1

Onderwerp: Muziek terwijl u traint...

Ik vind het altijd wel lekker om mijn mp3 speler mee te nemen bij loop en fiets trainingen. Door die muziek hou ik meestal mijn tempo beter vast althans dat idee heb ik dan toch roll. Mijn mp3 speler staat in elk geval vol met diverse muziekstijlen maar het merendeel is wel met een beat (Tiesto/Jumpstyle) erin of het wat hardere werk van bv Rammstein. Hoe zit dat bij jullie en wat voor muziek neem je dan mee??

Tot u sprak,
Drs5je

"Bis vincit qui se vincit."

2

Re: Muziek terwijl u traint...

Muziek is inderdaad fijn maar ik neem het alleen mee op looptrainingen van +90min, op fietstrainingen niet aangezien ik het in verkeer te gevaarlijk vind.
Succes Dirk Jan Klijn:cool:

3 Laatst bewerkt door Paul851 (01-07-07 13:52:55)

Re: Muziek terwijl u traint...

Mee eens Dirk Jan, in 't verkeer heb je al je concentratie nodig om weer heel thuis te komen. Automobilisten zien alleen maar voertuigen die minimaal even groot zijn als een auto. Als je ze niet ziet, moet je ze minimaal kunnen horen.

Thuis op de Tacx daarentegen kan 't me niet hard genoeg zijn, Rammstein e.d.

4

Re: Muziek terwijl u traint...

Ik neem mijn MP bijna altijd mee (zowel fiets- als looptrainingen). Voor het fietsen is er geen gevaar aangezien ik op rustige en verkeersvrije wegen rij. Ik vind een mp3-speler heel erg nuttig tijdens het snellere werk (tempo/interval). Een harde muziektoon, zoals jump of techno, zorgen voor een hoger tempo indien je dit combineerd met de ritme van de muziek. Ik weet niet hoever de gemiddelde forumganger op de hoogte is van jumpstylemuziek, maar er is altijd een hoogtepunt in een nummer en net op dat ogenblik begin ik dan met men versnelling.

Ik denk dat er zeker een duidelijk tempoverschil inzit tussen intervaltrainingen MET mp3-speler en ZONDER.

5

Re: Muziek terwijl u traint...

Eerlijk gezegd vidn ik dat je je kop in het zand steekt als je denkt dat er geen gevaar is Kevin? Hoe veilig en verkeersvrij zijn die wegen eigenlijk? Zijn ze helemaal afgezet en heb je 50 km wegdek helemaal voor jezelf(ik verhuis dan meteen naar BelgiË)  of bedoel je dat je bijna nooit auto's tegen komt, tot die ene auto die je niet had gezien en hij jou ook niet en die je ontspannen met een gangetje van 80 ondersteboven rijdt?

Maar aan de andere kant ben ik wellicht hypocriet. Ik heb mn Ipod ook vaak bij me op de fiets maar ik luister nooit naar muziek, slechts naar podcasts (gesproken woord). Ik overtuig mezelf ervan dat dat wél veilig is, omdat dat hetzelfde is als naar iemand luisteren die tegen je praat als diegene naast je fietst. *ahum*

Trouwens is er weinig op de hoogte te zijn van jumpstyle "muziek". Klinkt allemaal hetzelfde. (God, ik word nu echt oud.)

Conclusie;

zonder; jeeeehh

met; boooeeeehhh

Jacob

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

6

Re: Muziek terwijl u traint...

Ik train meestal wel met muziek, maar heb altijd maar één dopje in, en staat de muziek niet hard.
Ik heb zo'n band om m'n arm, en da's ideaal!
Meestal luister ik naar Rowwen Hèze, of naar de muziek van m'n eigen band (Rock-covers); da's dé manier om nummers door en door te leren kennen.
Op de Tacx draai ik meestal het betere knalwerk; Rammstein, Maiden, Linkin park, Within Temptation enzo. en dan hard....

