126

Re: Marathon

pannenkoek schreef:

Ik had vooral de avond ervoor en `s morgens veel te veel gegeten, `s morgens ook veel te veel gedronken.
Je leest - althans dat is wat ik eruit oppikte:) - veel dat mensen te weining eten en drinken voor de marathon zelf, dus daarom veel gestapeld. Maar dat was voor mij echt veel te veel.
Volgende keer ga ik gewoon `s avonds van te voren een klein pasta-tje extra nemen, en `s morgens heel licht ontbijten, bidonnetje vloeibare voeding voordien en tijdens de loop gewoon netjes elke 45 minuten  tot 1u een flesje Actioncare Extra en dan heb ik meer dan voldoende big_smile

Ik zag trouwens wat mensen lopen met een soort elastische draagtas voor een bidon, net boven de heupen waar de bidon vast in klemt op de rug. Dat lijkt me wel handig, weet iemand wat die dingen zijn?

Die grote bidonnen op je rug is waardeloos. Schudden door het gewicht veel te veel heen en weer. Beter is gordeltje met meedere flesjes. Voor lange duurlopen heb ik er eentje met 8 flesjes. Per flesje iets van 200 ml. Zoek maar eens op internet.
Tijdens marathon loop ik zonder. Pak alles aan wat is te pakken kan krijgen en dat werkt goed.

127 Laatst bewerkt door petitmas (19-10-15 21:49:28)

Re: Marathon

MENING-alert ! Geniaal  big_smile  big_smile  big_smile  big_smile  big_smile


Er bestaan voor het langere duurwerk ook "trail-vestjes" die letterlijk als een vestje zitten waar je een camelbac achtige waterzak in doet : http://www.trailrunningreview.com/es/Ra … --640.html

Met deze heb ik afgelopen zondag gelopen. Je kan zelf beslissen hoeveel je meeneemt.....tot 2 liter
Helemaal afhankelijk van wat jij vindt dat je nodig hebt onderweg. In de heupstukken kan je makkelijk de 8 gels opbergen.

Uiteraard loop je vanaf de start met ± 1½ kilo extra, maar dat wordt steeds minder en in het begin ben je nog fris, dussss

Overigens heb ik mijn eerste 13 solo marathons gelopen zonder iets bij me te hebben en gewoon alles aanpakken zoals Emiel ook doet. Laatste jaren is er veel aandacht voor de voeding gekomen, dus waar laat je het allemaal?

Daar zijn de nummerbanden met gel-pockets weer voor bedacht : http://sun-fei.en.alibaba.com/product/5 … _Belt.html  ff beetje naar beneden scrollen

En die zijn er weer in alle soorten en maten. Ik heb o.a een nummerband (voor je startnummer) met links en rechts 4 pockets voor gels.........dus 8........dus genoeg voor een marathon. Let op : er is verschil met een "lusje" waar je gel in kan en met "pockets" (met een bodem). Dat laatste vind ik fijn want in een triathlon een keer de "lus-uitvoering" gebruikt en moest constant de gels in de gaten houden dat ze er niet "door zouden zakken"

Dan nog dit: als ik dit http://www.thesaa.ca/2014/01/08/fuel-be … r-for-sale om zou hebben zou ik pas gek worden van het gestuiter. Even looptechnisch : volgens mij loop je met je boven-onderarm in een hoek van 90 graden. Dan zitten die flesjes toch giga in de weg? DENK IK...........ik loop er niet mee, vandaar de vraag.

128

Re: Marathon

Gevalletje hardop denken: Ik vraag me af of het bijvoorbeeld handig is om in plaats al je gelletjes apart mee te nemen, ze in een gel flask (of zo'n klein loopflesje) te doen. Het enige waar je dan op moet letten is de dosering per "slok". Een ander nadeel is dat als je hem onverhoopt kwijt raakt, je direct al je calorieën kwijt bent. Wellicht dat ik het eens probeer bij m'n langere loopjes.

129

Re: Marathon

Ik heb vorig jaar voor m'n hele triathlon en dit jaar voor m'n marathon alleen de 2 dagen ervoor 500-700gr koolhydraten naar binnen gewerkt en had nergens last van. Sterker nog; energievoorraad was super op beide dagen. heb de schema's van High5 gevolgd daarin. Daarin wordt inderdaad gemeld dat stapelen in de week ervoor nergens voor nodig is (wordt ook op andere sites gemeld). De dag er voor dus wel flink eten. En 's ochtends niet al te veel (in mijn geval; 3 uur van te voor 3 witte bolletjes en een kwartier van tevoren 2 gels). Succes de volgende keer!

