1 Laatst bewerkt door daveke (09-04-15 05:55:34)

Onderwerp: Maximaal/Lactaattesten

Ik heb zojuist mijn omslagpunt laten bepalen in een maximaaltest.
Zijn er meer mensen hier die dit hebben laten doen?
Zo ja, welke waardes hebben jullie gehaald?

Ik merk dat ik nu ik me richt op triatlons meer doe met deze waardes, dan voorheen als wedstrijd-wielrenner omdat ik nu echt merk dat de uren die je in de training steekt er ook uit komen wat bij wielrennen niet was omdat tactiek, lef, geluk etc daar een grotere rol spelen dan in onze sport.

Anyway;

Gewicht: 81,5 kg - 13,7% vet
Protocol: toename van 40-50 watt per 5 minuten afhankelijk van de curve

1e blok: 84 watt - 2,3 lactaat - 97 hartslag
2e blok: 146 watt - 1,3 lactaat - 113 hartslag
3e blok: 197 watt - 2,2 lactaat - 127 hartslag
4e blok: 238watt - 2,9 lactaat - 139 hartslag
5e blok: 263 watt - 3,8 lactaat - 150 hartslag
6e blok: 309 watt - 4,9 lactaat - 163 hartslag
6e blok: 343 watt - 10,0 lactaat - 174 hartslag
7e blok : 350 watt - 11,6 lactaat - 183 hartslag

Het omslagpunt ligt op 165 qua hartslag en dat bij een vermogen van 315 watt dus een wattage per kg van 3,9 watt. Maximaal wattage ligt op 350 watt bij een hartslag van rond de 183. Vreemd, want afgelopen zondag haalde ik met hardlopen nog een maximale hartslag van 193. Het zegt me dus wel dat ik pure kracht tekort kom om ook echt de vermogens te kunnen trappen om hoger in de hartslag te komen. Iets om komende winter aan te werken, de sprint daarentegen was zeker niet slecht; 1134 watt max, dus 13,9 watt/kg

In vergelijking met de testen die ik een jaar of 3 tot 5 geleden heb afgelegd was deze het beste van alle. De winter met veel uren maken, en vooral op lage intensiteit heeft dus zeker zijn vruchten afgeworpen aangezien de hartslag met name in de zone tot 160 mooi laag bleef ondanks de hoger wordende belasting. Nu vooral nog werken aan de wattages bovenin, en dan mag het seizoen voor mij beginnen..

2

Re: Maximaal/Lactaattesten

daveke schreef:

Maximaal wattage ligt op 350 watt bij een hartslag van rond de 183. Vreemd, want afgelopen zondag haalde ik met hardlopen nog een maximale hartslag van 193. Het zegt me dus wel dat ik pure kracht tekort kom om ook echt de vermogens te kunnen trappen om hoger in de hartslag te komen.

De test was op de fiets? Opgelet: bij hardlopen ligt je hartslag hoger dan bij fietsen (alles: zones, maximale, omslagpunt) omdat er meer spieren bij betrokken zijn en je de zwaartekracht meer moet overwinnen.

Ik doe al 13 jaar ofzoiets jaarlijks een maximaaltest, zonder lactaatbepaling trouwens. Tsja, en in die twaalf jaar sinds m'n 37e gaat dat toch een stukkie achteruit  wink Omslagpunt is inmiddels 10 slagen lager, vermogen daarbij was vorig jaar 3,6 W/kg (275 W), het is boven de 4 geweest (en het is op dit moment weer ietsje hoger, althans, dat meen ik zelf waar te nemen, dat ik in betere doen ben dan vorig jaar, test volgt in mei of juni). Maximaal 4,3 W/kg, dat is boven de 5 geweest. Maar goed, dat is allemaal normaal qua ouder worden, en voor mijn leeftijd en niveau van trainen prima - want daar gaat het me om, als evaluatie van mijn trainingen.

Louise

3 Laatst bewerkt door thomass (09-04-15 11:01:50)

Re: Maximaal/Lactaattesten

Ik heb een paar jaar terug via het Sportlab van de Hanzehogeschool en de faculteit Biomedische wetenschappen van de RuG in Groningen wel eens wat testjes laten doen. Was allemaal helaas zonder lactaatmetingen dus precieze omslagwaardes leverde het niet op, dat is dan altijd weer een percentage van het een en ander wat natuurlijk weer erg verschilt op basis van of je meer duurvermogen danwel anaerobisch vermogen hebt. Ik kwam toen van het roeien af en dat vergt toch zeker een hoog aerobisch vermogen, echter de maximale inspanning duurt vaak maar 6 minuten, dus de anaerobische component moet ook zeker niet onderschat worden.

De ene test die ik deed was een ramp test/VO2max test, dat begon bij 3min steady op 200W en ging elke minuut met 25W omhoog totdat je geen goede cadans meer kon houden, dit was bij mij op 510W, maximale hartslag was toen 196. In een tijdrit van zo'n 15km op de fiets zit ik net boven 180 gemiddeld, met lopen is dit zoals Louise aangeeft net wat hoger.