7

Re: Muziek terwijl u traint...

ik train nooit met muziek op:

- met fietsen ben ik het met hierboven eens, veels te gevaarlijk, en door windgeruis (oordopje, helm etc) bij snelheden boven/rond de 30km/h moet je de muziek best hardzetten en hoor je dus geluiden om je heen zeer slecht.
- met lopen geen behoefte aan. Loop nu al jaren zonder en met interval trainingen ben je toch geconcentreerd bezig, met duurlopen raakt je gedachte toch wel ergens.. (of nergens... ?)

Concorde:
vroegah bezorgde ik de krant ook altijd met 1 oordopje in. Kon je nog redelijk wat horen om je heen en toch muziek. Dit is echter wel slecht voor je gehoor. Merk nu soms best wel dat 1 ook slechter is dan de ander, en zo oud ben ik niet hoor (26)...
En met trainen rijd je harder dan met kranten bezorgen (ook veel lopen uiteraard, PS goede basis voor triathlon ?) dus moet het geluid weer harder wat tot bovenstaand zorgt...

oftewel gewoon hard leren trainen zonder muziek, of een fietspartner/groep vinden, kan je nog wat kletsen...!

8 Laatst bewerkt door Concorde (02-07-07 20:37:21)

Re: Muziek terwijl u traint...

Zoals ik dus zei: Niet hard..... meer achtergrondmuziek dus.
Ook wissel ik steeds van oor.
Op de Tacx gebruik ik liever geen oordopjes of koptelefoon; a) omdat die dan zeiknat wordt/worden en B) omdat dat dus wel slecht voor je gehoor is, als je muziek hard wilt draaien.
En geloof me.... ik speel al heel wat jaren in (rock)bands cool , dus ik weet wel welk volume slecht is. (langer dan 10 min. meer dan 100Db is al schadelijk.) en dat heb je zo.....
Vroeger speelden we zo hard, dat ik oordoppen inhad.
Ook heb ik oordoppen in, als ik naar een concert ga en motor rijd, zo'n 70km/dag....


Maar ik snap je punt. wink en geef je ook geen ongelijk; je hebt maar 1 gehoor.

Gr, Jan

9

Re: Muziek terwijl u traint...

Jacob schreef:

Eerlijk gezegd vidn ik dat je je kop in het zand steekt als je denkt dat er geen gevaar is Kevin? Hoe veilig en verkeersvrij zijn die wegen eigenlijk? Zijn ze helemaal afgezet en heb je 50 km wegdek helemaal voor jezelf(ik verhuis dan meteen naar BelgiË)  of bedoel je dat je bijna nooit auto's tegen komt, tot die ene auto die je niet had gezien en hij jou ook niet en die je ontspannen met een gangetje van 80 ondersteboven rijdt?

Ik rijd veel duurtraining met de mp3-speler. Het traject dat ik rijd, is daadwerkelijk 55km (heen en terug 110km) in rechte lijn zonder enige auto (volledig verkeersvrij, verboden voor auto's), Gent - Kortrijk langs het kanaal. Dus verhuizen naar België zou ik zo zeggen. wink

Zonder mp3-speler zou ik het geen 3-4 uur kunnen volhouden.

10

Re: Muziek terwijl u traint...

Ik rij de meeste van men duurtraining ook langs een kanaal waar dus ook GEEN auto's mogen rijden dus in plaats van men kop in't zand te steken, steek ik hem liever in het water om een eind te gaan zwemmen wink. Maar bon zonder MP3 zou ik het ook geen paar uur volhouden!

Train ze!

11

Re: Muziek terwijl u traint...

Ik fiets ook regelmatig met de ipod aan, en als die niet te hard staat, is het best wel te doen.
Bij intensieve trainingen wordt de muziek verzorgt door Rammstein, Metallica, dat soort.
Bij duurtrainingen is het wat rustiger, omdat ik anders me niet in kan houden. En mijn hartslag is zowieso gevoelig voor snellere muziek. Hij ligt dan altijd wat hoger.

Maar de veiligheid gaat boven alles!!!

Gelukkig hebben we de foto's nog.......