1

Onderwerp: Triathlon Breukelen

De marathon van Rotterdam is nog niet geweest, maar ik ben al met mijn hoofd bij de eerste triathlon van het jaar in Breukelen. Voor mij nieuw, ook een wedstrijd waarbij in het zwembad wordt gezwommen is nieuw voor mij. Ik keek naar de tijden van vorig jaar, en ik schrok van de zwemtijden. De snelste in 12:23.

Wat zijn mijn ambities?

Zwemmen: 17:00
Fietsen: 1:03:00
Lopen: 43:00
Wissels: 2:30
----------
Totaal 2:05:30

Mijn pr is 2:11:00, wellicht is dit te ambitieus.
Weet iemand de precieze afstand van het fietsonderdeel?

-M

2

Re: Triathlon Breukelen

Vorig jaar was dit mijn eerste triathlon.

Volgens mijn Garmin was het fietsen 39,95 km.

Mijn verwachtingen (met tussen haakjes de tijd van vorig jaar):

Zwemmen : 23:00 (25:12)
Fietsen : 1:09:00 (1:12:51)
Lopen : 48:00 (51:45)
Wissels : 5:00 (7:10)
----------------
Totaal : 2:25:00 (2:36:58)

3

Re: Triathlon Breukelen

Zwemmen: 00:13:30 (00:14:00)
Fietsen: 01:01:00 (01:03:18)
Lopen: 00:34:30 (00:35:08)

Totaal: 01:50:55 (01:54:21)

Zou leuk zijn.

4

Re: Triathlon Breukelen

En daarmee dit keer niet net naast het podium komen ;-) Neem aan dat je met deze zwemtijden een rol maakt bij ieder keerpunt?

NielsH schreef:

Zwemmen: 00:13:30 (00:14:00)
Fietsen: 01:01:00 (01:03:18)
Lopen: 00:34:30 (00:35:08)

Totaal: 01:50:55 (01:54:21)

Zou leuk zijn.

5 Laatst bewerkt door Dimitri_ (09-04-15 12:19:25)

Re: Triathlon Breukelen

Voor mij de eerste keer dat ik aan deze mee doe.
Ben erg benieuwd ( kan er helaas ook geen foto's van vinden )

Mijn verwachte tijden:

Zwemmen: 00:19:00
Fietsen: 01:12:00
Lopen: 00:44:00
wissel: 00:02:00

Totaal: 02:17:00

6

Re: Triathlon Breukelen

Dimitri, kijkend naar je zwemmen verwacht je dan niet al draftend rond de 16:00 te kunnen??

#enjoylife

7

Re: Triathlon Breukelen

Rinke,

Ik denk het wel.
Ligt er een beetje aan met wat voor mensen ik in de baan lig.

Pas zat ik tijdens de zwemloop ook op de 19min.
Dit doordat ik slecht voorbij de andere kon komen.

8

Re: Triathlon Breukelen

Hoe sterk is het effect van drafting in een zwembad? Gaat toch twee kanten op? Ik zwem op mijn gemak 16:55 en voluit 16:00 in een zwembad op de 1km. Wat is dan een realistisch tijd, tijdens deze wedstrijd?

9

Re: Triathlon Breukelen

mstyz schreef:

Hoe sterk is het effect van drafting in een zwembad? Gaat toch twee kanten op? Ik zwem op mijn gemak 16:55 en voluit 16:00 in een zwembad op de 1km. Wat is dan een realistisch tijd, tijdens deze wedstrijd?

Als je iemand voor je hebt die 15.30 zwemt dat.. Sneller is niet reeel

10

Re: Triathlon Breukelen

ik zwom vorig jaar 2x op de 500m 7:45 in een 25m zwembad met dank aan drafting. dit terwijl ik toen in een normale zwemwedstrijd 6:30 zwom op de 400m (omgerekend 8:07.50)

#enjoylife

11

Re: Triathlon Breukelen

Ik twijfel er nog over, maar ik zal het wel merken. Ben benieuwd hoe dat uberhaupt gaat, een wedstrijd in een zwembad. Hoeveel mensen in een baan? Duwen & trekken.... Het eerste keerpunt etc....

rinke schreef:

ik zwom vorig jaar 2x op de 500m 7:45 in een 25m zwembad met dank aan drafting. dit terwijl ik toen in een normale zwemwedstrijd 6:30 zwom op de 400m (omgerekend 8:07.50)

12

Re: Triathlon Breukelen

mstyz schreef:

En daarmee dit keer niet net naast het podium komen ;-) Neem aan dat je met deze zwemtijden een rol maakt bij ieder keerpunt?

Ergens zou nog een keer 4e worden ook wel grappig zijn ;-). Jup! Of in ieder geval zo goed als altijd. 1e paar keerpunten wil nog wel eens een beetje een chaos zijn en dan doe ik het niet.

