1

Onderwerp: Marathon Rotterdam

Dit jaar staat voor mij de marathon van Rotterdam op de kalender. Onlangs liep ik in Apeldoorn (veel hoogtemeters) de 25km in 01:50:42.
Vorig jaar liep ik mijn eerste marathon (ook Apeldoorn) met een missie: finish binnen 3,5 uur. Het werd 03:27:31. Helaas zat een tweede marathon er vorig jaar door ziekte niet in.
Na de 25km van vorige maand wil ik mijn doel voor Rotterdam toch wat aanscherpen.

Mijn target wordt: <03:15

Lopen er nog meer forumleden mee?

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)

2

Re: Marathon Rotterdam

Beste Roy,
Ook ik hoop mee te doen met de marathon. Na de Marathon van Spijkenisse afgelopen december (3:53) hoop ik rond 3.45 uur te komen.

3

Re: Marathon Rotterdam

De laatste keer dat ik een marathon heb gelopen is een paar jaar geleden, dus het zal wellicht aanvoelen als de eerste marathon. Dit jaar heb ik de halve marathon in 1:32 gelopen, en zal ik de CPC hopelijk rond de 1:30 lopen.

Mijn streeftijd ligt tussen de 3:15 - 3:30, ik vind het belangrijk dat ik niet te veel herstel nodig heb, zodat ik relatief makkelijk door kan gaan met mijn trainingen in de periode na de marathon.

4

Re: Marathon Rotterdam

mstyz............hangt er vanaf wanneer je eerste wedstrijden NA je marathon zijn  hmm
Ik liep "vroeger" altijd Rotterdam en dan in mei de halve van Kruiningen (rip)
Vanaf 1 week na de marathon tot aan de halve (± 8 mei) fietste ik hoofdzakelijk en af en toe een koppeltraining, ging prima.

Ik zou dolgraag R'dam weer een keer willen lopen, al was het maar om de "10x R'dam" vol te maken  tongue maar een retourtje is toch weer ff geld voor mij  cool

Succes allemaal

5

Re: Marathon Rotterdam

Ik doe er wel mee, maar niet de marathon.. ik begin met een bescheiden 10 km  roll
Het zal mijn eerste loopwedstrijd worden, dus nog geen idee hoe of wat het zal gaan, maar zolang ik onder het uur blijf ben ik al tevreden, dan kan het daarna bijna alleen maar beter  lol

6

Re: Marathon Rotterdam

wat super tijden voor een marathon!! ik hoop dit jaar mijn 10 mijl onder de 1:35 te lopen dan zijn de meeste van jullie al gedouched en zitten op het terras een biertje te drinken als ik over de finish kom lol  lol

Maar hoe train je zo'n super tijd? 4 a 5 keer in de week hardlopen? en hoe combineer je dat met het zwemmen en fietsen (ahum ik ben nog maar net begonnen.... roll ). Ik merk dat de combinatie zwemmen ('s morgens) en hardlopen ('s avonds) niet echt bevorderlijk is voor het hardlopen

7 Laatst bewerkt door mstyz (19-02-15 22:00:46)

Re: Marathon Rotterdam

petitmas schreef:

mstyz............hangt er vanaf wanneer je eerste wedstrijden NA je marathon zijn  hmm
Ik liep "vroeger" altijd Rotterdam en dan in mei de halve van Kruiningen (rip)
Vanaf 1 week na de marathon tot aan de halve (± 8 mei) fietste ik hoofdzakelijk en af en toe een koppeltraining, ging prima.

Ik zou dolgraag R'dam weer een keer willen lopen, al was het maar om de "10x R'dam" vol te maken  tongue maar een retourtje is toch weer ff geld voor mij  cool

Succes allemaal

Mijn werkgever betaalt deze wedstrijd, ik ben met hun t-shirt ook een lopend advertentie bord. Maar daar heb ik weinig moeite mee, omdat ik het meer dan naar mijn zin bij hun heb. Daarnaast woon ik in Rotterdam. Dus de kosten voor mij zijn nihil.

De twee weken erop volgend ga ik op vakantie naar het fietsparadijs Mallorca. Het weekend erop sta ik op de reservelijst voor de 1/4 van Breukelen. Dus dat is er dicht op. Weet alleen niet wat de kans is of ik mee kan doen. Ik zal binnenkort mijn planning op t forum zetten. Het is het eerste jaar dat ik mij zo richt op triathlon en meer wedstrijden wil gaan doen, dus het is nog wat aftasten.

