1

Onderwerp: Kramp in Hamstring

Na eindelijk overstag te zijn gegaan, om maar's op de Tacx te gaan trainen (met dit weer moét je wat....), heb ik een probleem.....

Ik heb afgelopen Dinsdag zo'n 50 min redelijk intensief getraind (incl. warmfietsen / Own-zone test, en uitfietsen) op m'n nieuwe Tacx.
Lekker wat vocht kwijtgeraakt, en heerlijk getraind! Tot zover een tevreden mens......
Tot Woensdag-ochtend, 4:45uur..... Een mega-kramp-aanval in m'n rechter-hamstring, tot drie keer toe!
Nu, inmiddels twee dagen verder, voelt íe nog steeds niet lekker.....
Ik sta inmiddels alweer te popelen om te beginnen, maar durf 't nog niet aan.....
Iemand tips hoe m'n training weer op te pakken?
En hoe dit te voorkomen?
Dit hoeft natuurlijk niet te liggen aan Tacx-trainen.... ;-)

Ik train dit jaar voor het eerst écht fanatiek (derde jaar 1/8 triathlon's), 3 á 4 keer trainen per week.
Mountainbike en skeeleren, dus een redelijke conditie....

Gr, Jan

2

Re: Kramp in Hamstring

Concorde schreef:

...Lekker wat vocht kwijtgeraakt...

Daar zou het aan kunnen liggen, belangrijk om veel te drinken, helemaal op de tacx want dan kom je wel aan het zweten!!

3

Re: Kramp in Hamstring

Misschien, ik heb 1 bidon gedronken; da's misschien niks té....
Ben inmiddels alweer wezen skeeleren (35km.) en dat ging aardig goed. Niets geforceerd.
Ik voel nog wel iets op de achtergrond, maar niet alarmerend.
Ik houd me nog iets op de vlakte....

Ik hoorde iets over een Magnesium-tekort? Ook zou het helpen om de avond voor een triathlon veel appelsap te drinken? Gouden tip of een leuk verhaal voor aan het schap?

Gr, Jan

4

Re: Kramp in Hamstring

Concorde schreef:

Ik hoorde iets over een Magnesium-tekort? Ook zou het helpen om de avond voor een triathlon veel appelsap te drinken? Gouden tip of een leuk verhaal voor aan het schap?

Gr, Jan

Hey Jan,

De een heeft meer last van kramp dan de ander, hoe dat komt is nog niet wetenschappelijk bewezen, dus er is ook geen eenduidige oplossing.
Ik en ook zo'n 'krampachtig' type. Ben veel aan het experimenteren, en dit werkt voor mij uitstekend:
- genoeg drinken (inkoppertje)
- na  een echte zware training een wei-proteine drank, voor spierherstel (poeder, bijv. Powerbar Proteine plus)
- elke dag 2 tabletten magnesium/calcium/zink (de Tuinen/drogist/Kruidvat)

Je moet echt zelf uitproberen, is de moeite waard. Ik herstel veel sneller en heb minder kramp. Magnesium dus niet in het schap, maar uit het schap wink

Succes!

5 Laatst bewerkt door Concorde (24-05-07 22:14:49)

Re: Kramp in Hamstring

Vanavond een uur zwemtraining gedaan, en kramp gehad in kuit, scheenbeen (tibialis anterior), onder m'n voet en hamstring.....
Ik heb het er met enkele ervaren triathleten over gehad, en zij kwamen ook met een tekort aan Magnesium / Calcium.
Ik zal eens bij de drogisterij oid langsgaan; daar was ik nog niet aan toegekomen.
Ook heb ik net na de wissel, bij een koppeltraining fietsen / lopen, last van een harde 'bal' in m'n kuiten.
Hoe gaan jullie hier mee om?

Bedankt voor jullie reacties!

Gr, Jan

P.S. oja, 'aan het schap' betekent bij ons aan de bar....;) smile

6

Re: Kramp in Hamstring

Die harde bal bij de wissel: even de tijd nemen om te rekken (als je nog op de fiets zit: uit het zadel komen en de hak van je voet omlaag duwen). Verder natuurlijk goed drinken tijdens het fietsen.

Kijk even of Magnesium/Calcium helpt smile als het echt niet minder wordt zou je kunnen overwegen om even met een sportarts te overleggen; kijken of de doorbloeding goed is.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

7

Re: Kramp in Hamstring

Dan maar wat tijdverlies om te rekken dus....
Ik heb het vorig jaar ook wel gedaan tijdens triathlons, er is blijkbaar geen ontkomen aan....

Ik heb inmiddels Calcium / Magnesium / Zink tabletten gehaald, en die neem ik trouw in.
Ook zit ik eraan te denken 's een afspraak te maken met een sportmasseur, om m'n benen's los te masseren.
't is net of er constant spanning op staat.

Bedankt voor jullie antwoorden!

Jan

8

Re: Kramp in Hamstring

ach, tijdverlies....het zorgt er vaak wel voor dat je daarna soepeler en efficienter kan lopen

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

9

Re: Kramp in Hamstring

Vandaag triathlon in Laren GLD gelopen.
Ik voelde een kramp sluimeren, maar daar bleef het bij....
Heb m'n benen Donderdag 's goed  laten losmasseren bij de sportmasseur, dat hielp. Minder stram gevoel in de benen.

Vandaag na ca 700M 's even tegen een boom gaan staan om m'n kuiten te rekken; daarna lekker gelopen!
Wel veel verbaasde gezichten!

Niet helemaal m'n doel bereikt (op 2min...), maar dat was te danken aan m'n niet al te fitte benen.... Maar wel weer voldaan!