126

Re: 70.3 west friesland

Trilen schreef:

Hoe zit het eigenlijk met de wetsuit watertemperatuur limiet? Ik las er niets over in de athlete gids. Normaal gesproken wordt zoiets toch wel vermeld dacht ik?

In de algemene regels (die gaan over de hele en de halve) staat dat boven de 24,5 graden er geen wetsuit gedragen mag worden (http://www.ironman.com/~/media/bd43963d … 202019.pdf).
Maar ik kan ook niks vinden over de OD (5i50). De NTB hanteert hier 21,9 als max.

De temperatuur van het Markermeer is nu 21,3 (https://waterinfo.rws.nl/#!/details/pub … ter___20oC). Wordt spannend.

Triathletes don't get older. They just change their age group.

127

Re: 70.3 west friesland

olaf2004 schreef:
Trilen schreef:

Hoe zit het eigenlijk met de wetsuit watertemperatuur limiet? Ik las er niets over in de athlete gids. Normaal gesproken wordt zoiets toch wel vermeld dacht ik?

In de algemene regels (die gaan over de hele en de halve) staat dat boven de 24,5 graden er geen wetsuit gedragen mag worden (http://www.ironman.com/~/media/bd43963d … 202019.pdf).
Maar ik kan ook niks vinden over de OD (5i50). De NTB hanteert hier 21,9 als max.

De temperatuur van het Markermeer is nu 21,3 (https://waterinfo.rws.nl/#!/details/pub … ter___20oC). Wordt spannend.

En die temp is in het midden.... Als ze uitgaan van de temp meer naar de oever is dat vaak nog net iets hoger.

Ik kan het in de athletengids ook niet vinden. Ik heb zojuist een mailtje gestuurd smile

128

Re: 70.3 west friesland

Ik weet dat de NTB bedongen heeft dat in Hoorn de regels van de NTB gelden en dus niet die van IM.
Dus je kunt kwa stayer regels en wtertemp regels uitgaan van NTB/ITU.

129

Re: 70.3 west friesland

Uit het wedstrijd reglement van de NTB:

II 4.2 Wetsuitgebruik
a) Het gebruik van wetsuits is vastgelegd in de volgende tabellen:
Elite, U23, Junioren en Jeugd
Zwemafstand |  Verboden | Verplicht onder (*):
t/m 1500m | 20ºC en erboven | 15,9ºC
1501m en langer | 22ºC en erboven | 15,9ºC
(*): wanneer een wetsuit verplicht is dient dit minstens de romp te beslaan.

Age-group
Zwemafstand | Verboden | Verplicht onder (*):
t/m 1500m | 22ºC en erboven | 15,9ºC
1501m en langer | 24,6ºC en erboven | 15,9ºC
(*): wanneer een wetsuit verplicht is dient dit minstens de romp te beslaan.

130 Laatst bewerkt door sanger (02-07-19 10:16:06)

Re: 70.3 west friesland

-dubbel-

131 Laatst bewerkt door sanger (02-07-19 10:15:39)

Re: 70.3 west friesland

Had gister gemaild en zojuist reactie gekregen:

Bij de 4:18:4 mag je zelf kiezen of je gebruik maakt van een wetsuit. Bij de 5i50 wordt een uur van te voren de watertemperatuur gemeten. Aan de hand van deze meting wordt beslist of het een wetsuit swim wordt of niet.

Met vriendelijke groet / Kind regards,
Robin van Arkel
IRONMAN The Netherlands

De temperatuur waarbij voor de 5i50 het omslagpunt ligt vermeld hij niet, maar dat zal dan de NTB grens zijn denk ik zomaar.

Brengt mij wel op een punt van nadenken.... Ik zwem zonder wetsuit in het zwembad sneller dan mijn richttijd die ik vooraf stelde. Met wetsuit zou dat nog iets sneller moeten zijn. Maar op deze korte afstand is de winst ook verwaarloosbaar, laten we zeggen 40 seconden. Hoeveel langer zou je doen over T1 als je je wetsuit uit moet trekken tov geen wetsuit uittrekken? Oftewel levert het op deze korte afstand wel winst op...

Ik ben er altijd van uit gegaan dat wetsuit gewoon standaard was omdat de temperatuur te laag zou zijn om te twijfelen...