8

Re: Marathon Rotterdam

e_dwin schreef:

wat super tijden voor een marathon!! ik hoop dit jaar mijn 10 mijl onder de 1:35 te lopen dan zijn de meeste van jullie al gedouched en zitten op het terras een biertje te drinken als ik over de finish kom lol  lol

Maar hoe train je zo'n super tijd? 4 a 5 keer in de week hardlopen? en hoe combineer je dat met het zwemmen en fietsen (ahum ik ben nog maar net begonnen.... roll ). Ik merk dat de combinatie zwemmen ('s morgens) en hardlopen ('s avonds) niet echt bevorderlijk is voor het hardlopen

Ik probeer 3-4x per week te lopen. 2-3x per week te fietsen en 2x per week te zwemmen. Dat is 7-9x week een training. Eerlijk gezegd zou ik liever 3x per week te zwemmen, maar met werk en thuissituatie is dit momenteel het maximale.

9

Re: Marathon Rotterdam

Ik ga ook weer naar Rotterdam,
hopelijk om mijn tijd (03:01:01) van vorig jaar uit de boeken te lopen.
En dat het nu wel onder de 3 uur is.

Pijn is maar voor even, roem voor eeuwig

10

Re: Marathon Rotterdam

@e-dwin:
tsja ach, hangt een beetje af van de beslommeringen in het gezin. Ik ben 39 en heb vrouw en twee kinderen.
Ik werk in de horeca. Wel vaste tijden, maar midden op de dag. Dus zowel voor als na (na werk trainen gebeurd weinig, hooguit schaatsen of core stability) het werk trainen kan wel, maar dan kort (max 1-1,5 uur). Dus alleen op vrije dagen kan ik voor de langere trainingen gaan. Dit alles matched slecht met openingstijden zwembad.
Eindresultaat per week is:
1x zwemmen
2x lopen (eigen programma)
1x lopen (wandelen met vrouw en honden)
2x fietsen

+/- 7-9 uur (excl 1 uur wandelen)

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)

11

Re: Marathon Rotterdam

Nadat ik vorige week in Barcelona 3:36 liep hoop ik in rotterdam onder de 3:35 te duiken. Heel stiekem kijk ik naar de 3:30 want ik liep op dat schema tot km 38 in Barcelona, maar een klote heuveltje vonden mijn kuiten net iets teveel van het goede. de laatste 2 km is daar ook omlaag, dus bewust rustig aan gedaan om niks te forceren.

12

Re: Marathon Rotterdam

Oktober 2014 mijn eerste marathon gelopen in 3:41:00 Eindhoven
Nu getraind om de 3:30 te halen Rotterdam
Vandaag de 35km gedaan in 2:56, dus zal ne krappe worden.

13

Re: Marathon Rotterdam

Ik start vanuit het startvak van 3u30 - 4:00u. Zo te zien meer forumleden die voor een tijd van rond de 3u30 weg gaan. Afgelopen zaterdag mijn langse duurloop van 35K gedaan, en dat voelde goed. Nu weer wat gas terug nemen. Succes allemaal, en wie weet komen we elkaar nog tegen onderweg.

14

Re: Marathon Rotterdam

Ik zou zelf Rotterdam ook wel eens willen lopen maar ik vind het voor mezelf nogal moeilijk een voorjaarsmarathon te combineren met mijn voorbereiding op de voorjaarstriathlons. Daarom kies ik er voor om terug eentje in het najaar te lopen en dit zal waarschijnlijk deze van Porto zijn.

15

Re: Marathon Rotterdam

ronnyke schreef:

Ik zou zelf Rotterdam ook wel eens willen lopen maar ik vind het voor mezelf nogal moeilijk een voorjaarsmarathon te combineren met mijn voorbereiding op de voorjaarstriathlons. Daarom kies ik er voor om terug eentje in het najaar te lopen en dit zal waarschijnlijk deze van Porto zijn.

+1 - voor mij wordt het Istanbul. Ondanks dat ik in Rotterdam woon en elk jaar weer helemaal meegezogen wordt in de marathon-voorbereidingen omdat er een heleboel lopers in mijn omgeving 'm doen. Waaronder de belangrijkste: het wordt manlief z'n, ik ben de tel kwijt, 28e in Rotterdam? En daarvan de 10e keer met mij als supporter langs de kant, als ik goed tel. Ik heb in de loop der jaren een beproefd rondje uitgedokterd om 'm een keer of 5 te zien onderweg én op tijd bij de finish te zijn, en daartussendoor scheur ik dan op m'n stadsfietsje door de stad, erg leuk, en de sfeer blijft ongeëvenaard!

