1

Onderwerp: Wat levert een wetsuit op ....

Voor mij heel veel.
Vandaag een wetsuit testdag gedaan. Voor het eerst met een wetsuit gezwommen.
Wat een verschil! Ik ben een slechte zwemmer (23:00 op de km, 1:05 op 50m) en heb nu les.
De opmerking was dat mijn benen erg diep liggen, daar moet ik aan werken.
Met een wetsuit lukt dat heel aardig. De 50 meter deed ik nu in 45 seconden.
Dat is 20 seconden sneller op 50 meter, bijna 7 minuten op de km. big_smile
Een ander voordeel is dat ik me veel beter op mijn armslag kan concentreren, dus daar kan ik ook nog extra winst halen.
Ik zag een beetje op tegen het zwemmen voor de halve en hele triathlon, maar daar kijk ik nu veel positiever tegen aan.

2 Laatst bewerkt door mstyz (14-03-15 20:52:11)

Re: Wat levert een wetsuit op ....

Voor mij was het vorig jaar ongeveer 12-15 seconde per 100mtr verschil. Dus een dikke 2 minuten op een km. Twee weken geleden een test gedaan, mijn techniek is een stuk verbeterd. Nu is het verschil ook minder groot. Ik denk nu 5 seconde max op de 100mtr. Maar het verschil is denk ik in open water wel weer groter. Door de rust die je krijgt en met minder benenwerk kom je minder vermoeid het water uit.

3

Re: Wat levert een wetsuit op ....

nicov schreef:

Met een wetsuit lukt dat heel aardig. De 50 meter deed ik nu in 45 seconden.
Dat is 20 seconden sneller op 50 meter, bijna 7 minuten op de km. big_smile

Denk je nu de km in 16 minuten te doen? Dat zal wel een wonderbaarlijke vooruitgang zijn! ;-)

4

Re: Wat levert een wetsuit op ....

Nee dat denk ik niet.

Ik hoop die km dit jaar in 21-22 minuten te doen (zwembad), zonder wetsuit.
Wetsuit zal ik gebruiken in mijn eerste halve. Mijn eerste inschatting was dat ik daar zo'n 45 minuten over zou doen, nu hoop ik op 40 minuten.
De tijd verschillen die ik noemde zijn maar op een stukje van 50 meter. Als ik langer zwem gaat het natuurlijk langzamer. Bovendien ik nog niet in buitenwater gezwommen. Ik weet nog niet wat dat gaat betekenen voor mijn tijd. Buitenzwemmen zal ik nog moeten oefenen voor mijn halve.
Waar ik ook op moet oefenen is het aan- en uittrekken van zon pak. Dat viel ook niet mee voor de eerste keer.

5

Re: Wat levert een wetsuit op ....

Reken op een maximale verbetering van 23 naar 20 minuten. Je gaat door het wetsuit echt geen 16 minuten zwemmen. Daarbij moet je het wetsuit ook nog uittrekken, die 30 seconden ben je ook nog kwijt. Reken je niet te rijk.

6

Re: Wat levert een wetsuit op ....

Van 20 naar 23 is te doen maar toch... In buitenwater moet je af en toe je hoofd liften voor richting te bepalen +je zwemt wat om en je zit ook nog met de start/andere zwemmers. Misschien als je alleen in een kanaal waar je mooi tegen de kant kunt blijven en zonder moeite op èèn lijn dan zal het wel lukken. Anderzijds als je het kunt kun je tijdens wedstrijd in open water wel gebruik maken van de slipstream van andere zwemmers.

7

Re: Wat levert een wetsuit op ....

Nicov....kijk op you tube............... staan plenty voorbeelden hoe het wel en niet moet  tongue

8

Re: Wat levert een wetsuit op ....