13

Re: Triathlon Breukelen

mstyz schreef:

Ik twijfel er nog over, maar ik zal het wel merken. Ben benieuwd hoe dat uberhaupt gaat, een wedstrijd in een zwembad. Hoeveel mensen in een baan? Duwen & trekken.... Het eerste keerpunt etc....

rinke schreef:

ik zwom vorig jaar 2x op de 500m 7:45 in een 25m zwembad met dank aan drafting. dit terwijl ik toen in een normale zwemwedstrijd 6:30 zwom op de 400m (omgerekend 8:07.50)

Zwemmen in een zwembad is een feestje. Mijn ervaring is dat er vaak voor de start wel even gecheckt wordt wat de geplande zwemtijden zijn zodat er in theorie opvolgorde gestart kan worden. Iedereen noemt dan een zwemtijd die ze nog nooit gezwommen hebben om maar zoveel mogelijk vooraan te liggen, iedereen weet dat van elkaar, conclusie is dat zodra het startschot klinkt gewoon iedereen tegelijk begint met zwemmen (vaak tussen de 6 en 8 man). Als je vooraan wilt komen te liggen moet je of eerste 25 heel hard zwemmen, of zorgen dat je gelijk helemaal links licht zodat je na het eerste keerpunt gelijk goed zit.
Eerste 100m is daardoor altijd wat geduw en getrek, ik heb het echter altijd wel op een vriendelijke manier meegemaakt, nooit het gevoel gehad dat mensen echt met elkaar aan het vechten waren op hun plek. Ik vind het zelf altijd wel een amusante manier om de eerste 100m door te komen, hoef je er daarna nog maar 400 (meestal sprintjes die ik in zwembad startte).

14

Re: Triathlon Breukelen

paultje555 schreef:
mstyz schreef:

Ik twijfel er nog over, maar ik zal het wel merken. Ben benieuwd hoe dat uberhaupt gaat, een wedstrijd in een zwembad. Hoeveel mensen in een baan? Duwen & trekken.... Het eerste keerpunt etc....

rinke schreef:

ik zwom vorig jaar 2x op de 500m 7:45 in een 25m zwembad met dank aan drafting. dit terwijl ik toen in een normale zwemwedstrijd 6:30 zwom op de 400m (omgerekend 8:07.50)

Zwemmen in een zwembad is een feestje. Mijn ervaring is dat er vaak voor de start wel even gecheckt wordt wat de geplande zwemtijden zijn zodat er in theorie opvolgorde gestart kan worden. Iedereen noemt dan een zwemtijd die ze nog nooit gezwommen hebben om maar zoveel mogelijk vooraan te liggen, iedereen weet dat van elkaar, conclusie is dat zodra het startschot klinkt gewoon iedereen tegelijk begint met zwemmen (vaak tussen de 6 en 8 man). Als je vooraan wilt komen te liggen moet je of eerste 25 heel hard zwemmen, of zorgen dat je gelijk helemaal links licht zodat je na het eerste keerpunt gelijk goed zit.
Eerste 100m is daardoor altijd wat geduw en getrek, ik heb het echter altijd wel op een vriendelijke manier meegemaakt, nooit het gevoel gehad dat mensen echt met elkaar aan het vechten waren op hun plek. Ik vind het zelf altijd wel een amusante manier om de eerste 100m door te komen, hoef je er daarna nog maar 400 (meestal sprintjes die ik in zwembad startte).

Klinkt alsof ik gewoon achteraan ga starten en dan wel zie. Ik wil dit eerst meemaken, voordat ik mij hier te veel mee ga bemoeien. 20 seconden langzamer maakt mij de eerste triathlon van het jaar niet zo veel uit. wink

15

Re: Triathlon Breukelen

Om de fobieën rond de drukte een beetje uit je hoofd te praten: op een 25meter bad zit je maximaal met zes mens in een laan. Dit is prima te doen. In een 50meter bad maximaal 10 geloof ik, dat is voroal wat drukker bij de start. Maar je hebt dan ook weer de helft minder keerpunten en ligt het snel wat beter uit elkaar. Mijn ervaring is dat wat mindere zwemmers bij de start even wachten tot de fanatieke hoos weg is en er dan achteraan komen. Voor een eerste ervaring lijkt me dat ook wel een goede tactiek.

