126

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

@Jeanette schreef:

Mijn trainer schreef vandaag in de mail ... Dat gevoel als je over die rode loper op de finish afloopt ... onbeschrijflijk  gaaf .

Dat gevoel is inderdaad genoeg reden om dit (nog) een keer te doen! En het stelt eigenlijk niet zo heel veel voor, maar dat moment dat ze je naam omroepen en zeggen "You are an Ironman" betekent stiekem toch wel iets haha

127 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (01-08-16 21:21:25)

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

Tof verslag Bart!  En je eerste marathon in een Ironman lopen vind ik ook wel erg stoer big_smile

Pannenkoek,  hopelijk niet zelf rijden?  Hoe voelen jullie je nu?

128

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

Amai pannenkoek scherpe tijd heb jij gehaald. Proficiat en dan nog op zo een zwaar parcours.

129

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

Hier een analyse van de resultaten van IM Maastricht, altijd interessant om te lezen (ik zou een 9:37 finish nodig hebben voor Kona...).

http://www.coachcox.co.uk/2016/08/01/ir … -analysis/

130 Laatst bewerkt door Louise (02-08-16 10:52:19)

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

elderenbosch schreef:

Gelukt, 11:06:50! Ontzettend blij mee. Mijn debuut op de hele.
Mijn 'verslagje' is hier te vinden: http://elderenbosch.com/blog/?page_id=62

Mooi verhaal! Alleen al als ik het lees krijg ik dat kippenvel! En ik dacht ook: ik hoop dat ik over 4 weken op mijn eigen blog ook zo'n soort verhaal kan schrijven!

Louise

131

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

Louise schreef:

Mooi verhaal! Alleen al als ik het lees krijg ik dat kippenvel! En ik dacht ook: ik hoop dat ik over 4 weken op mijn eigen blog ook zo'n soort verhaal kan schrijven!

Louise

Kijk nu al uit naar je verhaal smile

132

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

Ik zou me toch eerst maar eens richten op die Ironman ipv van op die blog.

133

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

Maca944 schreef:

Hier een analyse van de resultaten van IM Maastricht, altijd interessant om te lezen (ik zou een 9:37 finish nodig hebben voor Kona...).

http://www.coachcox.co.uk/2016/08/01/ir … -analysis/

Dan maar snel een leeftijdscategorie opschuiven...ik mag er ruim een kwartier langer over doen! wink

134 Laatst bewerkt door Jvermond (02-08-16 14:17:09)

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

Ik zal later nog een verslagje typen maar voor nu:

                    Voorspeld          Geworden
Zwemmen      1:10                 1:03:00
Fietsen:          5:15                 5:21:41    (5:17:57 zonder vallen en reparaties)
Lopen:            3:25                 3:21:01
Wissels:          0:09                 0:03:47 en 0.03.28
Totaal:            9:59                 9:52:58

Super blij dat ik onder de 10 uur ben gedoken! Geen idee hoe ik zo snel heb gezwommen. Misschien dat de rustige slag de techniek en snelheid toch veel ten goede komt. Tijdens het fietsen is tot 2 keer toe een armsteun losgetrild die ik moest vastdraaien (dom dat ik die niet van tevoren met loctite had vastgemaakt) en aan het eind van de eerste ronde in Maastricht onderuit gegaan in de bocht waar er denk ik nog tientallen zijn gegaan. De eerste ronde lopen ging uitstekend, de 2e best oke en daarna ging het echt pijn doen. Toch met veel wilskracht de laatste ronde nog kunnen doen met niet al te veel verval en helemaal op over de finish.

Oja Kona? Daarvoor moeten er nog 25 minuten af smile

135

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

Dat is een snelle tijd. Pff

136

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

Als teamleader van het zwemgedeelte vraag ik me vooral af hoe dat deel ervaren is door de atleten die hier mee gedaan hebben...