130

Re: Marathon

Thomass........als ik de documentatie er op nalees neem je een gel in met ± 200 ml water
Als je er 8 gaat nemen in een marathon, waar laat je dan in opgeloste vorm 1,6 liter?

Monkeloor..........kan me er (bij jou) alles bij voorstellen. Ik liep mijn pr met 2 maxim gels, waren weliswaar 4 doseringen, maar verder had ik ook niets mee. Helemaal mijn eerste jaren in Rotterdam..........alleen water

Wat misschien wel verschil zou kunnen maken is dat ik "vroeger" alleen maar liep in voorbereiding op een marathon. Schema was ruim 6 weken, 6x lopen in de week. In al die trainingen had ik nooit iets mee anders dan water (kan het me nu niet meer voorstellen  mad ) behalve op de 25 en 30 km duurlopen, dan ging er 1 bidon Isostar long energy mee. Maar wel vet pijn in de poten bij thuiskomst

Nu was mijn laatste lange training 3x een uur lopen in oplopend tempo afgewisseld met een kwartier losfietsen. Na die bijna 4 uur en de nodige voeding had ik geen centje pijn.

Conclusie (MENING-alert  mad , we houden hem erin Dorter) : de voeding is zowel belangrijk voor je herstel maar uiteraard gaat je prestatie TIJDENS de inspanning ook achteruit.........hoe langer de wedstrijd hoe meer (mogelijk) verval. Een ieder zal voor zichzelf de grens moeten bepalen wat wel en niet kan zonder voeding. Ik zie Monkeloor geen IM afwerken zonder voeding maar een marathon dus wel. Ergens ga je dus iets moeten innemen?

In een IM geval, Monkeloor, zou jij dus de eerste 2 uur op de fiets alleen maar een beetje water nemen? Want dan ben je pas 3 uur onderweg. Ik denk dat je dat niet gaat doen, maar waarom neem je dan bewust niets tijdens een marathon? Ik denk dat je niet langzamer zult gaan als je vanaf km 20 om de 5km een gel neemt. Ik gok er zelfs op dat je laatste 5 km beter zullen gaan.

Monkeloor...........zou mooi zijn als je je volgende marathon met voeding zou lopen, zowel in voorbereiding als tijdens de marathon. Kijken of er een significant verschil is

Hoe dan ook............blijft een persoonlijk verhaal bij een marathon

131 Laatst bewerkt door monkeloor (20-10-15 10:01:26)

Re: Marathon

petitmas schreef:

Thomass........als ik de documentatie er op nalees neem je een gel in met ± 200 ml water
Als je er 8 gaat nemen in een marathon, waar laat je dan in opgeloste vorm 1,6 liter?


In een IM geval, Monkeloor, zou jij dus de eerste 2 uur op de fiets alleen maar een beetje water nemen? Want dan ben je pas 3 uur onderweg. Ik denk dat je dat niet gaat doen, maar waarom neem je dan bewust niets tijdens een marathon? Ik denk dat je niet langzamer zult gaan als je vanaf km 20 om de 5km een gel neemt. Ik gok er zelfs op dat je laatste 5 km beter zullen gaan.

Monkeloor...........zou mooi zijn als je je volgende marathon met voeding zou lopen, zowel in voorbereiding als tijdens de marathon. Kijken of er een significant verschil is

Hoe dan ook............blijft een persoonlijk verhaal bij een marathon


Ik had het dan ook over de voorbereiding ... wink
Tijdens zowel Almere als marathon tikte ik 1 gel per 20min weg.  Ik weet niet of ik aan 1,6liter ben gekomen tijdens de marathon, maar wel bij elke drankpost 1 of 2 bekertjes gedronken, dus kwam een heel eind.

