1 Laatst bewerkt door Cor (06-06-07 12:39:58)

Onderwerp: Overbelaste aanhechting pees buitenklant heup

Sinds 3 weken heb ik last van een overbelaste aanhechting van een pees aan de buitenkant van mijn heup, aldus concluderen mijn huisarts en sport fysiotherapeut. Dit voel ik pas na zo'n 6 a 7 kilometer lopen door wat stekende pijnscheut(jes), bij aanvang lopen voelt alles dus nog prima-de-lux. Ik heb nog nooit last van deze overbelasting gehad. Ben 's ochtends ook niet stijf etc.

Ben vervolgens minder intensief en minder lang gaan trainen. Dit resulteerde vooralsnog in geen verbetering. Vorige week woensdag heb ik mijn laatste looptraining (duurloop van 15km) gedaan als test of ik wel of niet zou meedoen aan de 1/2 tri van Nieuwkoop. Weer na 6 a 7 km dezelfde pijntjes, dus Nieuwkoop maar afgezegd.

Afspraak gemaakt bij dokter en sport fysiotherapeut. Die adviseren mij eerst maar eens 2 weken mak aan te doen met lopen. Ik heb overigens totaal geen klachten met fietsen, dus dat doe ik op dit moment wat meer. Dat mak aan doen doe ik nu dus en wordt ook door de sport fysiotherapeut behandeld.

Als mogelijke oorzaak denk ik zelf aan mijn wat gevoelig geworden hamstrings. Dit komt doordat ik van de winter meer (en ook anders qua training) ben gaan lopen. Ben namelijk gaan trainen volgens de souplesse methode van Klaas Lok. Opzich prima, want heb mijn halve marathontijd van 1:34 naar 1:26 gebracht en mijn 10km dik onder de 0:40 gekregen! Ga dus na dit akkefietje vaker na een masseur toe!

Mijn vraag is eigenlijk of er andere forum-leden hier wel eens last van gehad hebben en hoe lang het genezingsproces duurde en hoe ik de genezingsduur zo kort mogelijk kan krijgen. Het wedstrijdseizoen is namelijk in volle gang. Met voor mij belangrijke (en zware) wedstrijden als Stein en later in het seizoen Almere op komst wil ik toch zo snel mogelijk weer blessurevrij zijn.

Alvast bedankt voor jullie reacties,
Cor

2

Re: Overbelaste aanhechting pees buitenklant heup

Een heupblessure, bij de aanhechting van de bekkenrand, kan ook te maken hebben met je schoenen.
Een te zachte of verouderde schoen kan bij langere afstanden te weinig ondersteuning geven, waardoor de voet iets naar binnen kantelt(overproneerd). Dit kan doorwerken tot aan de heup!
Laat daar eens naar kijken door een sportpodoloog.
Ook een ondersteunend inlegzooltje kan al werken.
Verder kan het ook een gevolg zijn van het altijd aan dezelfde kant van de weg lopen.
Wegen lopen namelijk rond. regelmatig afwisselen dus!

succes

3

Re: Overbelaste aanhechting pees buitenklant heup

Ik probeer altijd mijn nieuwe schoenen geleidelijk in te zetten en dus het gebruik van mijn oude schoenen geleidelijk af te bouwen. De blessure openbaarde zich aan het eind van een training op deze oude schoenen!!!! Toeval, of niet? Overigens beide schoenen zijn van het merk Brooks Glycerine 4. De rechter achterkant van de rechterschoen vertoont meer slijtage dan de linkerschoen.

Dit vond ik op internet na een beetje Googelen: http://www.runningholland.nl/content/view/319. Zie onderin bij het kopje "bekkenrandpijn".

Die oude schoenen ga ik dan ook zeker niet meer gebruiken! Althans niet meer voor looptrainingen....

4

Re: Overbelaste aanhechting pees buitenklant heup

Ik zou maar een paar weekjes gaan fietsen en even niet hardlopen. Veel naar de Fysio en overwegen om via de huisarts ontstekingsremmers te slikken. Niet belasten die pees!

5

Re: Overbelaste aanhechting pees buitenklant heup

Bij deze nog een update over mijn heup blessure:

Sinds 1,5 week heb ik het lopen weer serieus opgepakt. Ik had mijzelf ook ingeschreven voor Stein, maar uit voorzorg ben ik daar na 15km uitgestapt. 30km lopen nadat je net twee trainingen weer pijnvrij bent leek me toch net ff te veel van het goede.

Uiteindelijk heb ik dus na deze overbelasting 2 weken rustig aan gelopen. Daarmee ging de pijn niet weg.
Vervolgens 2 weken niet gelopen en begonnen met fysiotherapie (5 keer), specieke rek- en krachtoefeningen. Sinds 1,5 week ben ik zo langzamerhand de belasting aan het opvoeren. Had afgelopen woensdag een 1/8 tri in Nieuwe Niedorp en liep daar 17:26 op de afsluitende 4,8km (liep verleden jaar 18:10). Helemaal niet gek dus.

Het is nu nog 7 weken tot Almere en moet na afgelopen woensdag concluderen dat de basissnelheid er nauwelijks onder geleden heeft. De komende 5 weken zullen er wat meer kilometers gemaakt moeten worden om het duurvermogen wat meer op niveau te krijgen.

Groeten,
Cor