51

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

le Coq schreef:

@HJ, nog gefeliciteerd met je overwinning bij onze Oosterburen. Hej d'r nog wat bier en bokworsten ingegooid om de overwinning te vieren?

Tuurk.
't Bier was gratis.
Mzzls
HJ

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

52

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

Hallo allemaal,

'k was gister als supporter bij het NK Duathlon. Met 28 rode kaarten:o leek het mij wel eens tijd om dit topic te 'reactiveren'.
Er zijn ongetwijfeld genoeg menigingen.

Mzzls
HJ

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

53

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

Goed optreden van de jury maar er waren nog genoeg fietsers die zich niet aan de 10 mtr regel hielden en met name de top 3 die reden veel minder dan op 10 mtr afstand van elkaar,terwijl er een motor langs reed
Wat voor mij betreft moeten de regels ook voor de "toppers"gelden.
Ik ben van mijn mening wil men het stayerprobleem oplossen waar het niet mag dan is er maar een regel
diskwalificeren,moet je eens kijken hoe snel dit probleem wordt opgelost

54

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

Hans van Vlijmen schreef:

Goed optreden van de jury maar er waren nog genoeg fietsers die zich niet aan de 10 mtr regel hielden en met name de top 3 die reden veel minder dan op 10 mtr afstand van elkaar,terwijl er een motor langs reed
Wat voor mij betreft moeten de regels ook voor de "toppers"gelden.
Ik ben van mijn mening wil men het stayerprobleem oplossen waar het niet mag dan is er maar een regel
diskwalificeren,moet je eens kijken hoe snel dit probleem wordt opgelost

Is het een 'slip of the tongue' dat je het nu over 10m hebt, of ben je nog niet helemaal op de hoogte van de nieuwe 5m-regel. In dat geval kan ik me voorstellen dat je veel stayerende atleten hebt gezien.

Ja, ik denk ook dat een strenge handhaving van de regels tot minder stayergedrag leidt in wedstrijden. Ik heb de indruk dat hier en daar wel steeds meer juryleden rondlopen die de regels strak toepassen; Stayeren is diskwalificatie, vermeend stayeren is een waarschuwing.
De jurycursus zou tegenwoordig wel minder onder het adagium van 'jureren is een spel tussen de atleet en het jurylid' plaatsvinden. Gedogen is prima, maar niet binnen de sport.

Welterusten.

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

55

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

Dat wist ik niet maar net zo als in Nieuwkoop destijds waren er in Oss nog genoeg atleten die zelfs wiel aan wiel reden en dat is toch wel iets minder afstand houden dan 5 mtr
Voor een eerlijk verloop van de wedstrijden is volgens mijn mening 10 meter afstand houden net zoals in de Ironmanwedstrijden de enige optie
In Nieuwkoop 2007 was ook voor het eerst de 5 meter regel en je ziet wat er gebeurt,complete groepen die samen fietsen en dan ben je als betere fietser kansloos want wegrijden in zo'n groep "forget it"

56

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

Kijk eens op de website van de wedstrijd en klik eens op algemeen en zie deze regel die ik van de website gehaald heb
Het was voor mij geen slip off the tongue,misschien daardoor werden er zoveel kaarten uitgedeeld omdat de meeste deelnemers dachten dat het de 5 meter regels was
Ondertaande tekst is gekopieerd van de website van de wedstrijd
Het is verboden om te stayeren. Onder stayeren dient te worden verstaan het voortdurend handhaven van een afstand van minder dan 10 meter tussen twee deelnemers. Bij vermeend stayeren zal men zelfstandig zijn straf in de strafbox bij de uitgang van het parc fermé uit moeten zitten. Bij het niet uitzitten van zijn straf zal er een straftijd bij de eindtijd opgeteld worden.  Regels met betrekking tot stayeren en straftijden zijn te vinden op de te van de NTB.

57

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

Hans van Vlijmen schreef:

Kijk eens op de website van de wedstrijd en klik eens op algemeen en zie deze regel die ik van de website gehaald heb
Het was voor mij geen slip off the tongue,misschien daardoor werden er zoveel kaarten uitgedeeld omdat de meeste deelnemers dachten dat het de 5 meter regels was.

Bij de start werd duidelijk genoemd dat de 7/5 meter stayerregel van toepassing was!

Maar ik was een van die 28 man die een rode kaart kreeg maar dat ging totaal nergens over...

Ik zat op 4-5 meter achter-voorwiel en we hadden net een stuk parcours met een aantal bochten gehad. Kwam er een motorrijder naast rijden, direct rood: geen waarschuwing en geen stop&go. Ik wist niet wat die rode kaart betekende dus ik moest eerst 4 keer aan dat ntb-figuur vragen wat rood nou eigenlijk betekende voordat ik antwoord kreeg. Ik heb de wedstrijd nog wel afgemaakt maar was wel flink gedemotiveerd.

Direct rood bij wiel aan wiel stayeren kan ik me nog wel voorstellen maar wat er in Oss gebeurde was werkelijk te gek voor woorden, al die diskwalificaties zijn uitgedeeld door 1 jury lid en de gehele top 20 van de wedstrijd hebben ze overgeslagen want daar reden ze minstens zo op elkaar als ik op mijn voorganger.

