101

Re: Marathon

Grootste kunst blijft om je in te houden op minimaal de eerste 25............want dan gaat het nog zo lekker  tongue
Ik mag zondag van start met als doel binnen de 3.30

Moet weg op 5 min/km voor de eerste 5 km, vervolgens 4.55 tot km 20 en daarna op gevoel
Vooral die eerste 5 zal "remmen" worden..........maar doe je het niet...........au au au

102

Re: Marathon

@Nico Gefeliciteerd met je eerste marathon @Monkeloor gefeliciteerd met je toptijd! Sub-3 hoop ik in 2016 eens te bereiken.

Dat inhouden is inderdaad een kunst. Een paar jaar geleden liep ik de marathon van Amsterdam met een slechte voorbereiding (te weinig getraind en veel te zwaar) dus kreeg ik van mijn trainer als opdracht om in elk geval een negatieve split te lopen. Ik ben rustig vertrokken en maakte me niet druk om mensen die me inhaalden en kon de tweede helft nog iets versnellen. Na afloop voelde ik me relatief goed zonder het idee te hebben veel harder te hebben gekund. Het tempo wat ik de eerste helft aan kon houden was niet eens zo heel veel langzamer dan mijn 'normale' marathontempo, dat vond ik wel verbazingwekkend.

Maar als je goed getraind hebt is het zo moeilijk om je voor je gevoel in te houden. Toch maar eens proberen volgend jaar (waarschijnlijk in Barcelona, ruim voor de start van het triathlonseizoen).

103

Re: Marathon

Dat inhouden is inderdaad niet makkelijk.
Omdat het mijn eerste was, vond ik het ook moeilijk om deze inschatting de maken hoe snel ik moest lopen.
Liep dus op gevoel (hartslag) en bleef iets onder de 5min/km.
Dit ging dus goed voor 10km, de volgende 10km waren ronde de 5min/km dan nog 5 er lichtjes boven en vanaf dan was het beste eraf.

104

Re: Marathon

Mooie blog Macca over je Almere.............en alweer ben ik jaloers  tongue
Ik moet ook onder die 10.30 kunnen............ga proberen dit te realiseren in 2017 Barcelona of Vichy

Fietsen krijgt wel steeds meer vertrouwen..............maar jouw lopen na het fietsen is wel sterk. Chapeau

105

Re: Marathon

petitmas schreef:

Mooie blog Macca over je Almere.............en alweer ben ik jaloers  tongue
Ik moet ook onder die 10.30 kunnen............ga proberen dit te realiseren in 2017 Barcelona of Vichy

Fietsen krijgt wel steeds meer vertrouwen..............maar jouw lopen na het fietsen is wel sterk. Chapeau

Dank! Barcelona en Vichy hebben allebei een snel fietsparcours. En zo blijf je bezig met de magische grenzen van de hele triathlon, ik zou graag onder de 10 uur komen...

106 Laatst bewerkt door Louise (12-10-15 16:12:05)

Re: Marathon

Gefeliciteerd Monkeloor en Nico!
Jullie lopen allemaal sowieso tijden waardoor ik denk: wat doe ik in dit topic, maar goed, ieder op zijn niveau, hè?

Ik heb nog een dikke maand te gaan en heb vandaag een duurloop van 30 km gedaan. Totaal k*t, ik heb stukjes gewandeld. De 28 van de vorige keer gingen juist fluitend. Dat blijft me wel verbazen en fascineren: de wisselvalligheid van die lange duurlopen. Bij mij dan. Bij die vorige was het wel 10 graden warmer, minstens, en dat zijn toch meer mijn omstandigheden (zucht - ik zit nog in de winter-weerstand).

