1

Onderwerp: Beste voeding voor sporters, koolhydraten of vet?

http://www.umcg.nl/EN/corporate/Departm … rters.aspx

Interessant artikel, ter info.
Jammer dat de onderzoeken er niet bij gelinkt staan, want veel onderzoeken zijn niet evidence based kwa opzet.

2

Re: Beste voeding voor sporters, koolhydraten of vet?

Ook al te zien wie het onderzoek betaald heeft.

3

Re: Beste voeding voor sporters, koolhydraten of vet?

Ik vind die discussies over vetten/koolhydraten/eiwitten hoe wat wanneer en hoeveel altijd wel geestig. Als je gevarieerd eet, niet te veel voorverpakte voeding en een klein beetje etiketten leest van de voorverpakte voeding die je wel eet dan krijg je alles in de juiste hoeveelheden en verhoudingen binnen is mijn idee.

Het verhaal van die 30000 kilocalorieën vet vind ik altijd onzinnig, alsof je die allemaal gaat gebruiken. Dan ben je hartstikke dood. Volgens mij is het al voldoende bewezen dat weinig koolhydraten eten het meest stomme advies is wat je duursporters kan geven.

4

Re: Beste voeding voor sporters, koolhydraten of vet?

Maca944 schreef:

Ik vind die discussies over vetten/koolhydraten/eiwitten hoe wat wanneer en hoeveel altijd wel geestig. Als je gevarieerd eet, niet te veel voorverpakte voeding en een klein beetje etiketten leest van de voorverpakte voeding die je wel eet dan krijg je alles in de juiste hoeveelheden en verhoudingen binnen is mijn idee.

Het verhaal van die 30000 kilocalorieën vet vind ik altijd onzinnig, alsof je die allemaal gaat gebruiken. Dan ben je hartstikke dood. Volgens mij is het al voldoende bewezen dat weinig koolhydraten eten het meest stomme advies is wat je duursporters kan geven.

Ja, en volgens mij is die Noakes inmiddels ook al zo controversieel dat het mij verbaast dat ze die aan de universiteit uitnodigen. Maar dat is dan ook wel weer lef. Of - die Esther Nederhof zit bij de afdeling psychiatrie, zie ik  wink

Louise

5 Laatst bewerkt door Dennis Florussen (16-09-15 11:48:29)

Re: Beste voeding voor sporters, koolhydraten of vet?

Maca944 schreef:

Ik vind die discussies over vetten/koolhydraten/eiwitten hoe wat wanneer en hoeveel altijd wel geestig. Als je gevarieerd eet, niet te veel voorverpakte voeding en een klein beetje etiketten leest van de voorverpakte voeding die je wel eet dan krijg je alles in de juiste hoeveelheden en verhoudingen binnen is mijn idee.

Het verhaal van die 30000 kilocalorieën vet vind ik altijd onzinnig, alsof je die allemaal gaat gebruiken. Dan ben je hartstikke dood. Volgens mij is het al voldoende bewezen dat weinig koolhydraten eten het meest stomme advies is wat je duursporters kan geven.

Vet vs Koolhydraten, het blijft een strijd (we spreken wel van onverzadigde vetten) maar wie hier gaat winnen zal de komende decennia niet beslist worden.
Bij mij in mijn loop groep was deze discussie ook een paar jaar geleden door een artikel over Sportvasten. Om een lang verhaal wat in te korten, heb ik me als "vrijwilliger" 10dagen sportvasten opgelegd, (je moet wat als trainer). (www.sportasten.nl)
En eindresultaat,
*nog iets afgevallen, (kon niet veel meer af),
*sneller geworden,
*praktische niet echt vol te houden na het vasten, ik neem nl boterhammen mee naar het werk (ipv een bak vol groenten ed)
*Voor duursport raad ik het niet aan, uiteindelijk kom je koolhydraten te kort (ook door boven genoemd probleem)
*paar keer kramp in mijn benen tot achter mijn oren, daarvoor nooit gehad.
*een loper van mijn groep heeft onlangs ook een kuur gevolgd en is ook te lang blijven hangen in het koolhydraat arm denken, (en ik had hem thans gewaarschuwd  sad ) en hij heeft een blessure (hamsting) opgelopen, en onze masseur (wist niets van zijn kuur af) vroeg zich af waarom zijn spieren zo "schraal" aanvoelden. Dus......