Hoe vonden jullie de start? Hoe was de stroming? Waren de boeien duidelijk? Hoe was de landgang (uit het water en weer ik het water?) hoe was het keerpunt en hoe was de finish ramp?

Hebben jullie nog iets van de boten en kayaks meegekregen?

Wij hebben genoten! Veel voorbereiding en toch wat spannende momenten meegemaakt... Maar alle zwemmers zijn veilig aan de kant gekomen!

137

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

mielclaessens schreef:

Als teamleader van het zwemgedeelte vraag ik me vooral af hoe dat deel ervaren is door de atleten die hier mee gedaan hebben...

Hoe vonden jullie de start? Hoe was de stroming? Waren de boeien duidelijk? Hoe was de landgang (uit het water en weer ik het water?) hoe was het keerpunt en hoe was de finish ramp?

Hebben jullie nog iets van de boten en kayaks meegekregen?

Wij hebben genoten! Veel voorbereiding en toch wat spannende momenten meegemaakt... Maar alle zwemmers zijn veilig aan de kant gekomen!

Ik kan de vergelijking met vorig jaar doen, dus:
- start duurde uiteraard langer door het grotere aantal deelnemers, maar de rolling start blijft mijn voorkeur hebben. Waar lag de startmat? Mijn meting van de zwemtijd was korter (scheelde 10-15 seconden);
- landgang was beter dan vorig jaar, zowel het uit- als weer in het water gaan (prima vrijwilligers);
- stroming: leek mee te vallen, uit tussentijd bij de landgang zag ik pas dat ie sterker was dan vorig jaar. Scheelde in tijd een flink stuk op de terugweg;
- boeien duidelijk, boten en kayaks waren alom maar niet hinderlijk aanwezig;
- swimexit prima. Voor de start hebben we daar wel een paar glasscherven verwijderd.

Dank aan de vrijwilligers!

138

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

Toch ook maar even mijn relaas hier posten zoals ik dat op FB heb gezet. Ieder een verwacht altijd van mij een enigszins geanimeerd stukje, dus heb ik weer wat neergetyped. Vooraf diep respect voor alle deelnemers, zeker ook wat ik hier voorbij zie komen.

Ironman Maastricht 2016: sjoelen lijkt me ook een leuke hobby…

Eigenlijk was het de bedoeling om dit jaar de Ironman Frankfurt te doen. Een kuitblessure gooide eind april van dit jaar echter roet in het eten. Frankfurt (3 juli) kwam te vroeg. Binnen het Ironman-kader was Maastricht, 4 weken later, de meest logische en haalbare optie voor een last-minute overschrijving. En dus voor de tweede keer op rij startte ik in Limburg.

Op het zwemparcours na was er veel veranderd. Het fietsparcours ging nu grotendeels door Belgisch Limburg, het loopparcours was nu 4 i.p.v. 3 ronden met flink wat hoogtemeters extra. Ook “iets” meer deelnemers, van een kleine 800 naar 2000 dit jaar. De grote onzekere factor was echter het weer. Er waren (flinke) lokale regenbuien voorspeld.

Uiteraard weer een redelijk onrustige laatste nacht voor de wedstrijd, of het nu je eerste of de vijfde hele triatlon wordt, de zenuwen in de dagen ervoor zijn er toch altijd. Om half zes vanuit ons vaste logeeradres in Gasthuis vertrokken naar de start. Nog even de bandjes van de dag ervoor ingecheckte fiets op spanning brengen, 3 bidons in de houders en vervolgens het wachten en focussen op de start. Om me heen vele strakke, gespannen gezichten.

