1

Onderwerp: Running dynamics

Uit de "Wat heb je vandaag nu weer gekocht"-draad naar aanleiding van de Garmin 920XT:

daveke schreef:

Die run-dynamics is een leuke gimmick.
Ik merk dat mijn cadans hoger is komen te liggen, en mn grondcontacttijd ook veel korter is geworden - ook veel sneller gaan lopen. Nu nog werken aan de verticale oscillatie - die zit nog in de oranje zone. Cadans en GCT zijn nu steevast groen smile

Hmm, interessant, mijn Fenix 2 meet dat ook. Ik zit qua cadans meestal in het oranje gebied (ongeveer 160 per minuut) als ik rustig duurtempo loop. Pas bij echt stevig (<10km) wedstrijdtempo wordt het groen (> 165 per minuut). Bij wedstrijdtempo voor langere afstanden (10 mijl of langer) zit ik al gauw half in het oranje en half in het groen. Het tempo is dan bv 4:27 min/km.
De verticale oscillatie (het op en neer hopsen) is wel altijd groen, bij alle snelheden eigenlijk. Grondcontacttijd is dat ook.

Ik heb me de laatste tijd vaak afgevraagd of ik aan een hogere cadans moet werken, en of dat streefgetal van 180 per minuut niet misschien het resultaat is van onderzoek bij gemiddeld kortere mensen dan ik (Amerikanen bijvoorbeeld), of heel persoonsafhankelijk is.

Als ik mijn snelheid opvoer gaat ook mijn cadans omhoog. Maar dat kost me ook navenant meer inspanning dus die hogere cadans is niet per se efficiënter. Moet ik dan diezelfde snelheid lopen met kleinere stappen (dus hogere cadans), en word ik dan efficiënter? Grondcontacttijd en oscillatie lijken toch klein genoeg, zou je denken?

/Herman

2

Re: Running dynamics

Bedoel je met de 180 het aantal passen per minut?
Ik moet van de coach ALLES met 90 p/min lopen (1 been tellen) ongeacht of het D1 of D5 is. Heeft met de lengte van de persoon niets te maken.

Klein weetje uit de profwereld van atletiek : Mo Farah (5 en 10 km loper) heeft voor de olympische spelen van Londen gevraagd aan Michael Johnson (200 en 400 mt loper) hoe hij zijn eindschot kon verbeteren.

Antwoord van Michael : meer en kleinere passen nemen in de laatste 2 ronden  tongue

Doe er je voordeel mee

3 Laatst bewerkt door HermanB (06-03-15 14:16:22)

Re: Running dynamics

petitmas schreef:

Bedoel je met de 180 het aantal passen per minut?
Ik moet van de coach ALLES met 90 p/min lopen (1 been tellen) ongeacht of het D1 of D5 is. Heeft met de lengte van de persoon niets te maken.

Ja, 180 per minuut met twee benen, ofwel 90 met één been. Ik lees dat getal echt overal inderdaad.

In de documentatie van garmin staat met zoveel woorden dat zij zelf ook nog niet helemaal precies weten hoe je die running dynamics kunt toepassen, maar dat ze deze variabelen hebben gemeten bij een groot aantal lopers en dat de goede lopers over het algemeen in het groene gebied zitten voor alle drie de variabelen (cadans, verticale oscillatie en grondcontacttijd). Ze voegen er aan toe dat langere mensen (ik ben met 1m84 heel gemiddeld voor een Nederlander, maar misschien niet voor de populatie waar garmin zijn onderzoek op baseert) daarbij wel een wat lagere cadans hebben en een wat hogere verticale oscillatie (wat ik logisch vind klinken).

Maar we hebben het dus over correlatie, niet per se over causatie. En dan vraag ik me af wat hier de doelvariabele(n) is/zijn, en welke de aanpasbare variabele(n). Is het niet logischer dat je voor een hoge efficiëntie vooral de verticale oscillatie binnen de perken wilt houden en misschien de grondcontacttijd? Want verticale oscillatie betekent dat ik mijn 75kg bij iedere stap een stukje optil zonder dat ik dat omzet in voorwaartse snelheid. En een hoge grondcontacttijd kán betekenen dat ik mijn voeten te ver naar voren neerzet waardoor ik mezelf bij iedere stap afrem - maar het hoeft niet: als ik die grondcontacttijd gebruik om mezelf naar achteren langer af te zetten (cf. een lange slag bij het schaatsen) draagt het in elk geval bij aan de voortstuwing (ook al zal er wel ergens een optimum zijn waarboven langer je voet aan de grond houden minder efficiënt wordt dan je voet alvast naar voren brengen voor een nieuwe stap).

Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat cadans misschien eerder een makkelijk toegankelijke variabele is uit de tijd dat er nog geen Garmins waren met run dynamics, en dat dat de reden is dat er in de loop van de tijd empirische vuistregels ontstaan zijn voor hoe hoog je cadans zou moeten zijn. Maar omdat cadans een resultante is van hoe je je stap indeelt en op zichzelf niet bepalend is voor je efficiëntie, is het mogelijk zinvoller om in plaats daarvan te kijken naar de onderliggende gegevens die iets zeggen over deelkenmerken van je stap (staplengte c.q. grondcontacttijd, verticale oscillatie) wanneer je die tot je beschikking hebt.

