1

Onderwerp: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

Om netjes in de pas te lopen met de ITU heeft de NTB besloten om dit jaar de 10-m stayerzone te verkleinen naar 5m.
Nou ben ik wel benieuwd wat de ervaringen zijn van verschillende triatleten.
Mzzls
HJ

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

2

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

Een schaamteloze verwatering van wat triathlon eigenlijk zou moeten zijn ingegeven door een rancuneuze ITU, die alle wedstrijden wil veranderen in zwem-loop festijnen die zo ver mogelijk af staan van wat het WTC(Ironman) aanbiedt.

Maar je wist al dat ik dat vind. Neemt niet weg dat de eindverantwoording te allen tijde in handen van de atleet ligt. En als 5 meter 4 wordt, en 4 meter wordt 3,enz,enz.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

3

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

5m?? Is toch 7m geworden?

4

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

7 meter van voorwiel naar voorwiel (of naaf tot naaf?)

Dat betekent bij een gemiddelde lengte van een fiets tussen de 1.50 en 2mtr (uitgaande van het slechtste) dat er 5 meter overblijft tussen achterwiel-voorwiel achtervolger.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

5

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

HJ, eerste trauma's opgelopen in Heerenveen?

6

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

Voor de mindere fietsers is dit een leuke regel, maar voor het echte triathlon gevoel niet echt een vooruitgang. Bij de 10m regel werd er al  best veel gestayerd maar toen was het voor de jury makkelijker om er wat van te zeggen. In de bochten wordt de afstand nu nog veel kleiner..

Tja wat kunnen we er aan doen??

7

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

hoi
ik vind de regel niet echt fijn. oke, ik ben niet zo'n goede fietser, maar ik vind dat je toch meer afstand moet houden.  ik werd in Heerenveen toch twee maal ingehaald door een groepje dat giga in elkaars wiel reed. erg jammer dus van die regel.
groet
Wilma

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........

8

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

Om maar direct een antwoord te geven op Henk Jan zijn vraag: deze regel is wedstrijdvervalsend. De mindere fietsgoden profiteren hier optimaal van en bij afwezigheid van de jury wordt er echt gestayerd.  Heerenveen was idd een mooi voorbeeld. Ik was nog blij dat de groep en jury me na herhaaldelijk vragen me wilde laten passeren.  Het moet niet gekker worden.

Het probleem ligt echter wel bij de "triatleet" . We kunnen de jury wel aanspreken op haar verantwoordelijkheid . Maar een groot aantal "individuele triatleten" heeft behoorlijk wat moeite om alleen op een nette afstand te rijden.
Wat mij betreft mag de regel weer terug naar een overzichtelijke en corrigeerbare 10 meter.

Johan

9

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

Ik blijf erbij dat de NTB en wedstrijdorganisaties gewoon verschillende typen wedstrijden moeten geven (net als in belgie en zoals in Zundert), stayerwedstrijden en niet-stayerwedstrijden:

laat de triatleet zelf kiezen of hij wil starten in een stayer wedstrijdserie en of in een niet stayer wedstrijd serie.... zo krijg je deze discussie niet elke keer wie er wel en niet heeft gestayert en of de NTB niet harder moet zijn en .....

zoals Johan al zei, het "probleem" ligt bij de triatleet zelf... laat de atleet ook maar zelf kiezen wat hij wil, dan heb je geen problemen meer. Er zal dan blijken waar de meerderheid voor zal kiezen en waar de overgrote voorkeur ligt. (want velen roepen wel tegen stayer te zijn, maar doen het ondertussen wel... dus geef ze de keus, en wees dan dan wel echt streng en correct bij de niet-stayerwedstrijden !)

Ik zelf zou erg voor beiden zijn, geeft een heel andere wedstrijd als het wordt vrijgegeven en is in mijn opinie een leuke en gewenste variatie op de huidige wedstrijden....

10

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

Hallo Onno,

Tuurlijk zou het mooi zijn als er in Nederland een groter aanbod zou komen van stayerwedstrijden, zodat atleten een keuze kunnen maken. Echter, dit is praktisch heel moeilijk uitvoerbaar; het is voor veel organisaties niet mogelijk een parcours echt verkeersvrij te krijgen. Daarnaast is het de vraag of er in dat geval niet teveel versnippering optreed; het aanbod aan deelnemers is niet heel groot.

Maar om bij het onderwerp te blijven;
wat vind je nou van die 5m-regel???

