1

Onderwerp: Schaatsen met Garmin 920xt

Kun je met een Garmin 920 XT ook binnen schaatsen? Maw de rondetijden, afstand, snelheid etc aflezen?

2

Re: Schaatsen met Garmin 920xt

Volgens mij gaat dat niet lukken, tenzij er binnen een GPS signaal is.

3

Re: Schaatsen met Garmin 920xt

Werkt zoiets wel op een openlucht baan? Ik kan me voorstellen dat de resultaten op een baan van 150(?) meter breed niet denderend zullen zijn. GPS is nou ook weer niet zo nauwkeurig zou ik denken. Heeft iemand daar ervaringen mee?

4

Re: Schaatsen met Garmin 920xt

Cootje schreef:

Werkt zoiets wel op een openlucht baan? Ik kan me voorstellen dat de resultaten op een baan van 150(?) meter breed niet denderend zullen zijn. GPS is nou ook weer niet zo nauwkeurig zou ik denken. Heeft iemand daar ervaringen mee?

Een baan van 150 meter breed moet hij zeker pakken. Afgelopen week een looptraining gehad waar we rondjes liepen op een parcours van max 75 meter breed. Dat heeft mijn 920xt prima geregistreerd.

5

Re: Schaatsen met Garmin 920xt

Arnoutdv schreef:

Volgens mij gaat dat niet lukken, tenzij er binnen een GPS signaal is.

Deze hartslagmeter geeft in een binnenzwembad ook de gezwommen baantjes weer, dit doet ie los van GPS (lijkt mij). Vandaar de vraag of het in een ijshal ook mogelijk is.

6

Re: Schaatsen met Garmin 920xt

In een zwembad meet de 920xt het aantal banen met de ver snellingsmeter die erin zit (bij keerpunten / omdraaien). Vandaar dat je ook de lengte van het bad moet invoeren.
Bij een indoor schaatsbaan gaat dit niet. Enige optie is om zelf telkens op de lap-knop te drukken en na afloop het aantal rondes af te lezen op GC.

Op een openluchtbaan zou de 920xt het prima moeten doen, op een atletiekbaan gaat immers ook met zeer acceptabele afwijking.

7

Re: Schaatsen met Garmin 920xt

Hier een voorbeeld van mijn hardloop interval training een tijdje geleden.

Een aantal relatief kleine rondjes, dicht op elkaar. Een atletiekbaan of schaatsbaan moet zeker lukken. https://connect.garmin.com/modern/activity/907255340

8

Re: Schaatsen met Garmin 920xt

Sorry maar eh......................beetje ijsbaan en beetje schaatser heeft een transponder. What more do you need?
Of wil je met de Garmin ook bij het schaatsen het grondcontact meten  tongue ? En het aantal slagen per 100 meter en hoe lang je op 1 been staat???

Kan er werkelijk niet meer zonder horloge gesport worden? Pfffff

Als je een goede EN fanatieke schaatser bent heb je dus een transponder en weet je alles.
Als je een (veredelde) recreant bent dan heb je geen GPS nodig, dan ga je lekker schaatsen en als je geen 10 of 20 rondjes kan tellen..........I rest my case.

9

Re: Schaatsen met Garmin 920xt

petitmas schreef:

Sorry maar eh......................beetje ijsbaan en beetje schaatser heeft een transponder. What more do you need?
Of wil je met de Garmin ook bij het schaatsen het grondcontact meten  tongue ? En het aantal slagen per 100 meter en hoe lang je op 1 been staat???

Kan er werkelijk niet meer zonder horloge gesport worden? Pfffff

Als je een goede EN fanatieke schaatser bent heb je dus een transponder en weet je alles.
Als je een (veredelde) recreant bent dan heb je geen GPS nodig, dan ga je lekker schaatsen en als je geen 10 of 20 rondjes kan tellen..........I rest my case.

Niet bijdehand gaan doen vriend, reageer dan niet.