Net zoals vorig jaar een “rolling-start” bij het zwemmen: geen massastart, maar op je eigen ingeschatte zwemtijd achter elkaar het water in. Dat neem misschien de charme wat weg, maar voor de mindere zwemmers (zoals ik) is dat lekker. Nadeel is wel dat ik dik 25 minuten moest wachten tot ik de Maas in mocht. De tijd wel kunnen doden met een gezellige babbel met clubgenoot Brigitte, die haar eerste hele triatlon doet (en super finishte in 12u39m).  Dan eindelijk het water in! Direct goed in mijn slag en aan de gang. Eerst stroomopwaarts naar het provinciehuis, het voelt goed, dan een klein landgangetje. De zwemtijd valt halverwege niet mee, een stuk langzamer dan vorig jaar. Ik krijg een flinke tik van een ongecontroleerd projectiel in de tweede helft van het zwemmen, geef een duidelijk fysiek signaal terug en zwem weer goed verder. Fris uit het water na een kleine 4 kilometer en bijna 1u12m op mijn horloge. Die tijd is een opsteker, de stroming bleek een stuk sterker dan vorig jaar.

Zoals altijd een rustige wissel, eten, drinken en de fiets op. 182 kilometer draaien, keren, klimmen en dalen. De eerste klimmetjes gaan prima, ben goed aan het doseren. Na een 40-tal kilometers de grens over via de provincie Luik naar Belgisch Limburg. De smerigste klim is de Halembaye, het “lelijke ding”. Een klim van maar 800 meter met daarin 400 meter stijgingspercentages van 11 tot 13%. Verstand op nul (niet moeilijk voor mij..) en stoempen. Clubgenoten Tamara en Niels staan daar voor de nodige motivatie en het schieten van mooie plaatjes. Daarna verandert helaas zowel het weer als het parcours. Goede wegen maken plaats voor boerenlandweggetjes met soms erg slechte betonplaten en wat precies daar niet moest gebeuren gebeurt wel: regen. De wegen worden erg modderig en glad en ik zie veel mensen langs de kant met lekke banden of onder folie liggen bij medisch personeel. Geen risico dus. Na dik 70 kilometer zijn we de slechte zone uit en is het weer droog. Voel me net weer wat relaxter als er vlak voor me een deelnemer zonder aanleiding hard onderuit gaat. Ik gooi mijn fiets in een reactie naar links om hem te ontwijken en bereid me voor om te vallen. Al slippend, remmend en sturend blijf ik overeind en ben even van de kaart. Dat scheelde centimeters. De ontspanning uiteraard helemaal weg. Niet alleen bij mij overigens, de sfeer bij een hoop deelnemers is veel minder aan het worden. Bij de eerste spekgladde fietspassage door Maastricht laat ik de familie even weten dat ik nog heel ben, maar voorzichtig aan ga doen. Ik heb de pech in de tweede ronde in een kort maar hevig noodweer terecht te komen. De weg is niet meer zichtbaar en de Geulhemmerberg doe ik de tweede keer terwijl het water onder mijn fiets door naar beneden stroomt. Is het nog verantwoord voor mij? Twijfels. Bovenop is het wonderwel droog. Was ik hier 10 minuten later of eerder geweest, dan was ik niet in die bui terechtgekomen. “Gewoon” door, we zijn toch bezig. De afwisseling van zon, warm, nat en koud zorgt wel voor de nodige sanitaire stops. Ik heb altijd problemen met wisselende omstandigheden. In de laatste 10 kilometer fietsen nog even een stormpje met hagel (pfff) en op naar de tweede wissel. Ik heb mijn gehoopte eindtijd al lang losgelaten. Even wat droogs en schoons aan, ik zie eruit als na een veldtoertocht. Misschien dat ik volgend jaar maar eens moet gaan sjoelen.

Maar nog even een marathonnetje (…). De sfeer tijdens het lopen is geweldig, alleen krijg ik moeite met het verwerken van eten en drinken na de eerste ronde. Ik moet er steeds meer tijd voor nemen en kan de dixies wel van binnen uittekenen. De hoogtemeters op het loopparcours eisen ook zijn tol. Nu had het dus mogen regenen, maar uiteraard is de lucht strak blauw. De vele support van familie, clubgenoten een anderen blijft me pushen en zorgt voor de nodige afleiding. Elke ronde van 10,5 kilometer krijg ik weer een bandje om de arm geschoven. Bij vier bandjes mag je finishen. Dat laatste gele bandje op 500 meter voor de finish geeft een geweldig gevoel: op naar het rode tapijt. Na 12u02 ga ik over het finishpodium. Moe, maar voldaan? Over dat laatste twijfel ik.

