176

Re: Een trainingsweek

Thanks heren, ik zal eerst volgende keer eens dat matje proberen.

Ma: Hardlopen 5km D1
Di: Rust
Wo: Krachttraining
Do: Fietsen 3 uur indoor duurtraining (incl. 3x15' D2)
Vr: Rust
Za: Fietsen 50 km
Zo: Hardlopen, na 2.5 km training afgebroken

Beetje ziek aan het worden. Vandaag nog even rust, op tijd naar bed en dan zet het hopelijk niet door.

177 Laatst bewerkt door Jeroenvd (22-02-16 15:42:00)

Re: Een trainingsweek

Mooie week gehad:

ma: 2500m zwem
di: 10km rustige DL
wo: fiets woon-werk met extra lusje 43km
do: Haastig loopje 10km met 4*1500m hard
vr: rustig zwemmen 2500m
za: 2u MTB 40km en 450hm
zo: rustige DL 15km

Nog 2 keer 15 minuten core ergens tussendoor gedaan.

178

Re: Een trainingsweek

Goed getraind maar enorm slecht weer gehad moa vrieskoude, sneeuw en enorm veel wind en regen.
maandag 45min stabilisatie/kracht
dinsdag voormiddag 9km lopen en na de middag 12km met enkele blokjes
woensdag 3500m zwemmen + 45min stabilisatie/kracht
donderdag 4u gefietst
vrijdag 3500m zwemmen
zaterdag 25km lopen
zondag koppeltraining 2u fietsen + 30min lopen

179

Re: Een trainingsweek

Redelijke week gehad hier.
Ma: 30 min rustig loopje, 1800 yard gezwommen (40 min), 15 min core
Din: 1,5 uur loop training (techniek en kracht), 30 min lopen, 25 min core en stability
Woe: zwemmen 10 min warm up, daarna 20 min rustig gezwommen, 20 min fietsen, 20 min lopen
Don: 3000 yard gezwommen (1:05), daarna 10k gelopen
Vrij: 30 min core en stabilisatie
Zat: geen training, vriendin op bezoek. Mooie wandeling gemaakt
Zon: geen training, naar Yellowstone geweest (eindelijk wolven gezien!) en beetje gewandeld

180

Re: Een trainingsweek

Hoe combineren jullie al die trainingen met jullie werk? Want indien je enkele dagen overuren moet doen?

181

Re: Een trainingsweek

Brecht schreef:

Hoe combineren jullie al die trainingen met jullie werk? Want indien je enkele dagen overuren moet doen?

Ik heb redelijk vaste uren waarop ik werk, dus ik kan goed plannen. Uiteindelijk vind je handigheidjes, fietsen naar het werk (uur enkele reis tussendoor), in lunchpauze zwemmen of lopen (moet wel kunnen natuurlijk), harlopen combineren met de hond uitlaten en gewoon vroeg opstaan als dat nodig is. Als ik voor een Ironman train neem ik regelmatig een middag vrij voor mijn lange fietstraining, anders moet ik die allemaal in het weekend proppen.

Ik weet niet wat voor werk jij hebt en wat je terug krijgt voor die overuren (andere ochtend/middag vrij?), maar een raamwerk met belangrijke trainingen (waar je wel enigszins flexible mee om kan gaan) en daaromheen nuttige maar niet noodzakelijke en dus eventueel te skippen trainingen lijkt me een goede basis.

182

Re: Een trainingsweek

Bwa dat beetje dat ik eigenlijk maar train doe ik gewoon tussen de soep en de petatten.

183

Re: Een trainingsweek

Stel dat je dagelijks, zoals veel mensen, werkt van 8u tot 18u, dan is het toch mogelijk om veel te trainen in combinatie met werk en gezin?

