1

Onderwerp: ICAN Amsterdam 2016

Hoi iedereen,

ik heb net het hele onderwerp van de ICAN 2015 doorgelezen en kwam tot de conclusie dat de meesten van jullie het een beetje ongeorganiseerd vonden en niet echt een aanrader. Ik had deze triathlon op het lijstje staan voor mijn eerste triathlon en dan de OD. Ik twijfel nu of ik niet beter een IM 70.3 in september 2016 kan doen. Wat raden jullie aan?

2 Laatst bewerkt door Basv (24-09-15 19:59:39)

Re: ICAN Amsterdam 2016

EB86 schreef:

Hoi iedereen,

ik heb net het hele onderwerp van de ICAN 2015 doorgelezen en kwam tot de conclusie dat de meesten van jullie het een beetje ongeorganiseerd vonden en niet echt een aanrader. Ik had deze triathlon op het lijstje staan voor mijn eerste triathlon en dan de OD. Ik twijfel nu of ik niet beter een IM 70.3 in september 2016 kan doen. Wat raden jullie aan?

Ik heb dit jaar de half distance gedaan als mijn eerste halve. Er moet heel veel veranderen wil ik ooit nog meedoen aan die wedstrijd. Met de inschrijfkosten die ICAN rekent (150 euro voor een halve, 65 voor een OD) vind ik dat je kwaliteit mag verwachten en dat was afgelopen jaar niet echt het geval. Het parcours viel na alle beloften (zwemmen in het Ijsselmeer, lopen in het Vondelpark) natuurlijk al tegen, maar het loopparcours bleek op de dag zelf ook nog eens veranderd te zijn in een heen- en weerparcours op een slechte, bolle klinkerweg. Daarnaast was ook de bewegwijzering op het fietsparcours belabberd (verschillende routes voor OD en halve, niet goed aangegeven) en was het één groot stayerfestijn. Verzorging op het parcours was wel goed, dat mag ook gezegd worden.

Ik zou je aanraden om lekker een andere, kleinschaligere en waarschijnlijk stukken goedkopere kwart of OD te zoeken. Ik heb afgelopen jaar Weert gedaan, die valt volgend jaar in de tweede week van juni en dat is een perfect georganiseerde wedstrijd. Maar er zijn nog heel veel andere goede wedstrijden, dus kijk vooral wat voor jou qua plek en datum uitkomt en check de ervaringen daarover op het forum  smile

Overigens zou ik je afraden om als allereerste wedstrijd een 70.3 te doen. Het is prettig om al eens een kortere afstand gedaan te hebben, al is het maar om gewend te raken aan het combineren van de 3 disciplines en de wissels. Een kwart of OD in juni en eventueel nog een begin augustus lijkt me een prima voorbereiding voor een 70.3 in september!

3

Re: ICAN Amsterdam 2016

Bijv in Augustus OD Veenendaal en dan September 1/2 Almere.

4

Re: ICAN Amsterdam 2016

Voor een OD zou ik gewoon een bestaande pakken op de wedstrijd kalender (http://www.ntbinschrijvingen.nl/kalender.asp). Eventueel checken hoeveelste editie het is. Hoe langer ze bestaan, hoe minder kinderziektes. Zijn ook een stuk goedkoper.

Persoonlijk ontwijk ik nieuwe wedstrijden. Iets groots goed organiseren kost gewoon wat ervaring, dus dat de ICAN Amsterdam tegen viel. Tja dat was te verwachten...

5

Re: ICAN Amsterdam 2016

Als eerste triathlon zou ik kiezen voor bijvoorbeeld Huizen of de Duin triathlon in Almere, deze zijn nog vroeg in het seizoen (juni).
Dan kijken hoe het bevallen is en dan een gewonen 1/2 in NL kiezen.

6

Re: ICAN Amsterdam 2016

@EB86

Ik ben het niet eens met alle negatieve geluiden. Er zijn qua organisatie zeker zaken die verbeterd kunnen worden. Maar het is te makkelijk om op alle slakken zout op te leggen. Waar wel ruimte in zit;
*Niet adverteren met een parcours wat je niet kunt waarmaken. Scheelt een hoop teleurstelling mbt dit parcours
*Loopparcours was niet cfm het beloofde op de site. Scheelt ook een hoop teleurstelling mbt het loopparcours
*Fietsronde was niet voor iedereen even duidelijk. Het is je eigen verantwoordelijkheid om de route te bestuderen. Doe je dit dan was er in mijn ogen ook geen verwarring. Ik vond het duidelijk zat.
*Veel stayer gedrag. Stayeren doe je zelf dus hier kun je als triatleet prima iets aan doen. Al is het op een druk parcours niet altijd even makkelijk om het te voorkomen.