Gisteren een wetsuit testmiddag van Dare2Tri gehad in Utrecht. Had altijd al hun goedkoopste versie maar deze is na 2,5 jaar intensief gebruik redelijk versleten. Daarom maar eens wat andere pakken gepast. heb gezwommen met:
- enkel een trisuit
- Mach1 (basis wetsuit van 149,= die ik nu ook heb)
- Mach3 (rode versie, oudere versie)
- Mach3
- Mach4

Om een reeel vergelijk te krijgen heb ik telkens een setje 200m gezwommen in een rustig tempo met de volgende resultaten:
- trisuit 3:28
- Mach1 3:18
- Mach3 rood 3:13
- Mach3 3:04
- Mach4 2:58

De Mach3 rood zat enorm strak om mijn middel als een soort corset. Kreeg het pak ook met moeite opgestroopt over mijn benen. Daarna zat het wel veel beter ten opzichte van de Mach1. Echter het zwom niet heel veel sneller...
De nieuwste versie van de Mach3 daarentegen zit wel een heel stuk beter en zwemt grandioos lekker. Je merkt echt het verschil dat je doorglijdt. Echter, je voelt nog steeds dat je een wetsuit aanhebt. De bewegingsvrijheid bij de schouders is erg goed! Zeker ivm de 1.
Vervolgens de Mach4. Wat een grandioos pak. Terwijl ik nog nat ben van het zwemmen krijg ik het pak moeiteloos aan. Zit het te los? Nee zeker niet, Alleen bij de voeteinden zitten de flapjes los rond mijn onderbenen, een verbetering waard of zelf bijsnijden.. Tijdens het zwemmen ervaar je gewoon je snelheid. Echter, het pak zit als een soort van second skin om mijn lichaam. Ik had helemaal niet het gevoel dat ik in een wetsuit aan het zwemmen was. Echter toen ik de tijd zag was ik helemaal verbaasd... 30seconden per 200m sneller ivm enkel een trisuit... Is dit suit de 100 euro meer waard in vergelijking met de Mach3? Ja, voor mij zeker! Ga denk ik 4 april nog de Sailfish Attack testen en dan mijn beslissing maken..

#enjoylife

9

Re: Wat levert een wetsuit op ....

Met zo een pak zul je zeker niet bang moeten zijn voor de halve van Almere.

10

Re: Wat levert een wetsuit op ....

ronnyke schreef:

Met zo een pak zul je zeker niet bang moeten zijn voor de halve van Almere.

Nee, maar die 100 euro die het duurder is dan verwacht kan ik nu niet meer uitgeven voor Almere  lol  tongue  (SHUT UP!!! LALALALA)
Zag trouwens nog het volgende op de Dare2Tri website:

When you place your pre order now then you will get a FREE Dare2Tri Flightcase + FREE slot to participate at one of the following races: IroNMedoc, TriathlonXL, Cannes International Triathlon, Alpe D´huez triathlon or Deauville triathlon in 2015.

Alpe d'Huez triathlon is natuurlijk te gek om mee te doen smile

#enjoylife

11

Re: Wat levert een wetsuit op ....

TriathlonXL!! DOEN!

12

Re: Wat levert een wetsuit op ....

Tja, kreeg net een mailtje dat de aanbieding nog geld. Nu nog even met het thuisfront praten of ik ergens heenkan voor een weekend... Zie mezelf overigens geen halve van Gerardmer doen maar een OD lijkt me wel wat in de Vogezen wink
overigens die in Bretagne is ook mooi volgens mij en lekker bereisbaar ook

#enjoylife

13

Re: Wat levert een wetsuit op ....

Ik heb de halve gedaan en naar de OD gekeken. De OD is zeker een flinke uitdaging qua fietsen en de sfeer en entourage is geweldig.

14

Re: Wat levert een wetsuit op ....

Zo een OD in het buitenland in een bergachtig parcour is de ideale voorbereiding op de halve afstand van Almere natuurlijk.

15

Re: Wat levert een wetsuit op ....

klopt. ken m van horen / lezen. Zou echter onwijs graag meedoen aan de Alpe d'Hueze triathlon, korte afstand op 1 augustus. Qua tijdstip voor mij heel gunstig en ook deze entourage is geweldig. Echter is het wel een pokke eind rijden...

#enjoylife

16

Re: Wat levert een wetsuit op ....