Voorlopig heb ik geen probleem aangezien ik tijdelijk nog in ploeg zit dus heb je altijd een voormiddag of namiddag vrij. Maar ik vraag me meer af hoe je dit combineert als je terugkeert naar 8h-17h (of langer)

184

Re: Een trainingsweek

Ik denk niet dat veel mensen dagelijks van 8 tot 18u werken. Misschien inclusief reistijd, maar dan hebben ze wel mooi een fietstraining gehad. big_smile

Ik zelf werk van ongeveer 7.30 tot ongeveer 16.00. Maar dit is flexibel. Op die manier kan ik vaak voor het avondeten nog 1,5 uur trainen als ik wil (meestal lopen, soms fietsen). In de zomer kan ik ook voor het werk zwemmen. Ik kan zonder veel planningsproblemen 8-10 uur in de week maken.
Een Tacx helpt trouwens ook, vooral als je jonge kinderen hebt en geregeld aan huis gebonden bent.

Eigenlijk zoals Maca ook zegt; creatief zijn, en als het lekker weer is een paar uurtjes vrij nemen voor een duurrit.

185 Laatst bewerkt door HermanB (23-02-16 12:39:30)

Re: Een trainingsweek

Normaal zit ik in een baan waar mijn werkagenda echt van het ene op het andere moment compleet kan veranderen. En dan niet alleen wat betreft de indeling tijdens de normale kantooruren, maar het kan ook betekenen dat ik ineens 's avonds nog aan het werk ben of in het weekend weg moet etc. Dan moet ik dus ook erg flexibel kunnen om gaan met de trainingen. Het enige dat ik moeilijk kan verzetten zijn de zwemtrainingen, maar gelukkig ben ik naast de triathlonclub ook lid van een zwemclub waardoor ik in principe op 4 van de 7 weekdagen wel een keer naar een zwembad zou kunnen. Verder heb ik als voordeel dat ik in het centrum van Den Haag, niet ver van het Haagse Bos werk. Dus als het werk het toelaat kan ik daar tijdens de lunchpauze een interval-looptraining doen of zo.

Maar dit jaar werk ik eindelijk eens op een plek waar ik zelf wat meer controle heb over mijn agenda. De regelmaat die dat oplevert is wel echt een enorme boost voor de kwaliteit van mijn trainingen, merk ik. Ik ben veel minder moe dan anders, en kan ook zwaardere trainingen aan. Verder train ik tijdens de week meestal 's avonds omdat ik echt geen ochtendmens ben. Het schema ziet er nu ongeveer zo uit:

Maandag: rustdag.
Dinsdagavond: zwemtraining triathlonclub van 21:45-22:45. Ik eet dan van tevoren rond 19 uur.
Woensdag werk ik meestal thuis, dus dan kan ik meestal 's middags wel een fietstraining tussendoor doen van 1-1.5 uur. Anders doe ik die 's avonds.
Donderdag: meteen na het werk naar looptraining triathlonclub. Ik neem eten mee als ik daarna blijf hangen voor de club-borrel.
Vrijdag: zwemtraining zwemclub van 19:15-20:00, daarna eten.
Zaterdag en zondag: lange loop-, resp. fiets-duurtraining, flexibel in te vullen.

/Herman

186

Re: Een trainingsweek

Jeroenvd schreef:

Ik denk niet dat veel mensen dagelijks van 8 tot 18u werken. Misschien inclusief reistijd, maar dan hebben ze wel mooi een fietstraining gehad. big_smile

Ik zelf werk van ongeveer 7.30 tot ongeveer 16.00. Maar dit is flexibel. Op die manier kan ik vaak voor het avondeten nog 1,5 uur trainen als ik wil (meestal lopen, soms fietsen). In de zomer kan ik ook voor het werk zwemmen. Ik kan zonder veel planningsproblemen 8-10 uur in de week maken.
Een Tacx helpt trouwens ook, vooral als je jonge kinderen hebt en geregeld aan huis gebonden bent.

Eigenlijk zoals Maca ook zegt; creatief zijn, en als het lekker weer is een paar uurtjes vrij nemen voor een duurrit.

Nee, dat is waar, misschien is dat wat overdreven. Maar bij ons op het werk zitten ze daar regelmatig van 8-18 en exclusief reistijd. Maar dat zijn misschien dan persoonlijke keuzes dat je maakt smile Al is het wel relatief zeer druk bij ons.