132

Re: 70.3 west friesland

Wetsuite heb ik normaal gesproken binnen 10 seconden uit... Bovenkant alvast los maken als je uit het water komt.

133

Re: 70.3 west friesland

@sanger zwem je in zwembad met trisuit sneller dan met wetsuit buiten? Of zwem je sneller met je zwembroek? Trisuit kan ook nog behoorlijk drag veroorzaken.

134

Re: 70.3 west friesland

Macer schreef:

Wetsuite heb ik normaal gesproken binnen 10 seconden uit... Bovenkant alvast los maken als je uit het water komt.

Serieus zo snel? Ik loop altijd te klooien met over mijn enkels krijgen. Laat staan als daar nog een timing chip komt te zitten...

MontanaMan schreef:

@sanger zwem je in zwembad met trisuit sneller dan met wetsuit buiten? Of zwem je sneller met je zwembroek? Trisuit kan ook nog behoorlijk drag veroorzaken.

Met zwembroek is dat. Met trisuit eigenlijk nog nooit zo gezwommen, alleen onder wetsuit (waarmee ik toen niet getimed heb).

Die drag komt puur door het extra gewicht dan denk ik?

135

Re: 70.3 west friesland

Chip onder mijn wetsuit, dus daar heb ik geen last van.

Uit het water doe ik de bovenkant uit en draag ik hem om mijn middel tot ik bij de fiets ben, daarna gaat het laatste stuk vrij snel (mijn pak is wel flink flexibel en dun onderaan overigens /  Dare 2 Tri Mach V) en kan ik mijn schoenen aandoen.

136

Re: 70.3 west friesland

sanger schreef:

Die drag komt puur door het extra gewicht dan denk ik?

Niet door het gewicht van het trisuit zelf, als je dat  bedoelt - dat zit ook onder een wetsuit immers. Het is meer van aanhangend water, zeg maar. Als het bijvoorbeeld ergens lubbert als het nat is, wordt dat door het wetsuit strakgetrokken, maar zonder 'vang' je daar water, en dat vertraagt.

Ik had het met mijn vorige trisuit ook, zonder dat ik me daar zo bewust van was, en dat heeft me bij mijn non-wetsuit Ironman mogelijk wel een kwartier gekost. Die zomer had ik verder weinig zonder wetsuit gezwommen, en als ik het deed, dan alleen in m'n gewone badpak.

Inmiddels heb ik twee nieuwe trisuits die het een stuk minder hebben. Het ligt aan hoe ze zitten en de aard van de stof, volgens mij. Het ene spul rekt veel meer uit in water dan het andere.

Louise

137 Laatst bewerkt door zico (04-07-19 11:07:28)

Re: 70.3 west friesland

Nu een halve week van tevoren ga ik toch maar een voorspelling doen van mijn eerste olympische dit jaar.<

Zwemmen (als het met wetsuit is):      28,30 (30,30 zonder)
T1:                                                    2,30
Fietsen:                                             1:11
T2:                                                    1,30
Lopen:                                               48

Totaaltijd:                                        2 uur 31 minuten en 30 seconden

Mijn ultieme doel zou onder de twee en een half uur zijn maar denk dat dat net te hoog gegrepen is.
Hardlopen gaat de laatste tijd tijdens de trainingen niet optimaal maar tijdens triathlons steeds top. Erg afwachten dus op de 10k.
Bij een topdag zit er iets ruimte in het fietsen en lopen.

138

Re: 70.3 west friesland

Louise schreef:
sanger schreef:

Die drag komt puur door het extra gewicht dan denk ik?

Niet door het gewicht van het trisuit zelf, als je dat  bedoelt - dat zit ook onder een wetsuit immers. Het is meer van aanhangend water, zeg maar. Als het bijvoorbeeld ergens lubbert als het nat is, wordt dat door het wetsuit strakgetrokken, maar zonder 'vang' je daar water, en dat vertraagt.

Ik had het met mijn vorige trisuit ook, zonder dat ik me daar zo bewust van was, en dat heeft me bij mijn non-wetsuit Ironman mogelijk wel een kwartier gekost. Die zomer had ik verder weinig zonder wetsuit gezwommen, en als ik het deed, dan alleen in m'n gewone badpak.

