1 Laatst bewerkt door RobertN (13-03-17 13:28:14)

Onderwerp: Triathlon fiets schoenen

Hallo,

ik ben aan het kijken voor nieuwe betaalbare fietsschoenen die niet alleen voor de wedstrijden goed zijn maar ook om te trainen.
Kan iemand mij hierin adviseren?

Ik ben op een site de spuik Sector en Spuik progeny voor een goede prijs tegen gekomen, heeft iemand hier ervaring mee en wat is de maatvoering van deze schoenen. Shimano heb ik 44.

Alvast bedankt voor de reacties.

2

Re: Triathlon fiets schoenen

Met de overstap naar een niewe fiets heb ik ook eindelijk eens race fiets pedalen genomen ipv de mtb-spd die ik altijd gebruikte. :-) En dus moesten er nieuwe schoenen bij. Ik wilde meteen iets wat ook voor de triathlon geschikt was en heb Fizik K5 gekocht online. Italiaans schoentje, met wonderbaarlijk een brede leest! Mijn hollandse klompvoet past er prima in! 75 euro. Futurumshop. Heb normal 42 en heb ook 42 genomen. Zou half maatje kleiner kunnen, maar dit gaat prima!

3

Re: Triathlon fiets schoenen

Ik heb een ander merk Northwave, met carbon zool, een enkele brede klitteband sluiting, en lusjes aan de hiel om het aantrekken op de fiets zelf te vergemakkelijken, wat bij mij goed werkt.
Maar die carbon zolen die zijn echt geweldig ! Ik heb ook rubberen fietsschoen voor in de sportschool maar daar voel je gewoon je energie verdwijnen in de zool ! Nou ja, zoiets.

4

Re: Triathlon fiets schoenen

Net zoals bij een fiets, zadel, helm, broek of bril kan een ander zonder verdere kennis van zaken jou niet adviseren welke schoenen goed zijn. Voorbeeld, mijn voeten staan niet neutraal, met lopen heb ik daarom een flinke antipronatieschoen nodig. Maar ook met fietsen staan mijn schoenplaatjes met behulp van extra wigjes anders op de pedalen. Ik heb vorig jaar nieuwe (Triathlon) schoenen gekocht en toen bleek dat de wig van 0,1 mm niet tussen het schoenplaatje en de schoen paste, ik gebruik nu een wig van 0,05 mm. Ik gebruik ook zooltjes van Specialized in mijn schoen voor extra steun aan de binnenkant.

Zomaar roepen dat schoenen van Shimano, Spuik, sidi, Specialized, Bontrager, Scott, Nothwave of Fizik of welk merk dan ook voor jou goede schoenen zijn zegt uiteindelijk meer over welke schoenen anderen goed zitten. Ik zou voor fietsschoenen (net als bij loopschoenen) naar een winkel gaan en passen.

Wat wel uitmaakt is of en kiest voor een gewone fietsschoen of specifieke triathlonschoen.  Een triathlonschoen heeft meestal maar 1 sluiting waardoor je ze snel kunt vastmaken nadat je op je fiets bent gesprongen. Verder heeft een triathlonschoen vaak geen lip aan de voorkant (zit alleen maar in de weg) en een grote lus aan de achterkant zodat je de hiel goed kunt vasthouden bij het aantrekken van de schoen op de fiets. De triathlonschoen is dus wat specifieker en als je bijvoorbeeld ook in de winter traint. Als je maar 1 paar fietsschoenen wilt dat zou ik gewone fietsschoenen kopen, gewoon omdat deze meer allround is.

5

Re: Triathlon fiets schoenen

Heb zelf sinds eind vorig jaar de Shimano TR-9. Ik train er het hele jaar mee; eigenlijk is het m'n enige fietsschoen wink. Heb 'm ook bewust zo gekocht. En het gaat prima. Uiteraard heb je sneller koude voeten (tenen) omdat het zo ongeveer een cabrio schoen is wink. Maar daar kan je redelijk op kleden. Schoen is heerlijk stijf, en... op de triatlon kan je ze op de 'juiste manier' gebruiken (lees: alvast ingeklikt en er dan al rijden in wippen).