En vorige week dacht ik dus: nou, dat gaat wel lukken, die marathon. En vandaag denk ik  hmm

Louise

107

Re: Marathon

Eindhoven ook mee gedaan. Lekker loopweer. 3:27:22 uur. (Incl. medaille  smile ) Nu spierpijn in armen en benen. Vanavond er maar even uit zwemmen  cool

108

Re: Marathon

Ik hoop dat ik maandag dezelfde tijd kan opschrijven hier Emiel, gefeliciteerd.

Eerder werd er over voeding gesproken in dit onderwerp...........kwam deze net tegen op FB :

http://www.ironmate.co.uk/files/cms/220 … 341870.pdf

Doe er je voordeel mee..........of niet  tongue

109

Re: Marathon

Wat een flauwe zever. Vocht innemen naarmate je lichaamsgewicht das nu wel de grootste bullshit dat ik hier al gelezen heb.

110

Re: Marathon

Ronnyke.............als het bullshit is, leg dan ook ff uit waarom  tongue
Enige dat ik hier over kan zeggen is dat je na een training niet meer dan 1% van je lichaamsgewicht afgevallen mag zijn, maar of dat impliceert dat je moet innemen op basis van je lichaamsgewicht?

Bij mij in ieder geval niet, ik drink echt een liter per uur maar weeg geen 100 kilo  mad

111

Re: Marathon

Waarop is dit onderbouwd? Na al de reacties begint het een beetje zielig te worden petitmas. Jij zou dus volgens dat artikel 100kg moeten wegen en iedereen en elke situatie is dus gelijk. Fietsen in bv Almere bij 13graden zou dus hetzelfde van een persoon vragen als bv in Dubai bij 43graden. Wat een zeveraar.

112

Re: Marathon

Ik vind een richtlijn op basis van lichaamsgewicht al realistischer dan zeggen dat iedereen precies een liter vocht en 60 g koolhydraten tot zich zou moeten nemen wink

113

Re: Marathon

Emiel1969 schreef:

Eindhoven ook mee gedaan. Lekker loopweer. 3:27:22 uur. (Incl. medaille  smile ) Nu spierpijn in armen en benen. Vanavond er maar even uit zwemmen  cool

Als ik nu ergens geen spierpijn heb, zijn het toch wel mijn armen...

114

Re: Marathon

Nico0105 schreef:
Emiel1969 schreef:

Eindhoven ook mee gedaan. Lekker loopweer. 3:27:22 uur. (Incl. medaille  smile ) Nu spierpijn in armen en benen. Vanavond er maar even uit zwemmen  cool

Als ik nu ergens geen spierpijn heb, zijn het toch wel mijn armen...

Mooi gedaan Nico! En die spierpijn in armen (en schouders en rug) na een marathon herken ik wel. Dat heb ik niet elke keer, maar bijvoorbeeld in Spijkenisse vorig jaar had ik meer spierpijn in mijn bovenlichaam dan in mijn benen. Hoe dat kan weet ik niet, misschien omdat ik de laatste 10 kilometer een stuk meer ben doodgegaan dan normaal waardoor mijn techniek niet helemaal zuiver meer was.

En dat er niet genoeg medailles waren is redelijk amateuristisch, je weet toch hoeveel mensen zich hebben ingeschreven? In het grote geheel der dingen misschien niet het allerergste wat je in je leven kan overkomen, maar ik koester mijn medailles.

115

Re: Marathon

Inderdaad, mooie prestaties Emiel en Nico!

Ik heb regelmatig het meest spierpijn in m'n core. Dat was na de marathon zo, maar ook na afgelopen weekend een 10 km.
Misschien roteer ik teveel?

Maar vind het wel prima, zo kan je tenminste nog de trap af wink

116

Re: Marathon

Maca944 schreef:
Nico0105 schreef:
Emiel1969 schreef:

Eindhoven ook mee gedaan. Lekker loopweer. 3:27:22 uur. (Incl. medaille  smile ) Nu spierpijn in armen en benen. Vanavond er maar even uit zwemmen  cool

Als ik nu ergens geen spierpijn heb, zijn het toch wel mijn armen...