@Jeroen. Lappen is idd een optie, thanks.

10 Laatst bewerkt door daveke (06-10-15 17:57:47)

Re: Schaatsen met Garmin 920xt

kjgoutum schreef:

Niet bijdehand gaan doen vriend, reageer dan niet.

Doet ie vaker.

petitmas schreef:

Sorry maar eh......................beetje ijsbaan en beetje schaatser heeft een transponder. What more do you need?
Of wil je met de Garmin ook bij het schaatsen het grondcontact meten  tongue ? En het aantal slagen per 100 meter en hoe lang je op 1 been staat???

Kan er werkelijk niet meer zonder horloge gesport worden? Pfffff

Als je een goede EN fanatieke schaatser bent heb je dus een transponder en weet je alles.
Als je een (veredelde) recreant bent dan heb je geen GPS nodig, dan ga je lekker schaatsen en als je geen 10 of 20 rondjes kan tellen..........I rest my case.


Er zijn ook mensen die naslag willen plegen in een hetzelfde programma naderhand om voortgang te tracken, schema's aan te passen etc. Jouw mening hoeft niet iemand anders zn mening te zijn, en het voegt m.i. helemaal niets toe aan dit topic

11

Re: Schaatsen met Garmin 920xt

Een transponder is toch handiger en nauwkeuriger dan ieder rondje op een knop duwen... Gps werkt niet op een ijsbaan, de gos is te onnauwkeurig en je hebt te weinig meetpunten per rondje (tenzij je dat kan instellen op de 920, dat weet ik niet)

12 Laatst bewerkt door petitmas (07-10-15 09:50:49)

Re: Schaatsen met Garmin 920xt

Daveke en KJgoutum............klinkt allemaal heel stoer natuurlijk.......naslag en zo...............maar ik zal je even bijspijkeren (ik schaats namelijk sinds 1986  tongue )

iemand die de vraag stelt of zijn GPS het doet in een schaatshal heeft per definitie nog NOOIT gericht getraind (al dan niet voor triathlon) met schaatsen.

Das 1. Ten tweede.............als je zo graag je GPS wilt gebruiken als naslag, wat wil je dan weten? Rondetijden en aantal rondes? Volgens mij heb je daar geen GPS voor nodig. Maar als een 920XT het in een zwembad doet, waarom zou die het dan niet doen in een schaatshal? Allebei overdekt toch?

Ten derde............als je echt wilt trainen met schaatsen, heb je dan ook al je zones bepaald voor het schaatsen? Die liggen net ff anders dan bij fietsen en lopen.............de 10 km is niet voor niets de langste afstand (marathonschaatsen niet meegteld, maar als onze vriend hier marathonschaatsen als liefhebberij zou hebben zou hij de vraag niet eens gesteld hebben)

Tot slot verloopt je verzuring bij het schaatsen ook nog even in een ander patroon dan bij lopen en fietsen.

Maar goed, nu ben ik natuurlijk ook te bijdehand, want onze vriend wil weten of een klokje van € 350 zijn rondjes voor hem kan tellen samen met de rondetijd(en) want dan kan je na 6 keer schaatsen zien of je vooruitgang hebt geboekt.

Vraag dan bij de ijsmeester even het logboek van het ijs op want die ijsconditie levert bij verschillende luchtdruk, temperatuur, aantal mensen in de hal en luchtvochtigheid meteen een rondeverschil op van tussen 1 en 5 tienden..............tja en je wilt toch je vooruitgang meten...........toch?

Oh ja, en ik neem aan dat je dan voor elke training ook je schaatsen zelf slijpt, afbraamt en polijst want anders heeft het meten al helemaal geen zin.

Succes verder

(Ga niet tegen mij zeggen dat ik bijdehand ben als je over een onderwerp praat waar je kennelijk geen moer vanaf weet)

13

Re: Schaatsen met Garmin 920xt

... Maar als een 920XT het in een zwembad doet, waarom zou die het dan niet doen in een schaatshal? Allebei overdekt toch? ...

