Adrie van Diemen die het wel aardig verwoord. Benieuwd hoe de dames hier op het forum over denken smile (of zij wel in de spiegel kunnen/durven kijken wink)


Adrie van Diemen: Vrouwen en training?

'Zal ik dan vanmiddag nog een paar uurtjes fitnessen?', vraagt ze naar de bekende weg. Ik zucht even onhoorbaar en zeg wat ik al zo vaak tegen haar heb gezegd: 'Nee joh, rust vanmiddag lekker uit, je hebt de afgelopen dagen genoeg getraind'. Met enig protest geeft ze toe, maar ik durf er geen vergif op in te nemen dat ze niet 's middags nog een stukje gaat joggen. Een half uurtje. Of twee uurtjes uitfietsen. Drie uurtjes hooguit.

Ik heb als trainer al tientallen sporters en sportsters begeleid, maar onder de meest gedreven sporters zaten opmerkelijk veel vrouwen. Het is gevaarlijk te generaliseren, maar voor de sporters die ik heb begeleid geldt in ieder geval dat vrouwen meer nog dan mannen de neiging hebben liever een uurtje extra te trainen dan vooraf was afgesproken.
Ook bij de inspanningstesten die ik bij sporters afneem valt me op dat vrouwen net iets bewustelozer van de fiets stappen dan mannen. Bij een inspanningstest krijgt de sporter, gezeten op een speciale fiets, de opdracht zo lang mogelijk de pedalen boven een bepaald traptoerental rond te trappen, terwijl de weerstand van de fiets steeds groter wordt. Van de sporters wordt gevraagd zich maximaal in te spannen: die opdracht is over het algemeen een open deur, want (top) sporters weten bij dit soort testen als een cavia in een doolhof feilloos tot het gaatje te gaan. Levende legende Leontoen van Moorsel spande daarbij de kroon. Na een test wist ze even niet meer van welke parochie ze kwam, maar binnen 30 seconden kwam ze overeind zitten en met een rode kleur op de wangen zei ze dan: "Hehe", alsof ze na een lange dag shoppen voldaan in de bank neerplofte.

De inzet van de vrouwen die ik heb begeleid is prijzenswaardig, maar, zoals een beroemde 20e eeuwse Amsterdamse dichter al eens scherp opmerkte, 'elk voordeel heb zijn nadeel'. Door hun fanatisme hebben vrouwelijke sporters de neiging meer te trainen dan goed voor ze is, vooral als trainingen samen met mannelijke sporters worden uitgevoerd die fysiek zwaarder te belasten zijn. Dan zijn alle ingredië®´en voor overbelasting aanwezig: de sportsters willen per se doen wat de mannen ook doen en raken oververmoeid. Want ook dat is me bij de trainingsbegeleiding opgevallen, door hun gedrevenheid raken vrouwen eerder overtraind dan mannen.

Vrouwen het zwakke geslacht? Laat me niet lachen. Ik weet zeker dat vrouwen net zo goed af kunnen zien als mannen. Maar voor hun eigen gezondheid zou soms een onsje minder karakter niet verkeerd zijn.

4

Re: vrouwelijke duursporters

heel herkenbaar maar wat dacht je van deze:

Mannelijke duursporter:
Hij gaat voortvarend van start (hoogste HF) uitgerust met GPS en andere onzinnige gadgets. Van te voren heeft hij een streeftijd geroepen (in de kroeg) gebaseerd op de tijd van zijn maat.
Na 5 kilometer in de hoogste frequentie komt de man met de moker en taait hij af naar huis. Thuis roept hij iets over een blessure en shin splints, vervolgens mailt hij zijn maat dat zijn persoonlijk record wederom verbeterd is, maar dat hij nu zo stuk zit dat die gezamelijke wedstrijk er weer niet inzit.