Na de wedstrijd bleken ze dat gedaan te hebben omdat er "te weinig jury motoren waren..." zoals het NTB juryhoofd me vertelde na de wedstrijd. De top 2 van de wedstrijd reden kop over kop op 5 meter en de 2 achtervolgende groepen reden ook op 4-5 meter van elkaar maar als ze daar direct rode kaarten gaan uitdelen krijgen ze teveel gezeik denk ik...

Mijn beeld van de Nederlandse Triathlon Bond en hun juryleden wordt wederom bevestigd en protest aantekenen voor 25 euro, "dat verlies je gegarandeerd" wist het juryhoofd me bij voorbaad al te vertellen... Wat een prutsers!:o

58

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

Onderstaande maakte de NTB vandaag bekend via haar website:

NTB past m.i.v. 2008 regelgeving voor stayerafstand aan
De Triatlonraad van de Nederlandse Triathlon Bond is dinsdag unaniem
akkoord gegaan met het voorstel om met ingang van 2008 de definitie
van de stayerzone aan te passen naar `een rechthoek van 12 bij 3
meter'. Daarmee wordt gehoor gegeven aan de wens van veel atleten,
organisaties en wedstrijdofficials om terug te keren naar de `oude
regelgeving' op dit gebied. De in 2007 op basis van de internationale
regelgeving aangepaste stayerafstand wordt hiermee in 2008 weer min of
meer terug gebracht naar de tot en met 2006 geldende afstand van 10 meter.

Tot 2007 stond in het Nederlandse wedstrijdreglement dat de afmetingen
van de stayerzone een rechthoek van 10 meter lang en 2 meter breed
bedroeg. Het centrum van de 2 meter werd daarbij gemeten van de
achterkant van het achterwiel. In 2007 werd dit aangepast naar een
rechthoek van 7 meter lang bij 3 meter breed. Het midden van de
voorste lijn van 3 meter werd daarbij gemeten vanaf het voorste punt
van het voorwiel.

De nieuwe stayerzone bleek echter zodanig verkleind (effectief slechts
5 meter tussen het achterwiel van de voorste atleet en het voorwiel
van de achterste atleet) dat atleten een ongewenst voordeel van elkaar
genoten en officials dit voordeel onvoldoende konden beoordelen. Ook
bleek de ITU tijdens internationale evenementen reeds toestemming tot
uitzondering op deze regel te verlenen. Tijdens het WK in Lorient
(Fra) werd de stayerzone bijvoorbeeld aangepast naar 10 bij 3 meter en
in een aantal ons omringende landen bleek de wijziging in de
internationale regelgeving geheel niet te zijn doorgevoerd.

Voor nationale wedstrijden (die vallen onder de NTB-regelgeving) wordt
m.i.v. 1 januari 2008 in artikel E.2.3.a. van het wedstrijdreglement
de "7" te vervangen door "12". Vanwege het feit dat het meetpunt in
het oude reglement een andere is dan in het nieuwe reglement kan
hierdoor de verdere tekst van het artikel hetzelfde blijven. Effectief
zal de afstand tussen de voorste atleet en de daarachter rijdende
atleet hiermee maximaal ca. 10,5 meter bedragen.

Voor internationale evenementen die in Nederland worden gehouden zal
de ITU gevraagd worden dispensatie te verlenen op het betreffende
artikel, zodat bij deze wedstrijden ook bovenstaande definitie
gehanteerd kan worden. Aan de ITU zal tevens verzocht worden om op het
eerstvolgende congres deze regelwijziging te agenderen, zodat deze ook
voor de internationale reglementen kan gaan gelden

59

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

eindelijk...

60

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

:|wat en gedoe weer, het ene jaar meter eraf, andere jaar meter erbij, zo wordt het niet duidelijker....

De bonden moeten eens goed nadenken (en wellicht meer overleg van te voren met atleten) en een duidelijke lijn trekken en vast houden. Regels die ieder jaar veranderen zorgen alleen maar voor meer verwarring en frustatie in mijn ogen.

Maar goed, gezien alle discussie op oa dit forum zullen de meeste wel erg blij met deze beslissing zijn en zal deze wijziging wel goed komen....

61

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

Goed voor het principe van de tijdrit...

Mooie discussie was dit wel by the way. Nu kijken of het handhaafbaar is, ook in de middenmoot waar ik normaal verkeer... Maar dat was met 5 meter natuurlijk niet anders.

62

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

Vind het wel een goede zaak, hoor. 10m is in ieder geval duidelijker dan die 5m die er nu overbleef. Is 10m niet precies de afstand die je buiten schot houdt als je voorganger zijn neus leeg snuit?! ;-)
Kan iedereen voor zich dat een beetje mooi inschatten.

63

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

In snot zitten wel veel mineralen!

