276

Re: Een trainingsweek

Lekker weekje:

Ma: 15 min core stability, and rustig een uur hardlopen..
Din: swim-bike, met wisseltraining.
Woe: easy half uur run, 50k fietsen
Don: 15 min core stability, 12k korte interval lopen
Vrij: anderhalf zwemmen (2700m), 5k rustig lopen
Zat: ruim 85k fietsen met bijna 850 hoogte meters
Zon: Superlekker weer en een mooie bergwandeling gemaakt. 13 km, maar steil omhoog! In 6,5k 1200m, vooral de eerste 2 km waren steil, bijna 600m omhoog.

277

Re: Een trainingsweek

Inmiddels ben ik 4 wkn onderweg met de Start2tri cursus van TVA. Nog 4 wkn te gaan tot aan de 1/8e triathlon in Doetinchem. Het begint er een beetje op te lijken.

maandag: 1 uur start2tri techniektraining zwemmen/ 11 km fietsen (van en naar zwembad)
dinsdag: 7,5 km hardlopen
woensdag: start2tri fietstraining verviel wegens onweer; zelf ca. 23 km. gefietst
donderdag: 15 km gefietst
vrijdag: 5,1 km hardlopen (heuveltraining)
zaterdag: 1 uur zwemtraining (techniek/conditie); 1,5 uur wisseltraining (minitriathlon; 200 m. zwemmen/4 km. fietsen/1 km. hardlopen; 2 keer); totaal fietskilometers (incl. van en naar trainingslocaties fietsen 45,3 km.)

Het zwemmen begint erop te lijken. Ik beheerste de borstcrawl nog helemaal niet, zaterdag zwommen wij als Start2tri groep onze eerste conditie oefening, gevolgd door een wisseltraining die begon in open water. Ik maak (voor mijn doen) ongekend veel fietskilometers en geniet hier enorm van. Het lopen is in de onderhoudsmodus. Ik loop twee keer per week (1 x met mijn loopgroep en 1 x een langer duurloopje van min. 7 tot ca. 13 km.), door de hitte van afgelopen week werd dat een korter loopje.

Els

278

Re: Een trainingsweek

Doe je dat allemaal met die groep of krijg je een schema mee? Wel leuk concept!

Ma: Krachttraining
Di: Lopen 2 km + zwemmen 600 m (hitteplan big_smile)
Wo: Fietsen 75 km hoog cadans
Do: Zwemmen 1500 m + poweryoga
Vr: Rust
Za: Lopen 5 km rustaaaahg
Zo: OD triathlon

279

Re: Een trainingsweek

Lijkt me leuk als beginner ook eens een week te posten. Feedback is altijd welkom. Zoals eerder op een andere thread gezegd nog een beginner dus ik train met mijn oog op de hartslagmeter. Snelheid speelt nog niet echt veel rol.

Mijn omslagpunt is 154.

Ma: Ochtend zwemmen: vooral techniekoef; Avond: Lopen: 5.5km - 35', Gem HS 150
Di: rust
Woe: Zwemmen: techniekoef + zwemles, daarna nog enkele banen
Do: Lopen: 8.2km - 52' - Gem HS: 153 (enkele versnellingen)
Vr: Fietsen: 57km - 2h13' - Gem HS: 137; onmiddellijk daarna lopen: 3.5km - 22' - Gem HS: 155
Za: Zwemmen: vooral techniekoef
Zo: Fietsen: 112km - 3h40' - Gem HS: 144 (in groep)

Moet de volgende weken het lopen nog ergens zoeken te verhogen. Of door afstand of door een extra training. Alleen nog even puzzelen waar juist want kan moeilijk de rustdag opgeven...

280

Re: Een trainingsweek

LindaRotterdam schreef:

Doe je dat allemaal met die groep of krijg je een schema mee? Wel leuk concept

Je kunt per week deelnemen aan vijf trainingen; twee zwemtrainingen, een fietstraining, een looptraining en een wissel/koppeltraining. De trainingen zijn verdeeld over vier dagen. Ik doe mee met de fiets, zwem en wisseltrainingen, loop 1x per week met een loopgroep en 1x per week op eigen gelegenheid.

De trainingsmomenten vallen samen met die van de andere leden van de triatlon vereniging, je bent nergens toe verplicht maar hoe meer je meedoet hoe meer je leert en hoe leuker natuurlijk. Uiteindelijk doen we mee aan de 1/8e Stroombroek triatlon in Doetinchem.