Heb ook een Wingate test moeten doen, dat was 30s maximaal op een fietsergometer, dat was gemiddeld 999W. Ik verwacht inmiddels dat mijn vermogensprofiel een iets ander verloop heeft, de ruwe kantjes zijn er een beetje af denk ik, maar het duurvermogen boven het uur zal wel beter zijn (deden met roeien veel minder lange trainingen dan met fietsen). Wel heb ik eind vorig jaar in sprint (in training, dat wel) eens de 1400W behaald. Dit zal met zo'n 88kg zijn geweest, de testen als ex-roeier was ik eerder rond de 95kg schat ik.  De sprint zou dan rond de 15,9W/kg zijn, mijn omslagpunt eind vorig jaar denk zo 360 of 4,1w/kg (op basis van 20 min test op 380W). Nu weer aan het opbouwen dus allemaal wat lager. Als ik het boek van Coggan erop nasla kom ik tot de conclusie dat m'n vermogensprofiel op de langere afstanden wat sterker is dan in de sprint, dit blijkt in de praktijk ook wel.

4

Re: Maximaal/Lactaattesten

Ik vraag me het nut van zo een test af als er geen lactaatwaarden worden genomen eigenlijk? Het is toch daarom dat het gaat uiteindelijk?

5

Re: Maximaal/Lactaattesten

Mja t was bij mij geen lactaattest maar een maximaaltest, niet om de zones te bepalen, maar ten dienste van het onderzoek wat ze daar deden (dat ging over het effect van verschillende soorten warming up op een tweetal tijdritten van verschillende lengtes). Natuurlijk had ik de waardes liever wel gehad, maar wil je er echt de vruchten van plukken dan zul je het toch ook met enige regelmaat moeten laten hertesten denk ik (vaker dan eens per jaar). Bij het fietsen bepaal ik mn omslagpunt dus op basis van een 20 minuten test (wattage), bij het lopen vind ik het nu niet echt belangrijk maar zou het op basis van recente wedstrijdtijden ook wel goed benaderd kunnen worden (op snelheid). De resulterende HR vind ik eigenlijk niet zo belangrijk.

6

Re: Maximaal/Lactaattesten

Ik doe normaal zowel voor lopen als voor fietsen 2x per jaar een LT. Zwemmen niet omdat mijn techniek toch niet optimaal is en het naar het schijnt daarom niet echt nuttig is.

7

Re: Maximaal/Lactaattesten

ronnyke schreef:

Ik vraag me het nut van zo een test af als er geen lactaatwaarden worden genomen eigenlijk? Het is toch daarom dat het gaat uiteindelijk?

Zonder lactaatmeting (dus alleen op hartslag) is zo'n test minder precies. Nou, dat is voor het niveau waarop ik sport geen enkel probleem. Bovendien doe ik die test al al die jaren bij dezelfde persoon op dezelfde manier, dus dan kan ik prima vergelijken.

Louise

8

Re: Maximaal/Lactaattesten

Wat levert die test dan op? Op welke waarden worden dan je zones bepaald? Je hebt bv een FTP test waar je bepaalde waarde uit kunt afleiden maar dan nog is dit enkel om tussendoor je zones aan te passen dan ga je nog steeds uit van de lactaattesten die ervoor waren.

9

Re: Maximaal/Lactaattesten

ronnyke schreef:

Ik vraag me het nut van zo een test af als er geen lactaatwaarden worden genomen eigenlijk? Het is toch daarom dat het gaat uiteindelijk?

Lactaatwaarden zijn niet per se nodig voor het bepalen van je omslagpunt, kan ook d.m.v. ademgasanalyse tijdens zo'n test. Binnenkort ga ik ook weer eens zo'n testje doen, zodat ik m'n trainingszones weer goed kan vaststellen.

10

Re: Maximaal/Lactaattesten

Ik vraag me af hoeveel rek er eigenlijk nog op zit, met name omdat ik ook op de fiets wel eens hogere hatrslagen dan die 183 heb gezien. Ergens denk ik dat er nog wel wat Watt's te winnen zijn op omslagpunt. Zeg een watt of 10-15. Dat ik maximaal naar een wattage van 330 ga weten te komen, als ik dan nog wat vet kwijt weet te spelen en een kg of 77 zou kunnen wegen zit je toch al aan 4,3 watt/kg. Dan ga je denk ik al aardig mee doen voor de knikkers qua fietsen  smile

11

Re: Maximaal/Lactaattesten

ronnyke schreef:

Wat levert die test dan op?

Vooral: een grafiek die aangeeft bij welke hartslag ik hoeveel vermogen trap. En die kan ik dus vergelijken met eerdere jaren, om te zien hoeveel beter/slechter ik ben geworden in welke gebieden (extensief/intensief). En dat geeft dus een evaluatie van mijn trainingen.

