26

Re: Wat levert een wetsuit op ....

Oostermeent......heeeeeerlijke triathlon.

27

Re: Wat levert een wetsuit op ....

Leuk om jou mening ook te lezen. Heb nu zelf 2,5 jaar gezwommen in de goedkoopste Dare2Tri en ben, nu deze redelijk versleten is, wel toe aan wat anders... De Mach2 is dan ook zeker een flinke stap beter dan de standaard suit van hen. Denk dat er een heel stuk bewegingsvrijheid bij krijgt wink

#enjoylife

28 Laatst bewerkt door thomass (30-03-15 12:14:42)

Re: Wat levert een wetsuit op ....

Bij deze dan ook een kleine samenvatting van mijn ervaring met snelheid en wetsuits tijdens de testdag van Tri-Run gisteren. Ten eerste, ik vond het echt goed georganiseerd (maargoed, vergelijkingsmateriaal heb ik niet). Ik was op zoek naar een instapmodel, en had een aantal pakken van Zoot, Aquasphere, Orca, en Zone3 aangestipt. Gelijk bij Orca al het verhaal, ja sorry dat pak hebben we niet in jouw maat (ik ben er inmiddels achter dat mijn maat ongeveer Medium/Tall is, en dan is het bij de benen maar wat korter). Dus maar een ander pak van Orca aangetrokken, achteraf op het prijslistje kom je er dan achter dat ze je in een pak van 350 euro hijsen, tsja... Dat was toch wel ruim boven budget. Nu bleek bij Zoot hetzelfde te zijn dus ben ik maar doorgegaan naar Zone3 die met een soortgelijk verhaal kwamen echter hun tweede pak was niet veel duurder en zat eigenlijk net wat beter. Daarna nog Aquasphere getest, die hadden als enige een echt instapmodel dat wél in mijn maat kwam, alleen was het helaas wat te strak in de schouderpartij. Toen weer terug naar Zone3 om mijn keuze te bevestigen, en toch ook nog even een duurder pak aangetrokken, die "gelukkig" (vd portemonnee) eigenlijk minder zwom.

Het zwemmen in pak in een zwembad was echt bizar vond ik, ik had dan ook moeite om rustig te zwemmen. Je merkt gewoon hoe je door het water schiet, dit had ik eigenlijk met alle pakken wel. Alleen sloeg de vermoeidheid in de schouders bij het ene pak sneller toe dan bij het andere. Verder heb ik in totaal 2800m gezwommen dus was ik op het einde niet meer zo "fris", ook waren de TT's die ik deed denk ik niet 100% vergelijkbaar, ik zwem pas 4 maanden echt begonnen met zwemmen en hoewel de variatie in snelheid minder groot is van baan tot baan dan in het begin kan ik niet elke baan exact dezelfde snelheid zwemmen, de gevoelskwestie was in deze dan toch ook doorslaggevend. Desalniettemin hier wat tijden om een indicatie te geven:

200m
Orca Sonar, maat 7: 2:54
Zone3 Vision, maat MT: 2:54
Aquasphere Pursuit,  maat ML: 3:01
Zone3 Aspire, maat MT: 3:01

Dit was met een intensiteit waarbij ik zonder pak ongeveer 3:15-3:20 zou zwemmen schat ik, en kan ik wellicht het beste aanduiden als comfortabel snel. Tijdens een training zou ik bijv 10x200m op deze intensiteit doen. Ik heb ook wel wat stukken rustiger gezwommen maar door het doorglijden van het pak merkte ik dat ik dan echt lui werd met goed zwemmen, dat zal ook een aandachtspunt zijn in de toekomst als ik een pak aantrek. Ook heb ik nog wat 50m sprintjes gedaan, meer voor de lol dan voor een echte vergelijking, deze gingen zo rond 33-35s bij de Sonar en de Vision, de andere twee wat langzamer. Uiteindelijk voor de Zone3 Vision gekozen, deze paste mij het beste en was prijs technisch ook goed, hij zat me beter dan de duurdere en zgn. "soepelere" Aspire. Met de Orca haalde ik dezelfde snelheid maar deze was te duur en ondanks dat het het eerste pak was merkte ik meer vermoeidheid in de schouders die ik bij de Zone3 niet voelde. Ook zat het Orca pak wat te los bij mijn armen.