Els

281

Re: Een trainingsweek

msparrow schreef:

Lijkt me leuk als beginner ook eens een week te posten. Feedback is altijd welkom. Zoals eerder op een andere thread gezegd nog een beginner dus ik train met mijn oog op de hartslagmeter. Snelheid speelt nog niet echt veel rol.

Mijn omslagpunt is 154.

Ma: Ochtend zwemmen: vooral techniekoef; Avond: Lopen: 5.5km - 35', Gem HS 150
Di: rust
Woe: Zwemmen: techniekoef + zwemles, daarna nog enkele banen
Do: Lopen: 8.2km - 52' - Gem HS: 153 (enkele versnellingen)
Vr: Fietsen: 57km - 2h13' - Gem HS: 137; onmiddellijk daarna lopen: 3.5km - 22' - Gem HS: 155
Za: Zwemmen: vooral techniekoef
Zo: Fietsen: 112km - 3h40' - Gem HS: 144 (in groep)

Moet de volgende weken het lopen nog ergens zoeken te verhogen. Of door afstand of door een extra training. Alleen nog even puzzelen waar juist want kan moeilijk de rustdag opgeven...

Dat is een pittig programma! Welk onderdeel beheers je op dit moment al het beste? In mijn Start2trigroep heb je echt natuurlijke lopers, fietsers en zwemmers. Die hebben op dat onderdeel gewoon net een streepje voor, maar ook de wetenschap dat het ze ruimte geeft zich meer te concentreren op de minder routineuze onderdelen. Als je al een looproutine hebt, hoef je misschien niet nog meer te lopen, maar een km lopen aan je fietssessies toe te voegen naarmate de datum van je triatlon dichterbij komt om te wennen aan de overgang, want dat is echt ff wennen.

Succes!
Els

282 Laatst bewerkt door MontanaMan (25-07-16 05:45:24)

Re: Een trainingsweek

@msparrow: Goed dat je zo met je hartslag traint. Je leest het overal natuurlijk wel, maar ik vind (vooral vond) dat heel lastig, vooral in het begin. Voor m'n gevoel liep ik achteruit, maar m'n hartslag zat tegen het plafond. Onder mijn threshold lopen dan zou ik bijna wandelen. Nu na een jaar trainen gaat dat een stuk beter, het hardlopen met een lagere hartslag is nu ook echt een beetje hardlopen, en dan mentaal veel beter te doen.
Je zou zaterdag of zondag een extra loopje in kunnen voegen? Vrijdag loop je kort, dus zou je zaterdag een langere kunnen doen na het zwemmen. Of Zondag een korte loop (want je loop maandag ook weer).

Zal mijn gemiddelde HR's erbij zetten, geen idee wat mijn threshold hartslag is, mijn max ligt rond de 192. In weert, bij mijn eerste kwart triathlon was mijn HR tijdens het fietsen 174 (max 184) en tijdens het lopen 167 (maar eerste 5k rond 176, daarna zakte hij tussen 5,5k en 6k tot onder 145 en daarna was het erratic, denk dat de band toen niet meer zo lekker werkte).