Interessante test Rinke! Ik heb over 2 weken een testdag in Hilversum en wil een soortgelijk protocol hanteren smile Ben nog niet helemaal uit over de afstand, vind 200m een beetje kort maar dat bekijk ik wel als ik daar ben. Hangt ook beetje van af hoeveel pakken ik ga testen, maar doe denk ik 400m ofzo per pak, plus nog wat inzwemmen per pak daarvoor lijkt me. Met 200m misschien nog net een beetje het gevoel van "wow wat zwemt dit pak fijn, ik kan wel wat meer doen smile". Heb je ook in een wat harder tempo gezwommen om daar enig verschil waar te nemen?

17

Re: Wat levert een wetsuit op ....

Ik zou de IronMedoc natuurlijk doen  tongue  ( € 360 inschrijfgeld) maar ja, dan heb je nog maar 10 weken
Deauville is ook fraai die halve.............reken wel op wind en redelijke kans op regen

Succes met de afweging


(mooie testresultaten trouwens van die pakken)

18 Laatst bewerkt door rinke (16-03-15 21:20:56)

Re: Wat levert een wetsuit op ....

thomass schreef:

Interessante test Rinke! Ik heb over 2 weken een testdag in Hilversum en wil een soortgelijk protocol hanteren smile Ben nog niet helemaal uit over de afstand, vind 200m een beetje kort maar dat bekijk ik wel als ik daar ben. Hangt ook beetje van af hoeveel pakken ik ga testen, maar doe denk ik 400m ofzo per pak, plus nog wat inzwemmen per pak daarvoor lijkt me. Met 200m misschien nog net een beetje het gevoel van "wow wat zwemt dit pak fijn, ik kan wel wat meer doen smile". Heb je ook in een wat harder tempo gezwommen om daar enig verschil waar te nemen?

Heb vooor de Mach3 en 4 ook nog beide een sprintje van 100m getrokken. Ben al met al 2,5 uur bezig geweest met zwemmen, testen, bekijken, lichaam even rust geven etc. 200m tijd in een tempo gedaan dat ik ook een km kon volhouden...

#enjoylife

19 Laatst bewerkt door petitmas (16-03-15 21:19:53)

Re: Wat levert een wetsuit op ....

Dat "bekijken lichaam" nam vast veel tijd in beslag..............of lees ik nu weer verkeerd  tongue ?

Maar eh ± € 400 voor een wetsuit vind ik nogal wat................maar je hebt wat over voor je sport en een eventueel pr  cool
Wel een heel gaaf pak

20

Re: Wat levert een wetsuit op ....

petitmas schreef:

Dat "bekijken, lichaam" nam vast veel tijd in beslag..............of lees ik nu weer verkeerd  tongue ?

Maar eh ± € 400 voor een wetsuit vind ik nogal wat................maar je hebt wat over voor je sport en een eventueel pr  cool
Wel een heel gaaf pak

je leest over die komma heen Petitmas wink
Had eigenlijk max 300 euro als budget vandaar ook nog twijfel.. De Franse triathlon gaat 'm niet worden ivm zomerrooster van m'n vrouw. Veel over voor m'n sport, ach ja... Dat PR doet er niet direct toe maar ben wel een onwijze materiaalfreak! Vind het mooi om fijne spullen te hebben en uiteindelijk werk ik er hard voor... Heb m'n budget en voor de rest regelmatig marktplaats handel om aan extra centen te komen wink

#enjoylife

21

Re: Wat levert een wetsuit op ....

Tja gisteren de nieuwe triathlon 220 gelezen en daar schreven ze dat het verschil in wetsuits soms tot 30sec op 1000m kan schelen dus als jij dat op 200m al hebt zeker kopen dan. Dat is dan 2min30sec op 1000m en 5min op een halve daar moet je veel interval voor doen om dit in je lopen te winnen.

22

Re: Wat levert een wetsuit op ....