Mzzls
HJ

11 Laatst bewerkt door Diederik (03-06-07 19:04:14)

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

Kom net terug uit Laren en mijn ervaring met de nieuwe 7 (5) meter regel:

IT SUCKS! mad

12

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

HaaJee schreef:

Maar om bij het onderwerp te blijven;
wat vind je nou van die 5m-regel???

Mzzls
HJ

ach ik heb er zelf geen problemen mee, de sport evolueert zich op deze manier nu eenmaal, en ik sta daar op zich niet negatief tegenover. Iedereen die maar vast houdt aan "zo is de sport niet bedoelt..." ach, alles verandert in de loop der tijd, als we vast houden aan oude regels ben je ook niet goed bezig.

en het is nog steeds 5m, dus nog steeds niet echt stayeren. Als je mensen "in je wil hebt" , moet je maar harder gaan rijden en ze lossen big_smile of een andere tactiek gaan toepassen. Wedstrijdverloop heb je toch niet in de hand en de ene keer rij je dus heel braaf met niemand in het zicht en om je heen, en wellicht een andere keer rij je wel op 5m van iemand, en heb je misschien ietsje voordeel....

Ik zelf vind 5m prima, je moet nog steeds zelf fietsen en je vangt nog steeds wind....

en trouwens, als je echt stayert, heeft de gene voorop ook voordeel aerodynamisch gezien... (ok, niet zo veel als die gene erachter.. tongue)

maar goed, ik heb 3 wedstrijdjes erop zitten, maar heb geen problemen met de 5m regel.

13

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

en het is nog steeds 5m, dus nog steeds niet echt stayeren. Als je mensen "in je wil hebt" , moet je maar harder gaan rijden en ze lossen  of een andere tactiek gaan toepassen

sad

Wat ben jij een *piep*.

Dus als iemand in je wiel gaat zitten is het niet de verantwoordelijkheid voor de stayeraar maar voor degene die zich de ballen uit z'n broek trapt?
Als iemand bij je inbreekt moet je maar betere sloten op je deur zetten. Als iemand je in elkaar slaat had je maar weg moeten lopen mad

Ik vind je gedachtengang wel erg bagatelliserend.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

14 Laatst bewerkt door de_onno (04-06-07 14:28:36)

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

hahahaha

wat een vergelijkingen big_smile
als je een inbreker hebt zou ik inderdaad gaan nadenken over andere sloten of beveiliging, en
en zoals ik al zei big_smile moet je misschien harder gaan fietsen zodat er niemand blijft stayeren, dus niet weglopen, maar zoregn dat je niet geslagen kan worden hahahaha

maar goed, genoeg gekheid op het spreekwoordelijke stokje,

ik zelf heb geen problemen met stayeren en dus ook niet met de 5m regel. Gewoon 5 (7) meter afstand houden en blijven fietsen met z'n allen.

PS het is wel typisch dat de stayer discussie al jaaaaaaaren duurt en nog steeds iederen altijd fel laat reageren; hier, na een wedstrijd TLN etc...
misschien is het maar beter om het vrij te geven, kunnen we weer gaan trainen ipv discussieren big_smile

LOL

PS2  HJ, wat zijn jouw bevindingen ?

15

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

de_onno schreef:

misschien is het maar beter om het vrij te geven, kunnen we weer gaan trainen ipv discussieren big_smile

LOL

Ha-Ha. Dan kan men dus beter nog alleen maar zwemloopjes organiseren..?

En deze kan ik niet helemaal volgen;

"en trouwens, als je echt stayert, heeft de gene voorop ook voordeel aerodynamisch gezien... (ok, niet zo veel als die gene erachter.. tongue)"

Nu zal dat wel aan mij liggen, dus leg het even uit?

Cesar

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

16 Laatst bewerkt door de_onno (04-06-07 18:01:29)

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

Cesar schreef:

dus leg het even uit?

de luchtstroming om je heen als je fiets is beter wanneer er iemand direct achter je fietst, de stroming laat dan niet direct los en blijft langs de volgende persoon stromen. Zodoende is wanneer men in peleton goed achterelkaar fietst het ook een (zeer) klein voordeel voor diegene die voorop fietst....
PS losgelaten stroming zorgt voor weerstand.
Dit voordeel is overigens natuurlijk vele malen kleiner dan diegene die stayert, maar vond het toch noemens waardig smile

Van het zelfde laken een pak:
als je je benen aan de voorkant niet zou scheren maar daar dus een ruwer oppervlak zou creeren, krijg je direct ene turbulente stroming om je been heen, die langer blijft aanliggen, en zodoende voor minder kan zorgen.. (beetje het schaatstrip / haaienpak idee)

big_smile

maar goed, ik ga trainen... big_smile

17

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

"Mooi" plaatje van het NK van afgelopen zondag dat ik tegenkwam;

http://sbdn.fotopic.net/p41957081.html

Best zonde dan als je goed kunt fietsen en aan het eind van de wedstrijd alles zo dicht bij elkaar ligt...