Ma: M'n benen hadden behoorlijk last van de bergwandeling de dag ervoor. 1u heuvelinterval gefietst, HR 133 (max 168). Daarna heel rustig loopje 5.2k in 34:30 min, HR 142.
Din: 's Ochtends rustige loop, zelfde rondje als maandag, 32:00 min, HR 142. 's Avonds wisseltraining zwem-fiets-loop. Onze trainer is er bij, met een fietsenrek, kalkt een mount en dismount lijn op de weg. Ideaal, echte wissels trainen, en geen zorgen om je spullen want hij blijft erbij. Ik heb er veel profijt van om de automatismes van de wissels te trainen. Vooral als je uit het water komt en je hartslag omhoog schiet omdat je van horizontaal naar vertikaal gaat, vind ik het lastig om bewust bezig te zijn met wat je moet doen: wetsuit half uit, brilletje af, swim cap af, spullen in de doos/tas, sokken aan, schoenen aan, bril op, race belt om, helm op, wetsuit in de doos/tas.
Woe: 45 min gezwommen (1900 yard - 25 yard bad), 1:18 12,5km heuvel intervals: 12 min warm up daarna 6 min heuvelop hard effort, en 3 min heuvel af herstel (6x 6 min, 1x 3,5 min omdat ik op de top was). Gemiddelde hartslag 158 (bij elke keer herstellen kwam hij ruim onder de 140), 290 hoogte meters.
Don: 1u20 heuvel intervals gefietst (HR 139, max 172), daarna zelfde 5.2k loopje op easy effort (HR 153) 31 min. Niet op hartslag gelet, meer gefocused op perceived effort. Halverwege besefte ik wel dat de snelheid die ik liep dezelfde snelheid was als die ik liep tijdens mijn eerste sprint triathlon in september afgelopen jaar, en toen liep ik de longen uit mijn lijf, en had ik nog geen 40 min gefietst ervoor.
Vrij: zwemtraining met tri club in 50m bad, 1,5u, 2400m. En weer datzelfde rondje van 5.2k met easy effort, nu 32:20 en HR 144.
Zat: fietsen, 20k warm up, 40k TT (HR 147, hoogtemeter 275), 25K cool down. Totaal 640 hoogtemeters.
Zon: Ik zou een off-road triathlon doen, die voorgaande jaren onder de Xterra vlag werd georganiseerd. Helaas waren er te weinig inschrijvingen en was het evenement afgelast. Heel jammer want het is een supermooie omgeving, maar nu kon ik meer van het uitzicht genieten (zie foto). Dus ik heb het parcours maar zelf gedaan. Ruim 1500m rustig gezwommen, met een pauze, en ik stond na 35 min weer op de kant. Daarna gefietst, ook weer rustig aan, eerst rond een meer, en daarna zou je 2 rondjes op een heuvel moeten doen, daar heb ik er een van gedaan (HR 132, 350 hoogtemeters), vooral de afdaling was behoorlijk technisch. Als laatste 1 rondje van 4,5k, ipv 2 rondjes gelopen. Het waren maar 60 hoogtemeters, maar constant op en af. Het lopen wel redelijk gepushed (HR 167).

Al met al een drukke week, 14u getraind, en de week ervoor ook al zoiets. Maar het voelt goed smile. Maar morgen maar een rustdagje smile.

https://c5.staticflickr.com/9/8672/27913395164_b5e5de21d3_b.jpg

283

Re: Een trainingsweek

Zal ook eens mijn afgelopen week er neer zetten : ( triatlon beginner ..eerste start 13 -8 )

MA: Zwemmen : 25 meter bad ..techniek en uithoudingsvermogen .
Schoolslag ..crawlen lukt nog niet ...
DI:45 minuten lopen zone 3 , 5 X 2 minuten zone 4
WOE: Atletiekbaan training :
Pyramide traininging zone 4 :   3 X 200 m , 2 X 400 m , 1 X 1000 m , 2 X 400 m , 3 X 200 m
Ertussen herstel 200 m
DO : Warming up op speed court , daarna core training
VRIJ : rustdag
ZA : fietsen 2,5 uur in zone 3 , 2 X 10 minuten zone 4 in aero positie
ZO : viervoudig  wisseltraining : 6 KM fietsen ( Aero , tempo ) 1,5 KM lopen ( 4 X)

284

Re: Een trainingsweek

Wat een mega mooie foto Montanaman ....

285

Re: Een trainingsweek

Ik lees hier bijna dagelijks mee en wil toch ook hier eens mijn steentje bijdragen smile
Nog niet zo heel veel ervaring (http://www.triathlonforum.nl/viewtopic.php?id=3846) maar ondertussen toch al 1x een 1/4 afstand meegedaan en toch al enige tijd vrij gericht aan het trainen.

Eerstkomende afspraak: 06/08 - Berlare (BE) - 1/4 afstand (1500 - 45 - 10)

Mijn vorige week:

Maandag: Rust
Dinsdag: Zwemtraining (2000m - WTT)
Woensdag: Rust (had een lastige nacht gehad wegens interventie op het werk - 4u geslapen)
Donderdag: Losrijden met enkele vrienden 36Km - 1:41 - 's avonds als het wat koeler werd 10K ELT loop
Vrijdag: Zwemtraining 2400m EXT
Zaterdag: Koppeltraining - 90'fiets met 4*10' EKT - aansluitend 8K lopen (4K wedstrijdtempo - 4K recup)
Zondag: Fietstraining 46Km met 400hm (Vlaamse Pajottenland - Mijn prachtige thuisstreek, maar o zo heivelachtig smile )

Deze week nog een stevige week, volgende week wat rustiger aan om 6/8 te kunnen gaan!