Dat is een misverstand.
De 920XT meet gebaseerd op de versnellingsmeter of je keert, deze keer momenten + de opgegeven baanlengte geeft de snelheid en afgelegde afstand

Voor looptrainingen binnen heb je bv een footpod nodig.

14

Re: Schaatsen met Garmin 920xt

Dankjewel Arnout........wist ik niet..............omdat ik het bij de eenvoudige M400 houd  tongue

maar voor vriend KJgoutum en Daveke vergat ik nog het belangrijkste :

De vorderingen moeten worden bijgehouden.....toch?
Maar meneer KJgoutum is op zeker geen lid van een ijsclub (anders had hij de vraag niet gesteld namelijk)
Als je niet lid bent van een ijsclub schaats je DUS op het publieksuur.

Vooral in Thialf (gezien zijn naam en het praten over "hal" gok ik daar even op) is dat nogal eens druk.
Er van uitgaande dat KJgoutum een goede schaatser is rijdt hij in de binnenbaan (die is 360 mt voor jouw info en geen 400) en moet hij elke keer "hogerop" roepen tijdens zijn trainingen van al die rondjes die je niet kan onthouden.

Maar dan zijn er altijd van die sukkels die niet luisteren, te laat op zij gaan of erger.......schrikken en vallen.
En weg is die mooie rondetijd van je.

Dus begin alsjeblieft niet weer over "naslag" en "vorderingen" bijhouden bij schaatsen op een publieksuur. De vordering die je heeeeel makkelijk kunt bijouden is of je "lekker" 25 rondjes achter elkaar door schaatst en dat je een paar weken/maanden later 3 of 4 series van 25 rondjes lekker rijdt...........maar wel een beetje diepzitten hè, anders is het trainingseffect meteen weg  tongue

Als je echt wilt trainen, word lid van een ijsclub............heb je die GPS ook neit nodig want je wordt daar vierkant uitgelachen.

15

Re: Schaatsen met Garmin 920xt

petitmas schreef:

Daveke en KJgoutum............klinkt allemaal heel stoer natuurlijk.......naslag en zo...............maar ik zal je even bijspijkeren (ik schaats namelijk sinds 1986  tongue )

iemand die de vraag stelt of zijn GPS het doet in een schaatshal heeft per definitie nog NOOIT gericht getraind (al dan niet voor triathlon) met schaatsen.

Das 1. Ten tweede.............als je zo graag je GPS wilt gebruiken als naslag, wat wil je dan weten? Rondetijden en aantal rondes? Volgens mij heb je daar geen GPS voor nodig. Maar als een 920XT het in een zwembad doet, waarom zou die het dan niet doen in een schaatshal? Allebei overdekt toch?

Ten derde............als je echt wilt trainen met schaatsen, heb je dan ook al je zones bepaald voor het schaatsen? Die liggen net ff anders dan bij fietsen en lopen.............de 10 km is niet voor niets de langste afstand (marathonschaatsen niet meegteld, maar als onze vriend hier marathonschaatsen als liefhebberij zou hebben zou hij de vraag niet eens gesteld hebben)

Tot slot verloopt je verzuring bij het schaatsen ook nog even in een ander patroon dan bij lopen en fietsen.

Maar goed, nu ben ik natuurlijk ook te bijdehand, want onze vriend wil weten of een klokje van € 350 zijn rondjes voor hem kan tellen samen met de rondetijd(en) want dan kan je na 6 keer schaatsen zien of je vooruitgang hebt geboekt.

Vraag dan bij de ijsmeester even het logboek van het ijs op want die ijsconditie levert bij verschillende luchtdruk, temperatuur, aantal mensen in de hal en luchtvochtigheid meteen een rondeverschil op van tussen 1 en 5 tienden..............tja en je wilt toch je vooruitgang meten...........toch?

