1

Onderwerp: Eerste zwemtraining

Goedemorgen,

Gezien het zwemmen mijn slechtste onderdeel is, is het nodig om dit te vebeteren.

Ik heb contact gehad met een triatlonclub in de buurt en kan binnenkort een proeflesje meedoen. Hierna zo goed als zeker door als lid.

Maar wat heb ik allemaal nodig? Een beetje sportiever broekje lijkt mij een must, net als een bril. Maar zaken zoals een capje en neusclipje? Zijn die ook al nodig? Of überhaupt nodig?

Groet,
Harmen

2

Re: Eerste zwemtraining

Een functionele zwembroek en een passend brilletje zijn voldoende.
Neusklem is voor synchroonzwemmen en een badmuts alleen met lang haar of bij buitenzwemmen (zichtbaarheid)

3 Laatst bewerkt door petitmas (06-03-15 11:48:04)

Re: Eerste zwemtraining

Ik zou badmuts sowieso doen............je zwemt er ook je wedstrijden mee en straks met open water training moet je hem ook op.

Dan hebben we nog de Pull-Boy en de peddels dan wel paddles. Ook een bidon is wel handig om mee te nemen (en dan niet met water  wink  )

Allerbelangrijkste onderdeel wordt zelden genoemd : De zwemsnorkel. Als je hier lang genoeg mee traint ga je stabieler liggen. je traint het NIET bewegen (schommelen) van je schouders  neutral

4

Re: Eerste zwemtraining

Bij sommige zwemtrainers word zo een snorkel niet gebruikt dus wacht even voor dit aan te schaffen (mijn coach vind dat dit goed is voor mensen die bang zijn om te verzuipen maar verder geen nut heeft):rolleyes: verder een gewone zwembroek en brilletje lijkt me voldoende. De eerste sessie zal toch wat kijken zijn en techniek. Toen ik bij mijn huidige coach kwam waren mijn eerste trainingen gewoon terug echt basis oefeningen zwemmen was er nauwelijks bij.

5

Re: Eerste zwemtraining

Mijn ervaring als groentje (anderhalve maand geleden begonnen):
Zwembril is de grootste must
Daarna vond ik de pull buoy tot nog toe mijn belangrijkste aanschaf.

De trainer bij ons had er dan wel enkele te leen, maar deze worden ook redelijk vaak gebruikt voor techniek trainingen. Sportieve zwembroek vond ik niet zo'n groot punt dat ik die de eerste maand niet had, zeker niet in m'n 'proef' periode.
Ook voor eerste tijd zeg ik qua cap; als je lang haar hebt is het wel fijn (ik hapte m'n eerste training wel heel veel haar  roll ). Verder zou ik gewoon naar de training gaan en dan hoor je daar vanzelf wat je trainer graag gebruikt.

6

Re: Eerste zwemtraining

Ik heb geen haar dus ik draag in het zwembad nooit eentje. Buitenwater wel en liefst een opvallende zodat ik toch een beetje zichtbaar ben.

7

Re: Eerste zwemtraining

Snorkel dit jaar gekocht, en oh wat ben ik er blij mee. Veel meer variatie in mijn trainingen en heerlijk concentreren op mijn techniek zo op zijn tijd. Is het geld dik en dwars waard, in mijn ogen!

8

Re: Eerste zwemtraining

Youri................snorkel is belangrijker dan pullboy. Met de snorkel train je stabiliteit in je schouders, met een pullboy alleen kan je nog steeds "roteren" en dat wil je juist niet

9

Re: Eerste zwemtraining

petitmas schreef:

Youri................snorkel is belangrijker dan pullboy. Met de snorkel train je stabiliteit in je schouders, met een pullboy alleen kan je nog steeds "roteren" en dat wil je juist niet

Is het gebruikelijk om met een snorkel te trainen? Ik heb het eigenlijk nog nooit gezien. Maar aan de andere kant, als het goed werkt. Waarom niet!?

10

Re: Eerste zwemtraining

Petitmas, als je goed de bc wilt zwemmen heb je hoe dan ook schouderrotatie nodig. Anders ga je als een blok door het water, dat gaat je bijzonder afremmen, hoe hard je je ook inspand.

11

Re: Eerste zwemtraining

5. body roll - do i really need to do it?

Old swimming folklore said:

"Your body needs to stay flat in the water to resist any side-to-side movement of the hips, improving your streamlining as you swim."


