1

Onderwerp: GCT balans Garmin ervaringen

Wie de laatste updates heeft gedaan bij garmin is misschien opgevallen dat we wat cijfertjes erbij gekregen hebben op de computer zoals staplengte en grondcontacttijd-balans ( tussen linker en rechter been )

Nu heb ik vandaag een rondje gelopen van 17km ( voor de eerste keer met deze gegevens erbij ) ik heb een verschil van 4%  in mijn grondcontact tijd

54% linkerbeen en 46% rechterbeen grond contact tijd

Ik vermoed dat dit komt doordat ik vrij lang ( lees maanden ) met mijn rechter achillespees heb gesukkeld en dit been dus ook zwakker is geworden, heb nu nergens last meer van en mijn gevoel zegt dat ik gelijk loop, maar dat is dus niet zo.

ter vergelijking, mijn dochter heeft ook een garmin 920 XT en die had na haar looptraining gister maar 0,1 % verschil ( verwaarloosbaar dus )

nou vraag ik me af kan je dit heel bewust trainen ?

2

Re: GCT balans Garmin ervaringen

Ik ben ook wel benieuwd naar wat we ervan kunnen leren, van die nieuwe cijfertjes.

Helaas heb ik zelf nog maar een keer met de nieuwe update gelopen en dat was meteen de halve marathon van Egmond, dus ik weet niet hoe maatgevend die gegevens zijn voor mijn gewone loopstijl - met name die eerste zeven kilometer over het strand en tegen een straffe wind in.

Het gemiddelde verschil links/rechts was bij mij ook maar 0.1%. Maar wel viel me op dat er een verloop in zat: de eerste 22 minuten leunde ik langer op mijn rechtervoet (verschil +/- 1%), daarna verschoof het richting min of meer neutraal. Maar dat eerste stuk kan dus ook door het strand (en de schuine tegenwind) gekomen zijn.

Ik denk trouwens dat ze bij die verticale ratio eigenlijk de kleurtjes zouden moeten aanpassen. Bij de andere parameters is er een "groen" optimum waar je niet teveel boven maar ook niet teveel onder moet zitten. Bij de verticale ratio is het kleurverloop hetzelfde, maar daar moet je (als ik het goed begrijp) zo laag mogelijk uitkomen - dus niet per se in het groene gebied. Ik zat zelf in het blauw (gemiddeld 7%).

/Herman

3

Re: GCT balans Garmin ervaringen

je zou ook zo maar en lengteverschil kunnen hebben in de benen. Dit hoeft niet direct merkbaar te zijn als het een klein verschil is.

4

Re: GCT balans Garmin ervaringen

edj schreef:

je zou ook zo maar en lengteverschil kunnen hebben in de benen. Dit hoeft niet direct merkbaar te zijn als het een klein verschil is.


Ja, dat zou ook zomaar kunnen, zie wel ook verschil als de weg schuin loopt en je zelf dus ook scheef loopt

zal binnenkort is een testje doen op de loopband, dan heb je geen invloeden van wind, slecht wegdek, schuin wegdek ed...