Oh ja, en ik neem aan dat je dan voor elke training ook je schaatsen zelf slijpt, afbraamt en polijst want anders heeft het meten al helemaal geen zin.

Succes verder

(Ga niet tegen mij zeggen dat ik bijdehand ben als je over een onderwerp praat waar je kennelijk geen moer vanaf weet)

Gaap...

16

Re: Schaatsen met Garmin 920xt

Sandra86 schreef:

Een transponder is toch handiger en nauwkeuriger dan ieder rondje op een knop duwen... Gps werkt niet op een ijsbaan, de gos is te onnauwkeurig en je hebt te weinig meetpunten per rondje (tenzij je dat kan instellen op de 920, dat weet ik niet)

Gister geschaatst, maar iedere keer op lap drukken is niks. Een transponder is idd wel erg handig. Binnenkort maar ff regelen.

17 Laatst bewerkt door Dorter (07-10-15 11:38:11)

Re: Schaatsen met Garmin 920xt

Ik heb voor wintertriathlons een klein digitaal vingertellertje. Ook handmatig indrukken. In theorie werkt het prima, in de praktijk bedenk je je soms een halve baan te laat dat je had moeten drukken. Helemaal als je in een treintje zit, dan ben je toch wat meer bezig met wat er om je heen gebeurt.

Ik dacht in eerste instantie dat het met een gewone chip ook kon maar ik heb begrepen dat het een actieve transponder moet zijn. Bij ons in de Scheg zit in elk geval wel zo'n lus onder het ijs. Ergens online kun je dan op basis van je transpondernummer je gegevens ophalen geloof ik.

Edit; http://www.sportbedrijfdeventer.nl/desc … ansponder/

Edit; http://www.mylaps.com/en/products/prochip-flex/241

Deze is het geloof ik.

18

Re: Schaatsen met Garmin 920xt

Dorter en Sandra  tongue  DANK

19

Re: Schaatsen met Garmin 920xt

Dank voor wat? Ik heb alleen gekeken naar de transponder omdat me daar iets van bijstond. Dat gebitch was me na anderhalve zin al te lang om te lezen. Too long, didn't read.  smile

20

Re: Schaatsen met Garmin 920xt

Jeetje petitmas ... Sommige mensen willen ook gewoon hun trainingsomvang loggen. Hoeveel heb ik deze week gefietst, gelopen, geslapen ... en geschaatst. Dan is het handig als dat allemaal via 1 horloge kan, en dus terechte vraag ...
Ik heb m'n horloge nog nóóit gebruikt om te kijken of ik wel vooruitgang boek. Daar heb ik m'n wedstrijden voor.
Sterker nog, ik wil m'n vooruitgang helemaal niet weten tijdens een training. Ik wil gewoon lekker trainen wink

21

Re: Schaatsen met Garmin 920xt

Die laatste link van Dorter is inderdaad de goede. En rondjes tellen? Dat kan ik met schaatsen en zwemmen allebei niet  tongue

22

Re: Schaatsen met Garmin 920xt

Sandra............LOL
Tip voor bij het zwemmen : tel alleen de 200 of 250 meters. Tot 4 tellen moet lukken toch?  tongue

23

Re: Schaatsen met Garmin 920xt

Jeetje Petitmas, waar heb jij last van? Wat een onaardig antwoord.

24

Re: Schaatsen met Garmin 920xt

Het vallen van het blad tongue

25

Re: Schaatsen met Garmin 920xt

OT: Ik schaats nu een aantal jaar zo'n 10-15 keer per jaar op de jaap edenbaan met een 910XT, en dat gaat prima. Er komen hele mooie ovale rondjes uit de GPS gerold. Ik gebruik het inderdaad om totalen te bepalen, en niet om te kijken of ik beter word (want dat word ik toch niet...)
Dit seizoen lijkt het me wel geinig om met zo'n transponder te gaan, maar ik vind ze toch nog wat prijzig met zo'n abonnement.