Cesar

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

18 Laatst bewerkt door willem (06-06-07 08:43:48)

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

de_onno schreef:

en trouwens, als je echt stayert, heeft de gene voorop ook voordeel aerodynamisch gezien...

Ik had hier laatst een discussie over met iemend, hij kwam met de wet van newton: actie=-reactie iedere kracht heeft een tegenovergestelde kracht..

dus als jij achter mij fietst zo het voordeel dat jij hebt door mij extra geleverd moeten worden. De trekkracht aan jou trekt als het ware ook aan mij maar dan naar achteren gericht.


nou weet ik ook wel dat dit verhaal hier niet opgaat omdat we niet over echte krachten praten en dit onder de earodimamica ofzo zal vallen maar vond het toch een leuke theorie en wilde hem toch met jullie delen wink

19

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

de_onno schreef:

PS2  HJ, wat zijn jouw bevindingen ?

Ik vind dat de nieuwe 5m-regel het stomste is wat je kunt bedenken als triathlon-bobo/bestuurslid of wat dan ook maar.
Mijn bevindingen in de parktijk?
-Duathlon Groningen; op een kort, bochtig parcours werkt de regel voor geen meter.
-Heerenveen; zeer frustrerend
-Nieuwkoop; helaas was het 'feestje' na een kilometer of 2 fietsen voorbij. 

Ik heb Bert Flier al eens horen (lezen) zeggen dat je al voordeel hebt als je op 10m van iemand fietst, dat je als bond dan vervolgens de stayerafstand nog verder gaat inkorten vind ik onbegrijpelijk. Zoals je afgelopen zondag hebt kunnen zien werd de wedstrijd beslist tijdens het lopen en was het fietsen niet meer dan een soort veredelde ploegentijdrit en werden er nagenoeg geen verschillen gemaakt tijdens het fietsen.
Bij OD elite wedstrijden mag er wel gestayerd worden; op verkeersvrije, vaak selectieve fietsparcoursen is dit geen enkel probleem. Het is een kwestie van smaak, maar het heeft ook wel wat. Dat op de OD gekozen is voor het vrijgeven van stayeren is misschien te vatten onder het 'evolueren' van een sport zoals Onno ook aanhaald in zijn 'betoog', en heeft er mede voor gezorgd dat 'we' een olympische sport zijn.

Echter, triathlon is meer dan de OD, en daar gelden andere regels...
Ik denk dat 1 van de bijzondere dingen aan triathlon is, dat je drie onderdelen bijna perfect moet beheersen wil je een wedstrijd winnen. Daarnaast is het eigenlijk gewoon heel simpel; diegene die over de drie onderdelen gemiddeld het sterkste is, die wint de wedstrijd, bij triathlon geen ploegenspel, ingewikkelde tactieken of doortrapte trucjes om een wedstrijd te winnen.
De regel dat het fietsonderdeel bij wedstrijden over de kwart, midden en hele afstand als individuele tijdrit moet worden afgelegd is 1 van de grondeigenschappen van de triathlonsport, zoals de zwart/witte strepen een grondeigenschap is van een zebra. Verliest de zebra als gevolg van een evolutionair proces zijn strepen dan is het geen zebra meer, maar een wild ezelachtig dier.
Door de stayerafstand in te korten verander triathlon over langere afstanden in een sport met een geheel ander karakter waarin hele andere vaardigheden nodig zijn om de sport te beheersen.

In de praktijk zal de 5m-regel ook voor veel problemen zorgen voor de mensen die ervoor moeten zorgen dat de wedstrijd eerlijk verloopt. De sportbobo's hebben het de juryleden behoorlijk moeilijk gemaakt; 10m is al lastig te controleren; 5m helemaal. Daarnaast zal het veld sneller dicht bij elkaar liggen waardoor er veel meer te controleren is voor de jury.