Dus: de prestatie die ik hoop neer te zetten is 's ochtends vroeg eerst zelf te trainen (lopen of fietsen), dan gauw de stad in, Henk 5 keer zien, op tijd bij de finish zijn, onderwijl een kilometer of 20 op de fiets afleggen, en ondertussen een keer de kopgroep en/of nog een paar andere bekenden ook nog zien langskomen.

En daarna, ook traditie: naar huis, bank, biertje, pizza en Parijs-Roubaix kijken. Kortom: een dag om me enorm op te verheugen!

Louise

16

Re: Marathon Rotterdam

Zelf voor mij dit jaar geen Rotterdam ivm met de voorbereiding van mijn eerste hele eind juni.
Nu ga ik uiteraard wel kijken en scheur een beetje heen en weer op de MTB om iedereen aan te moedigen.

@ Louise: Op welke km punten sta jij ongeveer om zoveel mogelijk te zien?
Was zelf ook al even aan het kijken waar ik het beste kan gaan staan om zo veel mogelijk te zien maar als jij al een doordachte formule hebt.. Goed gepikt is beter dan slecht zelf bedacht :-)

gr, Emiel

17 Laatst bewerkt door Dennis Florussen (23-03-15 12:08:59)

Re: Marathon Rotterdam

Emiel1969 schreef:

Zelf voor mij dit jaar geen Rotterdam ivm met de voorbereiding van mijn eerste hele eind juni.
Nu ga ik uiteraard wel kijken en scheur een beetje heen en weer op de MTB om iedereen aan te moedigen.

@ Louise: Op welke km punten sta jij ongeveer om zoveel mogelijk te zien?
Was zelf ook al even aan het kijken waar ik het beste kan gaan staan om zo veel mogelijk te zien maar als jij al een doordachte formule hebt.. Goed gepikt is beter dan slecht zelf bedacht :-)

gr, Emiel

Als ik mijn voorkeur mag geven, STA AUB IN KRALINGEN en roep zo hard mogelijk, ik zal het nodig hebben,
alvast bedankt!!!! wink

Pijn is maar voor even, roem voor eeuwig

18

Re: Marathon Rotterdam

Dennis Florussen schreef:
Emiel1969 schreef:

Zelf voor mij dit jaar geen Rotterdam ivm met de voorbereiding van mijn eerste hele eind juni.
Nu ga ik uiteraard wel kijken en scheur een beetje heen en weer op de MTB om iedereen aan te moedigen.

@ Louise: Op welke km punten sta jij ongeveer om zoveel mogelijk te zien?
Was zelf ook al even aan het kijken waar ik het beste kan gaan staan om zo veel mogelijk te zien maar als jij al een doordachte formule hebt.. Goed gepikt is beter dan slecht zelf bedacht :-)

gr, Emiel

Als ik mijn voorkeur mag geven, STA AUB IN KRALINGEN en roep zo hard mogelijk, ik zal het nodig hebben,
alvast bedankt!!!! wink

Ik sta o.a. ook in het Kralingse bos zo ter hoogte van tankstation. Daar begon ik het zelf altijd wel moeilijk te krijgen.
Op welk tempo ga je lopen? Dan weet ik ongeveer wanneer je daar moet zijn. Geef tzt je startnummer even door dan komt dat helemaal goed !!  smile

19

Re: Marathon Rotterdam

Emiel1969 schreef:
Dennis Florussen schreef:
Emiel1969 schreef:

Zelf voor mij dit jaar geen Rotterdam ivm met de voorbereiding van mijn eerste hele eind juni.
Nu ga ik uiteraard wel kijken en scheur een beetje heen en weer op de MTB om iedereen aan te moedigen.