16

Re: Triathlon Breukelen

Vooruit. Ik zal mij ook aan een voorspelling wagen.
Het wordt ook voor mij de eerste van het seizoen.
Zwemmen: 17:00 (laatste tijd weinig gezwommen)
T1: 1:30
Fietsen: 1.05
T2: 1:00
Lopen: 37:00
Eindtijd: 2.01:30
Nu nog even herstellen van de marathon van Rotterdam en komende weken vooral fietsen en ook eens wat zwemmen :-)

17 Laatst bewerkt door mstyz (01-05-15 17:45:22)

Re: Triathlon Breukelen

Morgen is het zo ver. De weersvoorspellingen zijn perfect, weinig wind, een beetje zon... alleen is het niet al te warm (10 graden). Over dat laatste moet ik nog even nadenken. Wat doe ik dan aan tijdens het fietsen?

Maar hoe dan ook, ik heb er enorm veel zin in. Deze week nog een testje gedaan met het zwemmen, en gisteren mijn TT fiets geprepareerd en op zijn staart getrapt. Straks de laatste dingen bij elkaar pakken en dan echt vroeg naar bed, want morgen moet ik er rond 5:30 uit. Waarom starten ze zo vroeg?

De doelen zijn hetzelfde gebleven, hoewel ik heb begrepen dat de eerste en laatste km's bij het fietsen door een wijk heen gaan. Wat de snelheid wat beperkt. Naast dat het best link is.

Succes allemaal morgen.

-M

18

Re: Triathlon Breukelen

mstyz schreef:

De marathon van Rotterdam is nog niet geweest, maar ik ben al met mijn hoofd bij de eerste triathlon van het jaar in Breukelen. Voor mij nieuw, ook een wedstrijd waarbij in het zwembad wordt gezwommen is nieuw voor mij. Ik keek naar de tijden van vorig jaar, en ik schrok van de zwemtijden. De snelste in 12:23.

Wat zijn mijn ambities?

Zwemmen: 17:00
Fietsen: 1:03:00
Lopen: 43:00
Wissels: 2:30
----------
Totaal 2:05:30

Mijn pr is 2:11:00, wellicht is dit te ambitieus.


Weet iemand de precieze afstand van het fietsonderdeel?

-M

Was fantastisch weer, en idem dito wedstrijd:

Zwemmen: 17:00 - 17:05
Fietsen: 1:03:00 - 1:01:50
Lopen: 43:00 - 42:45
Wissels: 2:30 - 2:35
----------
Totaal 2:05:30 - 2:04:15

Dik PR, yes...

19

Re: Triathlon Breukelen

mstyz schreef:
mstyz schreef:

De marathon van Rotterdam is nog niet geweest, maar ik ben al met mijn hoofd bij de eerste triathlon van het jaar in Breukelen. Voor mij nieuw, ook een wedstrijd waarbij in het zwembad wordt gezwommen is nieuw voor mij. Ik keek naar de tijden van vorig jaar, en ik schrok van de zwemtijden. De snelste in 12:23.

Wat zijn mijn ambities?

Zwemmen: 17:00
Fietsen: 1:03:00
Lopen: 43:00
Wissels: 2:30
----------
Totaal 2:05:30

Mijn pr is 2:11:00, wellicht is dit te ambitieus.


Weet iemand de precieze afstand van het fietsonderdeel?

-M

Was fantastisch weer, en idem dito wedstrijd:

Zwemmen: 17:00 - 17:05
Fietsen: 1:03:00 - 1:01:50
Lopen: 43:00 - 42:45
Wissels: 2:30 - 2:35
----------
Totaal 2:05:30 - 2:04:15

Dik PR, yes...


Dikke proficiat!!!!!!!!!!TOP

Pijn is maar voor even, roem voor eeuwig

20

Re: Triathlon Breukelen

mstyz schreef:
mstyz schreef:

De marathon van Rotterdam is nog niet geweest, maar ik ben al met mijn hoofd bij de eerste triathlon van het jaar in Breukelen. Voor mij nieuw, ook een wedstrijd waarbij in het zwembad wordt gezwommen is nieuw voor mij. Ik keek naar de tijden van vorig jaar, en ik schrok van de zwemtijden. De snelste in 12:23.

Wat zijn mijn ambities?

Zwemmen: 17:00
Fietsen: 1:03:00
Lopen: 43:00
Wissels: 2:30
----------
Totaal 2:05:30

Mijn pr is 2:11:00, wellicht is dit te ambitieus.


Weet iemand de precieze afstand van het fietsonderdeel?

-M

Was fantastisch weer, en idem dito wedstrijd:

Zwemmen: 17:00 - 17:05
Fietsen: 1:03:00 - 1:01:50
Lopen: 43:00 - 42:45
Wissels: 2:30 - 2:35
----------
Totaal 2:05:30 - 2:04:15

Dik PR, yes...

