351

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

LindaRotterdam schreef:

Dat heb ik vaker in buitenwater, zo'n beslagen brilletje helpt niet mee

Ik heb daar bij de decathlon een stift voorgekocht. Werkt super.

Je moet sneller dan de klos zijn.

352

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Ik heb zaterdag voor het eerst buiten gezwommen in Haarlem met mijn nieuwe zwemsokken en -handschoenen. Mijn Garmin gaf 13 graden aan, ik weet niet hoe nauwkeurig dat is maar het zal er niet ver naast hebben gezeten. Wat mcguyver zegt herken ik, het duurde een paar minuten voordat mijn gezicht aan de koude gewend was maar toen dat het geval was kon ik redelijk normaal zwemmen. Zonder die sokken en handschoenen was me dat minder goed gelukt denk ik. Een half uur was goed te doen, ik merkte pas dat het best koud was toen ik thuis onder de douche stond.

Dit weekend weer eens doen. Of het trainingstechnisch veel zoden aan de dijk zet weet ik niet, maar een beetje routine er in houden kan geen kwaad. En ik denk ook niet dat het zwemmen zelf kwaad kan qua risico etc.

353

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

LindaRotterdam schreef:

Ik zwem nu twee keer per week in de Delftse Schie, en daar zijn we vooralsnog de enige. Vind het niet erg om dat nog even zo te houden, al is het in een groot meer misschien juist wel veilig als het wat drukker is.

Watertemperatuur ligt tussen de 13 en 14 graden, maar stijgt gestaag. Koude voeten en handen heb ik weinig last van, maar voel me wel vaak wat gedesoriënteerd. Dat heb ik vaker in buitenwater, zo'n beslagen brilletje helpt niet mee, maar nu is het minder verstandig om even rust te nemen en wat te dobberen.

Echte zwemtraining is het nog niet, het blijft vooral bij wennen aan het buitenwater. Maar des te eerder kan ik daar dus wel weer mee aan de slag!


Volgens mij zag ik net ook een bericht van je langskomen in de open water app groep Zuid Holland.  Of zwemt er nog een andere Linda in de Schie? smile

354

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Ik zwem ook in de Galderse meren. Vandaag weer voor het eerst, normaal een heel stuk eerder. Ik vond de temp goed te doen. Geen enkele last van, behalve een koud gezicht de eerste 2 mins. Het was ook niet druk. Wel tegenvallende snelheid. Maar ja, vijf weken niet gezwommen en sinds november niet meer buiten.

355

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Gister de korte zijde van de Sloterplas overgezwommen. Wat de rest ook zegt, het begin is wat koud maar ik was er snel aan gewend. Had enkel een gewone badmuts en mijn wetsuit aan maar vond het goed te doen. Zeker als je een beetje in je slag zit gaat het prima. Koude handen en voeten heb ik gelukkig niet snel. Denk dat het water ronde de 12 a 13 graden was.

356

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Mijn eerste duik zit er ook op. Ik vond het fijn om na 6 weken eindelijk weer te zwemmen, qua beweging, maar ik had wel last van de kou: ik kreeg oorpijn. Ik was vergeten een dubbele badmuts op te zetten, volgende keer kijken of dat helpt.

Ik zat te kijken en het is net geen record: twee jaar geleden was de eerste keer op 22 april.

Louise

357

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Vandaag ook gezwommen en hier was het heel goed. Met mijn oren moet ik ook opletten krijg er ook snel last in en daar geraak ik dan moeilijk vanaf. Vanaf nu een 2x per week een 45minutjes in het water proberen te liggen zodat het toch een beetje onderhouden word. Volgende winter wel terug opbouwen in het zwembad richting 2021 in de hoop dat er dan wel wedstrijden zijn.

358

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Weet er iemand open water in Vlaams Brabant (Belgie) waar je kan/mag zwemmen?

359

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Vandaag in de IJzeren Man (Vught) was het vrij druk met meer dan 10 zwemmers.
Er waren er ook een paar bij zonder wetsuit, al vonden die het vrij frisjes.