Mooi gedaan Nico! En die spierpijn in armen (en schouders en rug) na een marathon herken ik wel. Dat heb ik niet elke keer, maar bijvoorbeeld in Spijkenisse vorig jaar had ik meer spierpijn in mijn bovenlichaam dan in mijn benen. Hoe dat kan weet ik niet, misschien omdat ik de laatste 10 kilometer een stuk meer ben doodgegaan dan normaal waardoor mijn techniek niet helemaal zuiver meer was.

En dat er niet genoeg medailles waren is redelijk amateuristisch, je weet toch hoeveel mensen zich hebben ingeschreven? In het grote geheel der dingen misschien niet het allerergste wat je in je leven kan overkomen, maar ik koester mijn medailles.

ik had het tot hiertoe tegen niemand verteld, maar tijdens een paar van mijn marathons ook krampen gehad in mijn armen...  tongue

117 Laatst bewerkt door petitmas (14-10-15 10:38:39)

Re: Marathon

Hahaha Linda.............touché.............maar ik voel me niet aangesproken hoor (tenminste als je goed gelezen hebt wat ik heb geschreven :-) )

Kleine herinnering voor jou wat ik dus eerder schreef (oef je niet te zoeken  tongue ) : Ik heb niets aan trainingsleer of voedingsleer gedaan, dus ik ga zeker niet zeggen wat iemand wel of niet moet. Ik lees alleen dat de basis 60 gram koolh. per uur is met een liter vocht. Als anderen dat anders doen vind ik dat alleen maar mooi om te lezen en zo ontstaat er discussie

Ik neem aan dat jij slim genoeg bent om te concluderen dat, wanneer je leest dat dit de basis is, dus niet voor iedereen automatisch dezelfde hoeveelheden gelden.

Ronnyke.........waarom ik je uitleg vroeg...........dat wordt ook meteen tegen mij gezegd als ik alleen een uitspraak doe zonder argumentering big_smile  Ik lees zo'n artikel en pik er uit wat ik handig/nuttig vind en in geval van twijfel vraag ik ff rond. Ik vond niet het gehele artikel onzin/gezever cool

118 Laatst bewerkt door pannenkoek (18-10-15 20:36:41)

Re: Marathon

Hatsikidee, Amsterdam in 3u29.38.  Tevreden!
Ging erg lekker, alleen vooraf veel en veel te veel gegeten en gedronken na alle horrorverhalen gelezen te hebben over te weinig voedsel, vanaf km 12krampen in mn darmen.... 1x Dixi in gemoeten en 2x een boom moeten wateren, had dus 3min sneller moeten zijn volgens mijn Garmin.

Wijze les voor de volgende keer!

119

Re: Marathon

pannenkoek schreef:

Hatsikidee, Amsterdam in 3u29.38.  Tevreden!
Ging erg lekker, alleen vooraf veel en veel te veel gegeten en gedronken na alle horrorverhalen gelezen te hebben over te weinig voedsel, vanaf km 12krampen in mn darmen.... 1x Dixi in gemoeten en 2x een boom moeten wateren, had dus 3min sneller moeten zijn volgens mijn Garmin.

Wijze les voor de volgende keer!

Gefeliciteerd! Mooie tijd! Waar heb je precies horrorverhalen gelezen dan? Hier op het forum gaat het voornamelijk over wat je tijdens moet eten, en niet voor ...

120

Re: Marathon

Afgelopen weekend deelgenomen aan de Ekiden Marathon te Brussel met ons bedrijf.
Zeer goed georganiseerd met een leuk parcours. Vooral het stukje piste van het Koning Boudewijnstadion was leuk met het aanwezige publiek.

