1

Onderwerp: Eerste triathlon

Eigenlijk zou ik mij netjes voor moeten stellen op de daarvoor bedoelde plaats op het forum, maar omwille van de tijd combineer ik dat met mijn vragen hier smile.

Mijn naam is Jelmer Brüggemann, man, 25 jaar, sinds 2006 woonachtig in Zweden en actief in de mountainbike/race wedstrijdsport. Heb in Nederland meerdere jaren wedstrijden gereden. Hier in Zweden heb ik dat een paar maanden neergelegd en heb mijn conditie onderhouden als spinninginstrukteur en af en toe eens hardlopen. Sinds maart rij ik hier weer wedstrijden, vooral korte MTB races en tijdritten op de weg. Volgende week een eerste hardloopwedstrijd (5 km). Training op het moment ca. 6 u/ week (waarvan 30 min. lopen).

Ik zou graag eens een duathlon proberen, voor een fietser kan ik goed lopen. Helaas is hier in het uigestorven Zweden wink een zeer slechtgevulde kalender. Nu is er over 2 maanden een mini-triathlon (1/10 Ironman) in de buurt en wil ik dat gaan proberen. Ik heb de zwemtechniek van een gemiddelde recreant, dus dat wordt overleven, maar eenmaal uit het water ben ik als een vis in het water cool.

Ik ben echt totaal nieuw in de wereld van triathlon en heb al e.e.a. gelezen op forums e.d. Toch heb ik nog een paar vragen die ik dacht hier te kunnen stellen.

Materiaal: ik heb een ruim arsenaal aan fietskleding. Zou dat ook geschikt zijn om in te zwemmen? We zwemmen in een klein meertje, wat naar verwachting niet té koud zal zijn. Cap aan te raden? Verder verwacht ik dat ik al het materiaal heb. Heb gisteren Lace Locks besteld.

Zwemmen: als gezegd heb ik een enorm slechte techniek. Ik denk zelfs dat ik een normale borstcrawl niet volhoud 380 meter lang (nooit geprobeerd). Wat kan ik het best doen/lezen in de 2 maanden die ik nog heb?

Ookal is het een eerste (vrij informele) triathlon, ik vind het natuurlijk leuk om een snelle tijd te hebben. Naast wat zwemtraining, waar zou ik nog meer aan kunnen werken?

Ik hoop de 18 km in 29/30 minuten te fietsen en de 4,2 binnen de 17 minuten te lopen. Wat zou een mooie eindtijd zijn om op te richten?

In al mijn enthousiasme wellicht teveel vragen... ik zie alle reacties tegemoet. Dank.

Yours, Ratio

2

Re: Eerste triathlon

Ratio schreef:

Materiaal: ik heb een ruim arsenaal aan fietskleding. Zou dat ook geschikt zijn om in te zwemmen?

Zou ik niet doen. Neem een trisuit, die zijn ervoor gemaakt. Voor 60 euro heb je er 1 van Sanden Sports.

Ratio schreef:

We zwemmen in een klein meertje, wat naar verwachting niet té koud zal zijn. Cap aan te raden?

Wordt meestal door de organisatie verschaft. Als het water niet kouder is dan 18 graden dan is het zonder cap te doen.

Ratio schreef:

Zwemmen: als gezegd heb ik een enorm slechte techniek. Ik denk zelfs dat ik een normale borstcrawl niet volhoud 380 meter lang (nooit geprobeerd). Wat kan ik het best doen/lezen in de 2 maanden die ik nog heb?

Goed kijken hoe anderen zwemmen. Verder zwemmen zwemmen en nog eens zwemmen. 3 x in de week. Probeer in het zwembad borstcrawl en schoolslag af te wisselen. 1 baantje crawl, 1 baantje schoolslag. Als je het goed kan je het in volgende sessies uitbouwen naar verhouding 2-1, 3-1 en tenslotte 20-0.

Ratio schreef:

Ook al is het een eerste (vrij informele) triathlon, ik vind het natuurlijk leuk om een snelle tijd te hebben. Naast wat zwemtraining, waar zou ik nog meer aan kunnen werken?

Wissels, van fietsen naar lopen om je benen tijdens het hardlopen te laten wennen aan verzuurde bovenbenen.

Ratio schreef:

Ik hoop de 18 km in 29/30 minuten te fietsen en de 4,2 binnen de 17 minuten te lopen. Wat zou een mooie eindtijd zijn om op te richten?

< 0:55:00

Succes

3

Re: Eerste triathlon

Dank voor je antwoorden josdh, heb ik zeker wat aan. We zullen zien hoe het gaat.

Iemand nog meer tips?

Yours, Ratio

4

Re: Eerste triathlon

dat skinsuit van Sanden Sports is trouwens pas over 2-3 weken leverbaar smile . Normale fietskleding zou ik niet doen, zeker gezien het dikke
zeem in de broek die als een spons zal gaan werken smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

5

Re: Eerste triathlon

Een skinsuit wil ik (nog) niet aanschaffen voor een eerste keer, heb daar simpelweg de middelen nu niet voor. Zonder een dergelijk suit, wat zou qua kleding dan het beste zijn? Gewoon fietsen/lopen in de zwemkleding?

Yours, Ratio

6

Re: Eerste triathlon

Je kan best fietsen en lopen in je zwemkleding. Als ik jou was zou ik dan na het zwemmen een fietsshirt aantrekken, daar kun je ook makkelijk in lopen. Als je gaat fietsen in een loopshirt zal dat niet echt strak zitten en dat is toch jammer..