1

Onderwerp: Holten 2007

Speciaal voor Scigera: op deze site kan je fietsfoto's op de Holterberg vinden, jij staat er ook tussen.
http://www.stinkertje.nl/

2

Re: Holten 2007

thanks smile

that's me:
http://www.it-spin.nl/album-116/images/DSC_6044.JPG

Mijn eerste gedachte bij het zien van deze foto: deze stuurconfig is belabberd slecht tongue . iets wat ik al wist, maar deze foto is het bewijs. Er komt deze week een T2+ cobra aerobar op ipv de carbon stryke die je op de foto ziet. Had de carbon stryke toen kunnen krijgen voor een mooie prijs en dus om te proberen maar gemonteerd. En geloof het of niet: naar beneden wijsend was de enige manier waarop ik comfortabel zat (kreeg anders last van mijn bovenarmen).

Op welke foto sta jij Jani?

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

3

Re: Holten 2007

Dat je last krijgt van je bovenarmen bij een andere stuurafstelling is ook niet zo vremd.
De gewichtverdeling van hoe je zit op de fiets is niet goed , je zit teveel op het voorwiel
Ik kan dat zien omdat je extreem op het puntje van je zadel zit, daardoor is het bijna onmogelijk om ontspannen te zitten
Een zadel optimaal benutten betekent meer comfort zeker nuttig op de lange afstand
Het zadel staat tevens te hoog jouw linkerbeen is zowat gestrekt dat is reden nummer 2 waardoor je op het puntje van je zadel zit want met deze zadelhoogte kun je niet achterop je zadel zitten
Zorg voor een stuurafstelling waardoor je onderarmen die op het stuur liggen recht komen te liggen en tevens het zadel iets lager en je zit goed op de fiets
Kijk maar eens rond in het parc-fermee en je zult zien dat bijna alle aerosturen precies horizontaal op de fietsen zijn gemonteerd

4

Re: Holten 2007

zelfs met lagere zadelstand kruip ik naar voren op het zadel; , kan ook helaas geen zadelpen monteren die me verder naar voren zet (boven de trapas, waar ik dus automatisch naar toe schuif) omdat die niet als 350-400mm versies beschikbaar zijn (nadeel van sloping frame met een road geometrie)

De stuurafstelling wordt aan gewerkt; komt een deze week T2+ cobra s-bend op. heb die ook op m'n andere fiets heb zitten. Die is gewoon horizontaal gemonteerd en heb ik nergens last van, ook daar zit ik op het puntje van het zadel en met een -18cm zadel-armpad verschil.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

5 Laatst bewerkt door Scighera (23-07-07 21:21:21)

Re: Holten 2007

even nog een toevoeging, ter verduidelijking van oorzaak-gevolg: ik ben nie tnaar voren gaan zitten omdat het zadel te hoog stond. Juist omgekeerd, Ik heb het zadel omhoog gezet omdat ik toch steeds vanzelf voorop het zadel ging zitten, en vanuit die positie heb ik toen mijn zadelhoogte bepaald. paar testritten verder leerde mij dat ie nog iets omhoog kom omdat ik niet het pedaal omlaag duw van de zijkant gezien maar eerder naar achter(even buiten het feit om dat je een draaibeweging maakt) , wat weer komt omdat je boven de trapas zit.

Zou ik toch proberen om achter de trapas te gaan zitten dan betekent dat de rek op oa bilspieren groter wordt omdat ik ook relatief diep zit, iets wat zeker bij intensieve trainingen behoorlijk pijnlijk ging worden. Ik kon toen na een wedstrijd 2 dagen niet fatsoenlijk zitten....

tuurlijk, voor het oog zou het mooier zijn om op het gehele zadel te zitten, maar ja, om alleen om die reden een frame te komen waar bij de zadelbuis een stijlere hoek heeft.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

6

Re: Holten 2007

Ik sta er niet bij grrr. Jij zit wel goed gehoekt hoor, ik kan niet zien wat er mis is met je stuur maar je hangt wel heel erg naar voren, of het voor het oog fraaier is om achterop te zitten weet ik niet maar het lijkt me dat je last van je nek en schouders krijgt. Ik vind je fiets wel heel gaaf trouwens

7

Re: Holten 2007

Ik zie wel meer in die korte broekjes fietsen, heb je dan geen last van schuren aan de binnenkant van je bovenbenen?

8

Re: Holten 2007

Jammer dat jij er niet tussten staat smile

Het frontaal oppervlak is onnodig groot bij mij, daarbij ook niet de ideale positie om kracht te zetten:, Ik heb trouwens geen last van schuurplekken smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

9 Laatst bewerkt door Cesar (25-07-07 10:43:11)

Re: Holten 2007

Ik kan me trouwens op de een of andere manier wel voorstellen dat je op deze manier er ook geen fatsoenlijk looponderdeel uitgeperst meer krijgt. Het lijkt, zoals Hans al belichtte, wel of je staat op je pedalen op deze manier! (Ik moest twee keer kijken voor ik doorhad dat je toch contact met je zadel had)

Cesar

EDIT; Nu we het toch over fietsposities hebben, schiet maar!