Aim to roll your shoulders and hips as one to this sort of angle (45-60°).
Fortunately we know better these days! One of the fundamentals of good freestyle technique is good body rotation. If you had a straight skewer through you, entering at the top of your head, running through your torso and exiting at your feet then as the skewer was rotated you would rotate as one with it - a bit like meat on a kebab stick. This is how you should rotate from side to side with each stroke.

There are many reasons why body roll is so fundamental to good freestyle technique including: making breathing easier, lengthening your stroke, dramatically reducing injury risk and allowing you to employ larger muscle groups. Read our Body Rotation technique article to find out how to develop good rotation and swim faster.



Read more: http://www.swimsmooth.com/contentious.h … z3U7Edbcqx

12

Re: Eerste zwemtraining

EDJ ............ ga je jezelf nu tegenspreken?  hmm

Your body needs to stay flat in the water EN je hebt schouderrotatie nodig????
Ik ken niemand die heel graag zijn schouders wil roteren tijdens het zwemmen

Dan ga je "schommelen" en dat wil je juist niet, maar maakt mij niet uit. Ik zwem beter als ik mijn schouders stil hou.
Ze hebben mij geleerd om als je "doorgehaald" hebt je hand uit het water te halen en langs je hoofd weer naar voren te brengen in het verlengde van je schouder.....................om niet te gaan schommelen

Volgens mij train je dat emt de snorkel en istie daar ook voor...............but correct me if I'm wrong

13

Re: Eerste zwemtraining

Schouderrotatie heeft met body roll niks van doen, maar je kunt je arm in ieder geval met geen mogelijkheid doorhalen of overhalen zonder rotatie in het schoudergewricht.  tongue De triathleet zonder zwemachtergrond die genoeg rotatie in de schouder heeft moet nog uitgevonden worden!

14

Re: Eerste zwemtraining

Maar wil je dan zeggen dat je door te zwemmen met een snorkel met minder schouderrotatie gaat zwemmen?

15

Re: Eerste zwemtraining

schouder rotatie is het roteren van je arm tov de rest van je lijf. Dat moet je bij iedere slag twee keer doen, bij de doorhaal en bij de overhaal. Dat heeft met een snorkel niks van doen. Je kunt met een snorkel wel met minder rotatie om de lengteas zwemmen, mocht je het willen.

Ik vind vlak in het water liggen (dus met weinig rotatie om de lengte-as) heel prettig. Ik snap niet dat je met veel rotatie lekker kan zwemmen, maar er zijn er die het wel doen en snoeihard gaan.

16

Re: Eerste zwemtraining

Geloof dat ik het hele probleem niet snap  tongue
Jij zegt nu ook dat je vlak in het water liggen heel prettig vindt
Ik zeg dat je daar de snorkel voor nodig hebt om dat "liggings-gevoel" te trainen

Ik begrijp dan helemaal niets van deze opmerking :

Petitmas, als je goed de bc wilt zwemmen heb je hoe dan ook schouderrotatie nodig. Anders ga je als een blok door het water, dat gaat je bijzonder afremmen, hoe hard je je ook inspand.

Wat heeft die opmerking voor nut als ik alleen maar heb gezegd dat de snorkel belangrijker is dan de pull-boy?
Volgens mij was de vraag van VanMeekeren wat je allemaal nodig hebt?

Vervolgens worden er suggesties gedaan en komt die opmerking over schouderrotatie.
TOTAAL NIET TERZAKE DOENDE

Snorkel is voor "your body needs to stay flat"
Pull-boy is om je benen te liften tijdens het zwemmen

PERIOD tongue

17

Re: Eerste zwemtraining

Nou als die snorkel het wondermiddel van deze eeuw is word hij maar weinig gebruikt. Ik lig ook 3x per week in het bad en als ik 1x per maand er iemand mee zie trainen is het al veel. Vandaag zag ik bij toeval èèntje en het was dan nog Sofie Goos.

18 Laatst bewerkt door edj (14-03-15 17:45:00)

Re: Eerste zwemtraining

Als je zonder schouderotatie gaat zwemmen ga je gewoon plat als een blok door het water, met die rotatie lift je je schouder, stroomlijnen heet dat hebben ze mij verteld en met je heup doe je volgens mij hetzelfde. Daardoor maak je een kleiner frontaal oppervlak in het water. Hoe groter dat oppervlak is, (2schouders in het water) des te harder het je afremd. Je benen, das voor de stabiliteit. Ik heb het ook alleen van een wedstrijd zwemtrainer. schommelen ga je doen als je je hoofd te ver opheft tijdens het ademhalen, plafondkijken heet dat bij ons. Ieder zijn meug, ik probeer puur met de terugkoppeling die ik krijg efficienter te zwemmen om met minder energie harder te gaan. Ik zwem pas relatief kort en probeer van de opbouwende kritiek die ik krijg te leren. Met een snorkel hoef je je hoofd niet te liften om adem te halen en kun je je puur op je slag en de techniek richten. Ik heb het ook maar van de trainer. Zal het morgenvroeg nog eens navragen wat het voordeel / nadeel is.

