1

Onderwerp: Eerste Triathlon

Beste lezers,

Al een aantal jaar ben ik geïnteresseerd in het fenomeen triathlon en na een gezellige oud en nieuw met goede voornemens is het tijd om woord bij daad te voegen. Twee vrienden en ik zijn van plan om mee te gaan doen aan de Amsterdamse triathlon (olympische afstand) in nieuw-west op 5 juni 2016. Nu zien wij door de vele trainingsschema's het bos niet meer en zou ik graag jullie advies willen vragen aangaande het trainen voor de olympische afstand.

Even wat persoonlijke info;
Geslacht: Man
Lengte: 1,87
Gewicht: 69 a 70 kilo
Leeftijd: 24

Persoonlijke records/huidige vorm:
5 km rennen: 19.05/23 a 24 minuten
10 km rennen: 41/ruim 50 minuten
30 fietsen: 55 minuten/rond de 1 uur en 5 min.
60 fietsen: 2 uur/al een tijd niet gedaan kan geen goede inschatting geven.
Zwemmen: Geen ervaring.

Nu ben ik voor het hardlopen en wielrennen niet heel bang, ik boek zeer snel progressie bij het fietsen en 40km is, wanneer ik een beetje getraind heb, goed te doen. Ik heb al regelmatig richting de 100 km gefietst. Voor de 10km rennen geld hetzelfde, met wat training hoort dit geen probleem te zijn. Zwemmen zoals ik boven heb aangegeven heb ik geen ervaring. Nu heb ik mijn ingeschreven voor een zwemcursus van 10 lessen om daarna zelf te gaan trainen. Bij de lessen zal de focus liggen op techniek.

Nu vraag ik mij af wat een goede verhouding trainen is. Hoe vaak per week? Waar de focus op leggen? Welke afstanden met rennen en fietsen en vanaf wanneer de focus leggen op overschakelen van fietsen naar rennen etc. Ik heb ontzettend veel zin om lekker te trainen maar zou graag advies zodat ik mezelf niet over train of de focus verkeerd leg.

Ik hoor graag van jullie!

2

Re: Eerste Triathlon

Een OD is 1500m zwemmen dat is dus niet niks. Dus je fiets en loopprestatie tijdens de wedstrijd zal een beetje afhangen hoe je uit het water komt en in welke positie.