Inmiddels heb ik twee nieuwe trisuits die het een stuk minder hebben. Het ligt aan hoe ze zitten en de aard van de stof, volgens mij. Het ene spul rekt veel meer uit in water dan het andere.

Louise

Ah zo! Ja logisch op zich wel....

Misschien morgenochtend toch nog maar even naar het zwembad met trisuit om te proberen dan.... Of gewoon met wetsuit, voor 4184 is dat toch een vrije keuze.

139 Laatst bewerkt door Macer (04-07-19 13:41:56)

Re: 70.3 west friesland

Is las dat ze 1.100 (750 OD / 250 sprint / rest overige) deelnemers hadden op 29 juni, dus lijkt me niet gek voor het eerste jaar.

Verder ziet het er naar uit dat je wel het hele IRONMAN pakketje krijgt inclusief mooie medaille, finishershirt en rugzak..
Als je dan alles optelt valt de prijs me nog wel mee.

Ik denk overigens dat een 70.3 best wel eens populair zou kunnen worden, vanwege het rustige water in het Markermeer, het vlakke fietsparcours en de niet zo enorm oplopende temperaturen.. En dan ook nog op een half uur rijden van Amsterdam.

140

Re: 70.3 west friesland

Macer schreef:

Is las dat ze 1.100 (750 OD / 250 sprint / rest overige) deelnemers hadden op 29 juni, dus lijkt me niet gek voor het eerste jaar.

Verder ziet het er naar uit dat je wel het hele IRONMAN pakketje krijgt inclusief mooie medaille, finishershirt en rugzak..
Als je dan alles optelt valt de prijs me nog wel mee.

Bij de nightrun op vrijdag krijg je zelfs een finishers shirt.

Macer schreef:

Ik denk overigens dat een 70.3 best wel eens populair zou kunnen worden, vanwege het rustige water in het Markermeer, het vlakke fietsparcours en de niet zo enorm oplopende temperaturen.. En dan ook nog op een half uur rijden van Amsterdam.

Je moet volgend jaar op tijd klaar zitten voor de inschrijving denk ik.

Triathletes don't get older. They just change their age group.

141

Re: 70.3 west friesland

Ik weet niet welk doel IM gesteld heeft voor het eerste jaar en om volgend jaar een 70.3 te mogen organiseren, maar ik vermoed dat 1100 deelnemers daar wel aan voldoet. Ik ga maar vast trainen voor volgend jaar, mijn eerste halve.

142

Re: 70.3 west friesland

wilagro schreef:

Ik weet niet welk doel IM gesteld heeft voor het eerste jaar en om volgend jaar een 70.3 te mogen organiseren, maar ik vermoed dat 1100 deelnemers daar wel aan voldoet. Ik ga maar vast trainen voor volgend jaar, mijn eerste halve.

Ik weet niet of er een doel aan verbonden is aangezien men vanaf het begin af aan heeft gecommuniceerd dat het een meerjarig contract betreft smile

Ik ga morgen voor de eerste keer proeven van triathlon en als het bevalt inderdaad ook trainen voor mijn eerste 70.3 smile

143

Re: 70.3 west friesland

sanger schreef:
wilagro schreef:

Ik weet niet welk doel IM gesteld heeft voor het eerste jaar en om volgend jaar een 70.3 te mogen organiseren, maar ik vermoed dat 1100 deelnemers daar wel aan voldoet. Ik ga maar vast trainen voor volgend jaar, mijn eerste halve.

Ik weet niet of er een doel aan verbonden is aangezien men vanaf het begin af aan heeft gecommuniceerd dat het een meerjarig contract betreft smile

Ik ga morgen voor de eerste keer proeven van triathlon en als het bevalt inderdaad ook trainen voor mijn eerste 70.3 smile

Inderdaad gaat het vanaf het begin al om een meerjarig contract. Alleen bij onvoldoende deelname zou het mij niet verbazen als er volgend jaar geen 70.3 komt. Waar die grens ligt wordt natuurlijk niet gecommuniceerd, maar ik kan mij niet voorstellen dat er nu voldoende deelname is. ( Zeker na een dergelijk korte periode van inschrijven)

144

Re: 70.3 west friesland

Volgens mij hebben ze al lang al bepaald dat er volgend jaar een 70.3 komt..
Dus als ze er geen grote chaos van maken dit weeekend (wat ik me niet kan voorstellen), lijkt er niets in de weg te staan...