Met wetsuit en neopreen badmuts heb ik lekker de eerste buitenmeters gemaakt en het was prima te doen. Ik heb het geen moment echt koud gehad. (En dat wil best wat zeggen omdat ik een broertje dood heb aan koud water)

360

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Ik loop nog een beetje voorop op de feiten maar vraag het toch maar al voor als de grenzen weer open zijn en onze (Belgische) zwembaden en zwemvijvers ongetwijfeld nog gesloten zijn.

Kent er iemand goeie plaatsen in de buurt van Hulst waar je kan zwemmen in open water?

361 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (04-05-20 09:40:36)

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

ruben_vandenberghe schreef:

Ik loop nog een beetje voorop op de feiten maar vraag het toch maar al voor als de grenzen weer open zijn en onze (Belgische) zwembaden en zwemvijvers ongetwijfeld nog gesloten zijn.

Kent er iemand goeie plaatsen in de buurt van Hulst waar je kan zwemmen in open water?

Waarom is dat eigenlijk gesloten?

Op https://www.zwemwater.nl/ vind je alle plekken die officieel staan aangemerkt als zwemwater, en waar ook de waterkwaliteit gecontroleerd wordt. Het kan nu wel zo zijn dat vanwege corona het hele recreatiegebied gesloten is, dat zou je los nog even moeten opzoeken.

Maar bij jou in de buurt kan je toch sowieso wel ergens de Schelde in?

362

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Buitenzwemmen lijkt ook geen optie meer ... alle parkeerplaatsen van de verschillende recreatieplassen hier zijn zo ondertussen afgesloten. Zou evt op de fiets kunnen, maar dan ligt/staat er een bak zooi aan de kant waar je het beste van moet hopen :-(

Vraag me trouwens af wat er gebeurd als ik mijn auto ergens in een omliggende woonwijk oid parkeer. Gebied is wel open voor voetgangers en fietsers, is geen recreatie verbod, alleen de parkings zijn dicht.

Ik snap het allemaal wel, maar 's ochtends vroeg kom ik echt wel aan die anderhalve meter ...

Grtz
D.

363

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Duiksmurf schreef:

Zou evt op de fiets kunnen, maar dan ligt/staat er een bak zooi aan de kant waar je het beste van moet hopen :-(

Ik doe dat ook wel en heb daar geen slechte ervaringen mee. Waardevolle spullen mee in je saferswimmer. Eventueel je tas met een hangslotje aan je fiets vastmaken, zodat die niet voor het grijpen ligt.

Duiksmurf schreef:

Vraag me trouwens af wat er gebeurd als ik mijn auto ergens in een omliggende woonwijk oid parkeer.

Volgens mij kan dat gewoon, als er ruimte is.

Louise

364

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

LindaRotterdam schreef:
ruben_vandenberghe schreef:

Ik loop nog een beetje voorop op de feiten maar vraag het toch maar al voor als de grenzen weer open zijn en onze (Belgische) zwembaden en zwemvijvers ongetwijfeld nog gesloten zijn.

Kent er iemand goeie plaatsen in de buurt van Hulst waar je kan zwemmen in open water?

Waarom is dat eigenlijk gesloten?

Op https://www.zwemwater.nl/ vind je alle plekken die officieel staan aangemerkt als zwemwater, en waar ook de waterkwaliteit gecontroleerd wordt. Het kan nu wel zo zijn dat vanwege corona het hele recreatiegebied gesloten is, dat zou je los nog even moeten opzoeken.

Maar bij jou in de buurt kan je toch sowieso wel ergens de Schelde in?


Bedankt! Ik bekijk de site eens.

In België zijn de regels om in open water te zwemmen helaas nogal streng.
Waar het in Nederland normaal "standaard" is toegelaten tenzij uitdrukkelijk verboden is het in België net andersom.

Het komt er op neer dat het enkel toegelaten is in recreatiegebieden waar een redder aanwezig is.
En in uitzonderlijke gevallen kan het ook wel als je club een afspraak maakt met de plaatselijke overheid en je u eigen redder hebt. Maar zomaar ergens in het wilde weg het water induiken is dus verboden en behoorlijk duur als ze er je uithalen. (En dat doen ze!)