Klasse gedaan! In de uitslag sta je precies 1 plaatsje boven mij :-)

---
Bij mij viel het fietsen en lopen tegen. Ik kon helaas niet 'pushen'. Nu leek vooral het fietsen meer op halve triathlon tempo. Maar goed, echt slecht was het ook niet en er komen belangrijkere wedstrijden voor mij.
We hadden trouwens een prima weertje en de organisatie was top!

21

Re: Triathlon Breukelen

nicov schreef:

Vorig jaar was dit mijn eerste triathlon.

Volgens mijn Garmin was het fietsen 39,95 km.

Mijn verwachtingen (met tussen haakjes de tijd van vorig jaar):

Zwemmen : 23:00 (25:12)
Fietsen : 1:09:00 (1:12:51)
Lopen : 48:00 (51:45)
Wissels : 5:00 (7:10)
----------------
Totaal : 2:25:00 (2:36:58)

Zwemmen : 23;26
Fietsen : 1:10:52
Lopen : 50:33
Wissels : 6:31
-------------------
Totaal : 2:31:21

Op alle onderdelen sneller dan vorig jaar, maar langzamer dan gehoopt.
Heb ik gelijk en mooi doel voor volgend jaar.

Met het mooie weer en de verbeteringen toch tevreden en een mooie sportdag gehad.

22

Re: Triathlon Breukelen

Dimitri_ schreef:

Voor mij de eerste keer dat ik aan deze mee doe.
Ben erg benieuwd ( kan er helaas ook geen foto's van vinden )

Mijn verwachte tijden:

Zwemmen: 00:19:00
Fietsen: 01:12:00
Lopen: 00:44:00
wissel: 00:02:00

Totaal: 02:17:00

Zo mijn eerste 1/4 smile en dat ging best lekker!
Ik had gehoopt om tussen de 02:15:00 en 02:30:00 te finishen en dat is dik gelukt!


Zwemmen: 00:18:15
Fietsen: 01:06:22
Lopen: 00:45:25
wissel: 00:03:02

Totaal: 02:13:07

23 Laatst bewerkt door mstyz (04-05-15 22:45:05)

Re: Triathlon Breukelen

MartijnT schreef:

Klasse gedaan! In de uitslag sta je precies 1 plaatsje boven mij :-)

---
Bij mij viel het fietsen en lopen tegen. Ik kon helaas niet 'pushen'. Nu leek vooral het fietsen meer op halve triathlon tempo. Maar goed, echt slecht was het ook niet en er komen belangrijkere wedstrijden voor mij.
We hadden trouwens een prima weertje en de organisatie was top!

Thanks. Ik had dat ook bij het fietsonderdeel. Door de waves waren er maar weinig andere fietsers waar ik mij op kon richten. Na zo'n 10km reed ik zo goed als alleen op die rechte stukken. Met een hartslag van 170, lag die een stuk lager dan bij andere wedstrijden. Maar bij het lopen was ik daardoor wel een stuk frisser. Twee weken geleden de marathon en nu de focus op snelheid en meer op fietsen, dus er zit nog ruimte voor verbetering in die PR. Dat smaakt naar meer.

Ik heb trouwens wel met degene gesproken die na mij is gefinished, maar die is dan 2 plekken na mij geëindigd. Hij zat in wave vier en had het over mij roze petje.... een mooi doel om in te halen, maar dus net niet! ;-)

24

Re: Triathlon Breukelen

Mooie tijden zeg! Klasse, wat een snelheid overall.

25

Re: Triathlon Breukelen

mstyz schreef:
MartijnT schreef:

Klasse gedaan! In de uitslag sta je precies 1 plaatsje boven mij :-)

---
Bij mij viel het fietsen en lopen tegen. Ik kon helaas niet 'pushen'. Nu leek vooral het fietsen meer op halve triathlon tempo. Maar goed, echt slecht was het ook niet en er komen belangrijkere wedstrijden voor mij.
We hadden trouwens een prima weertje en de organisatie was top!

Thanks. Ik had dat ook bij het fietsonderdeel. Door de waves waren er maar weinig andere fietsers waar ik mij op kon richten. Na zo'n 10km reed ik zo goed als alleen op die rechte stukken. Met een hartslag van 170, lag die een stuk lager dan bij andere wedstrijden. Maar bij het lopen was ik daardoor wel een stuk frisser. Twee weken geleden de marathon en nu de focus op snelheid en meer op fietsen, dus er zit nog ruimte voor verbetering in die PR. Dat smaakt naar meer.

Ik heb trouwens wel met degene gesproken die na mij is gefinished, maar die is dan 2 plekken na mij geëindigd. Hij zat in wave vier en had het over mij roze petje.... een mooi doel om in te halen, maar dus net niet! ;-)

Dat was ik dus. Haalde het net niet en gezien de verschillen in looptijd was het inderdaad kort op elkaar. Ik liep iets in, maar net niet voldoende.