ik ben van mening dat het aankomend jaar een stuk beter zal zijn aangezien de organisatie een hoop kritiek over zich heen heeft gehad. Daarnaast zullen een deel van de kinderziektes weg zijn geevalueerd want ICAN is een professionele organisatie en kan zich slechte reclame niet veroorloven. Afgelopen jaar hebben ze zichzelf geen dienst bewezen gezien alle reacties. Ik ben ervan overtuigd dat ze in 2016 dit zoveel mogelijk willen en gaan rechttrekken.

Vwb de kosten: ICAN is nog altijd de helft goedkoper dan IM. Mocht je wat anders zoeken in Nederland: de halve van Terheijen en Leiderdorp zijn prima georganiseerd maar wel voor de helft van de prijs in vergelijking tot ICAN.

7

Re: ICAN Amsterdam 2016

Vandaag net als vorig jaar weer even bij ICAN Amsterdam bij ons achter wezen aanmoedigen (gisteren zelf OD Zeewolde gedaan). Helaas zag ik veel nee-schuddende hoofden omdat de looproute zeer onduidelijk was. Ik ben zelf aan de eerste lopers aanwijzingen gaan geven en heb later enkele verkeersregelaars zo ver gekregen om ook aanwijzingen te gaan geven. Ik ben bang dat meerdere atleten toch verkeerd zijn gelopen. Het parcours was matig afgezet en er waren zeer weinig vrijwilligers/borden/pijlen met aanwijzingen. Bovenal liepen en fietsten hierdoor veel mensen over het parcours.

Later hoorde ik dat het zwemmen vertraagd was door problemen met tijdswaarneming, dit verklaart misschien waarom de tussentijdse metingen niet live eerder getoond. Het parcours van de OD was naar horen zeggen 55km fietsen en het lopen juist korter.

Ik wil niet te veel zeiken en gun het even een plek op de kalender maar zo'n evenement trekt zo veel buitenlanders en dan schaam ik me gewoon als de organisatie zo veel te wensen over laat. Ook als NTB zou ik meer tijd besteden aan de kwaliteit van evenementen en hier een bepalende rol in nemen.

Slechts de mening van een betrokken toeschouwende triatleet die bewust dit event heeft vermeden. Hopelijk hebben veel deelnemers wel genoten van de wedstrijd en de entourage :-)

8

Re: ICAN Amsterdam 2016

Ik lees op FB ook een en al ellende over de wedstrijd...atleten die 1, 2 of 3 rondes liepen, mensen die verschillende afstanden hebben gefietst, zwemtijden die 11 min afweken van de zelfgeklokte tijd... jeetje mina.

Ik ben heelerg benieuwd wie van hier heeft meegedaan en hoe dat is gegaan?
Het komt nu over op een dramatisch slecht georganiseerde wedstrijd (wat niet aan de vrijwilligers ligt gok ik zo)

9

Re: ICAN Amsterdam 2016

Heb meegedaan, en heb een fantastische dag gehad, ondanks de organisatie. Ik heb mijn weg prima kunnen vinden qua fietsen en lopen, maar de afstanden waren veel en veel te kort (zie thread: voorspel je prestatie / ICAN Halve.

Kortom: voor training/lol prima om te doen, als doel om echt een officiële tijd neer te zetten: NIET MEEDOEN! Fietsen en lopen allebei veel te kort.

Ik ben echt geen pannenkoek, maar sub 4u haal ik normaal gesproken alleen in mijn (natte) dromen.

10

Re: ICAN Amsterdam 2016

Er waren helaas net als vorig jaar wat slordigheidjes, maar om mee te doen was het een mooie ervaring. Het zwemmen was prima, ik snap niet dat iemand zegt dat daar iets mis mee was.
Het fietsen was 79,2 km volgens mijn accurate Garmin, op het laatst werd de route aangepast omdat van de overheid geen 3 rondes gefietst mochten worden (zo zei men bij de inschrijving), er werden nu 2 iets grotere ronden gereden, maar verder was het redelijk verzorgd en duidelijk. De route was door een prachtig landschap.
Het lopen was een beter parcours dan vorig jaar, nu door het Amstelpark, maar inderdaad te kort, 16,3km, hetgeen mij als matige loper wel goed uitkwam. De laatste kilometer over de prachtige Berlage brug en daarna de laatste paar honderd meter naar de finish waren heel mooi.