365

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Ik heb vandaag voor het eerst wat langer gezwommen, nouja, een kleine kilometer. Dat is nog niet zo veel, maar ik kon wel merken dat het weer moet wennen, na 8 weken niet zwemmen. De temperatuur was prima. Maar waar zijn m'n conditie, techniek en navigatie... Wat ik het gekste vond: ik voelde een soort 'dobberen', dat merk ik normaal niet. Alsof ik het watergevoel ontwend was ook.

Nouja, de komende tijd lekker verder gaan wennen en opbouwen!

Louise

366

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Ja ik ben het ook ontwent...mn linkerarm doet rare dingen onder water, mn schoudergordel is na 500m moe...

Ik moest vandaag 2km, was echt blij dat ik er was, pfff.
Maar wat is het verder heerlijk! Ik zwem echt zoveel liever buiten dan binnen.

367

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Louise schreef:

Wat ik het gekste vond: ik voelde een soort 'dobberen', dat merk ik normaal niet. Alsof ik het watergevoel ontwend was ook.Louise

Kan het met de stroming te maken hebben? Het waaide vandaag redelijk en dat was bij het zwemmen best te voelen.

368

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

rdlk schreef:

Kan het met de stroming te maken hebben? Het waaide vandaag redelijk en dat was bij het zwemmen best te voelen.

Zou kunnen, golfslag, vanwege wind uit een gekke hoek. Dat dat dan bij de rest van de onwennigheid optelt.

@hedcandy - petje af, hoor, ik heb al spierpijn van die ene kilometer; 2 zou ik nog niet trekken.

Louise

369

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Ik heb dat ook een paar keer gemerkt. Na een poos niet zwemmen moet je echt weer inkomen. Wat bij mij een keer heel erg geholpen heeft was elke dag zwemmen. Dat kon toen toevallig omdat we op vakantie waren in een hotel met zwembad. Elke ochtend dus eerst wat baantjes trekken. Aan het eind van de week was het weer 'normaal'.

370

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Het is de voorbije weken 2 keer gelukt om in open water te zwemmen voor het eerst. Deze keer merkte ik niet dat het lang geleden was. Het waaide niet hard, ging vrij goed.
Als er wind staat heb je wel neiging tot minder oriëntatie of dobberen. Hoewel ik moet zeggen dat het me wel goed afgaat .
Eerste zwembeurt voelde fris aan, vooral achteraf wat aan de handen en voeten.

371

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Mijn gebrek aan techniek werkt wat dat betreft in mijn voordeel. Geen last gehad van terugval, en onlangs op een 1000 m testje bijna een PR gezwommen, met minimale training.

Het water is nu flink opgewarmd, zou het al bijna zonder wetsuit aandurven. In de Maas wordt ruim 16 graden gemeten, en ik denk dat het bovenlaagje in de Schie plaatselijk zeker richting de 18 graden gaat.
Zaterdagmiddag was het erg druk met jeugd die er zo in sprong, dan voel je je wel een sukkel als je je in je pak wurmt big_smile

372

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Ik ben bang dat de temperatuur de komende week weer gaat zakken - helaas. Met de koude wind erop nu is het sowieso heel anders.

Ik las net hier dat de topzwemmers zich ook 'roestig' voelden, dat geeft troost.

Louise

373

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Ik wilde vandaag weer gaan, maar bedacht me net op tijd.
De avond en ochtend erna heb ik nl altijd een verstopte neus, en nu mag je daarmee niet aan het werk.
En ik ben juist zo blij dat ik morgen weer mag!!
Dus ik moet de zwemsessies even handig plannen in deze tijd.

374

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Hedcandy schreef:

Ik wilde vandaag weer gaan, maar bedacht me net op tijd.
De avond en ochtend erna heb ik nl altijd een verstopte neus, en nu mag je daarmee niet aan het werk.

Is dat echt zo streng? Want dat zou betekenen dat iemand met hooikoorts maandenlang niet kan werken.

Louise

375

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

"De meeste zwembaden hebben normaal gesproken 0,8 mg chloor per liter zwembadwater. Het advies is omdat te verhogen naar 1,4 mg chloor per liter. Bijna een verdubbeling."

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla … esinfectie

Ik blijf wel even in buitenwater zwemmen. Hier ga ik zeker van hoesten en niesen wink