http://img227.imageshack.us/img227/1017/nskfietsrw1.th.jpg

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

10 Laatst bewerkt door Jacob (25-07-07 12:34:33)

Re: Holten 2007

Your seat is to high wink

Even serious, bloemetjespak? big_smile

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

11

Re: Holten 2007

De klachten tijdens het loop onderdeel waren niet de benen en de rug. Mijn slechte looptijd was te wijten aan de  de maag die opspeelde. Overmatige waterconsumptie in de eerste helft van het fietsonderdeel was waarschijnlijk de oorzaak. Benen waren super, kwam na 500-800m al in een soepel loopritme. Maar door dat ik continue rondliep met het gevoel dat ik moest overgeven kon ik niet voluit gaan e nwerd ik gedwongen om op een rustig tempo te lopen

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

12

Re: Holten 2007

Jacob schreef:

Your seat is to high wink

Even serious, bloemetjespak? big_smile

seat too high? waarop basseer je dat?
als ik zo kijk buigt de knie op het hoogste punt al ruim voorbij de 90 graden, zou hem dus persoonlijk zeker niet lager willen zetten

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

13

Re: Holten 2007

En jij bent de deskundige op dit gebied op basis van wat precies?

Ik denk dat Cesar me wel begrijpt...... wink

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

14

Re: Holten 2007

Kan natuurlijk aan het "moment" liggen waarop de foto genomen is, maar het lijkt wel of Scighera zijn benen inderdaad  ietwat overstrekt.

15

Re: Holten 2007

op de foto lijkt het idd zo (het is dat ik het beter weet, omdat ik het zelf voel)

heb vandaag even het nieuwe stuur getest (een T2+ Cobra, icm ook een gelijk een nieuwe KMC X10 ketting). Alsof ik vloog. Moet de boel nog iets finetunen, maar de eerste rit voelde zeer goed aan. Wel weer even wennen dat ik iets dieper zit (ca 10mm, maar voelt aan als meer doordat de armen anders geplaatst zijn)

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

16

Re: Holten 2007

Je stuur NOG lager??? ik krijg pijn in mijn rug als ik je op de fiets zie.....
Als je zo diep zit, komt er inderdaad veel gewicht op je voorwiel. Het sturen wordt dan minder, en daardoor wordt ook de balans minder goed. Maar, iedereen zijn/haar favoriete fietsafstelling...

Mij lijkt comfort het allerbelangrijkste. Daarna een ligstuur, aeroframe en wielen, gestroomlijnde bidons en alle andere dingen waaraan je al je geld aan kan uitgeven. Als je niet comfortabel in de aerobars kan fietsen, gebruik je niet alle kracht die je zo hard nodig hebt voor een goed fietsonderdeel.

dus kortom: zoek iemand die je afstelling van je fiets kan verbeteren. Daar is heel veel meer uit te halen dan de nieuwste hightech materialen en onderdelen!!!

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

17

Re: Holten 2007

Het blijft idd een balans van poweroutput, comfort en aerodynamica, en dat is even zoeken. Ik heb vandaag even testgereden (een 92km met oa holten-nijverdal-holten) en kan zeggen dat ik positief was. Het is wel even wennen, maar had bijna geen last van discomfort, en zeker geen gebrek aan poweroutput...

En qua sturen: ben het gewend, geen probleem om een S bocht in die houding te nemen.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

18

Re: Holten 2007

Ik heb vandaag even testgereden (een 92km met oa holten-nijverdal-holten)

Mij lijkt testrijden een echt kort rondje, gereedschap mee (inbussetje) om af en toe te stoppen om de afstelling te fine-tunen..... maar ik heb me wel vaker verbaasd over je trainingsarbeid. Maar goed, ik dwaal af!! roll roll

@cesar: Jouw houding op de fiets lijkt  mij best in orde. Het is niet goed te zien of je je benen overstrekt, maar dat zal wel goed zijn.
en trouwens, mooi bloemencorso op je pak!! tongue tongue tongue tongue

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

19

Re: Holten 2007

Op een foto naar de houding kijken en analyseren is leuk en aardig, maar laat je eens bikefitten door echte experts, zoals Chris Brands of bij Body 2 Bike. Elk lichaam is anders en de optimale houding is niet te bepalen aan de hand van een foto.
Zelf heb ik goede ervaring met Body2bike. Daar wordt aan de hand van videobeelden niet alleen aan je houding gesleuteld, maar vooral ook aan je fietstechniek.  Je gaat niet alleen naar huis met een nieuwe afstelling van de fiets, maar ook met oefeningen waardoor je efficienter zal fietsen. Bij triatleten wordt ook gekeken naar de omschakeling tussen de verschillende onderdelen en hoe het lichaam daarop reageert. (bijvoorbeeld maagklachten door een te diepe zit)
Ze hebben er serieus verstand van. Het is niet voor niks dat ze met kleppers als Cancellara en Zabriskie hebben gewerkt.

http://www.bicirace.com/photo/2006/Worlds/TT/sirottiCancellaraSideRide.jpg

20

Re: Holten 2007

Bedankt voor de tip le Coq!
Ben woensdag naar Body2bike geweest en ze hebben er echt verstand van, heb gisteren voor het eerst serieus getraind met de nieuwe afstellingen en voel me er beter bij (wel weer even wennen). Heb echt het idee dat ik meer kracht overbreng op mijn fiets/ketting dan eerst, ook zit ik iets anders waardoor het minder belastend is voor mijn lichaam.
Trouwens ook een goede ontvangst en vriendelijke mensen die er de tijd voor nemen, echt een aanrader!

Groeten!
Mark