Het valt niet mee om in zo'n stedelijk gebied zo'n evenement te organiseren en die kleine probleempjes hebben voor mij de pret echt niet gedrukt.

11 Laatst bewerkt door woes (26-06-16 21:57:55)

Re: ICAN Amsterdam 2016

Ben er niet bij geweest, maar als je nog geen 80 fietst en 16 (!) km loopt, kan je het toch niet als een halve beschouwen? Jammer want je totaaltijd (en inspanning) geeft dan weinig referentie voor een echte halve.

Jammer ook omdat er vorig jaar ook al zoveel verbeterpunten waren, het dit jaar niet beter is geworden.

12

Re: ICAN Amsterdam 2016

Als ik het zo lees waren het meer dan 'kleine probleempjes'. Zeker 16km lopen is gewoon absurd, ik verwacht dat dit de laatste Ican Amsterdam was.

13

Re: ICAN Amsterdam 2016

Ja, en het is ook nogal absurd als mensen verschillende afstanden fietsen en lopen en hebben lopen zoeken en dwalen - die verhalen hoorde ik ook al. Ik dacht ook al: die ga ik dus nooit doen, zo'n zootje.

Louise

14

Re: ICAN Amsterdam 2016

Ik heb beide jaren meegedaan. Vorig jaar was wat rommelig. Dit jaar gewoon slecht en wat mij betreft komt er geen Ican editie meer.

Als slechtste punt van de hele triathlon: T2 was wat rommelig tijdens transitie, maar NA de wedstrijd waren er meerdere uitgangen. De mensen die controleerden of je er met je eigen fiets vandoor ging hebben dit vrij snel opgegeven want het was hopeloos: iedereen kon er aan alle kanten langs. Zelfde met je transitie tassen. Het probleem lijkt me duidelijk als er in het midden van Amsterdam voor een miljoen euro aan fietsmateriaal onbewaakt staat.

Het zwemmen was prima, ik snap niet dat iemand zegt dat daar iets mis mee was.

De olympische afstand startte een half uur later dan gepland. Was niet heel moeilijk om te voorspellen dat het water 20 minuten na de start van de halve afstand nog vol athleten zou zijn. Maar in dit half uur heb ik 3 atleten hard zien vallen bij het uitkomen van het water (grote afstap op scheef liggende houten planken met uitstekende metalen stukken). Hadden ze matten overheen kunnen leggen.

Ik heb ook 300 meter te veel gelopen in het Amstelpark. Er was niemand voor me om te volgen en heb een afslag gemist. Daar sta je dan opeens in een kinderspeeltuin buiten het parcours.

Agh ja, nu weet je weer waarom je bij Iron Man net ietsjes meer betaalt. Heb ik graag over voor een goede organisatie.

15 Laatst bewerkt door thomass (27-06-16 12:02:13)

Re: ICAN Amsterdam 2016

roojoo schreef:

Agh ja, nu weet je weer waarom je bij Iron Man net ietsjes meer betaalt. Heb ik graag over voor een goede organisatie.

Ik heb deze wedstrijd nog nooit gedaan (ook niet van plan) maar in dit argument kan ik me niet echt vinden. Ik doe veelal "lokale" triathlons die wat kleinschaliger zijn (zo'n 150 man per startserie), en daar is alles prima geregeld, en betaal je 15-30 euro voor een startbewijs. Natuurlijk, deze evenementen gaan niet door Amsterdam, maar m.i. is een duidelijk parcours (en de veiligheid daarvan) de hoogste prioriteit van elk sportevenement. De rest is wat mij betreft ondergeschikt daaraan. De hoogte van het inschrijfgeld zou geen excuus mogen zijn voor de meest basale uitvoering daarvan.

16

Re: ICAN Amsterdam 2016

En toch was t leuk! ;-)

17

Re: ICAN Amsterdam 2016

https://runhedwigrun.com/2016/06/27/mur … er-wereld/

Met humor geschreven, maar ondertussen...

18

Re: ICAN Amsterdam 2016

thomass schreef:
roojoo schreef:

Agh ja, nu weet je weer waarom je bij Iron Man net ietsjes meer betaalt. Heb ik graag over voor een goede organisatie.