187

Re: Een trainingsweek

Ik denk ook een keuze, ik zie dat bij mij op het werk ook wel. Tuurlijk, soms is het geen vrijwillige keuze en als het moet dan werk ik ook wel over. Echter zeker niet dagelijks, noch wekelijks.
Het zijn keuzes, met in mijn ogen vier hoofdzaken waaruit gekozen moet worden. Met keuzes bedoel ik dan uiteraard de prioriteitstelling:
1. Gezin
2. Sport
3. Werk
4. Vrienden / overige familie

Bovenstaande is niet perse mijn volgorde, hoewel nr 1 wel klopt big_smile
Slaap zou er ook nog bijkunnen, maar die is voor mij redelijk regelmatig gelukkig.

188 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (24-02-16 10:39:36)

Re: Een trainingsweek

Brecht schreef:

Hoe combineren jullie al die trainingen met jullie werk? Want indien je enkele dagen overuren moet doen?

Dan wordt het zoals afgelopen dinsdag een rustdag, en probeer ik wat te schuiven. Maar meestal ben ik als ik overwerk alsnog wel voor 7en klaar (werk normaal 8-17) en kan ik prima trainen in de avond.

Zwemsessies vind ik wel lastig als ik een vroege meeting heb of een afspraak aan de andere kant van het land, die vervallen dan vaak.

189

Re: Een trainingsweek

LindaRotterdam schreef:
Brecht schreef:

Hoe combineren jullie al die trainingen met jullie werk? Want indien je enkele dagen overuren moet doen?

Dan wordt het zoals afgelopen dinsdag een rustdag, en probeer ik wat te schuiven. Maar meestal ben ik als ik overwerk alsnog wel voor 7en klaar (werk normaal 8-17) en kan ik prima trainen in de avond.

Zwemsessies vind ik wel lastig als ik een vroege meeting heb of een afspraak aan de andere kant van het land, die vervallen dan vaak.

Dan is het toch moeilijk om aan een schema te houden? Of lukt het om in 1 week/2 weken alles te trainen dat je had gepland?

190

Re: Een trainingsweek

Brecht schreef:
LindaRotterdam schreef:
Brecht schreef:

Hoe combineren jullie al die trainingen met jullie werk? Want indien je enkele dagen overuren moet doen?

Dan wordt het zoals afgelopen dinsdag een rustdag, en probeer ik wat te schuiven. Maar meestal ben ik als ik overwerk alsnog wel voor 7en klaar (werk normaal 8-17) en kan ik prima trainen in de avond.

Zwemsessies vind ik wel lastig als ik een vroege meeting heb of een afspraak aan de andere kant van het land, die vervallen dan vaak.

Dan is het toch moeilijk om aan een schema te houden? Of lukt het om in 1 week/2 weken alles te trainen dat je had gepland?

Ik zit met hetzelfde probleem. Lange werkdagen met wisselende werktijden.
Ik heb voor de week 5 trainingen die ik dan vrij probeer in te plannen, rekening houdend met trainingsprincipes. Dus niet ma + di zwemmen en dan de hele week niet meer. En omdat ik 2 dgn geen training gepland heb is dat redelijk goed uit te voeren. Soms ontkom je er niet aan dat je twee dgn achter elkaar fietst of loopt, maar dan wissel je de training wat af. Een duur training en de volgende dag een interval. Daarbij vind ik het geen probleem om na een lange werkdag toch nog even de hardloopschoenen aan te trekken om 23h.

Roeien met de riemen die je hebt, zeg maar.

191

Re: Een trainingsweek

Inderdaad, vooral planning en karakter. En lukt het dan via zo'n manier om goed te presteren tijdens de wedstrijden?

192 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (24-02-16 13:55:51)

Re: Een trainingsweek

Brecht schreef:
LindaRotterdam schreef:
Brecht schreef:

Hoe combineren jullie al die trainingen met jullie werk? Want indien je enkele dagen overuren moet doen?

Dan wordt het zoals afgelopen dinsdag een rustdag, en probeer ik wat te schuiven. Maar meestal ben ik als ik overwerk alsnog wel voor 7en klaar (werk normaal 8-17) en kan ik prima trainen in de avond.