Daarbij een schatting van omslagpunt en maximale hartslag, en op basis daarvan samen met rusthartslag berekende zones D1, D2, D3 (voor fietsen, en dus ook geschat). Maar dat vind ik iets minder belangrijk, want waar mijn omslagpunt ligt, dat voel ik zelf wel, en die zones weet ik ook wel zo'n beetje dan, na 15 jaar daarmee trainen. Niet op de hartslag nauwkeurig, maar dat hoeft ook niet voor hoe ik train.

daveke schreef:

Ik vraag me af hoeveel rek er eigenlijk nog op zit, met name omdat ik ook op de fiets wel eens hogere hatrslagen dan die 183 heb gezien. <knip>zit je toch al aan 4,3 watt/kg. Dan ga je denk ik al aardig mee doen voor de knikkers qua fietsen  smile

Hoe hoog je hartslag oploopt, verschilt per protocol, dus je kan inderdaad hogere hartslagen halen dan de maximale bij zo'n test. Ik heb één keer een maximaaltest gedaan volgens een ander protocol, met minder warming-up, en toen ging ik ook eerder dood, zeg maar, maar uiteindelijk kwam dan uit de resultaten wel hetzelfde qua omslagpunt en zones enzo, omdat ze het dan ook anders berekenen en met andere referentiegetallen vergelijken.
En over de watt/kg: dat is vooral een maat voor klimvermogen. Voor het rijden van, zeg, vlakke triathlons is je absolute vermogen belangrijker, dus zonder die berekening per kilo.

Louise

12

Re: Maximaal/Lactaattesten

Ik snap niet zo heel goed waarom grotendeels "de amateur triatleten"  maximaal testen doen.
Want wanneer pas je maximale inspanning toe tijdens een onderdeel bij een triatlon.
Zones en omslagpunten zijn te berekenen volgens testen zonder dat daarbij een maximale inspanning nodig is.

gr Thijs

13

Re: Maximaal/Lactaattesten

Louise schreef:

En over de watt/kg: dat is vooral een maat voor klimvermogen. Voor het rijden van, zeg, vlakke triathlons is je absolute vermogen belangrijker, dus zonder die berekening per kilo.

Louise

Dit kan ik zeker beamen..

Mijn dochter van 15 en ik 45 jaar hebben allebei de zelfde test gedaan bij SMA ( Guido Vroemen )

Gegevens dochter ( 51kg ):

- vermogen aerobe drempel 160 watt
- vermogen anaerobe drempel 200 watt  3,8 watt/kg
- max vermogen 235 watt  4,4 watt/kg


Mijn gegevens ( 84kg ):

- vermogen aerobe drempel 200 watt
- vermogen anaerobe drempel 285 watt  3,4 watt/kg
- max vermogen 390 watt  4,6 watt/kg

Je ziet dat de watt/kg bij het omslagpunt zelfs hoger bij mijn dochter is als bij mij terwijl we in snelheid op verschillende afstanden zo`n 6 km/h uit elkaar zitten, vorig jaar reed zij op 21km een snelheid van ruim 33 km/h en ik op 42km 39 km/h

Met andere woorden watt/kg zegt volgens mij niet zo veel, behalve dat ik misschien wat af moet vallen big_smile  big_smile

14

Re: Maximaal/Lactaattesten

Thijsie schreef:

Ik snap niet zo heel goed waarom grotendeels "de amateur triatleten"  maximaal testen doen.
Want wanneer pas je maximale inspanning toe tijdens een onderdeel bij een triatlon.
Zones en omslagpunten zijn te berekenen volgens testen zonder dat daarbij een maximale inspanning nodig is.

Maar waarom zou je een maximale inspanning vermijden? Volgens mij is het voor elke duursporter nuttig om ook het gebied boven je omslagpunt te trainen, dat is goed voor je hele conditionele 'huis', zeg maar, dus van fundering (duur) tot top (piek/maximaal) (en volgens meneer Friel is dat zéker heel belangrijk bij het ouder worden, maar dat terzijde). Niet vaak, en zeker niet lang, maar het is er wel. En dús test je het ook, om ook daarvan een beeld te krijgen.

Het is trouwens ook maximaal binnen dat bepaalde protocol, hè, het is niet per se je echte uiterste - in andere omstandigheden kan je hartslag hoger oplopen.

Louise

15

Re: Maximaal/Lactaattesten

He Louise,

Ik zeg ook niet dat je test tot je omslagpunt. Je test er daadwerkelijk wel iets boven. Anders is je omslagpunt niet goed  waar te nemen. Maar het gaat erom dat je niet maximaal doortrekt.
Je Vo2 max is voor een triathlon niet leidend is mijn opinie. Dit heb je niet nodig om je trainbare zones te berekenen.
Beter is om meermaals per jaar te testen hoe je er in welke periode voorstaat. Zo kun je je trainingen afstemmen op de feiten en kun je zien of je op dat moment juist traint of hebt getraind. Je pas dit aan op je trainingsdoel.

16

Re: Maximaal/Lactaattesten

Nu het er in 2 andere draadjes over gaat dit topic maar eens omhoog halen...