Ik had niet mijn beste dag in Maastricht, mentaal was het zwaar door de wisselende (weers-) omstandigheden. Ik heb te veel mensen zien liggen. Maar ok, het weer heb je niet in de hand. Ik ben heel gebleven, herstel gaat weer goed. De buitenband van mijn fiets bleek bij inspectie achteraf volledig naar de kl*te, een klein wonder dat ik na de slippartij daar nog 100 kilometer op heb kunnen rijden. Op naar volgend jaar…..

René

139

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

René S. schreef:
mielclaessens schreef:

Als teamleader van het zwemgedeelte vraag ik me vooral af hoe dat deel ervaren is door de atleten die hier mee gedaan hebben...

Hoe vonden jullie de start? Hoe was de stroming? Waren de boeien duidelijk? Hoe was de landgang (uit het water en weer ik het water?) hoe was het keerpunt en hoe was de finish ramp?

Hebben jullie nog iets van de boten en kayaks meegekregen?

Wij hebben genoten! Veel voorbereiding en toch wat spannende momenten meegemaakt... Maar alle zwemmers zijn veilig aan de kant gekomen!

Ik kan de vergelijking met vorig jaar doen, dus:
- start duurde uiteraard langer door het grotere aantal deelnemers, maar de rolling start blijft mijn voorkeur hebben. Waar lag de startmat? Mijn meting van de zwemtijd was korter (scheelde 10-15 seconden);
- landgang was beter dan vorig jaar, zowel het uit- als weer in het water gaan (prima vrijwilligers);
- stroming: leek mee te vallen, uit tussentijd bij de landgang zag ik pas dat ie sterker was dan vorig jaar. Scheelde in tijd een flink stuk op de terugweg;
- boeien duidelijk, boten en kayaks waren alom maar niet hinderlijk aanwezig;
- swimexit prima. Voor de start hebben we daar wel een paar glasscherven verwijderd.

Dank aan de vrijwilligers!

Glasscherven?? Op het tapijt?

De start mat lag letterlijk 10 cm voor de start ramp.. Maar de hekken werken als geleider dus kan een paar meter gescheeld hebben..

140 Laatst bewerkt door elderenbosch (02-08-16 20:44:38)

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

mielclaessens schreef:

Als teamleader van het zwemgedeelte vraag ik me vooral af hoe dat deel ervaren is door de atleten die hier mee gedaan hebben...

Hoe vonden jullie de start? Hoe was de stroming? Waren de boeien duidelijk? Hoe was de landgang (uit het water en weer ik het water?) hoe was het keerpunt en hoe was de finish ramp?

Hebben jullie nog iets van de boten en kayaks meegekregen?

Wij hebben genoten! Veel voorbereiding en toch wat spannende momenten meegemaakt... Maar alle zwemmers zijn veilig aan de kant gekomen!

Ha Miel. Ik vond het zwemmen - niet mijn sterkste onderdeel - echt een van mijn hoogtepunten van de dag. Het sfeertje voor de start was echt super.

De rolling start, mijn eerste, vond ik echt perfect. Ik startte dan in een groep tussen 1:00 en 1:10 dus heb misschien iets minder lang hoeven wachten dan sommige anderen. Maar dat had ik er best voor over gehad in de plaats van klappen incasseren bij een massastart. De boeien waren voor mij duidelijk ondanks dat ik minder zicht heb in het water (brildrager). Zelf heb ik geen last gehad van de stroming op de heenweg, was die er? Mijn snelle tijd op de terugweg doet wel vermoeden dat er wat stroming stond smile. De landgang vond ik wel fijn eigenlijk, prima vrijwilligers ook die je daarbij hielpen. De paar kayaks heb ik gezien maar verder niets mis mee. Boten zijn mij niet opgevallen. Finish ramp ook prima. Als ik één verbeterpuntje mag noemen... De 200 meter voor de landgang greep ik nog wel in wat gras in het water. Ik zat redelijk rechts op het zwemparcours. Misschien dat dat te maaien valt. Maar dat mag anders ook de pret niet drukken.

