1

Onderwerp: Lewis

Hallo,

Ik ben Jan en ik ben 39 jaar oud. De kogel is door de kerk, ik ga dit jaar mijn eerste triathlon doen. Vandaar dat ik me ook heb aangemeld op dit forum om wat tips en tricks op te doen.
Ik ben eigenlijk een fietser, dit doe ik al 5 jaar. Ik heb in 2016 de Marmotte gedaan en daarna nog wat cyclo's in Belgie. Vorig jaar september zocht ik een nieuwe uitdaging en ik was altijd al gefascineerd door de triathlon sport. Zo is het idee ontstaan. In september ben ik ook maar direct begonnen met hardlopen en zwemmen om dit een beetje op te bouwen en zien hoe het gaat. Het gaat nu erg goed. Zwemmen ging al direct al goed omdat ik in mijn studententijd aan zwemmen heb gedaan en de techniek nog redelijk onder controle heb. Het hardlopen leek mij het zwakste onderdeel maar dit gaat ook al goed. Eind december de 10km aangetikt en nu langzaam bezig met wat intervallen.

Het doel is de 1/8 triathlon van Terneuzen op 9-juni. Ik ben benieuwd. Het doel is om te finishen en niet laatste te worden :-)

Nog wat kleine vraagjes:
- Is een wetsuit verplicht of aan te raden (ze zijn nogal duur voor 1 keertje)?
- Hoe kan je het beste interval training doen bij het hardlopen?

2

Re: Lewis

Hoi Jan,

Welkom!


In principe geldt voor die afstand: Water onder 16 graden dan wetsuit verplicht, water boven de 22 graden dan wetsuit verboden. Ertussen mag je dus kiezen. Er zijn wel uitzonderingen mogelijk (extreem weer etc.).


Maar je koopt een wetsuit niet voor 1 wedstrijd. Jij start 10 maanden voor je wedstrijd met trainen, dus heb je vermoedelijk meer ambities dan een enkele wedstrijd?

Ik vind trainen in open water VEEL fijner met een wetsuit, bijna iedereen wordt er sneller van en het geld verdien je terug met wat je bespaart aan tickets voor het zwembad.

3

Re: Lewis

Je kunt anders overwegen een wetsuit te huren...

4

Re: Lewis

Idd zowiezo een wetsuit huren kan meestal via de organisatie zodat de dag zelf je suit klaarligt. Terneuzen is een mooi wedstrijdje om als eerste te doen een mooi en eenvoudig parcours. Succes met je voorbereiding.

5

Re: Lewis

Dank je wel voor de reacties. Ik zal eens bij de organisatie informeren of ik eventueel een wetsuit kan huren.

6

Re: Lewis

Jan welkom! (vanwaar de forumnaam lewis, F1 fan?).

Een wetsuit huren kan meestal wel inderdaad, al is het wel handig om er al een keertje in te hebben gezwommen voor de triathlon. Zonder wetsuit gaat een sprint ook wel lukken trouwens.