Overigens merkte ik dat ik tijdens een losse marathon veel beter mn gelletjes kon verwerken. Dat heeft er volgens mij ook mee te maken dat het eerste uur je maag nog niet zo van streek is en je gels nog makkelijk opneemt. Ik heb het idee dat tijdens een losse marathon het wat minder zwaar weegt of je wel voldoende vocht binnenkrijgt

132

Re: Marathon

Ja dat bedacht ik me net ook petitmas, dat wordt een hoop vocht, maar dat probleem heb je ook als je die 8 gellekes los meeneemt wink Al is 8 gels voor de hele marathon toch? Tijdens de wedstrijd zou ik dan gewoon vocht langs de kant aannemen. Voor een training van 30 zou 5-6 dus volstaan. Tijdens Nieuwkoop dit jaar heb ik trouwens gewoon de gels uitgeknepen in mijn bidons en vermengd met water. Hier lijkt me in theorie niets mis mee toch? Geen geklungel meer met gel verpakkingen en zolang je al het vocht opdrinkt heb je de calorieën ook.

133

Re: Marathon

Als je gels echt in een bidon met water doet, dan kun je toch net zo goed een niet isotone sportdrank nemen?

134

Re: Marathon

Ik ben eens begonnen met het parcours in Spijkenisse te verkennen. Desolaat is een understatement big_smile

Wel erg mooi en je ziet waar je heenloopt, mentaal toch wel een voordeel. Hopelijk waait het niet zo.

135

Re: Marathon

LindaRotterdam schreef:

Ik ben eens begonnen met het parcours in Spijkenisse te verkennen. Desolaat is een understatement big_smile

Wel erg mooi en je ziet waar je heenloopt, mentaal toch wel een voordeel. Hopelijk waait het niet zo.

Haha, voor de mooie omgeving ga je deze marathon niet doen nee! De wind gaat met de open vlaktes wel een rol spelen. Hopelijk vind je een mooi groepje om het kopwerk te delen of een meefietser die je uit de wind kan houden.

136

Re: Marathon

Mijn marathon zit er inmiddels ook op, en we zijn terug uit Istanbul. Het was een hele belevenis! Het was voor mij een experiment of ik een marathon kan lopen op een minimaal trainingsschema van 2-3 keer per week trainen en 30 km als maximale duurlooplengte. Nou, daarmee kom ik wel heelhuids aan de finish, maar boven de 30 km heb ik veel moeten wandelen dus ik deed er meer dan 5 uur over. Dat was wat mij betreft een beetje tussen hoop (wel kunnen blijven hardlopen) en vrees (niet uit kunnen lopen) in.

Ik ben dus een heel stuk wijzer voor de Ironman: dat wordt dus ook deels wandelen. Geen probleem. Ik wist al langer, maar heb de afgelopen maanden nog weer meer onder ogen moeten zien dat mijn benen niet in de wieg gelegd zijn voor lang hardlopen.

Maar goed, verder wel een erg leuke week gehad in Istanbul, en het was ook erg gaaf om over de Bosporusbrug te hollen! Het tweede deel van het parcours was trouwens wel bere-saai, maar het was ongetwijfeld warmer dan in Spijkenisse  wink

Oja, manlief liep 'm in 3uur31 en heeft daarmee zijn 'missie' van 3 najaarsmarathons succesvol volbracht, dus die is dik tevreden.

Louise

137

Re: Marathon

Super dat je bent gefinished Louise! Gefeliciteerd.
En als je nu beseft dat je bij de Iron man ook zult moeten lopen.. who cares? Beter dat je het je van t voren gewoon voorneemt, dan dat je onderweg tegen jezelf komt te knokken.
Nu ik jouw verhaal zo lees denk ik, ja, dat is dus gewoon ook nog een optie! Lopen tussendoor... dat maakt voor mij een en ander wel weer 'makkelijker' om over na te denken (een halve dan in mijn geval).
Ik ben gewoon ook niet zo'n loper  big_smile

138

Re: Marathon

Lopen tijdens een ironman is eerder regel dan uitzondering. De een begint er alleen wat eerder mee, maar als het onderdeel van je strategie is dan kan je ervaring enorm positief beïnvloeden denk ik.

139

Re: Marathon

Tijdens een Ironman wandelen kan een heel goede strategie zijn. Na mijn eerste ben ik gaan analyseren hoeveel tijd het me kostte als ik bij een verzorgingspost wandelde en rustig kon eten en drinken. Dat bleek 30 seconden te zijn. Stel dat je bij elke verzorgingspost de tijd neemt dan kost dus een minuut of 10. En dat kan je zomaar een half uur of meer opleveren bij de finish. Zeker als het warme omstandigheden zijn.