Tof trouwens dat je hier actief bent om feedback op te halen!

141

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

Gras hebben we zelf niet gezien! Maar er was wel degelijk gemaaid! Aandachtspuntje voor volgend jaar!

142 Laatst bewerkt door René S. (02-08-16 21:41:39)

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

mielclaessens schreef:
René S. schreef:
mielclaessens schreef:

Als teamleader van het zwemgedeelte vraag ik me vooral af hoe dat deel ervaren is door de atleten die hier mee gedaan hebben...

Hoe vonden jullie de start? Hoe was de stroming? Waren de boeien duidelijk? Hoe was de landgang (uit het water en weer ik het water?) hoe was het keerpunt en hoe was de finish ramp?

Hebben jullie nog iets van de boten en kayaks meegekregen?

Wij hebben genoten! Veel voorbereiding en toch wat spannende momenten meegemaakt... Maar alle zwemmers zijn veilig aan de kant gekomen!

Ik kan de vergelijking met vorig jaar doen, dus:
- start duurde uiteraard langer door het grotere aantal deelnemers, maar de rolling start blijft mijn voorkeur hebben. Waar lag de startmat? Mijn meting van de zwemtijd was korter (scheelde 10-15 seconden);
- landgang was beter dan vorig jaar, zowel het uit- als weer in het water gaan (prima vrijwilligers);
- stroming: leek mee te vallen, uit tussentijd bij de landgang zag ik pas dat ie sterker was dan vorig jaar. Scheelde in tijd een flink stuk op de terugweg;
- boeien duidelijk, boten en kayaks waren alom maar niet hinderlijk aanwezig;
- swimexit prima. Voor de start hebben we daar wel een paar glasscherven verwijderd.

Dank aan de vrijwilligers!

Glasscherven?? Op het tapijt?

De start mat lag letterlijk 10 cm voor de start ramp.. Maar de hekken werken als geleider dus kan een paar meter gescheeld hebben..

Glasscherven lagen op het tapijt bij de trap naar beneden voor de start, dus waar we in startvolgorde naar beneden naar de kwamen. Een clubgenote van mij zag ze liggen. Het maaiwerk was overigens veel beter dan vorig jaar, nauwelijks iets gevoeld.

143

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

mielclaessens schreef:

Als teamleader van het zwemgedeelte vraag ik me vooral af hoe dat deel ervaren is door de atleten die hier mee gedaan hebben...

Hoe vonden jullie de start? Hoe was de stroming? Waren de boeien duidelijk? Hoe was de landgang (uit het water en weer ik het water?) hoe was het keerpunt en hoe was de finish ramp?

Hebben jullie nog iets van de boten en kayaks meegekregen?

Wij hebben genoten! Veel voorbereiding en toch wat spannende momenten meegemaakt... Maar alle zwemmers zijn veilig aan de kant gekomen!

