1

Onderwerp: Nieuwe wetsuit

Ik ben op zoek naar een nieuwe wetsuit (momenteel zwom ik nog in oud model van Xterra)
Nu ben ik niet direct de beste zwemmer (ergens halfweg het pak) en ben ik ook niet bereid er een pak geld tegenaan te smijten

Op het internet heb ik al zoveel verschillende merken en modellen tegengekomen dat ik door het bos de bomen niet meer zie...

Is er veel verschil tussen de basispakken van de verschillende merken?
Wat zijn de verschillende tussen de verschillende modellen per merk? Aan wat merk je het prijsverschil?
Welke merken zijn zeker aan te raden en welk mss niet?

2

Re: Nieuwe wetsuit

kijk eens bij Dare2Tri !! Die hebben prima pakken voor een schappelijke prijs
her en der organiseren ze pas dagen en zoals al vaker is gezegd hier:
maak daar vooral gebruik van ;-)

D.

3

Re: Nieuwe wetsuit

Is mijns inziens inderdaad belangrijk om te passen alvorens te kopen.

Trirun heeft ook regelmatig pasdagen.

Succes!

4

Re: Nieuwe wetsuit

Nico0105 schreef:

...Is er veel verschil tussen de basispakken van de verschillende merken?
Wat zijn de verschillende tussen de verschillende modellen per merk? Aan wat merk je het prijsverschil?
Welke merken zijn zeker aan te raden en welk mss niet?

Ja er is veel verschil tussen de merken. Per merk aangeven wat de verschillen zijn is lastig maar waar je bij het ene merk een medium-tall nodig hebt kan je bij het andere zomaar op een maatje s uitkomen. Online een wetsuit puur op maat bestellen zou ik je niet aanraden. Verder zal het ene basispak je bijvoorbeeld meer drijfvermogen in je benen opleveren waardoor je vlakker ligt en zwemmen dus minder energie kost. Terwijl het andere pak veel makkelijker aan/ uit gaat. Waar het volgende pak je (ondanks de goede pasvorm) veel te strak om de nek zit omdat dat nou eenmaal de pasvorm is. En dan is het natuurlijk ook slim om te kijken waar jij als zwemmer het meeste voordeel aan hebt. Ik heb tijdens mijn passessie zelfs 100 meter tijden bijgehouden om te kijken of er verschil zat in snelheid. En weet je, tussen sommige pakken zat bijna 10 seconden verschil op 100 meter onder vergelijkbare inspanning. Toen ik vorig jaar na de passessie aan de organisator vertelde dat ik twijfelde tussen twee merken en hij hoorde welke zei hij "dan hoef je toch niet te kiezen" waarmee hij aangaf dat er qua prijs/ kwaliteit absoluut merken zijn die aan te raden zijn en merken die kwalitatief gewoon minder zijn.
Ik noem bewust geen merken of verkooppunt, ik wil je niet op het verkeerde been zetten waar je wat moet kopen. Maar dat er heel veel verschil zit in pakken binnen dezelfde prijsklasse is je hopelijk duidelijk geworden. En wat het best bij jou past wordt alleen duidelijk door te passen.

5

Re: Nieuwe wetsuit

Toevallig gisteren zelf de Zone 3 vision aangeschaft bij Futurumshop voor 199 euro. (met paypal betalen -10 euro extra)
Heb vorig seizoen gedaan met afdankertjes van anderen en vond het nu tijd voor een nieuw eigen pak.
Heb zelf al een jaar aan het vergelijken geweest en kom toch steeds uit bij oa zone 3 pakken qua prijs kwaliteit.

6

Re: Nieuwe wetsuit

Als het je goed zit is zone3 wel top.

7

Re: Nieuwe wetsuit

ronnyke schreef:

Als het je goed zit is zone3 wel top.

idd, ik was dolenthousiast over Zone3. Goede recensies, mooi binnen mijn budget en het pak wat ik wilde smoelde ook nog eens goed. Het was al bijna een 'done deal' zullen we maar zeggen.
Tot ik het pak aan had. Het zat mij gewoon niet lekker. Ik ben heel blij dat ik het niet gekocht heb op basis van recensies op websites en het idee dat je voor de prijs die ik bereid was te betalen het beste pak kreeg.

8

Re: Nieuwe wetsuit

Is hetzelfde als schoenen he er kunnen van de 100mensen heel goed lopen op model X en jij zult die ene maar zijn waar ze niet goed bij zitten :-) ikzelf heb een 2xu :3 was ook een duur pak destijds en heb er nooit graag in gezwommen terwijl de zone3 voor mij perfect zit. Die 2XU gebruik ik op training omdat die zone3 nogal moeilijk alleen dicht te krijgen is ivb met de rits die omgekeerd dichtgaat.