/Herman

4 Laatst bewerkt door edj (06-03-15 15:41:02)

Re: Running dynamics

in het NTB blad van oktober 2014 staat een stukje hierover geschreven. Volgens mij staat daar het antwoord op je vraag verwoord. Daarbij denk ik dat de "score" alleen iets zegt over de eigen loopstijl en efficiency die je voor jezelf moet gebruiken als indicatie. Ik interpreteer het net zo als de swolf bij het zwemmen.

5

Re: Running dynamics

Wat een gelul over lange mensen. Die kunnen dus geen kleine passen nemen????

6

Re: Running dynamics

Ik loop met mijn 2 meter in duurloopjes met een cadans van rond de 170 per minuut, in 10k/ halve marathon tempo  is dat rond de 185. Wat ik bovenal belangrijk vind is dat ik met mijn lichaamsgewicht niet te ver achter mijn pas land, oftewel dat ik met mijn voet onder m'n lichaam land of daar zo dicht mogelijk bij in de buurt. Ik heb het gevoel dat dit makkelijker is met een hogere cadans, maar dat kan ik verkeerd zien, lopen is verder echt een gevoelskwestie voor mij. Tijdje terug liep ik bij de fysio op de loopband en zij stond te kijken met wat een hoge cadans/kleine pas ik liep, terwijlik ik dat dus wel vond meevallen tongue

7

Re: Running dynamics

petitmas schreef:

Wat een gelul over lange mensen. Die kunnen dus geen kleine passen nemen????

Nee, wie zegt dat dan?

Maar als persoon A een opgeschaalde versie is van persoon B (dwz A is langer dan B maar alle lichaamsverhoudingen én de manier van bewegen zijn hetzelfde) zal persoon A bij dezelfde snelheid een lagere cadans hebben dan B. Dat lijkt me een kwestie van vrij basaal fysisch inzicht.

/Herman

8

Re: Running dynamics

Dank voor de tip, edj! In oktober was ik nog geen lid van de NTB dus ik had dat nummer niet, maar het staat gewoon on-line, zo blijkt.

Interessant stukje, waarvan dus eigenlijk de conclusie is dat we het niet zo precies weten en dat er grote individuele verschillen zijn (zie ook thomass' 170-185 per minuut bij een lengte van 2m). Die vaste regel dat het 180 per minuut moet zijn komt uit één onderzoek onder zeer snelle elite-lopers (waarbij ik me afvraag of dat 100m- of marathonlopers waren, dat lijkt me een relevant verschil). Zoals wel vaker met dergelijke stelregels in de sport is dat blijkbaar een eigen leven gaan leiden. De aanbeveling nu is om uit te gaan van de natuurlijke, zelfgekozen cadans. Daar kun je dan wel 5-10% boven gaan zitten om blessures te voorkomen (niet omdat het efficiënter is want het tegendeel is het geval).

/Herman

9

Re: Running dynamics

Herman, misschien interpreteer ik het verkeerd maar ik lees :

In de documentatie van Garmin staat dat langere mensen een lagere cadans hebben = bij gelijke snelheid langere passen.

Ik vind dat een verkeerde veronderstelling. Met mijn 1.90 kan ik dezelfde cadans lopen als iemand van 1.60
Volgens mij zou er moeten staan : langere mensen zijn eerder geneigd langere passen en/of in lagere cadans te lopen

Of begrijp ik het gewoon niet? Is een reëele kans hoor  tongue

10

Re: Running dynamics

petitmas schreef:

Herman, misschien interpreteer ik het verkeerd maar ik lees :

In de documentatie van Garmin staat dat langere mensen een lagere cadans hebben = bij gelijke snelheid langere passen.

Ja, zo interpreteer ik die zin ook. En ik vind dat heel logisch ook, qua mechanica. :-)

Stel je een olifant...  nou, ok, een giraf voor en een muis die even snel lopen. Wie van de twee heeft de hoogste cadans? Lijkt mij dat dat de muis is...

petitmas schreef:

Ik vind dat een verkeerde veronderstelling. Met mijn 1.90 kan ik dezelfde cadans lopen als iemand van 1.60

Maar dat ontken ik ook niet hoor. Alleen zal het gemiddeld zo zijn dat de "natuurlijke" cadans van langere mensen lager ligt dan van korte mensen (zoals bij die muis en die giraf). 

petitmas schreef:

Volgens mij zou er moeten staan : langere mensen zijn eerder geneigd langere passen en/of in lagere cadans te lopen

Ja, dat dus (met flinke individuele verschillen die niet door de lengte verklaard worden).

En (belangrijke toevoeging) die neiging om van nature een lagere (of eventueel snellere) cadans te kiezen dan de vuistregel van 180 per minuut is niet verkeerd (zegt ook dat artikel in het NTB-blad).

petitmas schreef:

Of begrijp ik het gewoon niet? Is een reëele kans hoor  tongue

Of misschien had ik het gewoon heel onduidelijk opgeschreven? Ingenieurs die ambtenaar worden, dan krijg je dat soms :-)

/Herman

11

Re: Running dynamics

Volgens mij als je met "tech" je loop wilt verbetern, kun je beter instappen met de pod van scribe labs. Die geeft veel meer data waarmee je je efficiency kunt verbeteren en de kans op blessures verminderen. Ook zij gaan uit van een gemiddelde maar nemen de eigen beweging van de individuele loper als uitgangspunt. Dat is volgens mij effectiever en waardevoller dan de running dynamics van garmin, die zegt puur hoe je afsteekt tegen het gemiddelde.