1

Onderwerp: Aftellen naar eerste triathlon

Vandaag is het 1 augustus. Nog 25 dagen naar mijn eerste triathlon. Na mijn recente registratie op dit forum heb ik toch al wat tips ontvangen die mij erg geholpen hebben.

(duur)sport historie:
- 6 x halve marathon, meest recente 19 mei in 1:57
- fiets vakantie door de Ardennen, ruim 700 km in 5 dagen
- anderhalve week terug 83 km in Zuid Limburg (gedeelte Amstel Gold parcours) in 3:30

Eerste triathlon Renkums Cross 1,5km - 30km - 11km op 26 augustus.

Status: lichte knieblessure door het fietsen
Focus: interval training lopen, techniek training zwemmen

Van Hedcandy de tip ontvangen om half uurtje te fietsen en dan gaan hardlopen ter gewenning. Dat heb ik een paar keer gedaan en dat ging goed. Ik laat het fietsen nu achterwege.

Door de verschillende trainingen merk ik dat ik mijn snelheid met hardlopen wat aan het kwijt raken ben.
Vandaag goede training, 5minuut27/km.

Van Louise tips ontvangen over de glijslag. Vandaag toegepast en direct resultaat.
Afgelopen zaterdag 950 meter in 40 minuten
Vandaag 850 meter in 29 minuten (OK water wel een stukje rustiger)
Dat betekend dat ik 55 seconden per 100 meter sneller ben! Nog steeds wel icm schoolslag maar goede progressie.

Superblij mee!

2

Re: Aftellen naar eerste triathlon

Ziet er goed uit!
Focus niet al te veel op je gemiddelde looptijden in je training. Zeker niet als je interval training doet. Vaak wordt aangeraden om het merendeel van de looptrainingen rustig te doen. Ook al heb je dan vaak het idee niet sneller te worden (omdat je niet sneller loopt), toch helpt het uiteindelijk echt wel! In de interval trainingen focus ik me er meer op hoe makkelijk ik de laatste intervallen nog loop, of er verval in snelheid is en hoeveel rust ik tussen de versnellingen heb genomen.
Het klinkt alsof je de afstanden goed aankunt in ieder geval. Nog een paar weekjes lekker doortrainen met intervallen en hopelijk geneest de fiets-knie blessure en dan knallen in Renkum!

3

Re: Aftellen naar eerste triathlon

Vandaag generale repetitie. Ik wilde wel een triathlon gedaan hebben voordat ik in Renkum voor het echie mee ga doen.
En het ging goed vandaag. Voor de eerste keer in Trisuit. Zit goed strak zoals het hoort maar niet echt last van. Ik had wel het idee dat het adem halen wat moeizamer ging bij het zwemmen en hardlopen. Zal wel even wennen zijn met de borst strak in het pak, weet niet of dat de oorzaak is maar ik wijs de trisuit wel als schuldige aan smile .
Hoewel het zwemmen wel goed ging kon ik vandaag maar maximaal 30 brostcrawl slagen doen waarna ik overging op 30x schoolslag. In eerdere zwemtraining was mijn max 60 borstcrawl slagen.
Het fietsen gedaan op de MTB aangezien dat in Renkum verplicht is. Helaas is zo'n logge fiets met dikke banden een stuk trager dan een racefiets. Zeker iets om rekening mee te houden. Ik moet dan ook over bospaden terwijl ik vandaag over de weg ben gereden.
Zelfde geldt voor het hardlopen. Ook op asfalt gelopen, over 2 weken moet dat over onverharde paadjes. Dan zal ik iets aan snelheid inleveren. Hoewel de wissel van fiets naar lopen goed gaat, geen last van Jello benen, kom ik wel energie te kort. Gelukkig een gelletje bij me, tijdens de race voor de zekerheid 2 mee.
Al met al een goede trainingsdag en kan ik met vertrouwen de eerste wedstrijd in. Nog 2 weken.

trainingsresultaat
Zwemmen, 1,2 km, 41min
wissel 1, 3min
Fietsen, 20,4km, 46min
wissel 2, 4 min
Hardlopen, 8,3km, 46min
Eindtijd 2u20min