9

Re: Nieuwe wetsuit

Bedankt voor de meningen.
Heb ook veel goeds gelezen elders over Sailfish en Zerod.

Enkel op basis van recencies ging ik zeker niet online kopen, maar ga ik zeker eens passen.
Best is waarschijnlijk om hem ook eens te testen, maar moet nog zien waar en wanneer dit mogelijk is.

10

Re: Nieuwe wetsuit

En passen in een winkel is weer wat anders dan ermee zwemmen.
Sommige modellen kunnen dan echt je keel dichtknijpen voor je gevoel, of je schouders kunnen amper bewegen...

11 Laatst bewerkt door Hedcandy (18-01-17 16:00:35)

Re: Nieuwe wetsuit

in het voorjaar komen die testdagen er weer aan...gewoon in de gaten houden!
Schrijf je bijv in voor de nieuwsbrief van een winkel of merk, dan weet je wanneer ze zijn. Soms zijn ze ook voorafgaand aan een wedstrijd (bijv einde seizoen bij de Bosbaan tri)
Tri-run in Hlversum doet ze, Bijvoet in Weesp ook.
Geen idee of dit bij jou in de buurt is?

12

Re: Nieuwe wetsuit

Aangezien ik uit België kom (Vlaams Brabant) is dit niet echt bij de deur.

13

Re: Nieuwe wetsuit

Triathonshop.be heeft testdagen in maart, in Antwerpen of Leuven zag ik

14

Re: Nieuwe wetsuit

Waar heb je dat gezien?
Mij hebben ze geantwoord dat ze nog bezig zijn met het vastleggen van data en plaatsen.

15

Re: Nieuwe wetsuit

Ik heb vorig jaar via triathlonaccesoires.nl mijn wetsuit gekocht. Die hadden een testdag in Volkel ( ong 30 min van Eindhoven). Ze hadden 5 of 6 verschillende merken om te testen.

16

Re: Nieuwe wetsuit

Aangezien ik ook rond het voorjaar overga op het aanschaffen van mijn eerste wetsuit, ben ik wel benieuwd of jullie ook bekend zijn met pasdagen in Noord-NL?

17

Re: Nieuwe wetsuit

Als het gaat over testdagen in het algemeen: er is er ook nog een op 29 januari, van de Vrouwentriathlon, voor vrouwen dus, in Utrecht, zie http://www.vrouwentriathlon.nl/wetsuits … in-de-zon/

Louise

18

Re: Nieuwe wetsuit

Een wetsuit ...de volgende uitgave ha ha ...
Gelukkig is er hier in de omgeving altijd een test zwemmen in het voorjaar ..
Dit jaar 31-3 , heb me ervoor ook al aangemeld .

heb je hier wat aan Mimi ??

http://www.triathlonkalender.nl/wetsuit-testdagen-2017/

19

Re: Nieuwe wetsuit

@Jeanette schreef:

Een wetsuit ...de volgende uitgave ha ha ...
Gelukkig is er hier in de omgeving altijd een test zwemmen in het voorjaar ..
Dit jaar 31-3 , heb me ervoor ook al aangemeld .

heb je hier wat aan Mimi ??

http://www.triathlonkalender.nl/wetsuit-testdagen-2017/

Zeker (en ik ben vast niet de enige)! Die in Groningen op 1 april is interessant, alleen jammer dat het aanbod aan verschillende merken zo klein is... Misschien dat ik dan in maart toch maar afzak naar Nijmegen en Groningen eventueel als een soort second opinion aanhoudt

20

Re: Nieuwe wetsuit

Nico0105 schreef:

Waar heb je dat gezien?
Mij hebben ze geantwoord dat ze nog bezig zijn met het vastleggen van data en plaatsen.

Op de site, onder 'testlab'... Of zouden dat die van vorig jaar zijn dan?!

21

Re: Nieuwe wetsuit

Dat zijn de dagen van vorig jaar

22

Re: Nieuwe wetsuit

Ah, jammer. Dan heb ik niets gezegd roll

23

Re: Nieuwe wetsuit

Er is in maart een triathlon beurs en dan is er ook een testdag... even googelen!

@Jeannete, geen idee wat je precies zoekt, ik heb nog een wetsuit te koop. Beginnerspak maar in prima staat.

24

Re: Nieuwe wetsuit

Hedcandy schreef:

@Jeannete, geen idee wat je precies zoekt, ik heb nog een wetsuit te koop. Beginnerspak maar in prima staat.

Ik ook niet ha ha ...wil er iig geen 500,00 Euro voor uitgeven ...
Wat heb je liggen dan ? en welke maat ?

25

Re: Nieuwe wetsuit

Een damesmaat M/L  van dhb
Pak mag weg voor 75 euro.

Ik ben 1.78 en dat paste, maar beter is een lengte van 1.65-1.75