286

Re: Een trainingsweek

@Jeanette schreef:

Wat een mega mooie foto Montanaman ....

Zeker supermooi! En uitzicht van de hoogste punten van de bikeride waren nog beter! Erg jammer dat er te weinig inschrijvingen waren om een wedstrijd te kunnen laten doorgaan.

287

Re: Een trainingsweek

Topweekje. Hierna nog een en dan alweer taperen.

Ma Rust
Di Zwemmen 2650 m, Fietsen 76 km duur
Wo Krachttraining
Do Hardlopen interval, Zwemmen 2500 buiten
Vr Rust/borrel
Za Koppeltraining 75' fietsen en 10 km lopen
Zo Krachttraining

288

Re: Een trainingsweek

Hier ook pittige(re) week achter de rug:

Ma: Zwemtraining (2400m WTT) - Fiets werk - woon (32K - 1:06)
Di: Fiets woon - werk (32K - 1:12)
Woe: 12K duurloop (1:14)
Do: Rust
Vrij: Zwemtraining 2500m EXT - 's avonds werk - woon + parcoursverkenning voor volgende zaterdag - Totaal 66K - 2:46)
Zat: Koppeltraining: 60' Fietsen (15 ELT - 15 EMT - 30 EKT) - 8K lopen (4K EKT - 4K uitlopen)
Zo: Rustdag - hadden bezoek en Paëlla - namiddag smile

Deze week wat rustiger aan en komende zaterdag 1/4e (1500 - 45 - 10,5) in Berlare (BE) - zal vermoedelijk lastig worden wegens lang zwemmen (voor mij) en zonder wetsuit.

289

Re: Een trainingsweek

Mijn afgelopen week :

Ma : zwemmen , conditie en crawl oefenen .
Di : rust
Wo : looptechniek en versnellingsloopjes in het bos berg op .
Do : core training
Vrij : rust
Za : wisseltraining 2 uur fietsen waarvan 20 min infietsen 3 X 8 min zone 4 in aero positie 4 min zone 3 ertussen . Rest van de tijd zone 2/3. Wissel naar lopen 45 min , afwisselend iedere 5 minuten zone 3 , zone 4 .
Zo : 70 km fietsen .

290

Re: Een trainingsweek

Ma: rust
Din: 's ochtends rustig 5k loopje, 's avonds wisseltraining (fiets-loop)
Woe: 3k zwemmen, 12k heuvel interval (270 hm)
Don: 25k fietsen (200 hm)
Vrij: 's ochtends 40k rustig gefietst (380 hm), 's avonds 1,5k open water zwemmen
Zat: 100k gefietst met 1000 hm
Zon: 2,5k open water zwemmen, rustig 7k (140 hm) gelopen

Wat minder gelopen want ik had last van een flinke blaar, maar wel 3e week achter elkaar >13u trainen, en ik voel me er goed bij smile. In maart tikte ik voor het eerst de 10u aan.

291

Re: Een trainingsweek

Voorbije week was wedstrijdweek, dus wat lager in volume/intensiteit:

Ma: Rust
Di: 90' ELT (indoor op trainer - 10 korte intervalletjes van 1' erbij)
Wo: 's ochtends 2000m EXT zwemmen (1500m set erbij als voorbereiding) - Namiddag 6K lopen (enkele versnellingen maar niets specifiek)
Do: Rust
Vrij: Nog wat losfietsen (gebruik gemaakt om parcours zaterdag nog eens te verkennen) - 33K
Zat: Wedstrijd (details zal ik in een apart topic plaatsen)
Zo: Losfietsen (38K - proberen hoge cadans aan te houden)

292

Re: Een trainingsweek

Ben vorige week vooral aan het experimenteren geweest met fietsen en zwemmen. Daardoor met fietsen wel mijn limiet tegengekomen en twee dagen rustig aan moeten doen.