Hallo Miel,

Ik heb de start als zeer positief ervaren. Het liep rustig door en het was in mijn ogen helder en duidelijk aangekondigd. Het eerste stuk zwemmen tegen de stroming in verliep goed. Onderweg tegen de stroom in soms wel wat waterplanten geraakt en misschien had het stukje bij het waterpoortje (als dat zo heet!?) aangegeven kunnen worden dat het erg ondiep was. Ik verbaasde me al dat mensen daar aan de waterkant zag en toen zag ik ook dat de bodem erg dichtbij was. Maar ik heb daar eigenlijk geen hinder van ondervonden. De boeien waren duidelijk en de landgang was duidelijk gecommuniceerd en goed uitgevoerd met de hulp ter plaatse, hetzelfde voor de finishramp. Het terugzwemmen zelf was met de stroming ook prettig. Ik had voorgenomen een tijd van 1.05-1.10 te zwemmen het werd uiteindelijk 1.00. Al met al was ik dus erg tevreden met het zwemonderdeel! Dank

144

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

mielclaessens schreef:

Gras hebben we zelf niet gezien! Maar er was wel degelijk gemaaid! Aandachtspuntje voor volgend jaar!

Til er niet te zwaar aan hoor! Het was denk ik ook niet te zien boven water. Ik weet ook niet of het gras was of waterplanten. Maar ik heb wel (veel) erger meegemaakt. Dank ook voor de berichtgeving over de watertemperatuur. Belangrijk als het er om hangt of het een wetsuit race wordt. Niet dat je er iets aan verandert, maar dan kan je je er een beetje op instellen.

145

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

Hallo miel,

Mij als supporter viel 1 ding heel erg op. Een vd latere starters keerde terug en wilde het water uit.Deze man werd tegen gehouden door de man met de kano,die bij de swimexit vaarde. Deze man mocht er niet uit omdat de eerste 4 profs eraan kwamen. Althans zo leek het. Dit kwam erg vreemd over meer omdat die man niet voor niks terugkeerde,denk ik. Je zou denken die man moet zsm het water uit..
Nu weet ik dus niet precies wat er aan de hand was maar het viel wel erg op.

gr ramon

146

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

ramon schreef:

Hallo miel,

Mij als supporter viel 1 ding heel erg op. Een vd latere starters keerde terug en wilde het water uit.Deze man werd tegen gehouden door de man met de kano,die bij de swimexit vaarde. Deze man mocht er niet uit omdat de eerste 4 profs eraan kwamen. Althans zo leek het. Dit kwam erg vreemd over meer omdat die man niet voor niks terugkeerde,denk ik. Je zou denken die man moet zsm het water uit..
Nu weet ik dus niet precies wat er aan de hand was maar het viel wel erg op.

gr ramon

Klopt. Ik heb die man daarna zelf begeleid en maakte ook een inschatting dat het kon. Als het niet gekund had, had ik de kayak aangegeven dat hij er alsnog uit moest..

147

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

René S. schreef:

Ik heb de pech in de tweede ronde in een kort maar hevig noodweer terecht te komen. De weg is niet meer zichtbaar en de Geulhemmerberg doe ik de tweede keer terwijl het water onder mijn fiets door naar beneden stroomt. Is het nog verantwoord voor mij? Twijfels. Bovenop is het wonderwel droog. Was ik hier 10 minuten later of eerder geweest, dan was ik niet in die bui terechtgekomen.<knip> In de laatste 10 kilometer fietsen nog even een stormpje met hagel (pfff) en op naar de tweede wissel.

Sohee, ik had gehoord over 'regen', maar dit klinkt heftiger! Kennelijk heb je net pech gehad met waar je zat inderdaad. En voldaan mag je best zijn, toch?!

Louise

148

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

Louise schreef:
René S. schreef:

Ik heb de pech in de tweede ronde in een kort maar hevig noodweer terecht te komen. De weg is niet meer zichtbaar en de Geulhemmerberg doe ik de tweede keer terwijl het water onder mijn fiets door naar beneden stroomt. Is het nog verantwoord voor mij? Twijfels. Bovenop is het wonderwel droog. Was ik hier 10 minuten later of eerder geweest, dan was ik niet in die bui terechtgekomen.<knip> In de laatste 10 kilometer fietsen nog even een stormpje met hagel (pfff) en op naar de tweede wissel.

Sohee, ik had gehoord over 'regen', maar dit klinkt heftiger! Kennelijk heb je net pech gehad met waar je zat inderdaad. En voldaan mag je best zijn, toch?!