MIJN conclusie ( niet wetenschappelijk onderbouwd, maar puur uit ervaring)
Vet zou het kunnen winnen, maar zonder koolhydraten kunnen we (duursporters) echt niet het zou misschien te vervangen zijn door anders te eten maar dat blijft praktische lastig (en duur).

Zover mijn inbreng,

Pijn is maar voor even, roem voor eeuwig

6

Re: Beste voeding voor sporters, koolhydraten of vet?

Dennis Florussen schreef:
Maca944 schreef:

Ik vind die discussies over vetten/koolhydraten/eiwitten hoe wat wanneer en hoeveel altijd wel geestig. Als je gevarieerd eet, niet te veel voorverpakte voeding en een klein beetje etiketten leest van de voorverpakte voeding die je wel eet dan krijg je alles in de juiste hoeveelheden en verhoudingen binnen is mijn idee.

Het verhaal van die 30000 kilocalorieën vet vind ik altijd onzinnig, alsof je die allemaal gaat gebruiken. Dan ben je hartstikke dood. Volgens mij is het al voldoende bewezen dat weinig koolhydraten eten het meest stomme advies is wat je duursporters kan geven.

Vet vs Koolhydraten, het blijft een strijd (we spreken wel van onverzadigde vetten) maar wie hier gaat winnen zal de komende decennia niet beslist worden.
Bij mij in mijn loop groep was deze discussie ook een paar jaar geleden door een artikel over Sportvasten. Om een lang verhaal wat in te korten, heb ik me als "vrijwilliger" 10dagen sportvasten opgelegd, (je moet wat als trainer). (www.sportasten.nl)
En eindresultaat,
*nog iets afgevallen, (kon niet veel meer af),
*sneller geworden,
*praktische niet echt vol te houden na het vasten, ik neem nl boterhammen mee naar het werk (ipv een bak vol groenten ed)
*Voor duursport raad ik het niet aan, uiteindelijk kom je koolhydraten te kort (ook door boven genoemd probleem)
*paar keer kramp in mijn benen tot achter mijn oren, daarvoor nooit gehad.
*een loper van mijn groep heeft onlangs ook een kuur gevolgd en is ook te lang blijven hangen in het koolhydraat arm denken, (en ik had hem thans gewaarschuwd  sad ) en hij heeft een blessure (hamsting) opgelopen, en onze masseur (wist niets van zijn kuur af) vroeg zich af waarom zijn spieren zo "schraal" aanvoelden. Dus......

MIJN conclusie ( niet wetenschappelijk onderbouwd, maar puur uit ervaring)
Vet zou het kunnen winnen, maar zonder koolhydraten kunnen we (duursporters) echt niet het zou misschien te vervangen zijn door anders te eten maar dat blijft praktische lastig (en duur).

Zover mijn inbreng,

Ik heb niet zo lang geleden eens een documentaire gezien over een experiment waarbij een identieke tweeling de een voornamelijk een  koolhydraatrijk menu gedurende enkele weken kreeg toegdiend en de ander alleen vetrijk menu. Aan het eind van het experiment moesten ze een berg opfietsen. Het gewicht was bij beiden min of meer onveranderd, maar degene die de koolhydraatrijke maaltijden had gegeten won met overmacht de fietsproef....

Tav van sportvasten heeft het noc.nsf een notitie geschreven:
http://www.nocnsf.nl/cms/streambin.aspx?documentid=6146