Zwemsessies vind ik wel lastig als ik een vroege meeting heb of een afspraak aan de andere kant van het land, die vervallen dan vaak.

Dan is het toch moeilijk om aan een schema te houden? Of lukt het om in 1 week/2 weken alles te trainen dat je had gepland?

In de lente en zomer houd ik me strikter aan een schema, maar dan zijn de dagen ook langer en komen de wedstrijden dichterbij.

Nu heb ik per week 8 trainingen gepland staan (alles 2x: zwemmen, fietsen, lopen, krachttraining) en worden het er vaak maar 6. Krachttraining en zwemmen vallen het vaakst af.

Als je structureel overwerkt, zou ik dit zeker meenemen in je schema. Dat geeft veel meer rust.

193

Re: Een trainingsweek

Idd als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

194

Re: Een trainingsweek

LindaRotterdam schreef:

Als je structureel overwerkt, zou ik dit zeker meenemen in je schema. Dat geeft veel meer rust.

Ja - ik vind het idee van overwerken/lange dag maken = geen tijd om te trainen = rustdag een valkuil, want zo'n dag is dan sportief een rustdag, maar verder juist niet. Ik heb zo af en toe dat ik bijvoorbeeld van 9 tot half 6 in Amsterdam met een groep aan de slag ben, heen en weer in de spits reis dus, vroeg op moet, dik 12 uur van huis in totaal, én loop te sjouwen met materialen en een laptop en zo op m'n nette schoenen... nou, aan trainen kom ik zo'n dag niet toe, maar ik word er moeier van dan van een rustige dag op mijn eigen werkplek (aan huis, ben eigen baas) waarop ik tussen de middag ga zwemmen!

Louise

195

Re: Een trainingsweek

En ook korte trainingen tellen. Core en stability en korte (half uur ofzo) loop trainingen kunnen vaak in een pauze, half uurtje eerder opstaan. Maar ik zou me niet blind staren op een schema en me ergeren aan trainingen die ik gemist hebt. Zeker in de winter niet (bij mij vallen de langere tacx trainingen af of ik kort ze in). Elke training is mooi meegenomen!

196

Re: Een trainingsweek

Dat probleem van jou ken ik Louise als ik mee moet gaan winkelen wegen mijn benen na een uurtje slenteren ook precies 100kg. Dan weet ik dat het trappist tijd is voor mij.

197

Re: Een trainingsweek

ronnyke schreef:

Dat probleem van jou ken ik Louise als ik mee moet gaan winkelen wegen mijn benen na een uurtje slenteren ook precies 100kg. Dan weet ik dat het trappist tijd is voor mij.

lol ! Proost!

Ik laat in de winter ook makkelijk fietstrainingen schieten. Ik vind de tacx niet te harden zo saai, het waait al gauw te hard voor een fatsoenlijke rustige duurtraining en ik houd niet van kou en nattigheid - waar ik toch al veel mee te maken heb omdat ik veel dagelijkse dingen op de fiets doe, dus in sommige weken ben ik al vijf keer natgeregend of heb ik al tegen de wind in gebeukt om een trein te halen. Als ik dan ook nog 'moet' trainen, maak ik het mezelf alleen maar tegen, en dat schiet op de lange termijn niet op.

Louise

198

Re: Een trainingsweek

ronnyke schreef:

Dat probleem van jou ken ik Louise als ik mee moet gaan winkelen wegen mijn benen na een uurtje slenteren ook precies 100kg. Dan weet ik dat het trappist tijd is voor mij.

Bij mij wegen de benen ná die trappist juist 100 kg... ;-)

/Herman

199

Re: Een trainingsweek

Als ze al zo zwaar zijn van dat slenteren kan dat geen kwaad.

200

Re: Een trainingsweek

HermanB schreef:

Bij mij wegen de benen ná die trappist juist 100 kg... ;-)

Je hebt er ook met lagere alcoholpercentages dan 10, hoor, Herman wink  Bijvoorbeeld de witte: http://www.latrappetrappist.com/nl/trap … -trappist/

Louise