Louise

Mooi verslag René en ook jij gefeliciteerd met je prestatie! Na het lezen van je verhaal voel ik me een beetje schuldig dat ik onder mijn paraplu zat te balen van de regen.

En ook mooi dat de (zwem)organisatie meeleest en - schrijft ter verbetering van het evenement voor volgend jaar.

149 Laatst bewerkt door Vanzella (03-08-16 22:41:12)

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

Maastricht was een gaaf evenement en ik ben zeer tevreden over de organisatie, de fans, de enorme ondersteuning van de familie , de sfeer in de stad en last but not least mijn conditie.

Jvermond stond naast me bij de registratie (leuk toeval!). Wat een tijd man! en jammer dat ik je niet meer gezien heb. Ik ben nog langs je fiets gelopen voor de start maar je was al weg denk ik..

De zwemstart was gaaf, lekker muziekje, heel relaxed naar voren lopen en hop het water in. Ik stond achteraan het 1.00 tot 1.10 vak en om 7.30 exact plonsde ik erin. Goed langs de kant gezwommen op de heenweg, want er was toch wel een beetje stroming. De passage bij het Gouvernement was leuk (en voor Miel) goed geregeld, met de matten, hulp bij het uit het water komen en daarna weer in het water plonzen. Boeien waren er voldoende en het orienteren ging best goed. De terugweg ging snel, met een zware laatste 200m, omdat je daar bij een versmalling door de brug best moest bikkelen, om met vermoeide armen tegen de stroom in de finish te halen. Na 1.07.33 werd ik door een paar sterke kerels weer op de mat gehesen. Chapeau! Zowel voor de organisatie als mezelf (1.10 was verwacht).

Wissel was soepel maar rustig en 4 minuutjes na de exit zat ik op de fiets.

Het rondje was bekend, en in het begin ging het best stroef. Dat was goed, want dan ging ik in elk geval niet te hard. Na de Bemelerberg was ik warm gedraaid en op het glooiende deel richting de Halembaye durfde ik wel iets meer gas te geven. So far so good, en de regen die af en toe de kop opstak na een km of 50 boeide me eigenlijk ook niet, alleen ging het tempo uiteraard wat omlaag in bochten en afdalingen. 2 uur 50 voor de eerste 91km waren precies op plan. Nog even goed eten, reepje, banaantje en een gel op weg naar Geulhemmer voor de tweede heuvelzone. Benen voelden goed op de Geulhemmer en Bemelerberg, al was de afdaling van de Bemelerberg richting Cadier en Keer nu redelijk gevaarlijk door de regen. Klein slippartijtje ondanks (of juist vanwege) het feit dat ik deze afdaling al minstens 100 keer heb gereden.

