1 Laatst bewerkt door Davy85 (02-07-16 07:28:16)

Onderwerp: Mijn trainingsplan richting mijn eerste triathlon's

Hallo

aangezien ik nieuw ben op het forum en niet voor niets heb aangemeld wil ik graag mijn trainingsplannen delen met jullie, zodat ik ook van ervaren triatleten kan leren en naar hen kan luisteren. Aangezien ik net papa ben geworden en ook gewoon voltijds werk (actief werk (verkoop)), blijft er weinig tijd over om te trainen. mijn plan is dus om de zwem- en fietstrainingen te combineren op mijn 2 vrije dagen.

Voor het zwemmen heb ik nog niet echt een plan.

Wat dat fietsen betreft, doe ik 1 korte intensieve training en 1 lange extensieve training. Tijdens de korte trainingen zal ik af en toe sprintjes doen en daartussen vooral rustig tempo rijden, ook eventueel een versnelling bergop. Tijdens de lange ritten probeer ik gewoon een hoger tempo te rijden voor langere tijd. Echt klimwerk zit er dan ook niet tussen buiten een brug over de autostrade smile Deze trainingen voorzie ik een HR-zone van 3 en 4.

Wat het lopen betreft ben ik eigen een leek. Ik heb nooit graag gelopen, alhoewel ik wel graag wil leren ver lopen. Ik heb van natura geen lopers lichaam, zware bovenbenen heb ik altijd gehad, ook als kind al en kuiten heb ik ontwikkeld met het fietsen. Ik ben dan nu ook pas begonnen met een soort start to run, maar dan op mijzelf. ik loop gewoon een stuk totdat ik tegen de limiet zit, en dan wandel ik een stukje tot mijn hartslag gedaald is tot zone 2. Die stukjes lopen worden intussen wel langer en langer. Mijn bedoeling is om deze zomer 5km te kunnen lopen zonder problemen en tegen de winter 7km aankunnen. Uiteindelijk is het dan de bedoeling dat ik 3 dagen per week op en af kan lopen naar het werk (7km enkel).

Voorts doe ik wat aan core stability, vooral voor mijn buik. ik zit zo een 10kg boven mijn streefgewicht, en dat zit allemaal rond mijn buik gecentreerd.

Op dit moment neem ik ook zo veel mogelijk de fiets om af en af het werk te gaan, waarbij ik rustig bergop rij (eerste 3km) en dan op groot blad eigenlijk een sprintje doe van nog eens 3km. Het laatste stuk is dan wel weer rustig. 's Avonds doe ik meestal hetzelfde, maar soms rij ik dan ook héél rustig terug naar huis.

Is dit een haalbaar trainingsplan volgens jullie of moet ik ergens aanpassingen doen?

Mijn eerste doel (en dadelijk het zwaarste denk ik) is de 111 van Bilzen in mei 2017.

2

Re: Mijn trainingsplan richting mijn eerste triathlon's

Weet je je trainingszones, en dan echt, dus niet afgeleid met een formule maar bepaald met een inspanningstest? Dat zou ik altijd aanraden, zeker aan mensen met weinig tijd. Zonder je trainingszones te weten doe je altijd maar wat, met dikke kans dat je te zwaar (of te licht) traint. En dan een rustig opbouwend schema naar volgend jaar. Het accent ligt daarbij in het begin op duur, om een goede basis te leggen.

Mij lijkt dat je het te zwaar maakt voor jezelf, met blessure- en oververmoeidheidsrisico's. Twee voorbeelden:

Davy85 schreef:

1 lange extensieve training. <knip>  Tijdens de lange ritten probeer ik gewoon een hoger tempo te rijden voor langere tijd. <knip> Deze trainingen voorzie ik een HR-zone van 3 en 4.

Extensief trainen is met lage hartslag, en met elke gedachte aan een bepaalde snelheid losgelaten. Die zones verschillen nog wel eens qua naam, heet wel D1 of Z2 volgens mij. En dat betekent met tegenwind echt langzaam! En dat sprinten - ook niet de hele tijd elk interval tot aan je max gaan, er zit ook nog wel wat tussenin.

Davy85 schreef:

ik loop gewoon een stuk totdat ik tegen de limiet zit, en dan wandel ik een stukje tot mijn hartslag gedaald is tot zone 2.

Elke keer lopen tot tegen de limiet, da's een enorm risico, zeker als je een goede fietsconditie hebt en veel kracht, maar geen 'loopbenen'. Voor je gewrichten en pezen is lopen dan een nieuwe en grote belasting. Loop juist rustig en langer, en ga pas aan sneller/intensiever denken als je het minstens een half uur achter elkaar kunt volhouden op een vrij gezapig tempo. Je hoeft pas over 10 maanden hard te kunnen lopen immers!

Overigens heb ik hetzelfde soort benen, denk ik, dus echte fietsersbenen met dikke, sterke spieren. Ik loop nu 6 jaar, en achteraf gezien denk ik: had ik maar eerder serieus werk gemaakt van mijn techniek. Ik heb iets te makkelijk gedacht 'iedereen kan toch lopen', maar er viel toch nog duidelijk een boel aan te verbeteren, vooral minder op kracht van die benen lopen. Ik ben dat pas recent gaan ontdekken.

Davy85 schreef:

Voorts doe ik wat aan core stability, vooral voor mijn buik. ik zit zo een 10kg boven mijn streefgewicht, en dat zit allemaal rond mijn buik gecentreerd.

Core stability is hartstikke goed, maar je raakt er geen gewicht/vet mee kwijt, hè, dat's echt een kwestie van  minder energie binnenkrijgen dan je verbruikt.

Bilzen is een leuke wedstrijd als je een goede fietser bent, vanwege de verhoudingen, maar ik zou hem niet aanraden als eerste en zeker niet als enige wedstrijd. Het niveau is er heel hoog en dat kan behoorlijk intimiderend zijn, ook qua materiaal en wat je mensen hoort zeggen. Ik vind de sfeer er heel erg anders dan bij andere triathlons - minder gemoedelijk. Dus om de echte triathlonsfeer te leren kennen zou ik zeggen: doe zeker ook nog een andere!

Louise

3

Re: Mijn trainingsplan richting mijn eerste triathlon's

Ik denk dat Louise alles al heeft gezegd. Er is voor Bilzen nog voldoende tijd om een gedegen basis te leggen voor het hardlopen. En afvallen is idd een kwestie van meer kcal verbranden dan je inneemt ongeacht je oefeningen.