Ma: interval/sprint-training met loopgroep (7,5km)
Di: fietsen (duur-rit), 3 uur (68km)
Wo-Do: rust / wandelen (5km per dag)
Vrij: (d)uurloop (11km)
Za: fietsen, 2 uur (45km)
Zo: fietsen (30km) + zwemmen, 2200m (schoolslag in series van 550m + 1 minuut rust)

Ben benieuwd wat voor effect de nieuwe banden gaan hebben op m'n fietsresultaten komende week (offroad banden worden momenteel vervangen door wegbanden met beetje profiel, echte slicks komen nog een keer)! Binnenkort zwemles om de borstcrawl weer aan te leren en techniek verbeteren.
En wauw, nu ik zo eens noteer wat ik train zie ik dat ik makkelijk de 10 uur haal in een week (voelt echt niet zo!) yikes

Ik hoor hier eigenlijk niet te zijn vandaag, iets met studieontwijkend gedrag en een zwaar tentamen komende week...

293

Re: Een trainingsweek

Die uren fietsen tikken wel aan he.

Ik zou ook zo'n 10-urige week hebben om mn training af te ronden, maar mn gezondheid besliste anders sad Vanaf donderdagavond alle trainingen geskipt.

Ma: Rust
Di: Zwemmen interval 2.5 km, Krachttraining
Wo: Fietsen intervals 30 km
Do: Zwemmen duur 2.2 km
Vr-Zo Rust

294

Re: Een trainingsweek

MA: Zwemtraining in binnenband ..(crawlen blijft lastig ..zucht )
DI : uurtje hardgelopen met wat zone intervallen
WO:Team hardloop training , intensief loop scholing en intervallen
DO: 15 minuten speed court , daarna core training
VRI: rustdag
ZA: 2 uur fietsen met 10 X 2 minuten zone intervallen (54 km)
ZO: team fiets training 3 uur , met 4 X 8 minuten zone interval in Aero .( 82 km)
S,middags nog in "Frei wasser " gezwommen

Komende week , tapering .

295

Re: Een trainingsweek

Hier ook tapering. En herstel van ziekte in één. Blijkt toch niet de beste combinatie big_smile

Ma: Rust
Di: Lopen 4 km
Wo: Rust
Do: Zwemmen 1500 m
Vr: Fietsen 25 km
Za: Lopen 3 km
Zo: Triathlon Leiderdorp (2.5-87-10)

Nu even een weekje helemaal niets. Ben ik aan toe!

296

Re: Een trainingsweek

Met vorige week zondag die halve te doen heb ik ook wat rust genomen. Seizoen zit er toch bijna op nu juist over 2 weken nog een 1/4e.
maandag rust
dinsdag rust
woensdag rust
donderdag 1500m gezwommen
vrijdag rust
zaterdag 11km gelopen en 60 gefietst
zondag mountainbiketocht van 100km

Deze week nog eens goed doortrekken heb er wel zin in met allemaal dat rusten.

297 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (21-08-16 16:50:54)

Re: Een trainingsweek

Hier einde schema, wel even lekker hoor. Dan maar even niet fietsen als t bijv. slecht weer is. Maar mis het nu alweer wink

Ma: Rust & massage
Di: Rust
Wo: Yoga 1h15
Do: Hardlopen 9 km
Vr: Zwemmen 1600 m
Za: Rust (festival)
Zo: Rust (kater big_smile)

298

Re: Een trainingsweek

Succes met je kater Linda .
Mijn afgelopen week :
Ma : zwemmen binnen bad , techniek oefeningen en uithoudingsvermogen
Di: 2 uur fietsen , infietsen 30 min , 8X 2 minuten zone 4 met veel weerstand . Rustig fietsen ertussen . Rest van de tijd zone 2-3
Woe: looptraining 10 X 800 meter zone 4 , ertussen 200 meter rustig joggen
Do: core training ( spierpijn gehad 2 dagen )
Vrijdag rust
Zat: 1,5 uur fietsen zone 3
Zo: ivm het weer geen buiten training dus 1 uur en 40 minuten spinning .

299

Re: Een trainingsweek

Idd nu met het einde van het seizoen heb ik maar 1 kwartje meer te gaan en dan neem ik een drietal weken rust dus kan ik mezelf ook niet echt meer motiveren om door weer zoals vandaag nog 4u te fietsen. Dus deze week maar een 10tal uur getraind.

300 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (29-08-16 20:47:51)

Re: Een trainingsweek

Ma Hardlopen intervals
Di Rust/overwerk
Wo Zwemmen zeeclinic 1200 m
Do Fietsen 55 km
Vr Rust/overwerk
Za Hardlopen 7.5 km, zwemmen buiten 500 m
Zo Fietsen 53 km heuvels (850 hm)