140

Re: Marathon

Met mijn slechte tijd 2 weken terug in Porto heb ik besloten in het voorjaar Rotterdam mee te lopen en daar onder de 3u30min proberen te finishen. Hoop eens een goede voorbereiding te hebben zonder blessures en ziekte en dan zou het wel moeten lukken.

141

Re: Marathon

Weer een stukje parcours verkend, zaterdag in het zonnetje, en het is echt prachtig! Ik heb er zo'n zin in.
Hopelijk knappen m'n longen op, maar als ze zo blijven is het misschien ook wel net te doen. Tempo houd ik iig prima vol.

Misschien dat ik eens met een pacer meeloop, dan houd ik mezelf tenminste in en kan ik altijd nog versnellen.
Wie heeft daar ervaring mee?

142

Re: Marathon

Ikke, pacers lopen normaal gezien een constant tempo die delen dus niet in terwijl andere plannen om rustig te starten en op het einde proberen te versnellen lopen zij van begin tot einde hetzelfde tempo. Daar kun je dus op trainen.

143

Re: Marathon

Ronnyke.............kleine aanvulling nog : vraag even aan de pacer OF hij dat ook doet. Bij mijn marathon in oktober was de man "gevlogen" op de eerste 5 km. Hij wilde 1 min pakken om die bij de verzorgingsposten te kunnen gebruiken.

Hij had dat ook gezegd tegen de mensen die rondom hem heen liepen............ik liep buiten gehoor afstand :-)

144 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (24-11-15 12:22:10)

Re: Marathon

petitmas schreef:

Ronnyke.............kleine aanvulling nog : vraag even aan de pacer OF hij dat ook doet. Bij mijn marathon in oktober was de man "gevlogen" op de eerste 5 km. Hij wilde 1 min pakken om die bij de verzorgingsposten te kunnen gebruiken.

Hij had dat ook gezegd tegen de mensen die rondom hem heen liepen............ik liep buiten gehoor afstand :-)

Goed plan, gewoon even vragen hoe hij het indeelt en of ie van plan is elke post te stoppen.

Constant tempo vind ik wel erg fijn. Dan haal ik mijn streeftijd sws (zonder de hele tijd m'n horloge te checken) en kan ik altijd nog versnellen als dat mogelijk is.
Bij zo'n pacer loop je waarschijnlijk ook in een groepje, dat lijkt me verstandig met die wind in de polder.

145

Re: Marathon

LindaRotterdam schreef:
petitmas schreef:

Ronnyke.............kleine aanvulling nog : vraag even aan de pacer OF hij dat ook doet. Bij mijn marathon in oktober was de man "gevlogen" op de eerste 5 km. Hij wilde 1 min pakken om die bij de verzorgingsposten te kunnen gebruiken.

Hij had dat ook gezegd tegen de mensen die rondom hem heen liepen............ik liep buiten gehoor afstand :-)

Goed plan, gewoon even vragen hoe hij het indeelt en of ie van plan is elke post te stoppen.

Constant tempo vind ik wel erg fijn. Dan haal ik mijn streeftijd sws (zonder de hele tijd m'n horloge te checken) en kan ik altijd nog versnellen als dat mogelijk is.
Bij zo'n pacer loop je waarschijnlijk ook in een groepje, dat lijkt me verstandig met die wind in de polder.

Maar wacht er alsjeblieft mee met dat dat versnellen tot je zeker bent... Ik liep de marathon in Toronto met de 3.30 pacer mee, en dacht na 32km, tandje erbij ik voel me nog goed... Na 39km kwam hij mij weer voorbij en ik heb hem alleen kunnen zien finishen omdat ik heel goede ogen heb...

146

Re: Marathon

LindaRotterdam schreef:

Weer een stukje parcours verkend, zaterdag in het zonnetje, en het is echt prachtig! Ik heb er zo'n zin in.
Hopelijk knappen m'n longen op, maar als ze zo blijven is het misschien ook wel net te doen. Tempo houd ik iig prima vol.

Misschien dat ik eens met een pacer meeloop, dan houd ik mezelf tenminste in en kan ik altijd nog versnellen.
Wie heeft daar ervaring mee?