Geen stress, lekker glooien door het Heuvelland tot in Eckelrade op 110 km.. psssssssssst zijn mijn voortube.. Shit, Latex busje erbij, en hoppa volblazen die tube. Er kwam wel een beetje uit aan de zijkant zag ik... Even ronddraaien minuutje gewacht, C02 patroon erop en weer pssssst. De latex spoot eruit. F.ck, f.ck en nog wat van die termen. Scheur in mijn tube dus. Ok nadenken nu, tijd is om zeep. Hoe ga ik finishen? Mijn vrouw en de kindjes zouden in Eijsden staan, ik denk ok 10km op een kapotte tube, twee afdalingen en Nederlands wegdek.. Het is een gokje, maar moet net kunnen. Dus ik met 15 per uur door het heuvelland hobbelen, een keer of 4 aangesproken door anderen of ik hulp nodig had (hulde!) en ze stonden al bij de brug over de snelweg net voor Eijsden (4km van mijn huis). Snel mijn vader gebeld, die de Halembaye opgelopen was, een half uurtje gewacht en mijn trainingswielen met reserve bandjes en patronen werden aan het parkoers geleverd. Zo nu kunnen we in elk geval finishen. Ik ben toch maar redelijk gaan doorrijden, een snelle berekening liet me denken dat ik nog steeds onder de 12 uur kon finishen en daarmee waarschijnlijk een hoop clubgenoten zou voorblijven wat me veel bonuspunten op zou leveren voor het clubkampioenschap (tsja, je moet jezelf blijven uitdagen zullen we maar zeggen ;-)) Na 170km begon het enorm te regenen en een heel klein beetje hagel (het buitje van Rene denk ik hierboven). Psssst lekke voorband. Geen probleem, bandje wisselen en C02 patroon er op, en gezz on zie plenk. Shit patroon springt eraf en rubbertje springt uit mijn c02 pompje. Hmmm wat zou McGyver hebben gedaan (jaja ik ben 40 plus) ventiel van het oude bandje gepakt en het rubberen ringetje er weer in gewumd. Fiets lazert om tegen mijn scheen... GVD let nu eens op eikel, en mijn God wat heb ik het koud inmiddels. Anyhow tweede C02 patroon erop gedraaid en hoppa! Vol die band. Ok relaxed terug naar Maastricht nu en dan eindelijk een stukkie rennen. eerst nog even door Smeermaas... PSssssst zei de achterband... even tot 83 tellen en heel blij zijn dat ik tegen mijn vader zei: "Geef me dat doosje met dat bandje daar in de achterbak ook maar mee, stop ik wel onder mijn pakje op de rug" ik had nog een patroon en deze wissel ging soepel.. In vijf minuten kon ik verder voor de laatste 5km. 7 uur 3 was mijn fietstijd uiteindelijk.

De wissel was rustig, nog even de edele delen een keertje extra gesmeerd tegen het schuren en rustig hobbelen. Voeten moesten erin komen en me voorgenomen te genieten van de sfeer het evenement en de finish.

Zo gezegd zo gedaan, lekker high5 end met de kindjes die overal langs de kant stonden, team genoten motiverend op de heen en weer stukken of als ik ze inhaalde, terwijl ik me ontdubbelde (want stiekum liep ik wel 4.50 a 5.05/km) veel te hard natuurlijk, maar ja het ging lekker en ik zou wel zien waar het schip strandde. Nou dat was op het bruggetje na 28km BAM kramp in beide benen. OOps.. Tempo omlaag naar 5.50 a 6 minuten, en afgezien van nog twee kramp aanvallen kon ik op die manier doorlopen. Het deed veel pijn, maar zoals anderen reeds hebben gememoreerd hier, had ik maar moeten gaan sjoelen (of dammen, of postzegels verzamelen). Ik bleef High5's eten en uitdelen en heb ronduit genoten genoten van de sfeer op de marathon. 3.52 werd het uiteindelijk. honderd meter voor de finsh stonden mijn ouders, vrouw en kindjes daar nog een ultieme High5 plus bonus kus en vervolgens richting de nog steeds gemotiveerde speakers Paul en Ruud voor de "you are an Ironman" leus en een tijd van 12 uur 12 minuten. Deze keer vond ik ook dat ik hem echt verdiend had.

De athlete's garden was ook een succes, beetje napraten, bakje pasta, pannenkoekje en ok ok een biertje. Veel clubgenoten waren net binnen of kwamen in die periode ook binnen dus dat was mooi. Om negen uur ging het kaarsje uit. Fiets opgehaald, in de auto gelegd en gelukkig had ik mijn vader als chauffeur smile

Mooi om de verslagen te lezen hier en kort door de bocht genomen. Volgens mij heeft iedereen zijn persoonlijke doelstelling gehaald! Gefeliciteerd!

150

Re: Ironman Maastricht 31/7/2016

Pff, wat een verhaal Jeroen! Mooi dat je de spirit kon houden met al die lekke banden en 'gewoon' gefinished bent, dat biertje na afloop had je dubbel en dwars verdiend!