Ik weet dat het wellicht niet objectief is maar zowel de Mach3 als 4 was ~25 tot 30 sec sneller idd. Wat dit in buitenwater zonder keerpunten waard is geen idee... Ter vergelijking. vorig jaar zwom ik in zwemlopen op de 500m in een 25m-bad in trisuit 7:45 resp 7:48 terwijl ik in openwater op 10:36 / 11:22 / 10:36 en 10:51 zat. alle 4 gezwommen in een wetsuit met de laatste paar 100m pijn in m'n schouders. Dus tja, doel moet met een nieuw wetsuit iig richting die 25m-bad tijden te gaan komend jaar (of iig een minuut sneller dan vorig jaar wink )

#enjoylife

23

Re: Wat levert een wetsuit op ....

Hallo Rinske,

Ik was zondag ook op de testdag van Dare2tri, zelf de Mach2 en Mach3 geprobeerd.
Leuke uiteenzetting die je gedaan hebt, ik mis in jouw vergelijk de Mach2, heb je die bewust niet getest?
Ik heb zelf in de Mach2 en Mach3 gezwommen (budget technisch verantwoord) en merkte wel wat verschil, maar is het de meerprijs van €100,- waard?
Gewoon nieuwsgierig... smile

24

Re: Wat levert een wetsuit op ....

Hoi Yrbo,

heb inderdaad de Mach2 niet getest... Eigenlijk heb ik hier niet een goede reden voor. Voor mijn gevoel liggen de basis en Mach2 suits redelijk dicht bij elkaar en zag ik een vervanging van deze niet direct als een van de eerste opties.
Wilde eigenlijk de Mach2, 3 en 3rood testen. De 3rood zat prima maar viel tegen qua aantrekken (heel dik neopreen op de bovenbenen) en zat redelijk als een corset toen ik zwom. Wist niet of ik dit nu fijn vond of niet. Toen over op de 4 en was eigenlijk direct verkocht. Daarna nog wel 2x in de 3 gaan zwemmen deze was dus qua snelheid redelijk gelijk maar qua comfort sprong de 4 er mijlen bovenuit in mijn beleving. Of ik de 100€ meer het waard vind? Ja, ik denk namelijk dat ik een heel stuk frisser het water uitkom met relatief weinig last in mijn schouders ivm de Mach3, 2 of basis.
Of het voor jou de 100€ waard is Mach2 tov 3? Dat kan alleen jij beoordelen? Hoe heb jij het ervaren? Ik ben erg benieuwd...

#enjoylife

25

Re: Wat levert een wetsuit op ....

Hoi Rinke,

Ik was zondag begonnen met de Mach3 en heb daarna de Mach2 aangetrokken.
Tussen de Mach2 en Mach3 merkte ik geen verschil in aantrekken, wel in driijfvermogen en weerstand waar de Mach3 sneller leek.
De Mach2 leek iets minder goed aan te sluiten bij mij polsen.
Verder heb ik geen enkele ervaring met wetsuits en was deze testdag zeer welkom.

Voor mij wordt het sowieso de 1e keer... smile
heeel lang geleden gewaterpolo't, wel altijd hardgelopen en de laatste 6, 7 jaar aan het fietsen.
Aangestoken door een paar triathleten in mijn omgeving heb ik me vorig jaar ingeschreven voor de Half Ican Amsterdam.
Denkend dat mijn waterpolo achtergrond genoeg basis zou geven ben ik december toch maar eens wat banen gaan trekken.
Het zwemmen valt me niet mee en wordt zeker mijn 'minste' onderdeel maar ben hard aan techniek aan het werken en de sportspeciefieke zwemconditie wordt steeds beter.
In mijn enthousiasme heb ik me gelijk voor een halve ingeschreven, daar waar andere beginnen met een 8e of een kwart lijkt het me achteraf toch slimmer om eerst een 'kleinere' te doen en heb me nu ook voor de OD van de Oostermeent ingeschreven.
Kan ik gelijk het wisselen ervaren smile

Eind maart zal ik ook naar de testdag van Tri-run gaan om toch nog meer vergelijk te hebben.
Gevoelsmatig denk ik dat voor een beginner als ik de Mach2 om mee te beginnen goed is, en deze na verloop van tijd bv als trainingspak kan gebruiken als  ik meer wil.
mijn doel is om in 2016 een hele te doen. maar voor hetzelfde geld vind ik het helemaal niets.