We hebben een tijd behaald van 3u49 wat ik op zich nog niet zo slecht vind gezien de leeftijd en beperkt sportief niveau van enkele collega's. Alles samen een geslaagde en sportieve teambuilding

121

Re: Marathon

pannenkoek schreef:

Hatsikidee, Amsterdam in 3u29.38.  Tevreden!
Ging erg lekker, alleen vooraf veel en veel te veel gegeten en gedronken na alle horrorverhalen gelezen te hebben over te weinig voedsel, vanaf km 12krampen in mn darmen.... 1x Dixi in gemoeten en 2x een boom moeten wateren, had dus 3min sneller moeten zijn volgens mijn Garmin.

Wijze les voor de volgende keer!

Mooi onder de 3:30, gefeliciteerd! Wanneer had je teveel gegeten? Vlak voor de marathon of in de dagen naar aanloop van de start? 3 minuten verliezen door 3 sanitaire stops valt me nog mee trouwens.

122

Re: Marathon

Gefeliciteerd met de 3.29 .... stiekum een beetje jaloers  tongue

En die sanitaire niet-stops zijn te trainen hoor  tongue

123

Re: Marathon

Ik had vooral de avond ervoor en `s morgens veel te veel gegeten, `s morgens ook veel te veel gedronken.
Je leest - althans dat is wat ik eruit oppikte:) - veel dat mensen te weining eten en drinken voor de marathon zelf, dus daarom veel gestapeld. Maar dat was voor mij echt veel te veel.
Volgende keer ga ik gewoon `s avonds van te voren een klein pasta-tje extra nemen, en `s morgens heel licht ontbijten, bidonnetje vloeibare voeding voordien en tijdens de loop gewoon netjes elke 45 minuten  tot 1u een flesje Actioncare Extra en dan heb ik meer dan voldoende big_smile

Ik zag trouwens wat mensen lopen met een soort elastische draagtas voor een bidon, net boven de heupen waar de bidon vast in klemt op de rug. Dat lijkt me wel handig, weet iemand wat die dingen zijn?

124

Re: Marathon

Ik heb dit vroeger eens aangeschaft maar dit schudt zoveel op en af dat ik er niet mee kan lopen.
Niettegenstaand er wel veel mensen mee lopen..
Het zal dus aan mij liggen

125

Re: Marathon

Koolhydraten stapelen is zulke onzin. Je lichaam kan maar een maximale hoeveelheid koolhydraten als gebruiksklare glycogeen opslaan. De rest wordt omgezet in vet en ook als zodanig in je lichaam opgeslagen. Als je de dag ervoor een bordje spaghetti naar binnen werkt is de tank wel vol. Je leest wel eens verhalen in hardlooptijdschriften van lieden die de hele week pasta zitten te vreten en dat ook nog aanvullen met allerhande carboloaders (uiteraard van het merk dat op de pagina ernaast in de advertentie te zien is). Ik zou het bijna waanzin noemen (MENING-alert!! MENING-alert!! Ik vind dit!!).

Wat betreft het drinken; als ik in de uren voor een willekeurige wedstrijd water drink en ik net voor de start nog even moet pissen en het resultaat is glashelder, dan ben ik volgens mij voldoende gehydrateerd. Meer drinken resulteert volgens mij enkel nog in noodzakelijke sanitaire onderbrekingen.

Ik heb gisteren de Lochemtrail gelopen en daar grossierde men ook in drinksystemen. Zag ook veel mensen lopen met die heupgordels met een bidon. Maar dat butst behoorlijk op en neer. Ik heb zelf een Camelbak (hardloopmodel) gebruikt en dat werkt toch wel uitstekend en redelijk klotsvrij mits je de overtollige lucht er eerst uit zuigt. Bij trailruns zijn dergelijke systemen overigens deels onderdeel van "trailrun-swagger" net als buffjes en 3/4-tights maar ook wel noodzaak aangezien er nauwelijks verzorging is onderweg (op 21,1km pas na 14km). Heb zo'n heupgordel met bidon trouwens ook maar uitsluitend voor langlaufen (schokvrij).