@ Louise: Op welke km punten sta jij ongeveer om zoveel mogelijk te zien?
Was zelf ook al even aan het kijken waar ik het beste kan gaan staan om zo veel mogelijk te zien maar als jij al een doordachte formule hebt.. Goed gepikt is beter dan slecht zelf bedacht :-)

gr, Emiel

Als ik mijn voorkeur mag geven, STA AUB IN KRALINGEN en roep zo hard mogelijk, ik zal het nodig hebben,
alvast bedankt!!!! wink

Ik sta o.a. ook in het Kralingse bos zo ter hoogte van tankstation. Daar begon ik het zelf altijd wel moeilijk te krijgen.
Op welk tempo ga je lopen? Dan weet ik ongeveer wanneer je daar moet zijn. Geef tzt je startnummer even door dan komt dat helemaal goed !!  smile

Daar gaat het inderdaad zwaar worden, sad  ik hoop 4:15/km. roll
als ik mijn nr weet zal ik het doorgeven.

Pijn is maar voor even, roem voor eeuwig

20 Laatst bewerkt door Louise (23-03-15 13:20:28)

Re: Marathon Rotterdam

Emiel1969 schreef:

  @ Louise: Op welke km punten sta jij ongeveer om zoveel mogelijk te zien?
Was zelf ook al even aan het kijken waar ik het beste kan gaan staan om zo veel mogelijk te zien maar als jij al een doordachte formule hebt.. Goed gepikt is beter dan slecht zelf bedacht :-)

Mijn schema:
1e punt: bij de Kuip (dan zit alles nog lekker dicht bij elkaar), aan de 'binnenkant' van het parcours daar, zodat je snel door kunt naar:.
2e en 3e punt: in de buurt van metrostation Slinge, daar zit nog een extra lusje en kun je ze dus 2 keer zien (op Oldegaarde), of je kunt dat stukje heen-en-weer pakken rond de 15 km.
4e: ergens op de Brielselaan (bij de Maashaven, strategisch om snel onder het parcours door (Doklaan) richting de Maastunnel te kunnen fietsen, want dit wordt de grootste fietsafstand en altijd erg gehaast, zeker omdat je aan het begin van het Kralingse Bos door de drukte moet - vorig jaar ben ik op dit traject op m'n aftandse stadsfietsje racefietsers voorbij gescheurd  tongue )
5e: Kralingse bos op de Bosdreef in de buurt van het tankstation, rond de 32 km (vlakbij de kruising met de Terbregseweg)
6e (optioneel): op de 'terugweg' door Noord, dus waar het parcours dubbel is, dus waar ze twee keer langskomen, Boezemweg heet dat geloof ik, maar dat haal ik soms niet omdat het daar dan ontzettend druk is. En soms ben ik het dan zelf ook wel zat, die meutes en de herrie daar.
En dan dus door naar de Coolsingel! Daar sta ik altijd op een vaste plek aan het hek gekluisterd vlakbij het Hofplein.

Dit red ik dus net, op een schema van 3u15. Het is één keer misgegaan, maar toen liep manlief veel sneller dan beloofd  wink  Voordeel is dus wel dat hij voor de grote meute uit is, het wordt daarna alleen nog maar drukker.

Nadeel hiervan is wel dat ik dus net niet sta waar het op z'n zwaarst is, dus 2e helft Kralingse Bos en daarna. Dat lukt niet omdat je daar nergens handig het parcours over kunt steken met fiets, en dan moet ik er dus helemaal omheen en dat is een  te grote afstand. Ik wil ook zeker niet in de weg lopen voor de lopers!

Wie bij een loper hoort die ongeveer even snel is, is welkom om met me mee te fietsen (we hebben eventueel zelfs wel een fiets te leen). Dat heb ik vorig jaar gedaan, dat kwam toevallig zo uit, en dat was wel gezellig. Maar ik heb dus niet veel speling.

Louise

21

Re: Marathon Rotterdam

Wow! Thanks voor de uitgebreide omschrijving. Hier ga ik zeker gebruik van maken!


Louise schreef:
Emiel1969 schreef:

  @ Louise: Op welke km punten sta jij ongeveer om zoveel mogelijk te zien?
Was zelf ook al even aan het kijken waar ik het beste kan gaan staan om zo veel mogelijk te zien maar als jij al een doordachte formule hebt.. Goed gepikt is beter dan slecht zelf bedacht :-)