19

Re: Eerste zwemtraining

petitmas schreef:

EDJ ............ ga je jezelf nu tegenspreken?  hmm

Your body needs to stay flat in the water EN je hebt schouderrotatie nodig????
Ik ken niemand die heel graag zijn schouders wil roteren tijdens het zwemmen

Dan ga je "schommelen" en dat wil je juist niet, maar maakt mij niet uit. Ik zwem beter als ik mijn schouders stil hou.
Ze hebben mij geleerd om als je "doorgehaald" hebt je hand uit het water te halen en langs je hoofd weer naar voren te brengen in het verlengde van je schouder.....................om niet te gaan schommelen

Volgens mij train je dat emt de snorkel en istie daar ook voor...............but correct me if I'm wrong

Er staat: old swimfolklore said...oftewel, dit is wat men vroeger dacht. Nu bestaan er andere inzichten.
Bovendien denk ik dat hier in het algemeen met schouderrotatie eigenlijk lichaamsrotatie over de lengteas bedoeld wordt, synoniem voor  "bodyroll". In dat geval is het door edj geciteerde stuk uit swimsmooth geheel correct evenals de argumenten die zijn trainer aangeeft.
Een snorkel is niet bedoeld om het roteren van de schouders te verhinderen, maar om het HOOFD stil te houden tijdens het zwemmen, zodat de ademhaling, waarbij het hoofd teveel roteert of beweegt geen verstorende factor is tijdens de armslag en je je volledig kan concentreren op een juist uitgevoerde armslag.Het gevaar is namelijk dat er "crossing over" optreedt van de contralaterale arm bij het teveel draaien van het hoofd tijdens de ademhaling, iets wat je veel ziet bij beginnende zwemmers en dat heeft een negatief effect op de ligging. Je arm insteken voor de schouderlijn is indrrdaad correct, maar dat wil niet zeggen dat er geen rotatie mag optreden. Je zou jezelf alleen maar tekort doen...
Adequaat uitgevoerde lichaamsrotatie zorgt voor een veel efficiëntere en snellere  bortscrawl, vanwege een langere reach en i.p grotere slaglengte, efficientere inzet van de latissimus dorsi, ondersteuning van een goed uitgevoerde beenslag en indedaad ook een veel betere stroomlijn.

20

Re: Eerste zwemtraining

Begin het te begrijpen.

Ik zal wel iets van schouderrotatie doen want ik heb hele dunne bovenarmpjes en zwem toch series van 500 meter binnen de 9 minuten.

Denk dat we allemaal hetzelfde bedoelen, maar ik ben niet thuis in alle terminologie  tongue
Sorry voor de verwarring

21

Re: Eerste zwemtraining

Nou, veel leesvoer. Dank!

Gister voor het eerst een proeflesje gehad. Was een beetje aftasten van beide kanten. Het moest iets worden wat toegespitst was op triatlon-zwemmen.

Ik vond het wat overdreven om meteen een capje en snorkel en wat al niet meer aan te schaffen (je wilt niet té overdressed zij natuurlijk). Dus ik had alleen een brilletje en een wat sportiever broekje gekocht. Volgens mij kan dit ook best in de fase waar ik nu in zit.

De focus lag dus op borstcrawl en schoolslag. En bij mij met name op de ademhaling, hier ben ik wat onrustig in en hap veels te veel lucht. Hierdoor moet ik steeds na een 4 baantjes wat boertjes laten en wat een 'opgerekt gevoel in de longen', so to speak.

Maar, na een halfuurtje kon ik echt wel vooruitgang merken al. Van doelloos zwemmen, begon ik al wat techniekdingetjes te doen: Langer de armen uitgestrekt houden, hoofd dieper in het water, kleinere slag maken. Doordat ik dit geconcertreerder deed, had ik ook meer tijd om te denken aan de ademhaling. Dit ging later ook prima, ik begon het zelfs leuk te vinden. Als je maar één keer in je ritme bent.

Volgende week weer proberen!