Uit de Atletengids

https://i.ibb.co/sCV3GGn/Ironman.jpg

145

Re: 70.3 west friesland

Iemand ervaring met transitionbags e.d. Lijkt mij dat het wisselen hierdoor veel langer duurt, maar ik heb er geen ervaring mee. Hangen die tassen op nummer o.i.d? Dus dat je drie keer moet zoeken (ophalen tas, afgooien tas, fiets).

Aangezien wetsuits en alle fietsen (op e-bikes na) toegestaan op 4:18:4, gok ik dat men ook niet moeilijk zal doen over halflange mouwen en tubes? Ik zie er niets over in de atletengids.

146

Re: 70.3 west friesland

Leuk filmpje van de route op de fiets!

https://www.facebook.com/watch/?v=990545804484284

147

Re: 70.3 west friesland

ic3d schreef:

Iemand ervaring met transitionbags e.d. Lijkt mij dat het wisselen hierdoor veel langer duurt, maar ik heb er geen ervaring mee. Hangen die tassen op nummer o.i.d? Dus dat je drie keer moet zoeken (ophalen tas, afgooien tas, fiets).

Aangezien wetsuits en alle fietsen (op e-bikes na) toegestaan op 4:18:4, gok ik dat men ook niet moeilijk zal doen over halflange mouwen en tubes? Ik zie er niets over in de atletengids.

Ik denk dat het effectief niet veel tijd zal schelen? Je komt T1 binnen en zoekt je tas. Kleedt je om en dumpt alle zwemspullen in de blauwe tas die afgeeft. Daarna ga je je fiets zoeken. T2 ook zo ongeveer.

148

Re: 70.3 west friesland

sanger schreef:
ic3d schreef:

Iemand ervaring met transitionbags e.d. Lijkt mij dat het wisselen hierdoor veel langer duurt, maar ik heb er geen ervaring mee. Hangen die tassen op nummer o.i.d? Dus dat je drie keer moet zoeken (ophalen tas, afgooien tas, fiets).

Aangezien wetsuits en alle fietsen (op e-bikes na) toegestaan op 4:18:4, gok ik dat men ook niet moeilijk zal doen over halflange mouwen en tubes? Ik zie er niets over in de atletengids.

Ik denk dat het effectief niet veel tijd zal schelen? Je komt T1 binnen en zoekt je tas. Kleedt je om en dumpt alle zwemspullen in de blauwe tas die afgeeft. Daarna ga je je fiets zoeken. T2 ook zo ongeveer.

Ik heb normaal al moeite mijn fiets te vinden, nu moet ik drie keer zoeken wink Maar we gaan het zien!

149

Re: 70.3 west friesland

Twee keer - je hoeft 'm niet terug te hangen, je gooit je tas in een grote bak, vrijwilligers hangen 'm dan op het juiste nummer terug. Tassen hangen inderdaad op nummer, dat kun je jezelf van tevoren goed inprenten, en dat is vrij overzichtelijk. Omkleden is dan in een tent met een bankje, dat is wel relaxed. Althans, zo herinner ik het me van mijn twee Ironmans. Ik vond het wel een prettige manier van wisselen.

Louise

150

Re: 70.3 west friesland

ic3d schreef:

Iemand ervaring met transitionbags e.d. Lijkt mij dat het wisselen hierdoor veel langer duurt, maar ik heb er geen ervaring mee. Hangen die tassen op nummer o.i.d? Dus dat je drie keer moet zoeken (ophalen tas, afgooien tas, fiets).

Aangezien wetsuits en alle fietsen (op e-bikes na) toegestaan op 4:18:4, gok ik dat men ook niet moeilijk zal doen over halflange mouwen en tubes? Ik zie er niets over in de atletengids.

Heb gisteren de nightrun gedaan en alvast de transitieplek bekeken. Staan rekken waar je nummer op staat. Daaronder zijn 2 haakjes waar je je tas aan kan hangen. Ik heb alleen nog maar de OD in Didam gedaan en de halve in Almere. In Didam lag alles bij mijn fiets en in Almere hingen mijn tassen ook aan haakjes op nummer. Rustig de tijd nemen dan komt het goed.

Triathletes don't get older. They just change their age group.