Ik heb deze wedstrijd nog nooit gedaan (ook niet van plan) maar in dit argument kan ik me niet echt vinden. Ik doe veelal "lokale" triathlons die wat kleinschaliger zijn (zo'n 150 man per startserie), en daar is alles prima geregeld, en betaal je 15-30 euro voor een startbewijs. Natuurlijk, deze evenementen gaan niet door Amsterdam, maar m.i. is een duidelijk parcours (en de veiligheid daarvan) de hoogste prioriteit van elk sportevenement. De rest is wat mij betreft ondergeschikt daaraan. De hoogte van het inschrijfgeld zou geen excuus mogen zijn voor de meest basale uitvoering daarvan.


Heb je helemaal gelijk in. Er zijn veel uitstekende lokale wedstrijden in Nederland.

19

Re: ICAN Amsterdam 2016

roojoo schreef:
thomass schreef:
roojoo schreef:

Agh ja, nu weet je weer waarom je bij Iron Man net ietsjes meer betaalt. Heb ik graag over voor een goede organisatie.

Ik heb deze wedstrijd nog nooit gedaan (ook niet van plan) maar in dit argument kan ik me niet echt vinden. Ik doe veelal "lokale" triathlons die wat kleinschaliger zijn (zo'n 150 man per startserie), en daar is alles prima geregeld, en betaal je 15-30 euro voor een startbewijs. Natuurlijk, deze evenementen gaan niet door Amsterdam, maar m.i. is een duidelijk parcours (en de veiligheid daarvan) de hoogste prioriteit van elk sportevenement. De rest is wat mij betreft ondergeschikt daaraan. De hoogte van het inschrijfgeld zou geen excuus mogen zijn voor de meest basale uitvoering daarvan.


Heb je helemaal gelijk in. Er zijn veel uitstekende lokale wedstrijden in Nederland.

Klopt, een perfect georganiseerde triathlon hoeft niet altijd veel geld te kosten. Maar als ik veel geld neertel (zoals bij ICAN), dan verwacht ik wel dat het altijd perfect georganiseerd is.

20

Re: ICAN Amsterdam 2016

Hedcandy schreef:

https://runhedwigrun.com/2016/06/27/mur … er-wereld/

Met humor geschreven, maar ondertussen...

Erg grappig inderdaad, maar zeker ook treurig! Dank voor de link, leuk om te lezen!

Louise

21

Re: ICAN Amsterdam 2016

Ik hoorde ook dat er wat omwonenden hadden geklaagd omdat er niet opgeruimd zou zijn naderhand. Je zou verwachten dat zo'n organisatie wat geld kan betalen om zo'n veeg autootje over de finish en misschien de aid stations te sturen.

22

Re: ICAN Amsterdam 2016

Ik zou er al niet van verschieten dat dit de laatste editie is geweest.

23

Re: ICAN Amsterdam 2016

Ik heb vorig jaar meegedaan aan ICAN Amsterdam en ik vond het toen al tamelijk slecht dat een professionele (en commerciële) organisatie zulke fouten maakte. Maar waar dat zo'n eerste keer (in Nederland tenminste...) nog kon worden afgedaan als kinderziektes, geldt dat nu natuurlijk niet meer. Ik vind het echt behoorlijk dramatisch wat ik allemaal lees.

En ik snap het ook niet. ITU kan het namelijk wel, ook middenin een wereldstad, en is volgens mij redelijk vergelijkbaar qua prijs. Tenminste, of ITU het dit jaar in Rotterdam waar zal maken is natuurlijk de vraag, maar de voortekenen zijn al beter dan bij ICAN vorig jaar. En ik heb twee keer meegedaan aan de ITU-wedstrijd in Stockholm en die had zeker niet de minpunten die ICAN in Amsterdam vertoont.

Zeker, het organiseren van een triathlon is een ingewikkelde klus, maar als je zo'n stevig inschrijfgeld vraagt en ook nog een professionele organisatie achter je hebt zou je toch ook de (financiële) middelen moeten hebben om voldoende mensen in te huren en de boel op rolletjes te laten lopen. Het is nu ook weer geen rocket science.

/Herman

24 Laatst bewerkt door HermanB (28-06-16 14:50:03)

Re: ICAN Amsterdam 2016

Overigens hoorde ik net van een collega die had meegedaan aan de sprint in IJburg dit weekend dat hij twee minuten voor een open brug had gestaan tijdens het looponderdeel. En ook daar was er bij veel deelnemers onduidelijkheid over het aantal rondjes en de plaats van het keerpunt.

/Herman

25

Re: ICAN Amsterdam 2016

Opeens weet je het: het ligt aan Amsterdam!

;-) :-)