64

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

Dit weekend heb ik de Halve van Leuven gedaan ipv Nieuwkoop.
Respect voor de Belgische jury!
In het 2e groepje kwam ik uit het water. Ik begon relatief rustig op de fiets en na de aanrijroute kwamen in de eerste fietsronde de eerste Belgische brommers aansluiten en zo ontstond een groepje van 3-4 man. Meteen vanaf het onstaan van dit groepje is er continu een motor met jury bij de groep gebleven. Later werd de groep groter en toen kwam er ook een tweede motor bij. Bij de kopgroep van 4-5 man die voor ons ontstond zat ook continu een jury motor.
Op de eerste motor in onze groep zat een belgische madame met een doordringende krijsstem, een fluitje in de hand en de kaarten in het zicht. Mooi om te zien al die fietsbeulen samen, maar het vrouwke was de baas. Zodra iemand te dicht op z'n voorganger zat, kwam madame er meteen naast en dan begon ze meteen te fluiten en krijsen. Op een jury-tactisch moment heeft ze 1 kaart getrokken en daarna was iedereen weer braaf. Ze had ook het inzicht om op de beklimmingen geen waarschuwingen uit te delen en pas weer na de afdalingen te beginnen met dirigeren.
Het was een mooi voorbeeld hoe je moet jureren. Streng maar rechtvaardig en wederzijds respect.

Hoe was dit in Nieuwkoop dit jaar?

65

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

Le Coq,

Omdat ik gefietst heb als onderdeel van een Trio in Nieuwkoop heb ik geen goed beeld van wat zich in de 'middenmoot' heeft afgespeeld omdat de trio's later met zwemmen waren gestart en ik dus heellll erg ver achterin het veld startte met fietsen.

Dit had tot gevolg dat ik enorm veel mensen heb ingehaald uit de achterhoede. Het viel me op dat al deze atleten enorm netjes reden!! Ik heb het idee dat ze dat ook zonder de goed aanwezige jury hadden gedaan. Afstanden tussen de fietsers waren steeds ruim en het was duidelijk dat de achterhoede gewoon een nette wedstrijd wilden rijden. Er is van alle atleten die ik gepasseerd heb niet eentje in mijn wiel gaan hangen en dat is vrij uniek en een teken dat we de goede kant opgaan!!

In mijn derde ronde is er wel een groep voorbij gekomen. Beetje treurig om te zien hoe de laatste man constant achterom zat te kijken om de jury motor tijdig te zien aankomen. Tja, Bas Diederen is ook voorbij gekomen...gewoon alleen....oersterk en aan de meet verrrrrrrrr voor de stayeraars!!!

Jury was mi goed aanwezig maar ik krijg de indruk dat zij een stuk eigen wedstrijd ervaring missen soms. Een teamgenoot van mij waarvan ik zeker weet dat hij de regels hanteert kreeg een stop and go omdat hij op 1 van die enorm lullige 'hoogte verschilletjes'  die in het parcours van Nieuwkoop zitten iets te dicht naar iemand toe reed......tja, hij heeft zich niet druk gemaakt en dat siert hem maar het is natuurlijk geen sterke actie van het betreffende jury lid.

ps: het 'onderwerp' van deze topic klopt niet helemaal...maar vooruit...:)

66

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

Mijn ervaring in Nieuwkoop (2e "fietsgroep"); goed! 80 km samen met Vasseur en Huisman gefietst maar ik vond dat er erg netjes afstand werd gehouden. Toen er na 70 km nog een mannetje of 6-7 aansloot werd er nog steeds vrij netjes gereden vond ik, alleen op de laatste dijk met de wind op kop werd op het randje gereden. Wel weinig jury gezien, 1 keer welgeteld!

Ciao

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

67

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

Ik heb wel veel jury langs zien rijden en ook langs het parkoers zien staan maar er werd idd keurig volgens de regels gereden. Ook tijdens het lopen werd door de NTB gecontroleerd dat er niet werd afgesneden maar netjes rond de pilonnen werd gelopen. Topwedstrijd en top georganiseerd.

68 Laatst bewerkt door Hans van Vlijmen (04-06-08 13:31:18)

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

In tegestelling tot vorig jaar is dit jaar bij het fietsen netter gereden en bijna niet gestayerd
Ik begon met fietsen rond plaats 95 en ik heb de 81 km helemaal alleen gefietst want niemand kwam mij voorbij
Het enige minpuntje is,werd opgehouden door een groep van een man of 10 die 2 aan 2 aan het fietsen waren en ondanks roepen lieten ze mij er niet langs
Toen de groep op een rij ging rijden ben ik hard voorbij gereden hun niet de mogelijk geven om in mijn wiel te kunnen zitten
Verder vind ik kwaliteit van sommige stukken van het fietsparcours niet wedstrijdwaardig want overal lagen bidons,reservespullen of tubes langs de weg zelfs een mooie zonnebril
Ik verloor het netje van drinkbidon die aan mijn tijdritstuur was gemonteerd zo raakte ik heel snel door mijn drinken heen en een bidon achter die ik zelfs had vast gezet met in elastiek in de houder raakte ik ook in de eerste ronde kwijt
Dit soort calamiteiten kunnen het verdere wedsrijdverloop danig beinvloeden ( vochttekort )
De organisatie en de vele vrijwilligers waren top en die wil ik ook van harte bedanken