Ik heb dit topic vooral geopend om eens te peilen wat de meeste mensen van deze nieuwe regel vinden. Mocht het zo zijn dat het grootste gedeelte het een slechte regel is, dan moet er wat gebeuren. De sport is immers van ons; 'de atleten', en niet van het bestuur van de NTB, niet van het bestuur van de ITU, en ook niet van het bestuur van de WTO.
Jammergenoeg hebben veel mensen een redelijk onverschillige kijk op de gang van zaken...
'Ach ja, het is nou eenmaal niet anders...'
'Ja, m'n buurman doet het ook...'
'Pff, het zal mijn tijd wel duren...'

Mzzls
HJ

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

20

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

Net als in de politiek, zijn de hardste klagers de grootste hypocrieten.
Natuurlijk scheelt het of je 10 of 5 meter achter iemand fietst.
Maar 5 meter is nog steeds niet vast in het wiel zitten, wat echt een hoop scheelt!

Ik heb dit jaar alleen Ter Aar nog maar gedaan, maar je zag het op het parcours en je ziet het overal aan de tussentijden.
Bijna iedereen profiteerd ervan!
Want zeg nou eerlijk, als de beentjes zwaar worden pikken we dan niet allemaal even dat wieltje.....

Ik heb er zelf niet zo heel veel problemen mee, zolang het maar zo'n 5 meter is EN die persoon dat niet 40 km(of meer) lang doet!
Netjes je werk doen dus en niet alleen profiteren.

Bij wielklevers moet ik altijd spontaan mijn neus snuiten;)

21

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

bestaat er vanuit de bond nog iets van terugkoppeling of iets dergelijks? Over het algemeen zijn er volgens mij weinig mensen die blij zijn met de nieuwe regel. (Ik heb nog niemand horen zeggen dat het een verbetering is!!!) Dus alleen neutraal of een verslechtering??? op zo'n moment zou er bij de bond toch ook iemand moeten zijn die zich dan achter zijn oren krabt en moet durven toegeven dat het misschien toch niet zo'n goed idee was.

Want waarom is het eigenlijk veranderd??

22

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

Het is veranderd om bij de ITU aan te sluiten.

Ik, persoonlijk, vind de nieuwe regel een verslechtering. Maar grootste factor blijft nog altijd de atleet zelf. Er zijn er genoeg die er totaal geen moeite mee hebben 40km lang bij iemand in het wiel te hangen.
Neus snuiten of even de keel schrapen is een goede remedie tegen al te enthousiaste plakkers. Maar het blijft vervelend.
Als er dan ook nog eens juryleden zijn die niet willen/durven optreden, of die zelf de regels niet helemaal helder hebben (bv degene die op kop van het groepje fietst ook langs de kant zetten!!! What the hell is that about.)
ja dan blijft het een eeuwig discussiepunt.
En vrijgeven helpt ook niet want dan kun je bij iedere wedstrijd 6 ambulances langs de kant zetten ;-)

Zo en nu ga ik lekker voetballen ;-)

23

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

5 meter ... aha!!!!! Zondag in Nieuwkoop mocht je op 5m zitten, maar de scheids wist dat volgens mij zelf niet, want er konden tussen mij en de andere atleet 3 fietsen tussen en nog was hij aan het zeiken over te dicht op elkaar rijden.:mad:
Ik vond het fietsparcours overigens best gevaarlijk; veel auto's. Verder vind ik het ongelofelijk wat Yvonne van Vlerken heeft gepresteerd. Haar looptijd was maar 3 minuten langzamer dan die van Dennis Looze. Ze was 16de overall!!!!!!! Ongelooflijk:/

24

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

Met de nieuwe 5m regel zullen de verschillen tussen mannen en vrouwen ook afnemen...

Al heb ik zo'n vermoeden dat je dit niet bedoelt met jouw bijdrage wink

25

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

Kijk effe op triathon tv naar de wedstrijd in Nieuwkoop . Daar heeft de commentator , en de winnaar  het ook over groepen fietsers .  Heb weinig jury gezien   1x  die jongen die in mijn wiel zat  mocht effe stoppen  HA HA  de lul in zijn paarse pakkie !
Had al wat gespugd enzo  maar hij snapte het niet .
5mtr  waardeloos  soms denk ik er wel eens over om er mee te stoppen !
Rapido  is tegen stayeren  en doet dit ook echt nooit !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  er op en erover kan dit niet dan op afstand blijven .
En wat betreft het fietsparcours voor een NL kampoenschap  had het wel verkeersvrij mogen zijn .

triathlon is 3 x beter