Mijn schema:
1e punt: bij de Kuip (dan zit alles nog lekker dicht bij elkaar), aan de 'binnenkant' van het parcours daar, zodat je snel door kunt naar:.
2e en 3e punt: in de buurt van metrostation Slinge, daar zit nog een extra lusje en kun je ze dus 2 keer zien (op Oldegaarde), of je kunt dat stukje heen-en-weer pakken rond de 15 km.
4e: ergens op de Brielselaan (bij de Maashaven, strategisch om snel onder het parcours door (Doklaan) richting de Maastunnel te kunnen fietsen, want dit wordt de grootste fietsafstand en altijd erg gehaast, zeker omdat je aan het begin van het Kralingse Bos door de drukte moet - vorig jaar ben ik op dit traject op m'n aftandse stadsfietsje racefietsers voorbij gescheurd  tongue )
5e: Kralingse bos op de Bosdreef in de buurt van het tankstation, rond de 32 km (vlakbij de kruising met de Terbregseweg)
6e (optioneel): op de 'terugweg' door Noord, dus waar het parcours dubbel is, dus waar ze twee keer langskomen, Boezemweg heet dat geloof ik, maar dat haal ik soms niet omdat het daar dan ontzettend druk is. En soms ben ik het dan zelf ook wel zat, die meutes en de herrie daar.
En dan dus door naar de Coolsingel! Daar sta ik altijd op een vaste plek aan het hek gekluisterd vlakbij het Hofplein.

Dit red ik dus net, op een schema van 3u15. Het is één keer misgegaan, maar toen liep manlief veel sneller dan beloofd  wink  Voordeel is dus wel dat hij voor de grote meute uit is, het wordt daarna alleen nog maar drukker.

Nadeel hiervan is wel dat ik dus net niet sta waar het op z'n zwaarst is, dus 2e helft Kralingse Bos en daarna. Dat lukt niet omdat je daar nergens handig het parcours over kunt steken met fiets, en dan moet ik er dus helemaal omheen en dat is een  te grote afstand. Ik wil ook zeker niet in de weg lopen voor de lopers!

Wie bij een loper hoort die ongeveer even snel is, is welkom om met me mee te fietsen (we hebben eventueel zelfs wel een fiets te leen). Dat heb ik vorig jaar gedaan, dat kwam toevallig zo uit, en dat was wel gezellig. Maar ik heb dus niet veel speling.

Louise

22

Re: Marathon Rotterdam

Is goed! Zo dat is een best tempo. Net onder de 3 uur. Hopelijk zit het weer een beetje mee.


Dennis Florussen schreef:
Emiel1969 schreef:
Dennis Florussen schreef:

Als ik mijn voorkeur mag geven, STA AUB IN KRALINGEN en roep zo hard mogelijk, ik zal het nodig hebben,
alvast bedankt!!!! wink

Ik sta o.a. ook in het Kralingse bos zo ter hoogte van tankstation. Daar begon ik het zelf altijd wel moeilijk te krijgen.
Op welk tempo ga je lopen? Dan weet ik ongeveer wanneer je daar moet zijn. Geef tzt je startnummer even door dan komt dat helemaal goed !!  smile

Daar gaat het inderdaad zwaar worden, sad  ik hoop 4:15/km. roll
als ik mijn nr weet zal ik het doorgeven.

23

Re: Marathon Rotterdam

Emiel1969 schreef:

Wow! Thanks voor de uitgebreide omschrijving. Hier ga ik zeker gebruik van maken!

Graag gedaan!

Mij schoot later nog te binnen dat de keuze voor niet nog bij het tweede gedeelte Kralingse Bos gaan staan vooral is omdat ik dan niet op tijd op de Coolsingel kan zijn. Dan moet je immers om het parcours heen, want het is dan hartstikke druk, overal, en ook in het winkelcentrum, dus daar moet je dan wijd omheen en dat kost te veel fietstijd. Vandaar. Want die finish wil ik niet graag missen!

Louise

24

Re: Marathon Rotterdam

Ik ga dit jaar voor mijn eerste marathon in Rotterdam.
Mijn doel is om onder de 4 uur te lopen.

Groet Alex

25

Re: Marathon Rotterdam

Na vorig jaar eigenlijk ongetraind aan de start te zijn verschenen (lees: maximaal een halve in de benen en veel te weinig kilometers) heb ik het gered in 5:10 uur. Dit jaar een stuk anders aangepakt en veel meer kilometers gemaakt met duurlopen van 30km plus. Ik zou het daarom mooi vinden als ik 3:59:59 of sneller loop. Zo gaan we stukje voor stukje verbeteren. Met in het achterhoofd dat ik in juli 2013 niet langer dan 2,5km kon lopen ivm blessures.