Gisteren ook ingeschreven voor Spijkcity volgende week. Speculaaspop er af lopen van de dag daar voor.
Lekker uitwaaien in de polder :-) Tijd boeit me niet zo, ga gewoon lekker lopen. (daar is Rotterdam voor cool )
Zelf loop ik liever niet met pacer mee. Sommige gaan langzamer bij drankpost en dat wil ik niet. Zou je even na moeten vragen.
Heb jij een tijd in gedachte?

147

Re: Marathon

Emiel1969 schreef:
LindaRotterdam schreef:

Weer een stukje parcours verkend, zaterdag in het zonnetje, en het is echt prachtig! Ik heb er zo'n zin in.
Hopelijk knappen m'n longen op, maar als ze zo blijven is het misschien ook wel net te doen. Tempo houd ik iig prima vol.

Misschien dat ik eens met een pacer meeloop, dan houd ik mezelf tenminste in en kan ik altijd nog versnellen.
Wie heeft daar ervaring mee?

Gisteren ook ingeschreven voor Spijkcity volgende week. Speculaaspop er af lopen van de dag daar voor.
Lekker uitwaaien in de polder :-) Tijd boeit me niet zo, ga gewoon lekker lopen. (daar is Rotterdam voor cool )
Zelf loop ik liever niet met pacer mee. Sommige gaan langzamer bij drankpost en dat wil ik niet. Zou je even na moeten vragen.
Heb jij een tijd in gedachte?

Leuk!
Ik ga voor 3:55, maar merk die dag vanzelf wel of dat realistisch is.

Dan daarna de hele maand aan de speculaaspoppen en oliebollen wink

148

Re: Marathon

Voor mij is het op hartslag lopen nieuw, ik loop in maart ook pas mijn eerste hele marathon.

Ik lees dat jullie een marathon op 85/90% lopen van de anaerobe drempel. Nou dat vind ik nogal wat. Ik net voor het eerst met een hartslagbant gelopen. 12.5 km op een hartslag van 156+-. Aardig tempotje moeten lopen voor deze hartslag. Op internet gezien dat mijn drempel op de 175 zou zitten. Zonder hier echt een test voor te doen. Verwacht dat met een test mijn drempel nog wel hoger zou liggen.

Tempo wat ik hier loop is dus ongeveer 80% ik vraag mij echt af of mijn spieren/gevrichten dit op een nog hoger tempo 42 km vol houden.  Of is dit een kwestie van veel km maken?

149

Re: Marathon

Robin, je spreekt over hartslag alsof het een absolute score is waarbij hoger beter is. In de praktijk is je hartslag persoonlijk en is het dus ten eerste vrij uitzonderlijk dat je op internet hebt kunnen vinden wat je drempel is, ten tweede dat je verwacht dat deze wel hoger zal liggen.

Ik zou op dit moment gewoon je training houden zoals hij is maar bekijken wat je hartslag is bij verschillende trainingsprikkels, zodat je een beeld krijgt van wat je hartslag is en wat voor gevoel je hierbij hebt, noem het een calibratie. Die hartslag was er altijd al, alleen nu wordt er een nummertje aan vast geplakt, wat als gevolg heeft bij jou dat je nu opeens anders wilt trainen. Ik zeg, niet doen. Doe wat intervallen en kijk hoe je hartslag herstelt in de rustperiodes, kijk of je hartslag constant is tijdens een duurloop of blijft toenemen bij gelijke intensiteit, etc etc. Je kunt dit zowel tijdens het trainen doen (niet constant natuurlijk) maar ook achteraf, hier zul je een balans in moeten vinden. Wat ik niet zou gaan doen is een bepaalde hartslag willen "halen".

Ik kan er langer over doorgaan en wellicht doen anderen dat ook maar wil je dit alvast even meegeven.

150

Re: Marathon

Thanks Thomass, ben mij er van bewust dat je hartslag persoonlijk is, toch vind je op internet met een reken sommetje een schatting/gemiddelde. Ik verwacht dat ik een betere conditie heb dan het gemiddelde dus vandaar mijn beredenering. zit er wel aan te denken om snel wat testen te gaan doen om wat meer gericht te gaan trainen op hartslag. Dus heel verkeerd lijkt het mij niet om alvast is goed te kijken welke hartslag bij mij past.